Model Y vyráběný v Šanghaji si již lze objednat, o dražší Model 3 s dojezdem 515 km je v Číně velký zájem
Tesla úctyhodným tempem pokračuje v rozšiřování továrny Giga Shanghai, jejíž druhá fáze bude sloužit pro výrobu Modelu Y určeného pro čínský trh. Tohoto vozu by se první zákazníci měli dočkat na začátku příštího roku, přičemž na výběr zatím budou mít ze dvou variant – Long Range a Performance. Obě si již jde objednávat (dosud mohli zájemci pouze vyplnit rezervaci), ale pouze v pětimístné variantě. Model Y se sedmi sedadly si totiž dle konfigurátoru půjde objednat až v průběhu příštího roku, jinak je ale nabídka stejná jako v USA. Pojďme se každopádně podívat, jak vyjde čínského zákazníka crossover cenově.
Varianta Long Range vyjde zájemce na v přepočtu 1,6 milionu korun, což je výrazné navýšení v porovnání s americkou verzí, která stojí 1,25 milionu korun. Tesla každopádně uvádí, že ceny jsou zatím pouze orientační a ve výsledku se mohou lišit, stejně tak nejsou zatím započítané dotace, které jsou v Číně obvykle vysoké. V případě Modelu 3 například došlo ke snížení ceny o více než 70 tisíc korun. Americká cena Modelu Y sice na rozdíl od té čínské nezapočítává daň, i tak ale bude Model Y vyráběný v Giga Shanghai pravděpodobně ve výsledku dražší než ten vyráběný v USA. Tesla se tak zřejmě pro čínský trh snaží Model Y situovat spíše do více prémiového segmentu než v případě Modelu 3.
Druhou v Číně nabízenou variantou je Performance, kterou si zákazníci mohou objednat za v přepočtu 1,7 milionu korun. Dle konfigurátoru Tesla nabízí pouze variantu s výkonovým upgradem, jenž je v USA za příplatek a který zahrnuje 21″ pneumatiky, lepší brzdy, snížený podvozek či vyšší maximální rychlost. V porovnání s americkou verzí je ta čínská o 300 tisíc dražší, tento rozdíl ale bude opět snížen dotacemi a započtením daně k americké variantě.
Zatímco produkce čínského Modelu Y téměř jistě nezačne dříve než v závěru tohoto roku, Model 3 v nové variantě Long Range RWD je již v Giga Shanghai několik týdnů vyráběn a též doručován zákazníkům. Tesla původně plánovala tuto verzi s reálným dojezdem 515 km začít vyrábět až v průběhu června, nakonec ale zřejmě šly přípravy lépe než se předpokládalo a první zákazníci se svých vozů dočkali již v závěru května. O Long Range RWD je zřejmě mezi čínskými zákazníky velký zájem, dle neoficiálních zpráv měla Tesla na tento vůz koncem května přes 15 tisíc objednávek. V Giga Shanghai tak momentálně probíhá výroba Modelů 3 ve verzích Standard Range Plus a Long Range RWD, přičemž k těmto vozům má příští rok přibýt Performance varianta a výše zmíněné Modely Y. O parametrech Modelu 3 Long Range RWD si můžete více přečíst v našem dřívějším článku.
K podpoře prodeje svých elektromobilů na čínském trhu plánuje automobilka v této zemi masivně rozšířit nabídku svých nabíjecích stanic Supercharger. Ke konci minulého roku Tesla provozovala v Číně přes 2 200 konektorů na dohromady 300 stanicích, přičemž během letoška plánuje dle oficiálních zpráv zprovoznit další 4000 konektorů. Z hlediska prodejů byl čínský trh pro Teslu posledních pár měsíců jako na houpačce. Zatímco v březnu automobilka dominovala, když doručila 30 % všech prodaných elektromobilů v Číně, tak naopak o měsíc později sama zaznamenala více než 60% pokles prodejů. Navíc tento propad nebyl způsoben problémy ve výrobě. Počet vyrobených vozů totiž činil 11 211 zatímco prodeje se zastavily na čísle 3 635. Tento velký pokles byl s největší pravděpodobností způsobem skutečností, že od začátku května mají noví majitelé Modelu 3 možnost dosáhnout na vyšší dotace než o měsíc dříve. To potvrzují čísla za květen, kdy Tesla dosáhla rekordních prodejů, když čínským zákazníkům doručila 11 095 vozů, přibližně o tisíc více než v březnu.
- Tesla za první čtvrtletí vykázala dosud nejvyšší zisk, přestože nevyrobila ani jeden Model S nebo Model X - 27. 4. 2021
- Tesla neinvestuje do placené reklamy, ale vydala alespoň krátké spoty pro seznámení s jejími vozy - 12. 3. 2021
- Bližší seznámení s modernizovanými variantami Modelů S a X od Tesly - 29. 1. 2021
Číňanů je zhruba 100x víc než nás. Jestli tam prodají 300 000 Tesel za rok (nemluvě o spoustě dalších elektoroaut čínské provenience), tak by se jich u nás mělo prodat cca 3000. Což samozřejmně nehrozí. Vychází mi z toho, že průměrný číňan má větší kupní sílu než čech. V čem se mýlím?
Bohužel ne.
Tak ono je to taky tím, že Číňan neumí řídit auto a že v jejich megapolích s průměrnou rychlostí kolem 30km/h je to ideální volba.
Víte ono je to tím, že v Číně je takový divný komunismus, který bych nazval spíše tvrdým kapitalismem. K tomu všemu tam nemusí živit mraky úředníků a mraky nemakačenků No a tím pádem lidem zbývá více peněz než třeba u nás. Když jsem se před pár lety ptal na platy a ceny bytů, tak jsem se nestačil divit. Platy obchodníků v ryze Čínské firmě byly v přepočtu na koruny kolem 40000Kč a cena bytu v ne moc hezké “paneláku” byla kolem 2500000Kč. K tomu bytu mi ještě řekli, že ho před dvěma lety kupovali za polovinu. Je to tedy jen otázka času, kdy se Evropa ocitne zase o stupínek níže. No ještě že máme Afriku…
nemozes porovnavat platy v cine s tymi v europe bez toho aby si nezohladnil rozne systemy socialneho zabezpecenia. treba zohladnit to, ze cinan si musi setrit na situacie ktore europan dostane zaplatene od statu lebo si to predplatil na odvodoch
V Číně je takový polostátní kapitalismus, který vede konfuciánská strana s krycím jménem komunistická, aby se neřeklo. 😀 Vlastní skoro komunismus bez peněz zažili v počátcích dynastie Ming a sami si museli projít ím, že je to blbost – státní úředníci se proměnili z nouze ve směnárníky rýže za ostatní zboží. Bo oblékat se rejží, vytírat si s ní …. apod. nelze.
Jestli to počítám správně, tak těch navíječek tam mají ještě méně než u nás. Zajímavé ale spíš bude sledovat prodeje, protože v Číně je střední vrstva relativně málo početná. Spíš bych asi viděl možnosti vývozu směr Korea a Japonsko.
Problém je trochu jinde, ti co jsou ve střední vrstvě většinou nemají kde parkovat a ti co jsou výš, tak řeší auta typu Audi, BMW a nebo spíš Porsche a Ferrari.To že neumí jezdit ani s obyčejným autem je věc druhá. 😀
PS: Pardon za navíječku, měl jsem napsat Supercharger a byl by klid.
Co jsem tak pochopil, tak Tesla je v Číně obecně vnímána jako symbol luxusu a společenského postavení, dost možná víc než ty „staré značky“, které tam tuhle roli plnily dříve.
Co jsem se kdy s Číňany bavil o autech, tak ani jednou nezmínili Teslu a to byli právě lidé, kteří by si ji mohli dovolit.
Tesla je v Číně velmi prestižní značka s dobrým jménem. Číňané si zakládají na technologických hračičkách. Možná až Ad absurdum.
A ikdyž vy s tím nesouhlasíte, tak Tesla právě konkuruje BMW a Audi. Přesně z těchto značek se rekrutuje velká část zákazníků Tesly.
Tyhle úvahy jsou z byznys hlediska o ničem. Jediné na čem v této debatě záleží je prodej. Prodávají co vyrobí a se ziskem. Ano. Konec debat.
To musela Tesla hodně šlápnout do pedálů. Ještě v únoru bylo v Čechách jen 6 stanic se Superchargery a nyní jich je podle Vás více než 300..
Ivo asi srovnává Čínu a Evropu, ne Čínu a Česko.
Srovnávám Čínu a nás přes počet obyvatel.