Mr. Steven se brzy přestěhuje na Floridu, kde mu bude dělat společnost nová robotická plošina

AKTUALIZACE (29. 1. 2019): Mr. Steven nakonec odplul z Kalifornie až na konci ledna 2019.

SpaceX plánuje provést škatulata ve své námořní flotile, která asistuje během startů raket Falcon. Východní flotilu, která sídlí v Port Canaveral, totiž v následujících měsících rozšíří další robotická přistávací plošina a také se sem přestěhuje loď Mr. Steven, kterou SpaceX používá pro chytání aerodynamických krytů. Ta je navíc vybavena novým pozorovacím zařízením a absolvovala další zkušební záchyt krytu shozeného z vrtulníku.

Loď Mr. Steven za své působení ve firemní flotile prošla mnoha změnami. Vše začalo prvotní instalací ramen a sítě, pokračovalo výměnou sítě za druhou pružnější, aby nakonec bylo vše odmontováno a nahrazeno delšími rameny a čtyřikrát větší sítí.

Aktuální novinkou pak je zatím neznámé zařízení na sloupku na přídi lodi (viz video níže). Mohlo by jít např. o infrakameru, která sleduje prostor sítě a za lodí a tím umožňuje posádce lepší korekci kurzu. Řada z nás pravděpodobně očekává opětovné nasazení lodi během mise SSO-A, ale v současné době si pokusem o záchranu krytu nemůžeme být jisti. Jen před pár dny totiž Elon Musk na Twitteru poznamenal, že k dalšímu pokusu o zachycení krytu dojde až za měsíc. Mohl se však splést, protože je divné, aby loď odjela jen pár dní před misí SSO-A, která bude představovat další příležitost vyzkoušet si zachycení krytu do sítě.

Loď po svém „nástupu“ k flotile SpaceX strávila relativně krátkou dobu v Port Canaveral a většinu času si odbyla na západním pobřeží Kalifornie v přístavu San Pedro. Nyní však došlo k potvrzení toho, o čem se už pár měsíců šuškalo – Mr. Steven se vrátí do Port Canaveral, kde bude asistovat při misích startujících z východního pobřeží. Důvodem stěhování je pravděpodobně to, že v roce 2019 už z Kalifornie nebude startovat zdaleka tolik misí jako letos, jelikož už bude hotových všech osm misí pro společnost Iridium. Momentálně to vypadá, že příští rok z kalifornské rampy poletí maximálně 5 startů. Dá se tedy očekávat, že Mr. Steven zůstane na východním pobřeží minimálně do doby, než SpaceX prokáže, že způsob chytání krytů do sítě má dostatečnou úspěšnost. Následně může firma pořídit druhou loď a rozhodnout, jestli Mr. Steven zůstane na východě, nebo se vrátí na západní pobřeží.

Fotomontáž ilustrující kryt přistávající do nové sítě

Generální ředitel společnosti Port Canaveral John Murray minulý týden během své výroční zprávy „State of the Port“ uvedl: „Naši přátelé ze SpaceX se s námi před několika měsíci sešli. Do přístavu plánují přivézt další dvě lodě.“ Murray potvrdil, že loď Mr. Steven podle plánu připluje na začátku prosince. To v kombinaci s Muskovým prohlášením na Twitteru naznačuje, že v prosinci pravděpodobně dojde k dalšímu pokusu o záchranu aerodynamického krytu.

Seznam startů pro rok 2018 zahrnuje další dvě mise startující z východního pobřeží. 4. prosince se k Mezinárodní vesmírné stanici vydá zásobovací mise CRS-16 a 15. prosince by měla odstartovat mise, která vynese první satelit GPS III pro americké letectvo. Vzhledem k tomu, že mise k ISS s kosmickou lodí Dragon nevyžaduje aerodynamický kryt nákladu, jeví se jako nejpravděpodobnější pokus o zachycení krytu pomocí lodi Mr. Steven během startu mise GPSIII-SV01.

Mr. Steven má za sebou několik neúspěšných pokusů o zachycení aerodynamického krytu, a tak v poslední době prováděl také několik testů, při kterých trénoval chytání použitých krytů shazovaných z vrtulníku. O těchto testech s vrtulníkem jsme v minulosti už informovali a další proběhl i tento týden. A vzhledem k tomu, že loď Mr. Steven dovezla na palubě kryt pod sítí, nelze zcela jasně vyvodit úspěšnost testu.

Loď Mr. Steven při jednom z posledních testů (Foto: Hugh Ryono)

Druhým plavidlem, které měl John Murray na mysli, je nová autonomní plošina A Shortfall of Gravitas (ASOG), která je stále ve výrobě a výhledově by měla sekundovat přistávací plošině Of Course I Still Love You (OCISLY). ASOG bude potřeba během startů rakety Falcon Heavy, u kterých bude v plánu přistání bočních stupňů na moři. To nebude tak častý případ, a tak bude nová plošina nejspíš sloužit hlavně jako posila či záloha OCISLY. To bude důležité obzvlášť v situacích, kdy bude SpaceX provádět starty s vyšší kadencí a zároveň zachraňovat první stupně Falconů (např. při vynášení satelitů vlastní konstelace Starlink). Elon Musk už dříve prohlásil, že plošina ASOG bude připravena v létě 2019.

Pavel Vantuch



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

6 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jiří Hadač

Já se osobně divím jen tomu, proč to pořád zkoušeli ze západního pobřeží. Když celou z východu toho startovalo daleko víc.
Hezký článek Pavle, povedl se ti.

Ales

Ja si myslim ze to je jen kvuli konstrukce-praxe. Zmeny se daji provadet okamzite…stejne tak jako kdyz si tedla vyrabi svoje soucastky….rychlejsi zasahy do produktu. Tod muj nazor.

Jiří Hadač

Rozumím tvému názoru. A není špatný. Zkusím ale oponovat.
Přijde mi, že na východním pobřeží je také dostatek loděnic. A pokud chceš provádět změny, nebudeš je provádět samoúčelně, ale na základě zkušeností. A zkušenosti nabereš množstvím pokusů o zachycení. Ano, přistav v LA je určitě skvěle vybaven pro jakékoliv úpravy, lépe než Port Canaveral. Ale pokud máš jen pár pokusů, možnost rychlého upgradu ti nepomůže, když nemáš proč upgradovat. A za druhé, provedené úpravy se mi nezdají v žádném případě tak velmi náročné, nebo vyžadující velký přístav a loděnice.

Petr Melechin

Spíš jde o to, že na západě to bylo blíž k Hawthorne, takže počáteční rychlé provádění změn bylo snazší, protože to pracovníci měli kousek z práce. 🙂

Jiří Hadač

Tak to je ještě logičtější 😀 😀

Ales

Jo …jsem to nezminil ale presne jak pise Petr jsem to myslel ☺