Mise STP-2
<< | Informace | Články | Aktuálně | Fotky | Videa | >> |
Základní informace
- Datum startu: 25. 6. 2019 08:30 SELČ
- Startovní okno: 4 hodiny (05:30–09:30) (Co je to startovní okno)
- Stav: Mise byla úspěšná
- Statický zážeh: Proběhl 20. 6. 2019 v 05:30 SELČ (Co je to statický zážeh)
- Primární náklad: 24 družic, které SpaceX vyneslo pro americké letectvo v rámci Space Test Program
- Hmotnost nákladu: 3700 kg
- Raketa: Falcon Heavy Block 5 (boční stupně B1052.2 a B1053.2 a centrální stupeň B1057.1)
- Cíl: Tři různé orbity na nízké a středně vysoké oběžné dráze Země
- Startovní rampa: LC-39A (Kennedyho vesmírné středisko, Merritt Island, Florida)
- Pokus o přistání stupňů: Ano, boční stupně úspěšně přistály na pevnině (LZ-1 a LZ-2), ale přistání centrálního stupně na plošině OCISLY se nezdařilo
- Pokus o zachycení krytu: Ano, byl úspěšný
- Press kit ke stažení zde
Podrobnosti a zajímavosti
- Třetí start Falconu Heavy
- Americké letectvo si tento start zarezervovalo u SpaceX v roce 2012 s tím, že start bude nejdříve v roce 2015
- Jednalo se o nejnáročnější a nejkomplexnější misi SpaceX. Mise trvala přes 3 hodiny a vypuštění všech nákladů vyžadovalo celkem 4 zážehy horního stupně, což je nejvíce v historii SpaceX.
- Přibližná celková cena této mise pro letectvo je 750 milionů dolarů (zahrnuje cenu za start i jednotlivé náklady)
- V rámci této mise bylo na tři orbitální dráhy vyneseno celkem 24 různých satelitů:
- Velmi zajímavou misí bude 180 kg satelit NASA GPIM (Green Propellant Infusion Mision), který vyvinulo Marshallovo středisko, Ball Aerospace a Aerojet Corp. Bude se jednat o testování nového paliva, které by mohlo do budoucna nahradit toxický hydrazin a jeho deriváty. Nové palivo, známé jako AF-M315E, bude na bázi dusičnanu hydroxylamonného. Budou se zkoušet dva motory s tahem 1 a 22 Newtonů.
- Šest satelitů Formosat-7/Cosmic-2 A až F vzniklo ve spolupráci tchaj-wanské kosmické agentury NSPO a Americké organizace pro výzkum oceánů a atmosféry (NOAA). COSMIC znamená Constellation Observing System for Meteorology, Ionosphere and Climate. Bude se jednat o soubor celkem 12 družic, každá o hmotnosti 200 kg, které budou zaznamenávat změny atmosféry a ionosféry, naměřená data budou určena pro předpovídání počasí. Satelity v rámci této mise budou operovat ve výšce 550 x 550 km x 24° a vůči sobě budou na orbitální dráze posunuty o 60°. Zbylých šest bude vyneseno později na dráhu 750 x 750 km x 72°. Jedná se o následovníky předchozího společného programu Formosat-3/Cosmic.
- DSX (Demonstration & Science Experiments) s hmotností 600 kg bude prolétavat radiačními pásy Země. Bude zkoumat rozvinutí, dynamiku, kontrolu a a degradaci velkých rozvinutých struktur na středně vysoké oběžné dráze (MEO). Dále také interakci nízkoenergetických částic s magnetickým polem Země. V neposlední řadě také výkony, radiační tolerance, interakce plasmy a změny na fotovoltaických článcích na MEO.
- LightSail 2 (3U Cubesat), který rozloží solární plachtu o ploše 32 m2, která bude jedinou pohonnou jednotkou tohoto satelitu. Operátor satelitu, Planet Society, očekává navyšování orbity přibližně o 1 km denně.
- Na palubě bude také popel 152 lidí v kovových kapslích, jejichž vynesení na oběžnou dráhu organizuje společnost Celestis Memorial Spaceflights.
- Raketa měla původně nést také 5000 kg balastního nákladu, ale nakonec došlo ke změně, jelikož celková hmotnost nákladu byla 3700 kg a žádný balast neobsahoval.
- Za tuto misi může SpaceX dostat zaplaceno celkově 160,9 milionů dolarů, pokud splní všechny nasmlouvané cíle a milníky a samozřejmě, pokud bude mise celkově úspěšná. Původní cena za start však byla 165 milionů. Výsledná sleva prý byla z velké části způsobena tím, že letectvo svolilo k použití již letěných bočních stupňů.
- Posledním cílem, který horní stupeň má provést v rámci certifikace pro americké letecvo, je demonstrace schopnosti několikahodinového pobytu na orbitě a provedení zážehu motoru několik hodin po startu
- Boční stupně pro tuto misi byly již jednou použité. Poprvé letěly na misi Arabsat 6A v dubnu 2019.
- Toto byla první mise, při které měl být použit upravený robot OctaGrabber, který dokáže zajistit centrální stupeň Falconu Heavy k palubě plošiny OCISLY vzdálené rekordních 1240 km od rampy. Jednalo se o dosud nejobtížnější přistání, které se bohužel nakonec nezdařilo. Nebyl tedy ani použit upravený robot.
- Statický zážeh proběhl s „neletovým“ aerodynamickým krytem, který neobsahoval náklad a byl přidán na žádost letectva za účelem naměřit akustická data během zážehu.
- Během této mise došlo k historicky prvnímu úspěšnému zachycení přistávajícího aerodynamického krytu do sítě na lodi GO Ms. Tree (dříve Mr. Steven). Aerodynamické kryty na této misi byly nově vyrobené, ale o přistání se pokusila jen jedna polovina krytu.
- Vývoj data startu: polovina 2015 → říjen 2016 → březen 2017 → září 2017 → prosinec 2017 → 30. dubna 2018 → 13. června 2018 → červenec 2018 → září 2018 → 30. října 2018 → 19. listopadu 2018 → 30. listopadu 2018 → březen 2019 → 30. dubna 2019 → 23. června 2019 → 25. června 2019
Související články
- Elonovinky #73: Třetí mise Falconu Heavy byla téměř bezchybná
- SpaceX poprvé chytilo kryt do sítě, ale přistání Falconu Heavy skončilo výbuchem
- Třetí Falcon Heavy vynese 24 družic v rámci nejobtížnější mise v historii SpaceX
- Ohlédnutí za misí STP-2 očima českého kosmo-turisty (Kosmonautix.cz)
- Úklid následků výbuchu Crew Dragonu pokračuje, mohl by však odložit příští Falcon Heavy
- Falcon Heavy potřebuje další dva úspěšné starty pro získání armádní certifikace
- Na jaře možná poletí dva Falcony Heavy těsně po sobě
- Vše o Falconu Heavy
- GPIM – Netoxické palivo družic na obzoru (Kosmonautix.cz)
- Nové atomové hodiny pro orientaci ve vesmíru (Kosmonautix.cz)
- Falcon Heavy má jen dvě potvrzené mise
- Oficiální stránka mise STP-2
Aktuální informace
Fotky
Videa
Česky komentovaný přenos od Kosmonautix.cz:
Oficiální přenos SpaceX:
Oficiální animace znázorňující misi STP-2:
Přistání bočních stupňů:
Kdyby se chtěl někdo dozvědět, jak to bylo doopravdy se startem FH
https://m.techfocus.cz/veda-vesmir/1390-v-rakete-falcon-heavy-jez-minuly-tyden-explodovala-byly-ostatky-152-lidi.html
Nestojí za to klikat, totální slátanina a bulvár…
Mi to přijde, jak kdyby někdo anglický článek prohnal automatickým překladačem a pak to bez sebemenší kontroly ještě vydal a k tomu to ještě někdo podepsal, mazec. Sranda je, když si klíčová slova nahradíš lepším překladem, je to skoro všechno v pořádku, až na ten Saturn V. Kdy silnější náklad vynesla jen Energia, a tím nákladem myslím Poljus. Ale toto bych viděl jen jako detail. 🙂
Petře, díky za přenos, v práci nemám jak jinak zjistit, co se děje, takže díky.
T:01:42:32 – co to bylo?
Podle mě záběr do nádrže LOX, asi omylem, protože tyto informace podle mě ven pouštět nechtějí.
Vlastně to byla jen chyba režiséra přenosu. Jedná se o technologicý záběr z vnitřku nádrže s tekutým kyslíkem. Fascinuje mě ta jeho namodralá barva. Obdobný přehmat byl i v čase +1:12:26.
nádrž O2 1
nádrž O2 2
SpaceX má na Falconech více kamer na různých místech, jejichž záběry jsou jen pro interní účely.
Např. toto se na okamžik objevilo při startu premiérového FH loni v únoru.
FH 2018
Díky, ale ten poslední odkaz (FH2018) máš neveřejný.
Parada chytili aerodynamický kryt. To jsem fakt nečekal. Super. 🙂
To je škoda..zase bez centrálního stupně. Přijdou o spoustu dat. A vzhledem k tomu, že dlouho nepoletí je to fakt škoda.
Škoda to je, ale pořád lepší přijít “jen” o jeden Falcon, než současně také o přistávací plošinu navíc s opraveným octagrabem. Snad se nějaká data podaří zachránit, aby zjistili čím to bylo. Podle rozvířeného prachu to v první okamžik vypadalo, že přistává dobře, ale pak ho asi navigační systém z důvodu nějakého nebezpečí nasměroval naplno stranou od plošiny (je vidět, jak od ní letí hodně naplocho). Hádal bych, že to prostě nedokázal dostatečně ubrzdit, ale pravou příčinu se jistě terpve dozvíme.
také myslím, že to jen nedobrzdil. Koneckonců to bylo hodně na hraně už podle plánu.
Právě naopak, podle videa to vypadá, že spíš “přebrzdil” a zastavil se již několik metrů nad plošinou. A jelikož není možné už více snížit tah motoru, tak došlo k tomu, že se začal stupeň znovu zvedat a překlápět na bok a poté odletěl téměř horizontálně mimo plošinu a zahučel do vody..
Dále mi připadá, že nedošlo k explozi stupně, tak možná bude mít opět armáda další cvičný cíl..
Oni ta data mít budou – vedle plošiny je loď, kam se telemetrie posílá… (je akorát problém dostat to “odtamtud” do “centrály” – ale na té lodi to mít budou)
Jinak podle těch záběrů to vypadá na zrušení přistání na poslední chvíli – prostě něco nefunguje (moc velký náklon? nezajištěná některá noha? nestabilní OCISLY?) – tak zapnut naplno motory a balíme pryč ať nerozbijeme loď. (Evidentně – motory fungovaly, a paliva bylo dost, když to dokázalo zastavit a ještě odletět).
Kryt se závažím místo čepičky?
Atraktivnější vzhled s krytem?
Další návrhy?
Nějak nechápu, na co se ptáte.
Este jedna vec.
Aerodynamicky kryt sa upevnuje na adapter a ten nasledne na 2-hy stupen rakety. Ak by aj mali nejake dva kryty, mozno aj pouzite, museli by k tomu mat aj dalsi adapter 🙂 Ale mozne to je.
http://spaceflight101.com/tess/photos-tess-encapsulated-in-falcon-9-payload-fairing/
Druhý adaptér je ten nejmenší problém. Nicméně už bylo potvrzeno, že opravdu jde o prázdný kryt a ten pravý s nákladem bude připojen až po statickém zážehu.
Tak mě naopak ten kryt dává velký smysl. Mohl by to být jeden z těch zachráněných a v rámci zážehu zjistí jak je na tom. Senzory uvnitř budou měřit akustický tlak. Možná je to verze ze Starlinku bez vnitřních tlumících hmot. Počkejme si, ono to vypluje ven stejně tak jako tak. 🙂
No a nebo je to prostě vč. nákladu, ale tam ty loga chybějící jsou vážně divné.
Zaujimave zmeny. Centralny stupen ma pristavat o 250 km dalej ako pri misii Arabsat6 pri lahsom naklade.
Mozno pisem blbost, ale vychadza mi z toho, ze motory budu viac priskrtene (rychlost stupania), k oddeleniu centralneho stupna pride neskor a vo vacsej vyske, alebo pri vyssej rychlosti. Uz minule bol centralny stupen extremne namahany pri navrate, co bude teraz ?
Upřímně řečeno, on ani ten letový profil nebude jednoduchý, takže se není co divit, že změnili plány a přistávají tak daleko. Jinými slovy, každý m/s, kdy může hořet centrální stupeň, se bude hodit.
Já bych taky řekl, že si dají dost plochou trajektorii.
A co když zkusí místo pasivace horního stupně jeho deorbit. Těch pár m/s které se ušetří by mu mohli stačit na uklízení na nízkou orbitu,
A nebo jen prostě chtějí zkusit co vydrží první stupeň.
Pokud se podivas na drahu satelitu DSX, s vedomim, ze pujde o treti zazeh, tak horni stupen opravdu bude vysoko, hodne vysoko, nemyslim si, ze by to par m/s zachranilo. Spocitat by se to dalo, zkusim jednu kalkulacku, co sem zahlidl tusim na kosmo. Cz
Googlil som: oddelenie centralneho stupna a vzdialenost pristatia:
FH Demo – 3:07 – 342 km (robil sa aj ciastocny boost back)
FH Arabsat6 – 3:35 – 950 km
FH STP-2 – ??? – 1250 km
Suhlasim a myslim si, ze centralny stupen nechaju horiet co najdlhsie ako sa bude dat. Uvidime, co bude v oficialnom press kite 🙂
Otazka: Plochsi letovy profil sa myslim pouziva pri letoch s posadkou (nizsie pretazenie pri zachrane). Vysledna orbita je zhodna, len je dlhsi zazeh a vyssia spotreba paliva. Pri satelite ma nejaky vyznam ?
On se pouziva hlavne pri gto letech, cili spis opacne trvzeni je pravda, hlavne u gto a nove i pri letech s posadkou. dej si vyhledat v googlu falcon 9 flight trajectory a najde ti to. Je to taky plnr zajimavych grafu a analyz. Pokud si to vybavuju spravne, tak s vyjimkou FH ma nejvetsi rychlost pri meco prave tahle trajectorie. Pri leo startech (crs) atd spis splha do vysky, ty rychlosti pri meco jsou nizsi.
Proc je tady v aktualitach zaber na odlevani betonove plochy pro Starhopper???
Tohle je clanek k STP-2 startuje z LC-39A
Fotka je z Boca Chica.
Tip na výlet, NASA pořádá den otevřených dveří na start FH https://www.nasa.gov/social/spacex-falcon-heavy-launch
Tak snadne to bohuzel neni,
Can I register if I am not a U.S. citizen?
Because of the security deadlines, registration is limited to U.S. citizens. If you have a valid permanent resident card, you will be processed as a U.S. citizen.