NASA prozradila, co ještě zbývá otestovat před orbitálním startem Starship a lunárními misemi lodi HLS

Na základně Starbase v Texasu probíhají finální zkoušky prototypů Starship a Super Heavy, které by mohly v prosinci odstartovat na první orbitální misi. SpaceX se ale souběžně připravuje také na lunární mise pro NASA, při kterých modifikovaná Starship dopraví astronauty americké kosmické agentury na povrch Měsíce. Představitel NASA nyní prozradil několik novinek k tomu, jak budou tyto mise probíhat a jak pokračuje vývoj lunární Starship.

Dlouho očekávaný a mnohokrát odložený první orbitální let lodi Starship S24 s nosičem Super Heavy B7 se dostává do finální fáze pozemního testování. V polovině října byly oba prototypy spojeny do jednoho celku a v následujících týdnech došlo na první společné testy. Při nich SpaceX zkušebně plnilo nádrže obou prototypů dusíkem a následně také buď jen metanem, nebo jen kyslíkem. Elon Musk vysvětlil, že SpaceX záměrně postupuje při testování prototypů velmi opatrně, protože výbuch na rampě by vedl ke zdržení Starship o půl roku. Firma se poučila z červencové nehody, kdy došlo k neplánovánému vznícení oblaku kyslíku a metanu pod raketou během testu roztočení motorů Raptor. Tehdy šlo o pochybení během plánování testu a firma od té doby není tak zbrklá a mnohem více se věnuje inženýrské důslednosti na úkor rychlosti testování. Uvedl to Mark Kirasich z NASA, když na konci října mluvil ke komisi poradního sboru NASA pro lidský průzkum a operace.

Výbuch během testování Super Heavy B7 v červenci 2022 (Zdroj: NASA Spaceflight)

Mark Kirasich má v NASA na starost program HLS, v jehož rámci SpaceX pro agenturu vyvíjí upravenou verzi lodi Starship pro dopravu astronautů na povrch Měsíce. Kirasich na zmíněném zasedání o HLS hodně mluvil, a tak prozradil řadu novinek ohledně probíhajícího vývoje této kosmické lodi a také vyjasnil několik věcí týkajících se plánovaného průběhu lunární mise Artemis III. Při ní loď HLS od SpaceX poprvé přistane na Měsíci s astronauty NASA, které předtím dopraví na lunární oběžnou dráhu loď Orion vynesená raketou SLS. O tom, jak celá mise bude probíhat, jsme podrobněji psali v nedávném článku, a tak se dnes zaměřím jen na novinky.

Oficiální koncept HLS neboli lunární Starship pro NASA (Zdroj: SpaceX)

Jedna nová informace se týká speciálního výtahu, pomocí kterého se astronauté dostanou z vysoko umístěného obytného prostoru lodi HLS na povrch Měsíce. Mark Kirasich aktuálně zmínil, že posádka bude mít kromě výtahu k dispozici také zcela nezávislý záložní systém pro přesun na povrch a zpět do lodi. Jak přesně bude sekundární systém fungovat, však zatím nevíme. Dále bylo upřesněno, jak dlouho bude trvat cesta astronautů na povrch Měsíce. Plán je, že dva ze čtyř astronautů přestoupí z lodi Orion do HLS na lunární orbitě a po odpojení bude následovat cesta dlouhá 12–18 hodin, kterou završí přistání HLS na měsíčním povrchu v oblasti jižního pólu. Zde astronauté stráví 6 dnů průzkumem a prováděním experimentů a poté znovu odstartují v lodi HLS. Zadokování s Orionem pak bude následovat opět 12–18 hodin po startu z povrchu.

Neoficiální představa lodi Orion na oběžné dráze Měsíce s připojenou lunární verzí Starship (HLS), kterou dodá SpaceX (Autor: Mack Crawford)

Doposud také nebylo jasné, co SpaceX udělá s lodí HLS poté, co splní svůj účel a astronauté se vydají na cestu zpět na Zemi v Orionu. Mark Kirasich nyní vysvětlil, že loď HLS nebude použita znovu a místo toho bude po misi Artemis III odklizena vysláním na heliocentrickou orbitu. Bude tedy pak mnoho let plout vesmírem na oběžné dráze kolem Slunce, kde nebude nikomu překážet. Na heliocentrické orbitě mimochodem obíhá také elektromobil Tesla Roadster, který byl vynesen na demonstrační misi Falconu Heavy v roce 2018.

Panák Starman v Tesle Roadster na oběžné dráze Země (Zdroj: SpaceX)

Prozatím jsme se bavili hlavně o misi Artemis III, při které loď HLS poprvé poletí s astronauty, avšak tomu bude předcházet řada testovacích letů bez posádky. NASA bedlivě sleduje veškeré přípravy Starship, od které bude loď HLS odvozená, a zároveň před misí Artemis III vyžaduje úspěšné splnění několika testů. První na řadě bude orbitální start lodi Starship S24 a nosiče Super Heavy B7, který je podle NASA momentálně v plánu na začátek prosince. Agentura zároveň prozradila, co před prvním orbitálním startem ještě zbývá dokončit. Slajd z prezentace Marka Kirasiche zmiňuje například dodatečné tankovací zkoušky jednotlivých pohonných látek. Při nich je do nádrží nosiče a lodi tankován vždy jen metan, nebo naopak pouze kyslík, pravděpodobně kvůli snížení rizika výbuchu při anomálii. Několik takových zkoušek už SpaceX provedlo, naposledy ve čtvrtek 3. listopadu, ale nevíme, jestli jsou v plánu další. Následně by podle NASA mělo dojít k odpojení Starship S24 od Super Heavy B7 a provedení dalších statických zážehů, a to včetně zkoušky všech 33 motorů Raptor na nosiči najednou. Finálním krokem by pak měly být plnohodnotné tankovací zkoušky kompletní sestavy S24 a B7, při kterých už budou zcela naplněny nádrže rakety i lodi a bude proveden odpočet jako při ostrém startu, avšak nedojde k zážehu. Pokud tohle všechno proběhne v pořádku, poslední překážkou už bude jen finalizace startovního povolení od úřadu FAA, na jehož získání SpaceX pracuje už několik měsíců.

Kompletní sestava Starship S24 a Super Heavy B7 (Foto: SpaceX)

Stále je tedy šance, že první orbitální mise Starship odstartuje ještě letos, ale nesmí se objevit žádné výrazné problémy nebo komplikace při zbývajícím testování. Mimochodem, Mark Kirasich z NASA neočekává, že by hned při první orbitální misi došlo k pokusu o zachycení přistávající Super Heavy. To SpaceX možná nějakou dobu zvažovalo, ale asi z toho nakonec sešlo, potenciálně kvůli tomu, že prototyp B7 není úplně vyhovující z hlediska ochrany motorů při startu a navíc už SpaceX přechází na vylepšený typ motoru Raptor. Ten se neoficiálně nazývá „v2.5“, má být o něco jednodušší na výrobu, bude mít mírně vyšší tah a také bude obsahovat elektrický systém pro vektorizaci trysky. Záchrana prototypu B7 pro další použití by tedy nejspíš neměla valnou hodnotu. SpaceX se rozhodlo také zcela přeskočit prototyp B8, který je stejný jako B7, a bez jakéhokoli testování jej nedávno odvezlo z rampy k ostatním zastaralým exemplářům Starship a Super Heavy. Firma tak rovnou přejde na pokročilejší prototyp B9, který už bude mít novou verzi Raptorů a řadu dalších vylepšení, především v oblasti ochranného okrytování motorů. Při druhé orbitální misi tím pádem Super Heavy B9 zřejmě vynese prototyp Starship S25, který už aktuálně prošel sérií tlakových zkoušek.

Starship S25 během tlakové zkoušky s kapalným dusíkem (Zdroj: NASA Spaceflight)

SpaceX dále s NASA spolupracuje na přípravách následujících testů, které zahrnují například demonstraci schopnosti jedné Starship přečerpat pohonné látky mezi dvěma nádržemi na oběžné dráze. Předpokládám, že toto bude relativně prostý test přesunu kyslíku nebo metanu z hlavní nádrže do menší přistávací nádrže či naopak. S tím souvisí také analýza chování kryogenních pohonných látek na oběžné dráze. Ty totiž nesmějí zamrznout, ale zároveň se nesmějí moc odpařovat, takže SpaceX musí mít vyřešené mechanismy pro udržení paliva a okysličovadla ve Starship a HLS při správných teplotách. Demonstrace správy kryogenních látek na oběžné dráze měla původně proběhnout už na první orbitální misi Starship, ale nakonec k ní dojde až při druhém startu.

Neoficiální představa kosmické lodi Starship na oběžné dráze Země (Autor: ErcXspace)

Další test už bude složitější, protože při něm má být provedeno orbitální dokování dvou Starship a přečerpání pohonných látek z jedné lodi do druhé. Plavidlo HLS totiž před cestou na Měsíc bude muset být dotankováno na oběžné dráze pomocí několika lodí Starship, a tak SpaceX potřebuje demonstrovat schopnost provést tento manévr. A nakonec testování završí zevrubná zkouška, která prověří vše najednou. SpaceX bude mít na oběžné dráze speciální Starship, která bude uzpůsobená pro dlouhodobé skladování kryogenních pohonných látek a bude sloužit jako orbitální čerpací stanice pro mise Starship mimo Zemi. Čerpací stanice bude v podstatě jen dvojice velkých nádrží (potenciálně s tepelnou izolací), která nebude schopná návratu z oběžné dráhy. Stanici průběžně dotankuje několik lodí Starship uzpůsobených pro dopravu pohonných látek na oběžnou dráhu. K plné čerpací stanici na oběžné dráze Země se pak připojí HLS, doplní si vlastní nádrže a poté se vydá na cestu k Měsíci, kde provede zkušební přistání na povrchu bez astronautů. Tato testovací mise HLS proběhne nejdříve na konci roku 2024.

Oficiální koncept orbitálního dotankování HLS pomocí speciálních variant Starship pro skladování a přečerpávání pohonných látek na oběžné dráze (Zdroj: NASA)

Po bezpilotním testu HLS by měla následovat mise Artemis III s prvním přistáním astronautů na Měsíci. K ní dojde nejdříve koncem roku 2025, ale realisticky asi až o dost později. Novinkou pak je, že NASA nakonec hodlá provést přistání astronautů na povrchu Měsíce také v rámci Artemis IV. Původně při této misi měli astronauté letět pouze k lunární orbitální stanici Gateway, jejíž budování by mělo začít v roce 2024, kdy má Falcon Heavy vynést první dva moduly této nové stanice. Nyní tedy k misi Artemis IV přibylo přistání astronautů na Měsíci, které však tentokrát bude pravděpodobně provedeno s novou verzí HLS, kterou SpaceX vyvine v rámci klauzule „Option B“, jež byla zahrnuta v původním kontraktu na vývoj HLS pro misi Artemis III. Nová verze lodi HLS má být pokročilejší a schopná splnit náročnější požadavky NASA na ambicióznější lunární mise. Start Artemis IV je oficiálně v plánu na rok 2027, ale obecně se očekává, že to bude o dost později. Před jeho provedením totiž musí být připraven obytný modul stanice Gateway a také tato mise vyžaduje vylepšenou raketu SLS Block 1B, která bude mít výkonnější horní stupeň a kvůli němu bude potřebovat i zcela novou mobilní odpalovací rampu.

Stanice Gateway s připojenými loděmi Orion a Dragon XL, ke stanici se blíží lunární Starship (Autor: Mack Crawford)

Zajímavostí je, že při misi Artemis IV by mohlo dojít také k dokování lodi HLS ke stanici Gateway, což je poněkud kuriózní situace, protože HLS je větší než stanice samotná. NASA proto už nějakou dobu přemýšlí nad tím, kdo bude mít po zadokování lodi kontrolu nad stabilizací a řízením vzniklého celku. Můžou to mít na starosti buď systémy stanice, nebo naopak manévrovací trysky HLS. Co se týče přistání astronautů na Měsíci při misích, které budou následovat po Artemis IV, NASA plánuje v rámci programu Sustaining Lunar Development podpořit vývoj přistávacích modulů dalších firem. Ty by pak vzájemně soupeřily o vývojový kontrakt, ze kterého by vzešel druhý lunární modul. Díky tomu by NASA kromě HLS od SpaceX měla k dispozici druhé technické řešení pro dopravu svých astronautů na povrch Měsíce. Firmy jako Blue Origin nebo Dynetics, které neuspěly ve výběrovém řízení na vývoj původního HLS, tak dostávají druhou šanci nabídnout svá technická řešení. Vítěz pak zřejmě bude soupeřit se SpaceX o kontrakty pro budoucí mise Artemis.


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!

Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

64 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
PetrV

Velké úkoly jsou 2024 před SpaceX.
Nejméně 5 letů SHS IFT a žádný RUD.
Držím palce.
https://twitter.com/JoeTegtmeyer/status/1760019183276847420

Jiří Hošek

Joe Tegtmeyer vytvořil v tweetu časovou osu, která vede k přistání Starship s posádkou na Měsíci za cca 32 měsíců. Vypadá to, že Elon Musk takový optimismus nesdílí. https://twitter.com/elonmusk/status/1756012785236869221

PetrV

Zajimavejsi je vlákno pod tímto tweetem.
Můj dotaz, jak to udělali při programu apollo, když navíc válčili ve vietnamu a jinde?
Tiskli $?

Jiří Hošek

Než vymýšlet odpověď, bude asi lepší poslat odkaz na tabulku. V pravém sloupci je poměr deficitu ročních rozpočtů USA k HDP od roku 1929.
https://www.thebalancemoney.com/us-deficit-by-year-3306306

PetrV

NASA uplatnila opci B a pověřila SpaceX i BO, aby postavili nákladovou verzi HLS na Měsíc.
https://spacenews.com/blue-origin-and-spacex-start-work-on-cargo-versions-of-crewed-lunar-landers/

PetrV

Náklad bude připraven od NASA až pro artemis 7 ve 30. létech.
Vše opoždují.

Jiří Hošek

Podle plánovacího manifestu je pro Artemis 7 uvažován hermetizovaný rover Lunar Cruiser. V současnosti se předpokládá, že půjde o příspěvek JAXA. Lunar Cruiser je nyní ve fázi předběžného vývoje.

PetrV

Tak to by mohli urychlit. JAXA plánuje rover mít hotový po roce 2025. K čemu ale rover na Měsíci bez lidí…
A nebo bude i robotická verze? V rámci CLPS?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lunar_Cruiser

Jiří Hošek

Wikipedie se odkazuje na zdroje z roku 2022, informace v ní jsou tedy poněkud neaktuální. Obávám se, abychom se moc neodchýlili od tématu článku, takže jen krátce. Letos by se projekt Lunar Cruiser mohl posunout k fyzickému zahájení prací ve dvou směrech: 1) Nejprve má být zahájen vývoj regenerativních palivových článků fungujících na principu elektrolýzy, přičemž výroba vodíku a kyslíku by probíhala díky elektřině generované solárními panely; palivové články by pak dodávaly elektřinu v noci. 2) Toyota hodlá letos zahájit i stavbu testovacího vozidla v měřítku 1:1.

A pro Artemis 8 je podle plánovacího manifestu předběžně zvažován povrchový habitat, což by mohl být další náklad pro nákladní verze landerů odvozených od HLS. NASA loni v říjnu uznala význam italské iniciativy v podobě povrchového obytného modulu MPH. Thales Alenia Space aktuálně provádí studie modulu, které mají být ukončeny v Q1 2024 přezkumem Mission Concept Review. Následně má projekt postoupit do plánování předběžných konstrukčních činností a předběžného technologického vývoje.

Jiří Hošek

Dovolím si to upřesnit. NASA nepověřila obě společnosti, aby postavily nákladní verze HLS, ale dohodla se s nimi, že tyto společnosti provedou nefinancovaný počáteční návrh a vývoj nákladní verze HLS, který bude zahrnovat práce až do milníku PDR, tedy do předběžného přezkumu návrhu.

PetrV

Také na konci píší, že se neuchazeli o žádné kolo soutěžení v rámci programu CLPS.
Přitom rover moon Cybertruck se přímo nabízí.
Výroba kyslíku a metanu je velmi důležitá pro SpaceX.
Mají velké plány.
“We don’t want to be one of those lame, one planet civilizations.”

Jiří Hošek

SpaceX mělo možnost přihlásit svůj rover do výběrového řízení na nehermetizované lunární terénní vozidlo LTV, které JSC NASA poptávalo pro mise počínaje Artemis 5. Způsob dopravy LTV na Měsíc NASA ponechala na rozhodnutí jeho poskytovatele. Termín pro podání nabídek na LTV uplynul a aktuální datum přidělení zakázky je 31. březen 2024. Svoje návrhy LTV představily 1) Lockheed Martin/General Motors, 2) Northrop Grumman/AVL/Intuitive Machines/Lunar Outpost/Michelin, 3) Venturi Astrolab, 4) Leidos/NASCAR a 5) Teledyne Brown Engineering/Sierra Space/Nissan North America.

PetrV

Nezúčastnili se soutěže a nevím proč.
U skafandrů je tento článek:
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/nasa-nestiha-vyrobit-mesicni-skafandry-elon-musk-nabidl-ze-vse-napravi-171868
A věta
” v kuchyni je asi moc kuchařů”

A skafandry EMU přitom SpaceX potřebuje pro let Polaris Jarreda I.

Jeden komentátor by prohlásil, je to voĺajaké čudné… 😉

Jiří Hošek

Ještě nevíme, jestli SpaceX/Tesla podaly nabídku na LTV. NASA obvykle zveřejňuje kompletní seznam uchazečů v odůvodnění rozhodnutí o výběru, což by mělo být přibližně za dva měsíce.

Ohledně skafandrů: Ten článek na seznamzpravy.cz, který popisuje, jak Elon Musk prohlásil, že SpaceX v případě potřeby zařídí pro NASA lunární skafandry, je ze srpna 2021. Když o necelý rok později, 1. června 2022 NASA oznámila vítěze, z odůvodnění rozhodnutí jsme se dozvěděli, že kompletní návrhy předložily pouze Axiom Space a Collins Aerospace.

Jiří Hošek

Ještě upřesnění ke skafandrům: SpaceX nabídku nepodalo. Zdroj informace:
https://sam.gov/api/prod/opps/v3/opportunities/resources/files/008410da33b746d39c69ca232fa54bef/download?&token=

PetrV

On je to s těmi skafandry dlouhý příbèh. Původně vyvíjela přímo NASA.
https://www.idnes.cz/technet/vesmir/nove-skafandry-nasa-xemu.A191018_155753_tec_vesmir_vse
Téměř bylo hotovo a najednou je hodně podobné dělá Axiom space. A dostává na ně peníze, přičemž navazují na téměř hotové skafandry.
Axiom space staví s eu partnery i základy budoucí nové stanice u ISS. Na to jsou potřeba peníze pro Aciom space.
Trochu mi to připomíná předražený (pozlacený) záchod dodaný na ISS neboli jak vočůrat finančně partnery.
https://insmart.cz/nasa-vylepsila-toaletu-iss/
Skafandry budou dražší, výstupy budou dražší, partneři z eu více zaplatí za výstup.
Axiom dostane finance na
vývoj… 😀
S hajzlíkem dtto.
To by dávalo smysl i proč EM prohlásil to co prohlásil…

Jiří Hošek

Vývoj skafandru xEMU v režii NASA byl ukončen podrobným přezkumem CDR a následně byl převeden na komerční model s pevnou cenou. NASA poskytla oběma vítězným společnostem technická data týkající se skafandrů xEMU.

PetrV

Tak snad skafandry budou spolehlivé za tu maxi cenu.
Dotaz z jiného soudku.
Jak je to v kontraktu na HLS.
Ví se, jakou váhu mají dopravit na kterékoli místo na Měsíci+ kosmonauti s podporou života?
12 tun?
A návrat kosmonautů na NRHO a pak likvidace HLS z NRHO.
Teď řeší opci B, 18 tun na povrch.
HLS zůstane na povrchu Měsíce?
Jsou u Opce B nějaké požadavky na návrat regolitu apod z Měsíce na Zemi nebo jen na NRHO?
Mám v tom trochu zmatek.

Jiří Hošek

Oba kontrakty na skafandry byly uzavřeny v úrovni nejnižších cen na trhu. Šlo o soutěž otevřenou pro všechny americké průmyslové společnosti, ale žádnou levnější nabídku NASA nedostala.

Kontrakty HLS: V prvním komentáři jste napsal “NASA uplatnila opci B a pověřila SpaceX i BO, aby postavili nákladovou verzi HLS na Měsíc.” Opce B ale není pro nákladní verze.

V rámci úsilí NextSTEP, dodatek H, opce A NASA v dubnu 2021 uzavřela smlouvu se SpaceX na služby pilotovaného landeru pro Artemis 3. V listopadu 2022 NASA udělila SpaceX opci B ke stávající smlouvě NextSTEP, dodatek H na lunární lander pro udržitelnou fázi programu Artemis a přidělila ho k misi Artemis 4. Souběžně NASA v roce 2022 otevřela pro udržitelnou fázi programu Artemis ostatním americkým společnostem výzvu NextSTEP, dodatek P, v jejímž rámci uzavřela v květnu 2023 se společností Blue Origin smlouvu na služby pilotovaného landeru pro Artemis 5. Na landery pro udržitelnou fázi, tedy po misi Artemis 3, jsou kladeny vyšší požadavky. Zvýšen byl požadavek na kapacitu landeru ze dvou na čtyři astronauty (ačkoli pro Artemis 4 a 5 nebude tato kapacita plně využita), na hmotnost nákladu (pro Artemis 4 a 5 na 1,6 tuny přepravované hmotnosti nákladu v landeru) a přibyl také požadavek na připojení ke Gateway. Na nákladní verze landerů nebyla vydána žádná opce. NASA obě společnosti pouze požádala, aby provedly nefinancovaný počáteční návrh nákladní verze landerů. Snad bude akviziční strategie jasnější z tohoto obrázku:

comment image

PetrV

Děkuji za odpověď.
U skafandrů se asi neshodneme.
U letů Artemis by si to chtělo udělat tabulku, co NASA požaduje v rámci každého letu dle smluv.
Navíc v tom dělají neplechu demo lety HLS, podpůrné mise?, program CLPS, příspěvek zemí mimo USA.
Co se týče nosnosti HLS na Měsíc, měl jsem v paměti úplně jiné data. 1,6 tuny požadovaného
nákladu čtu poprvé. A to se snažím sledovat dění.
Dle článku https://spacenews.com/blue-origin-and-spacex-start-work-on-cargo-versions-of-crewed-lunar-landers/ se odkazují na práce u nákladové verze HLS Starship na option B.
Bez vícenákladů pro NASA.

Možná by lepší přehled v podobě tabulky přesvědčil Griffina, že HLS od SpaceX I BO bude ku prospěchu p. Artemis.
Viz jeho nedávné prohlášení a pak odpovědi např.
https://arstechnica.com/space/2024/01/former-nasa-administrator-hates-artemis-wants-to-party-like-its-2008/

Jiří Hošek

Požadovanou hmotnost nákladu v HLS v udržitelné fázi jsem čerpal odsud:
https://sam.gov/api/prod/opps/v3/opportunities/resources/files/8b3a4b6ee8674e719dd71df8a1151f4f/download?api_key=null&token
Je to v 1. souboru. Hledejte pomocí CTRL+F slovo “kg”. Pro referenční typ mise HLS-DRM-001 POLAR SURFACE SORTIE je požadovaná hmotnost nákladu “dolů” 1595 kg. Jsou tam uvedeny i další požadavky na referenční misi. Požadavky z DRM-001 byly později převzaty pro Artemis 4 a 5. U referenčních misí DRM-002 a DRM-004 (obě mají pobyt na Měsíci prodloužený na 32 dnů) je uveden požadavek na minimální hmotnost “nahoru” 1010 kg.

Ten článek na spacenews pouze říká, že práce na nákladní verzi landerů jsou prováděny na základě opcí, a to:

  • s Blue Origin opcí ke smlouvě na HLS z května 2023 [tedy k NextSTEP, dodatek P]
  • se SpaceX [novou] opcí k opci B z listopadu 2022 [tedy k NextSTEP, dodatek H, opce B] kterou byla upravena původní smlouva na HLS z dubna 2021.

Domnívám se, že Griffina přesvědčit nelze. Včera jsme jeho návrh podrobně probírali v diskusi na kosmo.cz. Doporučuji k přečtení.

PetrV

Griffin má 73 let a jeho sen z mládí se mu neplní.
Změna od jeho úřadování v jeho době je, že vesmír je hlavně výdělečný byznys.
NASA i armáda má omezené možnosti podpory.
Zbytek si musí firmy sehnat okolo samy.
Komunismus v kosmickém průmyslu končí.
20 let se ví, že constellation byl cucání dotací pro vyvolené soudruhy.

PetrV

Program Artemis nabírá zpoždění q není to na straně SpaceX.
Zlí jazykové tvrdí, že chybí peníze, tak NASA vše odkládá.
https://www.nasa.gov/news-release/nasa-shares-progress-toward-early-artemis-moon-missions-with-crew/

Jiří Hošek

I harmonogram SpaceX má od doby uzavření kontraktu na HLS pro Artemis III dvouleté zpoždění.

  • V nabídce SpaceX, podané do výběrového řízení na HLS, byl orbitální letový test plánován na Q1 2022 (Q2 2022 fiskálního roku v USA). Tento test dosud nebyl úspěšně proveden.
  • Nepilotované přistání HLS na Měsíci bylo plánováno na Q4 2023 (Q1 2024 fiskálního roku). Předevčírem řekla viceprezidentka SpaceX Jessica Jensen na mediální telekonferenci, že nepilotované přistání HLS bude v roce 2025.
  • To má logicky za následek skluz připravenosti HLS pro Artemis III z původního Q4 2024 na rok 2026.

comment image

Ohledně údajného tvrzení “zlých jazyků”, že NASA předevčírem odložila mise Artemis II a III o 9 měsíců z důvodu chybějících peněz, prosím o odkaz na webové stránky. Jde o nepravdivé tvrzení.

Jiří Hošek

Pro jistotu upřesním, že jsem nikdy nezpochybňoval výběr SpaceX jako jediného vítěze výběrového řízení na dodavatele HLS v dubnu 2021. Chtěl jsem jen doložit, že dosavadní oficiální termín prosinec 2025 pro Artemis III byl nereálný pro SLS/Orion i pro HLS.

PetrV

Zlí jazykové stále tvrdí, že NASA potažmo bidenova administrativa má hluboko do kapsy. Války stoji hodně. SLS je drahá a otázka je, jak spolehlivá.
Toť vše…
Otázka.
Když HLS poletí přes LTO k Měsíci, dokáže SLS+ Orion odstartovat ve startovacím okně TLO?
A nebo HLS bude čekat třeba měsíce?
Neberte to špatně, je to otázka.
Doufám, že jste můj dotaz pochopili.

Jiří Hošek

Bill Nelson jako bývalý senátor se k otázce rozpočtu Artemis staví čelem. Loni v březnu popsal pro rozpočtový výbor Sněmovny rizika odkladů a rušení misí Artemis v případě rozpočtových škrtů zcela jednoznačně: https://spacepolicyonline.com/wp-content/uploads/2023/03/Nelson-to-DeLauro-FY24.pdf
Následně se vydal do rozpočtových výborů obou komor Kongresu, aby lobboval za schválení celého požadovaného rozpočtu pro FY2024. Kongresmani byli z jeho odůvodnění, v němž vytáhl “čínskou kartu”, nadšeni. Tenhle administrátor opravdu nemá potřebu si pro odklady vymýšlet zástupné technické důvody.

V podmínkách pro výběrové řízení na dodavatele HLS byla jedním z požadavků NASA schopnost HLS setrvat na dráze NRHO 90 dnů před setkáním s Orionem. SpaceX v nabídce uvedlo 100denní schopnost HLS Starship a za překročení požadavku obdrželo v odůvodnění výběru za tuto schopnost kladné hodnocení v rámci technického přístupu. 

LZ.

“Spacex od té doby není tak zbrklá a mnohem více se věnuje inženýrské důslednosti na úkor rychlosti testování.”
-a vůbec to nesouvisi se spožděnim SLS.
“Mark Kirasich aktuálně zmínil, že posádka bude mít kromě výtahu k dispozici také zcela nezávislý záložní systém pro přesun na povrch a zpět do lodi.”
-ano, lano. A když budou astronauti hodni, dostanou na něj i uzly.
“Doposud také nebylo jasné, co SpaceX udělá s lodí HLS poté, co splní svůj účel a astronauté se vydají na cestu zpět na Zemi v Orionu.”
-Nahažou do ni odpadky, a nechají povalovat v kosmu.
“Kirasich nyní vysvětlil, že loď HLS nebude použita znovu a místo toho bude po misi Artemis III odklizena vysláním na heliocentrickou orbitu. Bude tedy pak mnoho let plout vesmírem na oběžné dráze kolem Slunce, kde nebude nikomu překážet.”
-Teď sem to napsal. Stejna informace, řádově více PR.
“Další test už bude složitější, protože při něm má být provedeno orbitální dokování dvou Starship a přečerpání pohonných látek z jedné lodi do druhé.”
-Činani mají tento test (údajně) už za sebou.
“SpaceX bude mít na oběžné dráze speciální Starship, která bude uzpůsobená pro dlouhodobé skladování kryogenních pohonných látek a bude sloužit jako orbitální čerpací stanice pro mise Starship mimo Zemi.”
-Takže na tankovani satelitu pro ostatní kašle. To je stanice jak Praha.

Super článek, díky za něj.

Invc

1) Tak údajně číňanům gratulujeme.
2) Ano – stanice jak Praha. Nemá cenu otvírat jiným… protože nikdo jiný druhý stupeň natož satelity na podchlazený metan nemá.

LZ.

2)Tak proto..
Viděl jsem iontovy dron na vzduch, nešel by xenon vymenit za metan? Tedy s horšími vlastnostmi..

PetrV

Změny ve vedení projektu Starship a Starbase. Offi je Shotwell a technicky to vede Mark Juncosa.
https://twitter.com/beckpeterson/status/1590844781751828483?t=VDFztVOa8nAq8iDE1Ob6TA&s=19
https://theorg.com/org/spacex/org-chart/mark-juncosa

prochzde

Autor článku myslím si dobrým způsobem shrnuje současnou situaci.
Jestli se chceme vrátit zpět na Měsíc co nejdříve, tak musíme SpaceX držet palce.
Pokud na konci, nebo na začátku roku odstartuje ze Starbase S24/B7 úspěšně a proběhne většina testů, budou získána data a výsledky správně vyhodnoceny, tak lety do vesmíru začnou psát novou historii.
Termíny, které stanovila NASA s SLS a programem Artemis se dostávají už teď do obrovského časového skluzu.
To “o dost později” už teď odhaduji tak o dva roky (za předpokladu, že nějaká Artemis I. až IV. nevybuchne).
To by znamenalo pro NASA ještě další rok zpoždění.
Otázkou tedy je, co dokáže SpaceX za dva roky testování a vývoje dalších a stále nových a vylepšovaných Starship a SuperHeavy a kde bude ve vývoji na konci roku 2027(tedy za pět let).
Pokud bude SpaceX pokračovat jen současným tempem, tak v kterém roce budou mít na Měsíci vesmírné turisty?

PetrV

Maezava a Denis Tito se ženou mají zaplaceny oblety Měsíce. Tj obdobu letu A2 se SLS u NASA.
Kdyby zůstaly HLS na NRHO u Měsíce, tak po docerpani paliva by po přestupu létat na povrch mohli okolo 2027. V článku je ale, že HLS vyslou na heliocentrickou dráhu. Např. K Marsu. Tak nevím.

Ondra

Mohl by me prosim nekdo navest proc je potreba HLS po startu hned tankovat a to dokonce nekolikrat? Jde mi jen o srovnani s Apollo, ktere ve srovnani s HLS melo nadrze mikroskopické a stacilo to, HLS je oproti tomu letajici costerna…taky myslim HLS poleti pomaleji nez Apollo za tri dny, tak nevim, vykon na urychleni moc neni potreba…pocitam ze to ma jednoduche vysvetleni jenom me zadne nenapada 🙂 diky

Hird

Podle me kvuli vaze. Lunarni modul Apollo byl lehoučký, staveny jen pro pristani na mesici, pri pristani na Zemi by nemel nejmensi sanci – Starship, byt v jine verzi, to musi zvladat.
Pro představu – lunarni modul byl misty jen nekolik vrstev “alobalu” nad sebou, skrz ktere se pry dala snadno propichnout propiska.

PetrV

Hlavní je nosnost HLS na povrch Měsíce a prekonani gravitační studny Země. S potřebným deltav ( ciolkovskeho rovnice) si musíš poradit. Apollo bylo 4 stupňová raketa. Tady jsou zatím 2 stupně s tím, že docerpani v uvozovkách dodá 3 stupeň.
Budou různé profily misí.
Opět blog
https://caseyhandmer.wordpress.com/2021/03/26/lunar-starship-and-unnecessary-operational-complexity/
Variant HLS bude více.
1 let demo HLS jen přistane u pólu Měsíce. Co poveze, nevím.
2 let HLS dopraví lidi i zpět k Orionu jako A3.
3 let HLS bude opět jiný.
Je to přání NASA, ten je zákazník.
Petr Melechin se v článku krátce zmiňuje.
Invc by mne mohl doplnit.

PetrV

Sonda CAPSTONE se blíží k Měsíci po trajektorii, kterou použijí některé mise HLS.
https://twitter.com/AdvancedSpace/status/1589729894472245251
Vysledkem této trajektorie je uspora paliva neboli větší nosnost až 25%.

Naposledy upraveno před 2 lety uživatelem PetrV
Ondra

Dekuji, to jsem hledal…zaroven to vzbuzuje i vic otazek, protoze clanek pocita se moznostmi nosit tam stovky tun,treba pro zakladnu..pokud ale treba 25 tun tak to podle clanku Starship zvladne tam i zpet bez dotankovani… a 25 tun je v tomto aspektu strasne moc, nejaky rover, zasoby na par dni,jen jednosmerna cesta…
No a vzhledem k tomu ze jsem nikde nezaznamenal ze by s sebou meli nest neco tak strasne těžkého, navic vraci se Orionem,takze odvezou z povrchu max.par desitek kilo…a Starship ma kapacitu stovek tun paliva a zrejme poleti dost nevyuzita, tak by ji na LEO resp. vyssich drahach melo zbyt hromada paliva…
Tak mi to proste nehraje…;)

PetrV

Zatím jsou jen dohady, co systém SHS vynese na LEO a výše. Píší 1 let 100+ tun na LEO.
Uvidíme.
Využití je na NASA a zákaznících , patrně u demo letu na SpaceX.
Teslu roadster asi na Měsíc nepovezou… 😉

Petr Šída

Podle mě tady nehraje roli váha nákladů, ale objem nádrží
Ty jsou stavěné na cestu na orbitu a pak tankování, změnit 100 tun nákladu na palivo by znamenalo překopat palivový systém

PetrK

No překopat … Už teď mají čtyři nádrže. Přidat jednu nebo dvě další nebo rozšířit stávající by nemusel být takový problém …

Invc

Navedu – hlavní problém (to jednoduché vysvětlení) je ten, že nesprávně chápeš samotný koncept rychlosti a dráhy ve vesmíru a vztah k hmotnosti rakety. Dráha a rychlosti funguje trochu jinak, než je tomu třeba u D1 z Prahy do Brna…

Proč tankování: Aby se starship dostala na oběžnou dráhu Země – tak musí vynaložit ohromné množství energie (zhruba tolik energie, jako bys s tím vehiklem zrychlil z nuly na cca 35 000 km/h). Tím v podstatě spotřebuje všechno palivo jen na to, aby se s nákladem dostala na oběžnou dráhu kolem Země (musí urychlit sebe, náklad, palivo, a palivo na urychlování paliva, a palivo na urychlování toho paliva co urychluje palivo, a paliva co urychluje palivo co potřebuješ na uychlování paliva, co urychluje palivo, co urychluje palivo … ).

Pokud má letět k Měsíci, tak to v podstatě znamená další “urychlení” … na které musí vzít palivo. Proč to šlo u Apolla? Jednoduše proto, že Atlas V respektive ta část, která se dohrabala až na oběžnou dráhu Země) se dále rozdělila a její malý kousek původního celku v podstatě mnohem menší raketa letěla dál. (Je to jako by na oběžné dráze Země Starship vyplivla další malou raketu).

Jinak Starship nepoletí “pomaleji” – to je právě uvažování ala D1 … ve vesmíru pokud letíš jinou rychlostí, tak letíš jinam a jinudy. Možná … si to zkus představit míň jako cestu odněkud někam, a více jako házení. Vem si kámen … postav se pod pouliční lampu, a zkus ji přehodit… myslím, že bys mohl dostat celkem pěkné připodobnění toho, jak vypadá let k Měsíci, a jaký je vztah rychlosti a dráhy, situace u Měsíce..

Ondra

“Pomaleji” pochopitelne myslim pomalejsi trajektorii, jak PetrV zminuje s odkazem na Capstone…chjo…
Apollo mimochodem na LEO urychloval posledni stupen Saturnu takze taky pekny kus zeleza…a Starship ma v tomto ohledu zrejme mnohem lepsi parametry tah vs. vlastni hmotnost vs. uzitecny naklad.
Nu coz, nechame to na odborniky, at nam to spocitaji 😉

x-f

Suchá hmotnost Starship (bez boosteru) je někde okolo 100t. Tuším, že v nějakém pár měsíců starém videu Musk říkal, že jsou teď někde okolo 120t a těch 100t je ideální cíl.

1200t má pak palivo.

Váha velitelského a servisního modulu Apolla s palivem byla 28t a z toho palivo snad 12t.
Lander měl snad 4t.

Tj v suché váze šlo asi o pětinu oproti Spaceship. A rozdíl v palivu je ohromný.

Apollo jak již bylo napsáno průběžně mrtvou váhu odhazovalo díky vícestupňové koncepci.

Starship je koncipována tak, aby se vrátila celá a tak se nemá čeho zbavovat.

PetrV

Ten výpočet trajektorie letu CAPSTONE od Advanced space má podklad v JPL NASA a modelu 1200 000 těles. Sonda se snaží využívat gravitační pomoci Slunce případně dalších planet. Jsou to složité výpočty silových interakcí ve sluneční soustavě.
Obdoba Problému 3 těles https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Probl%C3%A9m_t%C5%99%C3%AD_t%C4%9Bles
Obdobně takto letí korejska sonda Danuri.
A letěla takto jedna z čínských sond.

PetrV

Vyšel rozhovor s předpisem ředitele Advanced space a Dianou Davis z JSC.
Hodně info o CAPSTONE, Artemis, NRHO, Měsíci.
https://www.nasa.gov/johnson/HWHAP/CAPSTONE/
Budou řídit cubesaty artemis 1, plánují satelity v L4, 5, 2 a lety k Venuši a Marsu. Společně s tymem CAPSTONE.

Milan

Věta na konci “Vítěz pak zřejmě bude soupeřit se SpaceX o kontrakty pro budoucí mise Artemis.” mi přijde trochu k smíchu. 🙂 Všichni si určitě pamatují návrhy těch ostatních landerů a tedy o nějakém “soupeření” či “konkurenci” asi nemůže být moc řeč. Pokud tedy Starship bude úspěšná, tak konkurovat v tomto SpaceX mi nepřijde vůbec reálné. Samozřejmě podpořit i ostatní společnosti, aby se daly do vesmírného průmyslu se hodí. Ale konkurence nebude ještě hodně dlouho.

Naposledy upraveno před 2 lety uživatelem Milan
Invc

Proč ne? Výrobí větší lander … a zaplatí si u Space X dopravu jako náklad starship. A jako fallback mechanismus možnost vynesení na SLS.

Cena 4G USD za misi.

robert

Teraz cisto spekulujem ale nebolo by mozne poslat na obeznu drahu dragon s posadkou a k nemu by sa pripojila nejaka forma natankovaneho lunarneho modulu(ako to bolo pri apolle) ktoru by vyniesol vykonny FH a nasledne by predviedli naplanovane pristatia na mesiaci. Vie sa ake formy experimentov chcu na povrchu Mesiaca vykonat? Ze na to treba az taku velku raketu. Ja spacex fandim a ak sa im to podari tak to budem s uzasom sledovat, ale postrada to u mna taku tu spacex eleganciu a graciu s akou riesia problemy.

PetrV

Hlavní je těžba vody, vyroba kyslíku a pak další. To budou těžká zařízení. Je dobré si pročíst blog https://caseyhandmer.wordpress.com/2021/10/28/starship-is-still-not-understood/
Cílem je Mars.
Vytvořit něco trvale obyvatelného na Měsíci nebo Marsu chce levnou dopravu a SHS to umožní.
Důležitá je cena dopravy za kg.

Naposledy upraveno před 2 lety uživatelem PetrV
Vydra20

Pro stávající plány to je “trochu” předimenzované, ale má to potenciál pro budoucí experimenty, o kterých by se dříve kvůli nosnosti ani neuvažovalo.

Invc

1) Tu “neeleganci” způsobuje nutnost použít SLS + Orion. Ono by to totiž Starship zvládla i bez nich…

2) S realizovatelností toho, co navrhuješ, je to horší. Podívej se blíže na alternativy v soutěži HLS – celkem dobře to ilustruje, co je možné. Když se podíváš na ILV (Blue Origin et al.) tak tam byla buď doprava ve 3 kusech na NG/Vulcanu nebo v jednom kuse na SLS 1B… a vycházelo jim to jen tak tak. Když se podíváš na ALPACA (Dynetics) tak tam start na Vulcanu + 2-3 *tankovací* lety nebo opět SLS 1B a stejně jim to na landeru hmotnostně nevycházelo. A pak už jen si stačí uvědomit, že Falcon Heavy je slabší než SLS 1B…

Kvido

A nakonec to dopadne tak, že po mnoha odkladech SLS tam ty astronauty dopraví SX samo přímo ze země 🙂

PetrV

Tento scénáŕ je možný. Maezava si třeba zaplatí nejen oblet, ale i přistání.

Jakub

Úplně to vidím. NASA se snaží o přistání na Měsíci už asi 12 let. Je to drahý, trvá to dlouho a ještě to bude trvat dlouho. Třeba budou odklady. Mezitím bude SpX lítat na Měsíc s turisty. První Maezava. Druhý jeho let, někdo další. A pořád jen krouží kolem Měsíce. NASA se horečně snaží odstartovat s SLS, pořád něco nejde. Až na dalším výletu k Měsíci někomu v SpX prasknou nervy a se slovy “Už mne to nebaví” stiskne tlačítko “Down”. A v tu chvíli někomu v NASA praskne žilka :).

x-f

Já teda SpaceX fandím. Ta nosnost a cena způsobí revoluci. Jen jaké možnosti to skýtá pro vědu. Za jedno desetiletí můžeme mít na orbitě mnoho dalších teleskopů, které parametry předčí hubble.

Ano, mohli by opravit ty lidi na měsíc sami.

Ale je třeba si uvědomit odlišnost přístupu NASA vs SpaceX.

Nasa má už prakticky hotovo. Oni nepřistoupí ke startu, dokud není vývoj prakticky ukončen o posledního detailu. Už se do SLS prakticky zasahovat téměř nebude. Ano, může nastat nějaký velký průšvih, ale spíš ne.

Naopak SpaceX má stále zatím jen surový prototyp, který má k finální podobě stále ještě daleko. Oni řeší vývoj postupně. Je otázka, zda už vůbec řešili věci jako radiační ochrana, tankování na orbitě, dlouhodobé uskladnění cryopaliva atd.
A než se bude dařit rutinně návrat a zachycení (viz. Falcon), což má zásadní vliv na cenu a frekvenci startů, může to taky trvat roky.

PetrV

S ukončením vyvoje u NASA to není pravda.
SLS je vývojově hotov pouze block 1.
Block 1b a 2 nemají rampu od bechtelu a další. Jsou to odlišné rakety, jiné zatížení, namáhání. Budou mít potíže. Orionů bude vyrobeno teď 5 ks. Takže vlastně na sklad bez možnosti zasadnich vylepšení.
Block 1 navazuje na let Ares 1-X z roku 2009.
NASA s NG a boeing zamrzli.
SpaceX vylepšuje i teď falcon 9.
SHS a hlavně HLS ted NASA výrazně ovlivňuje.

x-f

Ano, ale block1 je vývojově u konce. Pokud poletí, už na něm nic dělat nebudou.

Starship bude taky v X variantách. Orbitální tanker, nákladní, pro lidskou osádku, lander atd.

Jde obecně o přístup. Musk o tom hovořil v nějakém videu co tu bylo.

SpaceX má rapid prototyping. Sekají jednu varintu za druhou a průběžně řeší vývoj. A řeší dál i vývoj na produkčním nosiči (Falcon). Jednotlivé části vznikají v nějaké dočasné variantě ke které se později vrátí a zoptimalizují a optimalizují postupně od toho co nejvíc hoří.

Oproti tomu přístup NASA s NG a boeingem je takový, že nejdřív dotáhnou do konce vše ve vývoji a první kus co postaví je vlastně už finální verze.

Takže SpaceX teď třeba dělá na motorech, štítu, rampě atd., takže radiační ochrana, skladování a čerpání paliva atd. na orbitě je vzdálená budoucnost, který se bude řešit až to vyletí nahoru.
A až to bude lítat nahoru a budou mít dořešené další věci, tak teprve začnou řešit, jak to přistane na Marsu atd.

Zatímco NASA má všechno vymyšlené a hotové ještě před prvním startem.

PetrV

Vymyšlené to NASA má, ale hotové nikoli. Nikdo neví, zdali naplní raketu 1 vodíkem do plna.
Dle odkazu v článku https://spacenews.com/nasa-predicts-first-starship-orbital-launch-as-soon-as-december/
vime co musí SpaceX vykonat.
Také mají potíže ale způsob řešení je několikrát rychlejší.

Invc

Jojo … kdo by to byl řekl, kolik pravdy se v roce 2017 schovávalo v tomto tweetu jistého Erica Bergera:

https://twitter.com/sciguyspace/status/937873404685844481?lang=en