Modernizovaná Tesla Model 3 „Highland“ je tu, přináší nový design a spoustu vylepšení
Již nějakou dobu jsme mohli sledovat informace o tom, jak na cestách lidé spatřovali Teslu Model 3 s maskováním. Z toho jsme si mohli odvodit, že Tesla chystá novou verzi tohoto vozu, který se původně začal prodávat v roce 2017. Poslední srpnový den nám Tesla odhalila „projekt Highland“ neboli facelift Modelu 3, který se pod tímto označením ukrýval. Nutno říci, že změn je opravdu hodně, a to jak v interiéru, tak v exteriéru. Pojďme se tedy v dnešním článku na nový vůz od Tesly podívat.
Jak jsem zmínil v úvodu, již několik měsíců můžeme sledovat příspěvky na sociálních sítích, na kterých je vyfocená Tesla Model 3 s maskováním, které se používá pro testovací jízdy nových vozů, aby nebyly odhaleny změny na karoserii. Vzhledem k jeho rozmístění jsme věděli, že změnami prošla přední a zadní část vozu, včetně světel, která byla také zakrytá maskováním. Začalo tak čekání na fotky a videa odhaleného auta, kterých jsme se oficiálně dočkali 31. srpna a můžeme říci, že nová Tesla Model 3 vypadá více než působivě.
Začněme od změn designových, kterých je poměrně dost. Údajně Tesla na novém Modelu 3 změnila padesát procent všech dílů, aby byl vůz aerodynamičtější, stylovější, komfortnější a především jednodušší na výrobu. Tyto změny vedly k tomu, že vůz vypadá trochu agresivněji a dospěleji. Například Tesla kompletně přepracovala přední masku včetně světlometů, víko kufru (na kterém nově není logo, ale nápis Tesla), zadních světel a tak dále. Design auta celkově přešel ze zaoblených hran na ostré, což vozu dává sportovnější a prémiovější nádech.
Co se týče interiéru, tak zde nemůžeme mluvit o faceliftu, ale o kompletním přepracování. Máme zde nový volant, se kterým přišlo odstranění páček pod volantem. Páčka blinkrů se tak stejně jako u Modelů S a X změnila do podoby tlačítek na volantu spolu s voličem směru jízdy, který se přesunul na obrazovku infotainmentu. Dále tu máme nové sedačky s funkcí odvětrávání, upravenou středovou konzoli s dobíjecími místy pro mobilní telefon, nový sekundární displej pro pasažéry vzadu, ambientní osvětlení, přepracované výdechy klimatizace, palubní desku, audiosystém a spoustu dalších věcí.
Nový Model 3 má také několik vylepšení, díky kterým je opět o něco komfortnější. Například předchozí model měl akustická okna pouze tři – čelní a boční okénka řidiče a spolujezdce. Model 3 Highland již má akustická skla úplně všude. V kombinaci s mírně zvýšenou kapotou, která tak odklání vzduch mimo karoserii vozu, je auto v interiéru opět o něco tišší. Další změnou prošla i prosklená panoramatická střecha, která by u verze Highland měla do interiéru propouštět více světla, ale zároveň bránit pronikání toho ultrafialového.
Co se týče aktuálně dostupných verzí nového Modelu 3, tak na výběr jsou v konfigurátoru dvě. První z nich je vybavena pohonem zadních kol a železofosfátovou baterií, díky které má odhadovaný dojezd 513 kilometrů na jedno nabití. Na rozdíl od verze Long Range ale není v plné výbavě a nějaké prvky interiéru tak této verzi chybí. Druhou variantou je Long Range. Ta je vybavena dvěma motory, přičemž každý z nich je na jedné nápravě a Long Range tak disponuje pohonem všech kol. Díky lithium-iontové baterii má tato verze odhadovaný dojezd 629 kilometrů, což je zhruba o 4–5 % více než starší Model 3, a to vše při nižší hmotnosti. Vůz je možné objednat už dnes na webu Tesly a v v Evropě bude k dispozici od října tohoto roku. Cena zůstala v podstatě stejná jako u původního Modelu 3, takže v Česku tento elektromobil začíná na 1 053 990 Kč ve verzi s kratším dojezdem a pohonem zadních kol. Zajímavostí je, že v Severní Americe bude automobil k dispozici až příští rok.
Pokud máte zájem podívat se, jak Model 3 Highland vypadá ve skutečnosti, můžete zhlédnout následující video na kanále carwow, kde mají i velmi povedená porovnání designových prvků se starší generací a jde tak krásně vidět, kolik změn faceliftovaný model obsahuje. Design je čistě subjektivní názor, ovšem podle toho mého je Model 3 Highland jeden z nejhezčích modelů, který kdy Tesla vyrobila. A co říkáte vy na nový Model 3?
Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!
- Autopilot od Tesly zažívá revoluci, umělá inteligence se ve verzi FSD 12 učí řídit jako člověk - 13. 2. 2024
- SpaceX dokončilo vyšetřování výbuchu Starship a požádalo o povolení pro třetí testovací let v únoru - 27. 1. 2024
- Modernizovaná Tesla Model 3 „Highland“ je tu, přináší nový design a spoustu vylepšení - 2. 9. 2023
https://www.reddit.com/r/Nio/comments/18jndi0/william_li_to_personally_test_nios_150kwh/
https://www.garaz.cz/clanek/testy-prvni-dojmy-omlazena-tesla-model-3-nazivo-neni-bezchybna-necti-ergonomii-ale-dospela-a-ma-zajimavou-cenu-21011295
Z nárazníku prý zmizela kamera viditelná na starších snímcích.
https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/168li8v/tesla_has_now_removed_most_instances_of_the_model/
https://www.teslarati.com/tesla-model-3-highland-front-bumper-camera-confirmed/
Konečne tá Tesla vypadá poriadne, nemyslím to zle , ale doteraz mi to prišlo ako keby spojili karosériu z porsche a škodovky 😅taká ani ryba ani rak, toto už predsa len vyzerá oveľa viac ako športiak
Nikde se mi nepodařilo dohledat váhu Modelu 3, která by měla být nyní nižší.
Ví někdo přesné čísla?
Podle oficiálního webu by měla bát 1765 kilogramů u Standart Range a 1828 kilogramů u Long Range.
Děkuju, ale to by měla být čísla původní verze Modelu 3, ne?
Web Tesly, resp. owners manual vypadá, že je stále původní.
Tento článek je totiž několikátý, který zmiňuje u Highland nižší hmotnost, ale nikde jsem nenašel o kolik je nižší.
Ono to asi nebude moc. Pár desítek kilo bych řekl.
“mírně zvýšenou kapotou, která tak odklání vzduch mimo karoserii vozu”?
Takže vyšší aerodynamický odpor a tedy horší spotřeba? To nedává smysl.
Lode a ponorky mali kedysi vpredu špičku aby čo najlepšie prerezavali vodu, ibaže voda potom ,,trela” o trup, teraz majú vpredu niečo v tvare torpeda (ponorka viete ako vyzerá) a odpor sa znížil, niečo podobné využíval aj raketoplán a medzikontinentalne balisticke rakety, takže nejaká logika za tým môže byť
Ne, nemá vyšší aerodynamický odpor. Kapota má jiný sklon, tím lépe odklání vzduch a tím nižší spotřeba je. Aerodynamický odpor u Modelu 3 Highland je 0,219
To asi těžko:) Sporťák Subaru BRZ je o polovinu nižší, 4x aerodynamičtější a 16x hezčí a má 0,27:-)
1) Představ si, že aerodynamika auta není jen o minimalizaci koeficientu odporu… Třeba taková F1 má koeficient odporu vzduchu v rozmezí kolem 0,7 – 1,2 … (kvůli přítlaku). To BRZ, které je mimochodem taky celkem lehké – a zaměřené na manévrovatelnost (a ne na spotřebu a dojezd) klidně může nějaký přítlak od té aerodynamiky také chtít.
2) Divil by ses, co s koeficientem odporu udělají například kola, zrcátka, kliky dveří (vystouplé vs hladké), hladká / strukturovaná plocha zespod auta a tak…
3) A …jako vždy … to chce do těch úvah “trochu” středoškolské fyziky… takže – celou dobu tady po sobě mrskáte KOEFICIENTEM odporu nikoliv SKUTEČNÝM odporem. Ta výsledná síla, která brzdí auto (a zvyšuje spotřebu) … totiž závisí ještě (kromě dalšího) na takové drobnosti, které se říká plocha… Zjednodušeně větší auto byť s mnohem nižším koeficientem odporu, může velmi snadno “mít” větší odpor, než malé auto s vyšším koeficientem odporu.
Bonus … chceš tabulkový příklad? Tak kapka (jako snad nejlepší známý tvar pokud jde o odpor) má koeficient odporu 0,04 … polovina kapky (horizontálně) – tedy dle tvého o polovinu nižší … má koeficient odporu 0,09 (více než 2x vyšší).
Nema to stropni okno branit spis pruniku infracerveneho nez ultrafialoveho svetla? Mam za to, ze vetsinu UV filtruje kazde sklo.
S tím, že UV je flirtováno běžným sklem, bych veskrze souhlasil.
Odstínit infračervený (tedy teplo) by znamenalo střechu zneprůhlednit. A aby sama nesálala dovnitř, ještě i odizolovat.
edit: Právě jsem dohledal, že je to s tím UV prý mýtus.
Světlomety jsou to vepředu. Vzadu jsou lampy.
Díky, změněno na zadní světla, což mi přijde běžnější.
Moc se mi ta nova trojka libi! Facelift TMY bude nasledovat?
To bych čekal nejdříve až za pár let.
Facility se dělají jen pro naivky a proto, aby se zhoršila dostupnost náhradních dílů z vraků a druhovyroby;-)
Bude. Četl jsem že už na tom dělají. Trojka měla kodové označení Highland. Model Y se zřejmě schovává pod kodem Juniper.
Proslýchá se že by měla dorazit rok po Highlanderu, ale to se může ještě 3x změnit.
Zatim se rika na konci 2024.