Tesla

Modernizovaná Tesla Model 3 „Highland“ je tu, přináší nový design a spoustu vylepšení

Již nějakou dobu jsme mohli sledovat informace o tom, jak na cestách lidé spatřovali Teslu Model 3 s maskováním. Z toho jsme si mohli odvodit, že Tesla chystá novou verzi tohoto vozu, který se původně začal prodávat v roce 2017. Poslední srpnový den nám Tesla odhalila „projekt Highland“ neboli facelift Modelu 3, který se pod tímto označením ukrýval. Nutno říci, že změn je opravdu hodně, a to jak v interiéru, tak v exteriéru. Pojďme se tedy v dnešním článku na nový vůz od Tesly podívat.

Nová generace Tesly Model 3 (Foto: Tesla)

Jak jsem zmínil v úvodu, již několik měsíců můžeme sledovat příspěvky na sociálních sítích, na kterých je vyfocená Tesla Model 3 s maskováním, které se používá pro testovací jízdy nových vozů, aby nebyly odhaleny změny na karoserii. Vzhledem k jeho rozmístění jsme věděli, že změnami prošla přední a zadní část vozu, včetně světel, která byla také zakrytá maskováním. Začalo tak čekání na fotky a videa odhaleného auta, kterých jsme se oficiálně dočkali 31. srpna a můžeme říci, že nová Tesla Model 3 vypadá více než působivě.

Tesla Model 3 „Highland“ spatřena na testovací jízdě s maskováním karoserie

Začněme od změn designových, kterých je poměrně dost. Údajně Tesla na novém Modelu 3 změnila padesát procent všech dílů, aby byl vůz aerodynamičtější, stylovější, komfortnější a především jednodušší na výrobu. Tyto změny vedly k tomu, že vůz vypadá trochu agresivněji a dospěleji. Například Tesla kompletně přepracovala přední masku včetně světlometů, víko kufru (na kterém nově není logo, ale nápis Tesla), zadních světel a tak dále. Design auta celkově přešel ze zaoblených hran na ostré, což vozu dává sportovnější a prémiovější nádech.

Nová generace Tesly Model 3 (Foto: Tesla)

Co se týče interiéru, tak zde nemůžeme mluvit o faceliftu, ale o kompletním přepracování. Máme zde nový volant, se kterým přišlo odstranění páček pod volantem. Páčka blinkrů se tak stejně jako u Modelů S a X změnila do podoby tlačítek na volantu spolu s voličem směru jízdy, který se přesunul na obrazovku infotainmentu. Dále tu máme nové sedačky s funkcí odvětrávání,  upravenou středovou konzoli s dobíjecími místy pro mobilní telefon, nový sekundární displej pro pasažéry vzadu, ambientní osvětlení, přepracované výdechy klimatizace, palubní desku, audiosystém a spoustu dalších věcí.

Interiér nové verze Tesly Model 3 (Foto: Tesla)
Interiér nové verze Tesly Model 3 (Foto: Tesla)

Nový Model 3 má také několik vylepšení, díky kterým je opět o něco komfortnější. Například předchozí model měl akustická okna pouze tři – čelní a boční okénka řidiče a spolujezdce. Model 3 Highland již má akustická skla úplně všude. V kombinaci s mírně zvýšenou kapotou, která tak odklání vzduch mimo karoserii vozu, je auto v interiéru opět o něco tišší. Další změnou prošla i prosklená panoramatická střecha, která by u verze Highland měla do interiéru propouštět více světla, ale zároveň bránit pronikání toho ultrafialového.

Přední přepracovaná maska Modelu 3 Highland (Foto: Tesla)

Co se týče aktuálně dostupných verzí nového Modelu 3, tak na výběr jsou v konfigurátoru dvě. První z nich je vybavena pohonem zadních kol a železofosfátovou baterií, díky které má odhadovaný dojezd 513 kilometrů na jedno nabití. Na rozdíl od verze Long Range ale není v plné výbavě a nějaké prvky interiéru tak této verzi chybí. Druhou variantou je Long Range. Ta je vybavena dvěma motory, přičemž každý z nich je na jedné nápravě a Long Range tak disponuje pohonem všech kol. Díky lithium-iontové baterii má tato verze odhadovaný dojezd 629 kilometrů, což je zhruba o 4–5 % více než starší Model 3, a to vše při nižší hmotnosti. Vůz je možné objednat už dnes na webu Tesly a v v Evropě bude k dispozici od října tohoto roku. Cena zůstala v podstatě stejná jako u původního Modelu 3, takže v Česku tento elektromobil začíná na 1 053 990 Kč ve verzi s kratším dojezdem a pohonem zadních kol. Zajímavostí je, že v Severní Americe bude automobil k dispozici až příští rok.

Český konfigurátor pro nový Model 3

Pokud máte zájem podívat se, jak Model 3 Highland vypadá ve skutečnosti, můžete zhlédnout následující video na kanále carwow, kde mají i velmi povedená porovnání designových prvků se starší generací a jde tak krásně vidět, kolik změn faceliftovaný model obsahuje. Design je čistě subjektivní názor, ovšem podle toho mého je Model 3 Highland jeden z nejhezčích modelů, který kdy Tesla vyrobila. A co říkáte vy na nový Model 3?


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!

Zobrazit komentáře

  • Konečne tá Tesla vypadá poriadne, nemyslím to zle , ale doteraz mi to prišlo ako keby spojili karosériu z porsche a škodovky 😅taká ani ryba ani rak, toto už predsa len vyzerá oveľa viac ako športiak

  • Nikde se mi nepodařilo dohledat váhu Modelu 3, která by měla být nyní nižší.

    Ví někdo přesné čísla?

    • Podle oficiálního webu by měla bát 1765 kilogramů u Standart Range a 1828 kilogramů u Long Range.

      • Děkuju, ale to by měla být čísla původní verze Modelu 3, ne?
        Web Tesly, resp. owners manual vypadá, že je stále původní.
        Tento článek je totiž několikátý, který zmiňuje u Highland nižší hmotnost, ale nikde jsem nenašel o kolik je nižší.

  • "mírně zvýšenou kapotou, která tak odklání vzduch mimo karoserii vozu"?

    Takže vyšší aerodynamický odpor a tedy horší spotřeba? To nedává smysl.

    • Ne, nemá vyšší aerodynamický odpor. Kapota má jiný sklon, tím lépe odklání vzduch a tím nižší spotřeba je. Aerodynamický odpor u Modelu 3 Highland je 0,219

      • To asi těžko:) Sporťák Subaru BRZ je o polovinu nižší, 4x aerodynamičtější a 16x hezčí a má 0,27:-)

        • 1) Představ si, že aerodynamika auta není jen o minimalizaci koeficientu odporu... Třeba taková F1 má koeficient odporu vzduchu v rozmezí kolem 0,7 - 1,2 ... (kvůli přítlaku). To BRZ, které je mimochodem taky celkem lehké - a zaměřené na manévrovatelnost (a ne na spotřebu a dojezd) klidně může nějaký přítlak od té aerodynamiky také chtít.

          2) Divil by ses, co s koeficientem odporu udělají například kola, zrcátka, kliky dveří (vystouplé vs hladké), hladká / strukturovaná plocha zespod auta a tak...

          3) A ...jako vždy ... to chce do těch úvah "trochu" středoškolské fyziky... takže - celou dobu tady po sobě mrskáte KOEFICIENTEM odporu nikoliv SKUTEČNÝM odporem. Ta výsledná síla, která brzdí auto (a zvyšuje spotřebu) ... totiž závisí ještě (kromě dalšího) na takové drobnosti, které se říká plocha... Zjednodušeně větší auto byť s mnohem nižším koeficientem odporu, může velmi snadno "mít" větší odpor, než malé auto s vyšším koeficientem odporu.

          Bonus ... chceš tabulkový příklad? Tak kapka (jako snad nejlepší známý tvar pokud jde o odpor) má koeficient odporu 0,04 ... polovina kapky (horizontálně) - tedy dle tvého o polovinu nižší ... má koeficient odporu 0,09 (více než 2x vyšší).

    • Lode a ponorky mali kedysi vpredu špičku aby čo najlepšie prerezavali vodu, ibaže voda potom ,,trela" o trup, teraz majú vpredu niečo v tvare torpeda (ponorka viete ako vyzerá) a odpor sa znížil, niečo podobné využíval aj raketoplán a medzikontinentalne balisticke rakety, takže nejaká logika za tým môže byť

  • Nema to stropni okno branit spis pruniku infracerveneho nez ultrafialoveho svetla? Mam za to, ze vetsinu UV filtruje kazde sklo.

    • S tím, že UV je flirtováno běžným sklem, bych veskrze souhlasil.

      Odstínit infračervený (tedy teplo) by znamenalo střechu zneprůhlednit. A aby sama nesálala dovnitř, ještě i odizolovat.

      • edit: Právě jsem dohledal, že je to s tím UV prý mýtus.

    • Díky, změněno na zadní světla, což mi přijde běžnější.

    • Bude. Četl jsem že už na tom dělají. Trojka měla kodové označení Highland. Model Y se zřejmě schovává pod kodem Juniper.

      • Proslýchá se že by měla dorazit rok po Highlanderu, ale to se může ještě 3x změnit.

    • Facility se dělají jen pro naivky a proto, aby se zhoršila dostupnost náhradních dílů z vraků a druhovyroby;-)

Sdílet

Aktuální články

Dragon poletí na misi Crew-9 jen s dvěma astronauty, zpět z ISS přiveze „ztroskotanou“ posádku Starlineru

Problémy americké kosmické lodi Boeing Starliner při její první pilotované misi letos v létě způsobily,…

14. 9. 2024

Zajímavý rozhovor Nolanda Arbaugha s influencerkou Briar Prestidge

V červenci byla influencerka Briar Prestidge na návštěvě u Nolanda Arbaugha, prvního uživatele implantátu Neuralinku.…

13. 9. 2024

Příští Starship možná poletí až na konci roku, SpaceX se agresivně ohradilo proti pomalým úřadům

Společnost SpaceX otevřeně kritizuje Federální úřad pro letectví (FAA), který podle ní zbytečně zdržuje schvalovací…

11. 9. 2024

Střípky o Neuralinku z platformy X (12. díl)

V dnešním dílu nepravidelného cyklu, ve kterém shrnujeme a komentujeme novinky související s Neuralinkem, se…

9. 9. 2024

Starlink rychle roste v řadě zemí, ale v Brazílii teď má zmrazené bankovní účty kvůli Muskově síti X

V přehledu novinek o Starlinku zavítáme například na Aljašku nebo do Kanady a Austrálie, kde…

8. 9. 2024

Lady s Teslou: Jak si vede čínský elektromobil NIO ve srovnání s Teslou

Půjčila jsem si čínský elektromobil NIO ET5 Touring a porovnala ho se svojí Teslou Model…

5. 9. 2024