NASA před pár dny vybrala novou skupinu deseti astronautů, kteří zahájí kosmonautický výcvik začátkem příštího roku. Články o nových astronautech NASA na našem serveru obvykle nevychází, ale v tomto případě jde o velmi relevantní téma. Někteří z nově vybraných astronautů totiž budou v budoucnu létat v lodích Crew Dragon a možná i v lunární Starship. Navíc jeden z nových astronautů je v současnosti zaměstnancem firmy SpaceX, kde pracuje jako vedoucí lékař.
Povolání astronauta je jedním z nejprestižnějších a nejvýjimečnějších na světě. Je to dáno i faktem, že často je doslova vybrán jeden člověk z tisíce uchazečů. Astronautům je navíc dopřávána i velká mediální pozornost. Lze to ukázat na jednoduchém příkladu. V řadě lidských oborů prožije jedinec svůj život, aniž by na něm ulpěl sebemenší paprsek slávy. Pokud je však člověk vybrán na pozici astronauta, dostane se mu značné pozornosti už od okamžiku výběru do oddílu. Mediální pozornost tak vlastně přichází nikoliv po činu, ale před ním. Své by o tom mohli dozajista vyprávět i první skupiny astronautů. Jako první se s touto skutečností potkal úplně první oddíl. Ten byl vybrán v roce 1959 a hned při prvním představení v dubnu 1959 doslova pobláznil americkou veřejnost. Pokud jde o mediální pozornost a slávu, osobně se domnívám, že existoval už jen jeden jediný další výběr amerických astronautů, jehož alespoň jednoho člena znají lidé celého světa. Tímto oddílem je druhá skupina astronautů, zvaná Nová devítka, a pozornost přitahuje právem. Jedním z vybraných byl tehdy i Neil Armstrong, který se jako první člověk v dějinách o několik let později prošel po Měsíci. Mimochodem, z tohoto oddílu vykonali vycházku po Měsíci i Charles Conrad (klečící vlevo) a John Young (klečící vpravo).
Oddíl astronautů NASA se také v průběhu času proměňuje. Na vině tomu jsou samozřejmě odchody již unavených astronautů a v druhé polovině 70. let hrál svou roli i fakt, že bylo nutno přibrat velký počet nových uchazečů v souvislosti s přípravou a nasazením raketoplánů do ostrého provozu. Výběr v pořadí aktuální 23. skupiny astronautů NASA byl zahájen v únoru 2020. Stejně jako v případě výběrů z roku 2013 a 2017 bylo oznámeno, že tito astronauté se budou mimo jiné účastnit i misí za nízkou oběžnou dráhu Země. Do konce března 2020, kdy byla uzávěrka přihlášek, projevilo zájem o místo v oddíle astronautů více než 12 000 zájemců. Postupně probíhal výběrový proces a konečně 6. prosince 2021 NASA oznámila, že vybrala deset nových astronautů.
Pojďme si nejprve v krátkosti představit všechny nově vybrané členy oddílu. Abecedně jsou prvními dvěma novými astronauty Nichole Ayers a Marcos Berríos, oba mají za sebou kariéru u amerického letectva jako piloti. Nichole létala na strojích F-22 Raptor a Marcos má za sebou více než 110 bojových letů během služby v Afganistánu.
Další v pořadí je Christina Birch, která vystudovala matematiku, biochemii a molekulární inženýrství. Během svého postgraduálního studia na Massachusetts Institute of Technology začala navíc se závodní cyklistikou v rámci univerzitního týmu.
Za velice zajímavou považuji další novou členku oddílu, kterou je Deniz Durnham, která získala nejprve bakalářský titul v oboru chemického inženýrství, aby následně své vzdělání rozšířila a získala magisterský titul v oboru mechanického inženýrství. Poté se více než deset let věnovala práci na ropných vrtech na území USA i Kanady. Osobně se domnívám, že její zkušenosti s vrtnými operacemi mohou být přínosem v budoucím plánovaném osidlování Měsíce.
Dalším v pořadí je pak Luke Delaney, který má za sebou jak bohatou vojenskou kariéru, tak i více než 3 700 letových hodin na více než 40 různých létajících strojích ve výzkumném středisku NASA v Langley.
Andre Douglas získal několik magisterských titulů v oblastech jako námořní architektura, mechanické, námořní, počítačové a elektrické inženýrství. Než přišel do NASA, pracoval jako výzkumný pracovník na univerzitě Johnse Hopkinse.
Jacka Hathawaye a Jessicu Wittner bych si dovolil souhrnně představit jako testovací piloty amerického námořnictva.
V našem silně zrychleném představování nám tak zbývají poslední dva kandidáti. Jsou jimi Anil Menon a Christopher Williams. I jejich volba byla, domnívám se, šťastná, oba se totiž angažují v oblasti lidského zdraví. Anil Menon je lékařem, kterého si blíže představíme v následujícím odstavci, a Christopher Williams pracuje jako vedoucí fyzik laboratoře pro radiační terapii.
A nyní si blíže představíme posledního vybraného kandidáta, kterým je Dr. Anil Menon. Tento v současnosti 45letý kandidát na astronauta je potomkem ukrajinských a indických emigrantů a narodil se v Minneapolis, v americkém státě Minnesota. V roce 1999 získal bakalářský titul v oblasti neurobiologie, o pět let později k němu přidal i magisterský titul z mechanického inženýrství a v roce 2006 byl promován doktorem medicíny. O dva roky později zahájil vojenskou kariéru, během které získal hodnost podplukovníka letectva a sloužil mimo jiné i v Afganistánu v rámci operace Trvalá svoboda. Jeho první styky s kosmonautikou se datují do okamžiku, kdy byl přidělen ke 45. vesmírnému křídlu amerického letectva, které zajišťuje starty kosmických lodí z východního pobřeží. Zde poskytoval lékařskou podporu při startech a přistání. Zjevně však není lékařem jen profesí, ale i srdcem, protože byl jedním z prvních záchranářů v roce 2010 po zemětřesení na Haiti, v roce 2015 v Nepálu a v roce 2011 při letecké show v Renu, kdy se zřítil letoun mezi diváky a způsobil smrt deseti z nich a další desítky utrpěly zranění.
Postupem let však kosmonautika a vesmír vábily Anila víc a víc. Tuto okolnost lze v 10. letech 21. století dovodit v jeho životopise velmi snadno. V roce 2014 začíná jako letový chirurg pracovat pro americkou NASA. Zde se podílel na sledování a podpoře čtyř členů dlouhodobých misí na mezinárodní kosmické stanici ISS. V rámci své práce fungoval jako konzultant prostřednictvím videohovorů. Pokud astronauta začalo něco bolet či měl vyrážku, kontaktoval pozemní středisko a to mu zajistilo odbornou konzultaci. V době začátku jeho práce v NASA zde podobným způsobem pracovalo přibližně 20 doktorů. Na této pozici vydržel přibližně čtyři roky a od dubna 2018 nastoupil do kalifornské raketové firmy SpaceX jako lékařský ředitel.
Anil se jako doktor ve SpaceX stará o astronauty během startů Crew Dragonu. Zároveň je také jednou z osob, která je při upoutávání astronautů do sedadel a samozřejmě je i první mezi těmi, kteří navrátivší se posádce pomáhá z lodi ven. Kromě těchto lékařských povinností se ve SpaceX podílel i na vývoji lodi Crew Dragon a v současné době pracuje jako řada dalších na Starship. Díky Anilově postavení jako vedoucího lékaře SpaceX lze také Anila vyhledat zpětně i na fotografiích a videích, která dokumentovala posádku testovací mise DM-2 před startem a po přistání. Anil se však spolupodílel na všech dosavadních pilotovaných misích SpaceX.
Nyní tedy dostane příležitost si tyto role prohodit. On bude ten, jehož budou noví lékaři SpaceX připoutávat do sedačky lodi Crew Dragon či Starship, pokud by byl tedy v budoucnu vybrán pro některou z chystaných měsíčních misí programu Artemis. Přes zřejmou vytíženost v raketové firmě pokračuje Anil Menon i ve své medicínské kariéře. Pracuje jako lékař na urgentním příjmu v různých nemocnicích v LA, udržuje pravidelné kontakty s paramediky, sestřičkami či studenty a výslovně uvádí, že s těmito aktivitami neplánuje přestat ani v budoucnosti během své kariéry u NASA.
Se svou ženou Annou, která od roku 2018 pracuje také ve SpaceX, se seznámil v roce 2013. Svatba byla o tři roky později a mají spolu 2 děti. O tom, že byl vybrán mezi astronauty NASA, se dozvěděl prostřednictvím telefonátu. Osoba na druhé straně začala mluvit o Crew Dragonu, takže se Anil logicky domníval, že jde o pracovní telefonát. Pak však vedoucí oddílu astronautů řekl, že si až doteď dělal legraci a položil Anilovi prostou otázku, zda chce být astronautem. Ten jen odpověděl: „To si pište.”
Tímto se Anil Menon stal druhým zaměstnancem SpaceX, který byl vybrán do amerického oddílu astronautů. Prvním se stal v roce 2017 Robb Kulin, vedoucí inženýr startovních operací, který však nedokončil výcvik a v srpnu roku 2018 z oddílu astronautů z osobních důvodů odešel. Doufejme, že v případě Anila Menona se tak nestane a on sám se tak svým způsobem zapíše do dějin své bývalé firmy. Přejme mu hodně štěstí.
Lze očekávat, že se jmény nově vybraných astronautů se budete v následujících letech setkávat, i pokud sledujete výhradně jen aktivity SpaceX. Noví astronauté totiž jistě budou vybíráni do posádek pravidelných misí na Mezinárodní kosmickou stanici, kam je dopraví soukromé lodě Crew Dragon od SpaceX a Starliner od Boeingu. Později pak přibude také loď Orion, kterou NASA vyvíjí pro lety na Měsíc v rámci programu Artemis spolu s raketou SLS. Orion je ale schopný astronauty přepravit pouze na lunární oběžnou dráhu. Na povrch Měsíce je tedy dopraví upravená loď Starship (HLS) od SpaceX, do které astronauté přestoupí z Orionu.
Starship na povrchu stráví několik dnů, poté opět odstartuje na oběžnou dráhu Měsíce, kde astronauté přestoupí zpět do Orionu a vrátí se na Zemi. Taková mise s lidskou posádkou proběhne poprvé v rámci Artemis III, která je momentálně plánována nejdříve na rok 2025. Vládnou však obavy, že do té doby ještě nebudou připraveny všechny potřebné prvky, a tak mise nejspíš proběhne až o pár let později. Zdržení můžou způsobit testovací lety Orionu a SLS, vývoj skafandrů pro výstup na povrch Měsíce a samozřejmě také případné problémy při vývoji a testování lunární Starship. Snad se tedy aspoň někteří ze současných astronautů dočkají přiřazení k některé z těchto lunárních misí.
Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Zobrazit komentáře
Taky jste si vsimli pri srovnani party 1962 a party 2021 tech rozdilu ? Uz to nejsou jen sami caucasian chlapi... A i ty overaly pusobi autenticteji nez kravatacky outfit...
Imidžový overal a politická korektnosť verzus prechádzka po Mesiaci.
Áno, to je presne rozdiel medzi dneškom a 60.rokmi.
S trochou nadsázky lze říct, že z téhle várky by se toho starlineru mohl i někdo dožít :-)
Tohle bude generace, pro které bude Triple Ship Club tuctová záležitost, a kdo nedá 10 startů bude loser. Dragon, Starliner, Orion, StarShip, Crew Dreamchaser, ta věc od Blue Origin nebo Virgin Galactic, možná ještě Sojuz nebo Orel
Já jsem docela začal ztrácet optimismus. Asi tak ještě před dvěma roky jsem byl plný očekávání a nadšení, jak jde všechno krásně kupředu. Nyní to už tak růžově nevidím. Ruský kosmický program defacto ukončil sám sebe, Evropa tradičně zůstává u planeho zvaneni bez činů, NASA posouvá termíny o roky a Musk připouští bankrot SpaceX. Navíc sám veliký Elon zvažuje konec své kariéry a chce se dát na dráhu influencera. Buď se zase nahulil mariuhany, nebo prostě si řekl, že už je nejbohatším člověkem na Světě a to vlastně stačí. Navíc pokud nebude ve vedení Tesly, lépe se mu budou prodávat její akcie.
Spis SpaceX vadí tradiční kosmonautice s tím pádem i politikům v usa, co jsou na ni navázáni cecíkem. Jaký dostane od FAA vánoční dárek nikdo neví.
Třeba to bude danajsky dar. Floridska lobby chce starbase na Floridě. Trochu nákladný koníček stavět na 2 místech.
Těžko říct. K udržení kadence předpokládaných startů se ale druhá rampa hodí.
Byť Muska kritizují za jeho otrocke praktiky, které spíše škodí než prospívají, tak přesto Muska SpaceX potřebuje. Minimálně po marketingové stránce.
Pohled zvenčí je otrocký? Ptal se někdo lidí? Mi připadá únavné rozvazka pro amazon. Je to jedinečný projekt a z vlastní zkušenosti vím, co je člověk schopen pro zdar zajímavého projektu vykonat.
To nepopírám. Já bych taky šel hnedka do SpaceX, kdyby tedy oni chtěli. Asi první půlrok by mě bavilo dělat 10hodin denně, o víkendech a nevybirat si dovolenou. Pak bych nejspíš šel odprosit svého bývalého ředitele, aby mě vzal zpět. Dlouhodobě to vydržet nejde. Prostě každý chce aspoň trochu žít.
Člověk musí umět při zaprahu relaxovat. Pouzivam autogenni trenink ( v práci) a 2-3× týdně sport. Nic extrémního.
Musk je motor SpaceX. SpaceX podporuje google s AI, jeho kamarádi z paypalu. Věřím že pojede dále.
Kamarád letos v lednu začal stavět garáži loď. Několikrát to chtěl vzdát, ale teď na ní pluje přes atlantik. Před odjezdem mi říkal, že to je hlavně díky mě.
Tady je to pro elona na dlouho. Mám výhodu, že jsem stavař. Ti se nemohou vzdát i přes dílčí neúspěchy. Sleduji mars society. Ti vědí, jak na Mars.
Elon musí vědět, že v tom nejede sám.
Já jsem optimista. A Elon nechce zemřít jako nejbohatší člověk na Zemi, ale jako nejchudší na Marsu.
Myslím si, ze na zhodnocení skutečného stavu máme oba příliš málo informací.
Můj názor je takový, ze pro lajky jsou všechny potíže a výzvy strašně jednoduché a snadno řešitelné. Dříve jsem si říkal, proč už člověk nebyl dávno na Marsu. Prostě pro obyčejného fanouška to bylo jenom z důvodu malé vůle. Pak jsem se začínal zajímat o technickou stránku hlouběji a čím více jsem se dozvěděl, tím víc jsem začal chápat, kolik výzev ještě stojí před lidstvem. Obávám se, ze vynaložené úsilí a prostředky vložené do kosmického průmyslu jsou jenom nepatrným zlomkem toho, co opravdu by bylo třeba k naplnění snů o kolonizaci Marsu.
Nejvíc ze všeho si přeju, abych se nyní mýlil.
Už se ví, jak se bude dokovat HLS k Orionu? Nabízela by se špice rakety, ale tam je zatím uvažováno s přistávací nádrží. Nakonec se může ukázat, že HLS má se Starship určenou pro návrat na Zemi společný jen tvar, palivo a motory...
Jen aby rozdílnost konstrukcí nekomplikovala přípravu lunární Starship, nebo spíš aby příprava HLS nebrzdila vývoj Starship. Vývoj dvou různých raket současně může být neslučitelný. Tím spíš, když jedna z nich bude pilotovaná.
Na oficiálním renderu je vidět, že dokovací port by byl na špičce. Ale Elon zároveň naznačil, že finální HLS asi bude dost odlišné od toho současného konceptu, takže bůh ví, co nakonec vymyslí.
Způsob přistání HLS na Měsíci a Starship na Zemi bude zcela odlišný, takže to budou 2 různé lodi. Společný bude možná jen základní tvar. Loď pro Mars bude zase jiná. Koncept HLS musí mít navržený ze soutěže. Jen jej nezverejnili.
Ten konstrukční návrh jistě není vytesaný do kamene a se souhlasem NASA jej lze upravit. Musk například naznačil, že možná nebudou potřeba ty dodatečné přistávací motory. Pak by HLS nemuselo být až tak odlišné od normální Starship.
Mi připadá argumentace o vytvoření kráteru raptory správná. A pak šutry a prach na orbitu není výhra.
Dokovací port na špičce HLS mi od začátku přišel jako velmi komplikovaná záležitost, klidně může být z boku pod společným krytem s komorami pro výstup
Také možnost. Jde o tuhost konstrukce při dokování. Setrvačnost je ve vesmíru stále stejná. A pak je důležité rozložení hmoty HLS při přistání na Měsíci.
Jim Lovell vypadá jako Kevin Costner. Býval ho měl Costner i hrát, kdyby záleželo na mně. :)
Úplně přesně to samé jsem si říkal i ja.
A na Anilovo místo nastoupila Hayley Arceneaux z Inspirarion4? To, že má být v lékařském týmu Space X znamená, že bude tou, co pomáhá kosmonautům před startem?
Anil pokud vím (zatím) ze SpaceX neodešel, takže to tam dál vede a Hayley asi slouží pod ním.
Ale možná ji brzy uvidíme mezi černými ninji
To asi jo.
On je doktor, ona sestricka, takze urcite ne.