Floridská odpalovací rampa LC-39A je v současnosti jediná, odkud SpaceX může provádět starty kosmické lodi Crew Dragon s astronauty. Jenže firma Elona Muska začala pouhých pár set metrů vedle tohoto cenného zařízení stavět novou orbitální rampu pro obří raketu Starship. NASA proto už před časem vyjádřila obavy, že kdyby Starship potkala nehoda při startu, mohlo by dojít k poškození nedaleké infrastruktury pro Crew Dragon a tím by americká agentura přišla o možnost dopravit své astronauty na Mezinárodní kosmickou stanici. Kosmická loď Starliner od Boeingu sice má sloužit jako záloha, ale loď má tři roky zpoždění a stále se čeká na její testovací let s astronauty. NASA je tedy momentálně zcela závislá na dostupnosti Crew Dragonu, a tak SpaceX nyní začíná pracovat na vylepšeních druhé floridské rampy SLC-40, aby v případě potřeby mohla posloužit jako záloha pro pilotované mise Crew Dragonu.
Z floridské rampy LC-39A v minulosti startovaly mise Apollo a také první a poslední raketoplán. V roce 2014 si ale rampu pronajalo SpaceX, v roce 2017 odtud poprvé vzlétl Falcon 9 a o rok později také Falcon Heavy. V roce 2019 pak SpaceX začalo v rámci komplexu LC-39A stavět také orbitální rampu pro vyvíjenou megaraketu Starship. Tyto plány ale byly nakonec pozastaveny a firma soustředila veškeré aktivity kolem Starship do základny Starbase v jižním Texasu. Zde je aktuálně dokončována orbitální rampa, ze které Starship poprvé odstartuje na oběžnou dráhu. Už loni se ale SpaceX vrátilo k původním plánům a začalo znovu budovat druhou rampu pro Starship v komplexu LC-39A. Nové odpaliště se přitom nachází jen pár set metrů od rampy, ze které v současnosti startují rakety Falcon 9 a Falcon Heavy.
NASA proto už v červnu vyjádřila obavy ohledně rizika, které Starship představuje pro infrastrukturu pro Falcony na rampě LC-39A. Tehdy jsme se dozvěděli, že SpaceX navrhlo NASA vylepšení druhé floridské rampy SLC-40 pro potřeby pilotovaných misí Crew Dragonu a také blíže neurčené úpravy existující infrastruktury na rampě LC-39A v zájmu zvýšení její odolnosti vůči spalinám Starship či případnému výbuchu na nově budované rampě.
Nyní zástupci NASA a SpaceX na tiskové konferenci před misí Crew-5 potvrdili, že už začaly práce na upgradech rampy SLC-40, aby ji bylo možné použít pro mise Crew Dragonu. V první fázi budou zavedeny úpravy, které umožní provádění startů nákladního Dragonu z této rampy. Podle Billa Gerstenmaiera ze SpaceX to bude „poměrně snadné“, přičemž infrastruktura pro mise Crew Dragonu s astronauty bude přidána až v pozdější fázi. Gerstenmaier zároveň uvedl, že Starship poprvé odstartuje z floridské rampy LC-39A až poté, co bude raketa bezpečná díky několika startům ze Starbase v Texasu. Neoficiální zdroj uvedl, že SpaceX údajně chce provést alespoň tři starty Starship z Texasu, než proběhne první mise z LC-39A, ale jedná se o nepotvrzenou informaci.
SpaceX usilovně pracuje na tom, aby se první orbitální start Starship stihl ještě letos, a Elon Musk nedávno uvedl, že první start z Floridy by mohl proběhnout v druhém čtvrtletí příštího roku. Pokud vše půjde hladce, tak do té doby asi je teoreticky možné stihnout tři starty Starship z Texasu, ale bude tak rychle připravena také infrastruktura pro pilotované mise z rampy SLC-40? Tím hlavním, co na rampě momentálně chybí, je věž umožňující nástup astronautů do Crew Dragonu umístěného na vztyčené raketě. Dále také bude potřeba vybudovat nějaký systém pro nouzový únik astronautů a obslužného personálu z rampy, když během předstartovních příprav nastane nějaký vážný problém. Na rampě LC-39A SpaceX pro tyto účely využilo existující infrastrukturu, která tu zůstala z dob raketoplánů. SpaceX ponechalo vysokou věž, na kterou jen nainstalovalo odklopné nástupní rameno, a zároveň firma zužitkovala i stávající systém záchranných košů na lanech, v kterých můžou astronauté rychle opustit rampu a dostat se do bezpečné vzdálenosti. Na upravené rampě SLC-40 ale nic takového není, a tak SpaceX bude muset vybudovat zcela novou infrastrukturu.
Upgrady ramp SLC-40 a LC-39A si sice vyžádala NASA, ale přínosem budou i pro SpaceX. Možnost provádět mise Dragonu z obou floridských ramp zvýší flexibilitu při plánování až stovky misí, které SpaceX chce příští rok provést. Stejně tak zvýšení odolnosti infrastruktury pro Falcony na LC-39A není od věci, protože nehoda plně natankované Starship s 4800 tunami kyslíku a metanu by opravdu mohla být ničivá. Riziko pak může představovat také neúspěšné přistání lodi Starship nebo nosiče Super Heavy, avšak to lze docela docela dobře minimalizovat při plánování přistávacího manévru, podobně jako to dělají Falcony. Ty nejdříve míří mimo přistávací oblast, aby v případě, že selže opětovné nastartování motoru, spadly do moře, a nepoškodily tak přistávací plošinu. Teprve když se motor zažehne správně, první stupeň Falconu se odkloní a zamíří na místo přistání. Navíc Starship a Super Heavy budou v době přistání obsahovat jen minimum pohonných látek, takže případný výbuch při nezdařeném přistání bude o dost méně ničivý, než kdyby k němu došlo před startem s plně natankovanou raketou.
Rampa LC-39A je zároveň jediné místo, odkud může startovat raketa Falcon Heavy a také zde má být časem vybudována mobilní věž pro vertikální integraci nákladu. Tu by asi bylo možné v případě potřeby postavit také na rampě SLC-40, avšak upgrade tohoto odpaliště pro Falcon Heavy by pravděpodobně byl obtížný nebo dokonce nemožný. Je tedy i v zájmu SpaceX udělat vše pro ochranu unikátní rampy LC-39A před rizikem, které představuje Starship, největší a nejsilnější raketa v historii. Uvidíme, jakou novou infrastrukturu firma kvůli tomu nakonec vybuduje.
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Noland Arbaugh je prvním uživatelem implantátu Neuralinku a používá ho už tři čtvrtě roku. Při…
Zobrazit komentáře
Dovezli na SB 380 cisteren. Zitra by měla být uzávěra silnice. Pracovali hodně na rampě.
https://twitter.com/CSI_Starbase/status/1578072327060963341?t=zZ-lIPz7qy7Ulpwq_PO95Q&s=19
Rozumné řešení s rampou 40. Crew Dragon bude ještě dlouho létat a je to přání NASA. Rampa 39a je legenda a spaceX ji má v pronájmu. Je blízko k VAB a robertsroad.
Falcon heavy může létat z Vandenbergu CA.
Někde jsem četl, že na KSC starship zachytávat zatím nebudou.
Možná až postaví rampu trochu na sever od 39b tj. LC49. Netušíte jak se posunula povolení této rampy?
Asi mají na paměti výrok EM, že komu to při testech nové technologie a jejím vylepšování nebouchá, tak neinovuje rychle. :)
Mne toto prislo divne uz ked to zacali stavat. Ze preco to stavaju prilepenej k 39a, cakal som novu samostanu rampu. Alebo aspon prerabku nejakej nepouzivanej.V tom okoli ich je kopa.
Ale som si povedal ze hadam spacex a nasa vedia co robia.
No, asi nie uplne.
A aj ako je v clanku spomenute, tak v pripadne havarie SHS moze byt poskodnena rampa 39a, a nebude moze aby startoval falcon heavy, a ani drahe naklady pre armadu s vertikalnou integraciou.
Fakt divne, a teda nechapem dovod preco museli rampu pre ss stavat prave tam, a nie na 40ke.
Je nejaky dobry dovod preco to nemohlo byt kilometer dalej?
Aj fotky z niektorych uhlov budu vyzerat trochu smiesne, akoby rampa pre ss tam bola len tak omylom hodena a vobec tam nepatrila.
Mě ještě napadá jeden důvod. To že v budoucnu SS nahradí F9 a pak tedy vše kolem současné rampy pro falcony přestane dávat smysl. Jo a zároveň jim pro SS zůstane legendární rampa :-)
Prostě pár let to nějak spolu (SS a F9) přežijí 🙂
Přesně to si myslím také.
Úspora nákladů.
Ovšem první lety SH/SS budou z Boca Chica. Takže předpokládám, že lety z Floridy budou až bude drobet více odladěno a pravděpodobnost výbuchu bude nižší. Naštěstí sice EM uvedl, že starty SH/SS z Floridy budou v roce 2023, ale po započtení EM konstanty budou někdy 2024/2025. To už to budou mít odladěnější. I v Boca Chica je vidět, že sice nyní s SH/SS stále nelétají, ale inovují stále výrobu + motory, takže např. už nejsou použity Raptory v1 a nyní i v2 je zastaralá a přichází v 2.1. K tomu inovace výroby samotných "plechovek" a pozemního testování.
EM konstanta.. 😀 Jak trefné
Být Vladimírem, tak si nechám na tuto definici dat ochranou známku,
aby se vědělo že jsem jejím autorem, mohlo by se stát že ji začnou používat úplně všichni protože JE opravdu trefná 🤣🤣
- - - - - - - - - - - -
Jen dodatek k vláknu a autorovi původního komentáře, přesně podobný komentář jsem ráno psal pod starší článek 😅
taky nechápu proč si nekoupí nebo nepronajmou další pozemek o kus dál a musejí to vecpat na LC-39A
Jedině ☝🏼že by v budoucnu kdy bude Starship startovat z Floridy několikrát denně celý rok a na Mars se bude jezdím na dovolenou jako dnes do Chorvatska🤣, bylo v plánu zakoupit všechny ostatní rampy a až na BlueOrigin mít celou AFB pro sebe 🤣🤣🤣
ale teď pro začátek jim stačí ta v LC-39A (+později LC-49)
Napadá mne jen využití infrastruktury - hlavně pro kapalný kyslík / ale ta se stejně musí posílit… takže zajímavé … nebo možná existence startovních povolení je výhoda? :)