Loď Mr. Steven je speciálně upravené plavidlo, které působí u západního pobřeží Spojených států s domovským přístavem v San Pedro poblíž Los Angeles. Společnost SpaceX jej využívá k aktivní asistenci při pokusech o záchranu aerodynamických krytů, kdy se kryty na řiditelném padáku pokouší přistát do sítě na palubě lodi. Mr. Steven za poslední dny prošel značnou přeměnou a úpravy odpovídají tomu, co po posledním neúspěchu zachytit kryt naznačil Elon Musk – loď dostala do vínku mnohem větší síť.
Mr. Steven v současné době kotví u Terminal Island, kde SpaceX buduje výrobní komplex pro BFR a zde logicky probíhají všechny úpravy. Mimo jiné jsou zde uskladněny i všechny doposud neúspěšně zachráněné aerodynamické kryty, které byly vyloveny z vody. Při posledním pokusu o záchranu během mise Iridium-6/GRACE-FO kryt na padáku minul loď „pouze“ o 50 metrů. Následně Elon Musk prozradil, že loď dostane zhruba čtyřikrát větší síť. To bylo na začátku června a i když uběhl jen zhruba měsíc, upgrade lodi Mr. Steven už je hotový.
Prvním krokem úpravy lodi bylo odstranění původní sítě (Mr. Steven už vystřídal dva různé druhy) a demontáž ramen, což tedy působilo trochu drasticky, a loď tak zůstala v podstatě „holá“. Pár dní poté Mr. Steven dostal nová masivní ramena pro uchycení výrazně větší sítě. Všechna čtyři ramena byla namontována během pouhých dvou dnů. A jak prozradil Elon Musk na Twitteru, ramena jsou zatahovací a budou mírně pružit. Každé z ramen podepírají dvě vzpěry. Celý proces instalace ramen skvěle zdokumentovala fotografka Pauline Acalin pro web Teslarati:
12. července pak byla na loď nainstalována nová síť, která by podle odhadů mohla mít plochu až 3600 m2, což je více jak čtyřnásobek plochy sítě původní. Pro porovnání, plocha autonomní přistávací plošiny, na které přistávají Falcony, je jen asi o 10 % větší. Výhodou větší sítě je kromě snížení potřebné přesnosti padákového přistání také to, že síť nyní zcela zakrývá řídící kabinu. Není tedy nutná dodatečná bariéra, která by chránila posádku, která se při přistání na lodi nachází.
Pokud stále ještě přemýšlíte o tom, proč se SpaceX o záchranu krytů snaží, vězte, že to není ani tak kvůli šetření peněz, ale spíš kvůli snaze zajistit dostatečný počet krytů, aby bylo možno dosáhnout plánované kadence startů. Výroba krytu je nejen drahá, ale především také časově náročná. V současné době je výrobní kapacita téměř vyčerpaná a krytů v daném čase nelze vyrobit víc. Možností je zdvojnásobení kapacity rozšířením výrobní linky, což je ale hodně drahé vzhledem k tomu, že je nutná obří pec, ve které se vypéká použitý kompozitní materiál. Druhou možností je outsourcing, ale tomu se ve SpaceX vyhýbají jak čert kříži. Záchrana krytů za pomoci lodi se tedy jeví jako jediná rozumná varianta.
V této souvislosti vás však patrně napadne, zda se SpaceX taková loď vyplatí. Uvedeme si tedy pár konkrétních čísel. Bez dlouhodobého kontraktu stojí pronájem lodi Mr. Steven podle odhadu NASA Spaceflight zhruba 7500 dolarů na den, tedy 2,7 milionů dolarů za rok. SpaceX však pravděpodobně má smlouvu o dlouhodobém pronájmu s majitelem lodi, takže ta cena ve finále může být dost jiná. Nicméně jednoduchými počty dojdeme k závěru, že záchranou jediné poloviny krytu, jejíž cena se pohybuje okolo 3 milionů dolarů, SpaceX pokryje náklady na pronájem lodi na celý rok.
Pevně doufám, že tato úprava je poslední a bude jen otázkou času, kdy zachycení krytu do sítě budeme pokládat za téměř běžnou věc podobně jako návrat a přistání prvního stupně Falconu 9. A zde vyvstává otázka, zda SpaceX po úspěšných testech bude pořizovat dodatečné lodě, aby mohlo chytat obě poloviny krytu na obou pobřežích. Není jasné, jestli SpaceX chystá s každou lodí zachraňovat vždy jen jednu polovinu krytu, nebo přijde s řešením, kdy obě poloviny bude schopna zachytit jedna loď, např. pomocí úpravy načasování otevření padáků, aby vznikla dostatečná mezera mezi přistáními jednotlivých polovin. Pokud bude možné zachytit vždy jen jednu polovinu, SpaceX by potřebovalo dvě lodě na každém pobřeží.
Mimochodem, Mr. Steven není jedinou lodí ve flotile SpaceX, která se dočkala upgradu. Minulý týden byla v Port Canaveral vyfotografována upravená loď GO Searcher, která bude v budoucnu asistovat při misích s Crew Dragonem. Za pozornost stojí nové obří satelitní zařízení na kabině lodi. Dole je starší fotka před úpravami pro srovnání. K dispozici je také video ze suchého doku, kde úpravy proběhly.
Očekává se, že loď Mr. Steven bude znovu nasazena do akce při misi Iridium-7, jejíž start je plánován na konec července. Držme palce, ať se zachycení krytu konečně podaří!
Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Zobrazit komentáře
Otazka, uz sem se ptal, ale odpoved zapomnel:-). Ty dve pulky krytu, jsou samec a samice, nebo jen zrcadlove poloviny, ze je mozno namatkou z hromady pulek vybrat dve a spojit a fungovat?
Samec a samice. Dobře to je vidět na fotkách z Iridium-6: https://www.elonx.cz/oficialni-fotky-krytu-ktere-pri-pristani-tesne-minuly-sit-na-lodi/
Přeju jim ať se to konečně podaří. Budu držet palce.
Perfektní, četlo se to samo. Díky moc, Pavle. O té bariéře pro posádku sem nevěděl, prostě nesleduju tak moc lodě, raděj rakety :-). A ta cena, fantazie, to se jim fakt vyplatí. Moc hezké shrnutí, jen tak dál. První článek se ti moc podařil.
Díky :) Jak jsem psal Petrovi, mě na tom nejvíc baví, že jsme aktuální a prozatím nikdo o té síti článek nevydal :-D