Na turistické misi Inspiration4 měl původně letět někdo jiný, ale nesplňoval nezbytné požadavky

V polovině září roku 2021 se do vesmíru vydala mise Inspiration4. Posádku tvořili Jared Isaacman, Sian Proctor, Hayley Arceneaux a Chris Sembroski. Posledně jmenovaný však nebyl původním výhercem sedadla „štědrosti“, o které se losovalo mezi lidmi, kteří finančně přispěli nemocnici St. Jude. Původním výhercem totiž byl člověk, který se tohoto místa nakonec vzdal v Chrisův prospěch. Článek vám tuto osobu představí a vysvětlí, proč se výherce vzdal své letenky na oběžnou dráhu.

Posádka na orbitě během mise Inspiration4 (Zdroj: Inspiration4)

Přibližně před rokem se na internetu objevila informace, že miliardář Jared Isaacman plánuje vyrazit do vesmíru. Cílem této mise, kterou sám nazval Inspiration4, bylo inspirovat lidi na celém světě a pomoci shromáždit finanční prostředky pro nemocnici St. Jude Children’s Research Hospital v americkém státě Tennessee. Zároveň při této příležitosti oznámil, že tři zbylá místa neobsadí svými kamarády, ale dá šanci i jiným lidem, kteří si svou účast měli určitým způsobem zasloužit. Zaplnění křesla, které mělo symbolizovat naději, měla na starost sama nemocnice. Ta pro misi vybrala zdravotní sestru Hayley Arceneaux, která v mládí překonala rakovinu kostí a v září 2021 se pak stala nejmladším občanem USA na oběžné dráze. Dalším členem posádky se stala 51letá profesorka South Mountain Community College Sian Proctor, která během mise sloužila jako pilotka. Poslední účastník mise měl být vybrán z řady těch, kteří přispěli svým darem nemocnici St. Jude. Finálním členem posádky se nakonec stal Chris Sembroski, ale už tehdy jsme se dozvěděli, že původně byl vybrán někdo jiný. Tato neznámá osoba se však rozhodla nabídky vzdát a svou letenku přenechala svému kamarádovi Chrisovi. Proč se onen člověk tak rozhodl, zůstávalo řadu měsíců tajemstvím. Všichni jsme si mohli pouze říkat, proč je někdo takový dobrák, že se vzdá úžasné možnosti podívat se na naši planetu seshora.

Posádka po návratu z mise Inspiration4 (Foto: SpaceX)

Příběh této neznámé osoby však nyní začíná vyplouvat na povrch. Onou osobou je 43letý Kyle Hippchen, bývalý spolužák Chrise Sembroskiho, který rovněž absolvoval Embry-Riddle Aeronautical University na Floridě. Kyle Hippchen je stejně jako Chris zapálený do kosmických letů a na vysoké škole se spolu jezdili dívat na starty raketoplánů z Kennedyho vesmírného střediska. Oba také obhajovali lety do vesmíru. Dá se ovšem říct, že Kyle se v pozdějších letech alespoň malinko odklonil od kosmonautiky. Zatímco Chris strávil armádní službu údržbou raket Minuteman III a v současnosti pracuje jako softwarový inženýr ve firmě Lockheed Martin, Kyle létá od roku 2007 jako pilot pro firmu Endeavor Air na stroji Bombardier CRJ100/200. Přestože oba přátelé žijí v posledních letech každý na jiném pobřeží, zůstávají dodnes spolu v kontaktu a vyměňují si novinky, které se týkají pokroku v kosmonautice. Když se loni v zimě naskytla možnost zůčastnit se letu do vesmíru v rámci soutěže o místo na misi Inspiration4, oba se rozhodli přispět. Kyle poslal nemocnici 600 dolarů a Chris 50 dolarů. Ani jeden se tomu druhému se svou účastí nesvěřil, nebylo takřka proč – při více než 72 000 lidech, kteří měli šanci letět do vesmíru, byla šance takřka mizivá.

Chris Sembroski a Kyle Hippchen na společné fotce před misí Inspiration4 (Foto: Associated Press)

Počátkem března 2021 začaly ovšem chodit Kylovi rutinní emaily organizátorů, které se začaly o jeho osobu zajímat. Sám si tehdy myslel, že je jedním z finalistů. Díky emailům se však dozvěděl, že jednou z podmínek letu je maximální výška 2 metry a váha do 113 kg. A zde se právě vyskytl kámen úrazu – Kyleova hmotnost je totiž výrazně vyšších 150 kg. Rozhodl se tedy odepsat, že se účasti vzdává. Co však nečekal, byla blesková záplava emailů a telefonátů, ze kterých zjistil, že není pouhým finalistou soutěže, ale že je vlastně vítězem. V té chvíli začal zkoumat možnosti, jak by mohl během nejbližších 6 měsíců shodit nadbytečné kilogramy. Zjistil sice, že to jde, ale zároveň se dočetl, že to takhle rychle hubnutí není zrovna nejzdravější. Rozhodl se tedy oficiálně vzdát svého křesla. Jared Isaacman, který celý let sponzoroval, mu na oplátku nabídl, že si může za sebe vybrat náhradníka, který dostane šanci na let místo něj. Jakou volbu Kyle učinil, dnes všichni víme. A sám Jared to okomentoval slovy, že Kylova ochota vzdát se místa v lodi a nabídnout jej Chrisovi byla ukázkou neuvěřitelné štědrosti.

Chris Sembroski a Kyle Hippchen (Foto: Chris Sembroski)

Přestože se tak Kyle nikdy nestal členem posádky, jeho život byl touto misí v následujících měsících ovlivněn i tak. V dubnu 2021 spolu s posádkou sledoval start mise Crew-2, což byl poslední pilotovaný start před zářijovým letem Inspiration4. Chris mu také nabídl, že vezme s sebou některé jeho osobní věci. Na oběžnou dráhu tak zavítaly jeho vysokoškolské a středoškolské prsteny, kapitánské epolety a prastrýcova medaile purpurové srdce z první světové války. O tom, kdo věnoval Chrisovi místo v kosmické lodi, věděla jen rodina a několik přátel. Následoval den startu a na Floridě se shromažďovaly rodiny budoucích astronautů a jejich přátelé. Následující rozhovory popsal Kyle stručně. Kdykoliv se prý představil, následovala otázka, vy jste „Ten Kyle“ (který se vzdal místa na misi)? Ano, byl to on.

Jednou z tradic, které se před startem kosmické lodi dodržují, je, že každý člen posádky může z vrcholu obslužné věže někomu zatelefonovat před nástupem do lodi. Volba Chrise Sembroskiho byla jednoznačná. Volaným byl Kyle Hippchen a Chris mu sdělil, že mu je navždy vděčný. V době, kdy Chris prožíval svůj životní sen na oběžné dráze, si Kyle zaplatil spolu s rodinou a přáteli letenku a mohl tak prožít 10 minut beztížného stavu alespoň na palubě speciálního letadla. Přesto ale dodnes prý neviděl 5dílný dokument streamovací služby Netflix, který sledoval celou misi Inspiration4 od počátku příprav až do jejího vyvrcholení v podobě třídenního letu na oběžné dráze a návratu zpět na Zemi. „Příliš to bolí, jsem šíleně zklamaný. Tak to prostě je,” dodal k tomu Hippchen.


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!

Jiří Hadač



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

15 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Honza1616

Tady určitě šlo o zdravotní omezení a ne o technické vlastnosti sedačky Dragonu či velikost skafandru, to by limitem určite nebylo.

Astronauti i piloti stíhaček musejí mít perfektní fyzičku, vemte si to přetížení co musí na tělo působit, kolik by vážila jeho postava při x-nasobném přetížení co by udělali s jeho tělem….
A teď si vemte že lidé s nadváhou se zadýchají i při obyčejné chůzi a jakou pak mají tepovou frekvenci, už jen při startu by mu andrenalin rozpumpoval srdce tak že by mohl dostat infarkt ještě před startem.

V práci mám kolegu který má naprosto stejnou postavu, výška 180, váha přes 160, věk 45 let… Zdravotních problémů má až až, za poslední rok byl v práci tak 6 měsíců, teď je doma už 2 měsíce s vysokým tlakem.

Vůbec mě nepřekvapuje že se Kyle letenky do vesmíru vzdal.

Nicméně je třeba podotknout, že ne vždy je to z přejídání,
Mám kamarádku která ve 20 letech vážila 50Kg při 160cm, a za 3 roky nabrala 60kg, jak asi vypadá taková malá holka asi nemusím říkat…. Je to smutný, když máte v těle něco špatně a ať se snažíte jakkoliv, nic moc s tím neuděláte

Naposledy upraveno před 2 lety uživatelem Honza1616
Kuřecí stehno

Jistě. Jsou i tací, kteří ztloutstli vinou onemocnění. Je to ovšem až příliš populární mantra. Ruku na srdce, kolik takových je?

Michal Andrej

Nie je všetkému koniec, bude aj Dragon XL.

Atlas

Neuveritelne stedry?
Vsak nemal na vyber, schudnut by nestihol, a radsej potesil kamarata ako vratil vyhru.
Ale inak by bolo super keby letel, chris bol sice zastupca nie prave fit ludi, ale tento by bol lepsi, a ukazal by ze fakt moze ist do vesmiru kazdy.
Bol tam realne prakticky problem s vahou? Alebo slo hlavne teda o velke zdravotne riziko spojene s nadvahou?

Jiří Hadač

Podle toho co sem cetl, slo opravdu o vahovy limit, a sam Kyle uvadel, ze je si jako pilot a technik vedom rizik. Tak si to aspon z tech clanku pamatuju.

Atlas

Ano, ale z akeho dovodu bol vahovy limit? Dragon tu nosnost urcite mal, zase 50kg viac nie je tak vela.
Skafander sa robi kazdemu na mieru, takze hadam by sa dal aj na neho urobit. Este ma tak napada limit sedacky pri starte. Zeby to pri extremnom pretazeni nemusela zvladnut.
Inak skor sa priklanam k tomu ze realny dovod nebol technicky, ale proste zdravotny, napor na organizmus pri starte a treningu by takyto clovek fakt nemusel prezit.

vreckam

ufff, 194cm 110kg … vesel bych se 😀

Kamil

Brečím s ním, je mi tak podobný. Doufám, že StarShip nebude mít taková pitomá omezení

Josef

Myslím, že už jen kvůli skafandrům podobné omezení mít bude. Protože i ve Starshipu budou skafandry pro případ úniku kyslíku.

Jan Tichavský

Skafandry i sedadla budou mít vždy nějaké omezení. Možná tam budou nějaká XXL místa, ale to si bude muset připlatit za extra místo a ještě dvojnásobné dávky stravy 🙂

Atlas

Preco by mal byt problem usit namieru skafander?

Mário

Čo tak sa skôr skúsiť zamyslieť. Ak človek nie je kulturista alebo nemá cez dva metre tak všetko nad sto kilogramov je veľa. Sám mám nadváhu ale namiesto toho aby som plakal že svet je proti mňe snažím sa niečo robiť a schudnúť!

Jan Tichavský

Pitomé omezení by bylo z důvodu výšky, to člověk neovlivní. Ale když někdo váží dvakrát tolik co zdravý jedinec tak to je pouze a jen jeho (ne)zodpovědnost co se životního stylu týče. Taky bych čekal, že bude mít problémy při fyzickém tréninku během přípravy na let. Prostě člověk, který se zadýchá po pár schodech a potřebuje si hned odpočinout je spíš rizikovým členem posádky.

Kuřecí stehno

Další důvod nebýt tlusťoch.

Martin

alebo zmeniť limity pre posádku 🙂