Na práci ve Starbase nově dohlíží veteránka z NASA, avšak SpaceX před časem opustili dva velikáni

Častokrát se říká, že lidé přichází a odchází, ale život jde dál a nejinak je tomu i u společnosti SpaceX, kterou v roce 2002 založil Elon Musk. V tomto článku se proto zaměříme na změny v seznamu zaměstnanců SpaceX. Povětšinou půjde pochopitelně o známější osobnosti. A protože poslední dobou je věnována pozornost základně Starbase v jižním Texasu, začneme změnami, které se týkají této lokality.

Gwynne Shotwell je dlouholetou výraznou postavou společnosti SpaceX a do dnešních dnů pracuje na pozici prezidentky a provozní ředitelky. Je tedy zodpovědná za prodej, marketing, výrobu, startovní operace, právní záležitosti, jednání s vládou a finance. Když do firmy v roce 2002 nastoupila, prodávala neexistující raketu Falcon 1 a později i Falcon 9 budoucím zákazníkům. Mezi její největší úspěchy z počátečního období jednoznačně patří podpis kontraktu na zásobování Mezinárodní kosmické stanice z roku 2008 či dohoda o vynesení nové satelitní konstelace společnosti Iridium. Ve zkratce o ní můžeme říct, že pokud Elon Musk je nejviditelnější tváří celé firmy, tak ona je jeho pravou rukou a člověkem, který je v celé hierarchii firmy na druhém místě. A právě Gwynne Shotwell byla v listopadu loňského roku určena, aby navíc dohlížela na provoz základny Starbase v Texasu, kde SpaceX vyvíjí, vyrábí a testuje Starship a Super Heavy. Spolu s ní ve Starbase velí také Mark Juncosa, který je ve SpaceX více než deset let, od roku 2015 na pozici viceprezident pro konstruktérství.

Prezidentka SpaceX Gwynne Shotwell (Foto: SpaceX)

Tím ale změny ve vedení Starbase neskončily. K oběma vrcholným manažeřům se totiž aktuálně přidala také Kathy Lueders. To je bývalá zaměstnankyně agentury NASA, kde strávila přes 30 let. Za tu dobu pochopitelně vystřídala řadu pracovních pozic. Začínala jako inženýrka kvality na testovací základně White Sands, kde tehdy byla mezi zaměstnanci teprve druhou ženou. Poté na řadu let zakotvila v kanceláři programu ISS, kde řídila program komerčního zásobování (CRS) této stanice a byla ze strany NASA zodpovědná za přílety mezinárodních kosmických lodí k ISS, včetně nákladního Dragonu od SpaceX.

Kathy Lueders (Foto: NASA)

Kathy tedy patří k těm manažerům, kteří se podíleli na realizaci myšlenky, že je možné dopravovat zásoby a další vybavení na ISS levněji než dříve prostřednictvím soukromých zásobovacích lodí. Poté se přesunula do programu Commercial Crew Development, který měl zajistit americké vládě přepravu amerických astronautů na ISS ve spolupráci s americkými firmami SpaceX a Boeing. V roce 2020 se pak dokonce stala přidruženou administrátorkou NASA zodpovědnou za všechny agenturní pilotované lety a z této pozice sledovala i první start lodi Crew Dragon s lidskou posádkou v rámci mise DM-2, na jejímž vývoji se výrazně podílela ze strany NASA. Ze své pozice je také spoluzodpovědná za výběr lodi Starship HLS, která umožní americkým astronautům po dlouhé době opět přistát na povrchu Měsíce.

Zleva: Kathy Lueders (NASA), John Elbon (Boeing) a Gwynne Shotwell (SpaceX) odpovídají na otázky novinářů na téma nových pilotovaných lodí v roce 2015 (Foto: America Space)

Kathy Lueders svou kariéru v rámci NASA ukončila k poslednímu dubnovému dni roku 2023. Neuplynuly ale ani tři týdny a již vyšlo najevo, že Kathy zahajuje novou kariéru v řadách společnosti SpaceX. Do firmy nastupuje jako generální manažerka základny Starbase a její přímou nadřízenou bude Gwynne Shotwell. Pokud by vás zajímalo, kdo v NASA vystřídá Kathy na pozici šéfa pilotovaných letů, tak jde o bývalého zaměstnance SpaceX a pětinásobného astronauta Kennetha Bowersoxe.

Posádka na orbitě během mise Inspiration4 (Zdroj: Inspiration4)

Do řad SpaceX se dostávají také bývalí astronauté, mezi které patří i nejmladší Američanka, jež se kdy dostala na oběžnou dráhu. Tou není nikdo jiný než Hayley Arceneaux, členka posádky soukromé mise Inspiration4 a zdravotní sestra pracující pro St. Jude Children’s Research Hospital. Hayley svou kosmickou cestu podnikla v září 2021 a již tři měsíce poté oznámila na svém twitterovém účtu, že nastupuje na částečný úvazek do SpaceX, kde by měla pomáhat s lékařským výcvikem a podporou komerčních astronautů. Pokud známe její životní příběh, je poměrně jasné, že současně zůstává zaměstnankyní nemocnice, která jí jako desetileté holčičce vyléčila rakovinu kostí.

Hayley Arceneaux nastoupila do SpaceX v prosinci 2021 (Zdroj: Hayley Arceneaux)

Až doposud jsme probírali změny pozic či nové tváře ve SpaceX a nyní se přesuneme k zaměstnancům, kteří naopak firmu opustili. Dlouhá léta platilo, že otcem firemních raketových motorů je Tom Mueller, který pracoval ve SpaceX od jejích počátků. Již od podzimu roku 2016 ale začal firmu pomalu opouštět. Nejprve v listopadu odešel z místa hlavního technologa pro pohony a od té doby pracoval jen na poloviční úvazek. Od prosince 2019 své pracovní závazky omezil ještě víc, když přešel do role poradce a v listopadu 2020 opustil SpaceX definitivně.

Konstruktér Tom Mueller a jeho výtvory. Zleva: Merlin 1C pro Falcon 1, Merlin 1C pro Falcon 9 a Merlin 1C-Vacuum bez expanzní trysky (Foto: SpaceX)

Plány, které si vytyčil pro následující léta v důchodu, byly prosté – závodění, jízda na motorkách a cestování. Vše tedy vypadalo krásně, ale okolnosti se změnily. Ač v důchodu, stále Tom zůstával jedním z největších odborníků na raketové motory, a tak si začal jen tak pro sebe připravovat plány na malou raketovou trysku, kterou posléze pojmenoval Rigel podle stejnojmenné hvězdy. Zpočátku šlo prakticky jen o zábavu a ani Tom samotný nebral celou záležitost vůbec vážně. Nicméně netrvalo dlouho a začali se mu ozývat další bývalí zaměstnanci SpaceX a nabídli mu svou pomoc. Výsledkem těchto neplánovaných aktivit se v září roku 2021 stala malá startupová firma Impulse Space. U nových společností zpravidla bývají hlavním problémem peníze, Tom sám však zmiňuje, že společnost Impulse Space založil právě proto, že se mu začali ozývat investoři. Cíle Tomovy nové společnosti rozhodně nejsou malé. Již loni v létě totiž Mueller uváděl, že plánuje spolupráci s firmou Relativity Space a společně chtějí vyslat misi na Mars. Relativity Space dodá nosnou raketu Terran R a Impulse Space dodá sondu a zajistí vývoj a přistání landeru.

Tom Mueller po odchodu ze SpaceX (Foto: Impulse Space)

Když jsme si v předchozím odstavci představili novou raketovou firmu, která vznikla pod vedením Toma Muellera, podívejme se také na pokračování životních osudů jiného dlouholetého zaměstnance SpaceX. Tím není nikdo jiný než Hans Koenigsmann, který ve firmě pracoval řadu let jako viceprezident pro konstruktérství a zajištění misí. Nicméně v únoru 2021 se ve svých 58 letech rozhodl odstoupit a zůstat nadále pouze technickým poradcem kvality a spolehlivosti. Ani tato pozice mu nevydržela dlouho a počátkem října 2021 opustil firmu definitivně. Přesto ale na kosmický průmysl nezanevřel úplně. Prakticky tentýž měsíc se totiž stal členem dozorčí rady americké firmy Mynaric, která se zabývá výrobou laserového vybavení pro vzdušné a vesmírné telekomunikační sítě. Patrně se mu tato práce zalíbila, protože od června roku 2022 je v dozorčí radě další společnosti, evropské multinárodní technologické firmě OHB SE.

Hans Koenigsmann (Foto: NASA)

Nespokojil se však jen s těmito malými funkcemi a rozhodl se nabídnout své bohaté zkušenosti dalším začínajícím společnostem. Tou první je firma Vast, která si předsevzala budovat komerční kosmické stanice s umělou gravitací. Mimochodem, před několika dny tato společnost uzavřela dohodu se SpaceX, takže tyto stanice dopraví do vesmíru Hansova bývalá firma. Koenigsmann figuruje také jako poradce ve společnosti Stoke Space, kterou před několika lety založili bývalí zaměstnanci SpaceX a Blue Origin. Ta si vytyčila za cíl postavit stoprocentně znovupoužitelnou raketu s velmi nevšední konstrukcí.


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!

Zobrazit komentáře

  • Dnes jsem zaznamenal, že se SpaceX přidala v soudním sporu k FAA, aby zabránila zdržování projektu Starbase. A součástí jejího vyjádření je i dosavadní cena za celou operaci v BocaChica od roku 2014.
    3 miliardy dolarů.
    Pouhé 3 miliardy za 8 let vývoje, staveb, testování a letů prototypů a dokonce jednoho letu SuperHeavy/StarShip.

    To je neskutečné číslo.

    • Když si člověk vezme kolik stoji letiště, nebo železniční stanice, tak Starbase je za hubičku. Na druhou stranu, lehce podceňují bezpečnost. (Viz. zprohýbané nádrže). Které jsou (nejspíše obvykle) pod zemí. Teda alespoň na jiných odpalištich jsem je neviděl hned vedle rakety.

      • Nádrže určitě pod zemí nejsou, tedy určitě ne na místech, kde máte spodní vodu pár metrů pod terénem a navíc asi poměrně slanou.

  • Stoke je mala firma, která chce dělat to samé co spaceX, jen je 15 let pozadu.
    Vice se mi líbilo chytáni motoru vrtulníkem, nebo jejich lovení z moře. Škoda, že se to nijak neuchytilo.

    • No.., nemyslím, že by SpaceX dělali druhej stupeň s ablativním návratovým štítem ve stylu Apolla anebo provozovali sestavu motorů v aerospike uspořádání.

      To mi spíš Relativity (kteří vybrali peníze slibama o 3d-tisku a plným znovupoužití) připadaj jako druhej vývar Falconu.

      • Ale konečně ty firmy přibývají. Stoke,Relativity, SpinLaunch- dalši odpal naplánovany na 2025.
        ESA zase znovuobjevila orbitální elektrárnu.

        EDIT: Neřikal Musk, že se jsou/budou i ty hexové destičky chlazeny metanem? Tedy ablativní tepelný štit mi přijde dneska jako standart. Rekuperační štít zatím vypadá, že není ani na papíře.

  • K. Lueders vykonala pro úspěch SpaceX u NASA opravdu hodně.
    Ať se podaří SHS a HLS.
    T. Mueller je legenda a spoluzakladatel SpaceX.
    Nikdo ze SpaceX se ve světě neztratí.

    • No nevím, ten česky manažer testeru co dělal ve spaceX se vrátil do Čech a děla tu manažera. Nebo ti Mexičani co stavěli mechazilu asi taky nebudou mít nějaké závratně úžasné nabídky.

  • Upřesněme, že Tom Mueller nepracoval ve SpaceX jako technolog, nýbrž "VP of Propulsion Engineering", tedy Viceprezident pro vývoj pohonů, resp. jako Propulsion CTO, tedy Technický ředitel pohonů.

    Technologové jsou lidé odpovědní v tomto kontextu za metody výroby (tlakové lití, tváření plechu, složení slitin, výběr nástrojů)

    Mark Juncosa nepracoval jako viceprezident pro "konstruktérství" (ačkoli takové slovo překvapivě existuje), nýbrž jako "Senior Director of Structures Engineering", tedy "starší" Ředitel pro Strukturální vývoj" (česky výpočty) > "VP of Structures Engineering" (tedy viceprezident téhož) > viceprezident pro Vývoj stroje/plavidla/lodi (anglický termín vehicle - vzpomeňme na hlášku "vehicle is supersonic" v případě F9)

    Hans Koenigsmann u SpaceX zastával roli "VP Avionics", tedy viceprezidenta pro avioniku (lidově řečeno palubní elektroniku), posléze "VP Build and Flight Reliability", čili viceprezidenta pro spolehlivost stavby a letu a nakonec "Senior Advisor", tedy seniorního poradce.

    • S tím prvním souhlas.
      Konstruktér mi přijde naopak právě jako structure engineer. Pod pojmem strukturální bez dalšího upřesnění si představuji spíš něco netechnického. Resp. struktura samotná je neutrální. Právě to slovo engineering z toho dělá technický/fyzický vývoj (konstrukci). Pro vývoj jako takový se používá development. Development pak zahrnuje spíš teorii a engineering pak samozřejmě onu teorii, ale především převedení teorie do praxe. Výsledkem developmentu je papír a výsledkem engineeringu je prototyp. Tak to vnímám já. Byť slovo konstruktérství tahá za oči i uši :-)

      Nehledě na to obsah článku super. Díky EX.

      • Kluci, ono je to někdy s těmi překlady kapku takové všelijaké, každý to může cítit kapku jinak. Dám si příště pozor.

        • Já bych si s tím vůbec hlavu nedělal. Na funkci rostlináře to nemá vliv ;-)

        • Ono to není ani tak o pocitu jako o zažité praxi. Nicméně není každý odborníkem na všechno.

Sdílet

Aktuální články

Noland Arbaugh bude 72 hodin vzhůru, aby předvedl nepřetržité používání svého implantátu od Neuralinku

Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…

21. 11. 2024

Lex Fridman: Neuralink a budoucnost lidstva, 3. část – Matt MacDougall

Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…

18. 11. 2024

Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další

V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…

17. 11. 2024

NASA v roce 2014 málem neudělila SpaceX kontrakt na vývoj lodě Crew Dragon, preferovala osvědčený Boeing

Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…

12. 11. 2024

Představení přenosné antény Starlink Mini, která je vhodná pro připojení k Internetu na cestách

Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…

10. 11. 2024

SpaceX v rámci zásobovací mise CRS-31 otestuje technologie pro vyvíjenou loď, která zajistí deorbitaci ISS

NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…

6. 11. 2024