Mise Starlink 5-1
<< | Informace | Články | Fotky | Videa | Aktuálně | >> |
Základní informace
- Datum startu: 28. 12. 2022 10:34:00 SEČ
- Startovní okno: Okamžité (Co je to startovní okno)
- Stav: Mise byla úspěšná
- Statický zážeh: Nebyl proveden (Co je to statický zážeh)
- Primární náklad: Další várka družic pro satelitní konstelaci Starlink (54 kusů)
- Hmotnost nákladu: Každý satelit Starlink v1.5 má hmotnost kolem 309 kg
- Raketa: Falcon 9 v1.2 Block 5 (již použitý první stupeň B1062.11)
- Cíl: Nízká oběžná dráha Země (338 km x 212 km s inklinací 43°)
- Startovní rampa: SLC-40 (Cape Canaveral Space Force Station, Mys Canaveral, Florida, USA)
- Pokus o přistání stupně: Úspěšný, na mořské plošině ASOG
- Press kit ke stažení zde
Podrobnosti a zajímavosti
- Další mise s družicemi pro konstelaci Starlink, která nabízí rychlé satelitní připojení k Internetu, časem s globálním pokrytím.
- Každá družice Starlink první generace měla hmotnost 260 kg a obsahovala čtyři fázové antény a dvě parabolické. V tomto případě ale jde o novou generaci družic v1.5, které navíc obsahují laserová pojítka pro vzájemnou komunikaci na orbitě, takže hmotnost každé družice je přibližně 309 kg. Konstrukce satelitů Starlink je navržena tak, aby všechny komponenty při deorbitaci kompletně shořely. Pohon družic zajišťuje elektrický Hallův motor využívající krypton místo běžnějšího xenonu.
- Šlo o první start pro nově schválenou orbitální slupku ve výšce 530 km s inklinací 43°. Po dokončení ji bude tvořit celkem 2500 družic.
- Počet již vynesených družic Starlink a další statistiky najdete spolu s informacemi o průběhu budování konstelace na stránce Stav konstelace Starlink. Přehled nefunkčních družic a deorbitací najdete zde.
- Přistání prvního stupně Falconu 9 proběhlo úspěšně na plovoucí plošině A Shortfall of Gravitas, která byla umístěna v Atlantiku ve vzdálenosti 660 km od místa startu.
- SpaceX při této misi provedlo záchranu aerodynamických krytů. Loď Doug pro tyto účely byla umístěna v Atlantiku ve vzdálenosti 660 km a kryty vylovila po jejich přistání do vody.
- Aerodynamický kryt na této misi byl již použitý.
- Vývoj data startu: prosinec 2022 → 28. prosince 2022
Související články
- Vše o konstelaci Starlink
- Stav konstelace Starlink
- SpaceX má povolení pro prvních 7500 družic Starlink V2 a nabízí novou službu Starshield pro vládu a armádu
- SpaceX příští rok dokončí první fázi konstelace Starlink a ve Starbase už čekají družice pro druhou generaci sítě
- Starlink už má 700 tisíc zákazníků a funguje i na Antarktidě, SpaceX ale možná zavede datové limity
- Elonovinky #225: Internet přes Starlink v Česku zlevnil skoro o polovinu a je k dispozici také pro cestovatele
- SpaceX spustilo službu Starlink Maritime, která nabízí výrazně rychlejší a levnější internet pro lodě
- Ke Starlinku už je možné se připojit z pohybujícího vozidla, SpaceX ukázalo anténu pro letadla
- Nejčastější otázky o Starlinku #1: Projekt obecně
- Nejčastější otázky o Starlinku #2: Družice
- Nový terminál pro Starlink je menší, lehčí a hranatý, ale má zásadní nedostatek
- Jak často selhávají družice Starlink a co SpaceX dělá, aby zbytečně nevytvářelo kosmický odpad?
- Jak funguje antikolizní systém družic Starlink a jak SpaceX minimalizuje riziko vzniku odpadu na oběžné dráze
- Návod, jak snadno sledovat družice konstelace Starlink na noční obloze
- Jak SpaceX redukuje množství odrážejícího se světla ze Starlinků (Kosmonautix.cz)
Fotky
Videa
Záznam oficiálního přenosu ze startu:
Česky komentovaný přenos od Kosmonautix.cz:
Aktuální informace
Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!
- Mise Starlink 6-76 - 23. 11. 2024
- Mise Starlink 12-1 - 20. 11. 2024
- Mise Starlink 9-13 - 19. 11. 2024
GREAT SPACEX v prvních 2,5 minutách objasňuje, že pravděpodobně byla vynesena 1.várka družic Starlink 2.generace.
https://www.youtube.com/watch?v=g0fdNFSRu44
SpaceX launched its first Starlink V2 into space & completed Musk’s bold goal
Pro rozšíření informací o SpaceX Gen2:
Federal Communications Commission FCC 22-91
Request for Orbital Deployment and Operating Authority for the SpaceX Gen2 NGSO Satellite System
Released: December 1, 2022
https://docs.fcc.gov/public/attachments/FCC-22-91A1.pdf
Nakonec to nejspíš byly obyčejné družice v1.5, akorát měly nové VHF vysílače pro jejich snazší sledování + byly ty družice vyneseny do nově schválené orbitální slupky určené pro síť druhé generace.
Jonathan’s Space Pages je uvádí jako
Starlink Group 5 V1.5 Launches (Gen2 G5 shell).
I podle čísel družic Starlink-46-53 až 54-34 by se mohlo s největší pravděpodobností opravdu o verzi 1.5.
Tím, jak stoupají na orbitu, ale “nedávají spát nejmenované konkurenci”, tak jak uváděno ve výše uvedeném FCC-22-91A1.pdf
Po přečtení části FCC 22-91 chápu, že “nejmenovaná firma” má velké obavy a strach při každodenním střetu s některým z jejich 3 236 satelitů operujících na 98 orbitálních rovinách ve třech orbitálních obalech, po jednom na oběžné dráze 590 km, 610 km a 630 km. Hrozbou je i pro dvě experimentální družice KuiperSat-1 a KuiperSat-2.
“Nejmenovaná firma” prohlašuje, že SpaceX ignoruje riziko kolize, která by z toho mohla vyplynout manévrování, aby se vyhnula jedné konjunkční události a vyvolává obavy z autonomní kolize SpaceX, systém vyhýbání se neumožňuje koordinaci mezi operátory.
“Nejmenovaná firma” však tvrdí, že miliony událostí konjunkce s pravděpodobností menší než 1/100 000 se stále sčítají
až do významného rizika.
“Nejmenovaná firma” tvrdí, že Gen2 Starlink zvýší generování orbitálního odpadu, „který má již ohrožený život na Zemi a na oběžné dráze,“ a která vytváří ekonomické a ekologické dopady na Zemi.
“Nejmenovaná firma” uvádí, že Gen2 Starlink bude představovat „obrovské“ riziko kolize a „související trosky
by znečišťovaly orbitální prostředí anebo ohrožovalo přímé poškození Země, včetně ekologických a
ekonomické dopadů na Zemi pro americké podniky, vlády, vědce, spotřebitele a další.
Účinky oxidu hlinitého vytvořeného během opětovného vstupu satelitu Gen2 Starlink budou nezanedbatelné a ukazování orbitálních trosek se ani zdaleka neblíží hodnocení všech možných rizik, která pro člověka představují. Proto vcelku chápu, že FCC trvalo o 30 měsíců déle jejich rozhodnutí.
Kuipersaty oproti plánům zatím leží v hangárech i ty zkušební. Nemají raketu. Mají vlastní pohon pro vyhýbání?
Je to powerpointová nejmenovaná firma.
Je zajimavé, že Číňané si poradí.
Gen 2 starlinky budou mít své pohony a hlavně raketu tj. Dopravu do slupky.
Samozřejmě to byla ironie, ikdyž ty BE-4 už spatřily světlo světa (prý jsou dobré říká Tory Bruno).
“Ty Kuipersaty mají obavy” a to ještě nevyletěly, nebo právě z toho, že ještě NE?
Vyznamna cast druzic (pres 25) z 5-1 nastoupala na vyrazne vyssi orbity (mezi 550-560 km) nez jsou nove schvalene slupky pro 2.generaci (525-535 km). Jejich aktualni orbity jsou tedy blizsi 1 nebo 3 slupce. Nicmene inklinaci jak se zda maji 43°. Dalsi druzice z 5-1 zatim stoupaji – neznamo jak vysoko. Ale druzice z 5-2, 5-3, 5-4 nastoupaly pouze kousek a parkuji prozatim cca ve 355-360 km na “test” orbite (zadna zatim nestoupa vyse). Doted SpaceX nikdy cilene neposilalo druzice na o tolik vyssi orbity nez cilova (rezervy vetsinou nastoupaly max. o cca 5km vyse ale ne o 20-30km tedy pres dalsi/vyssi slupky). A taky “nezdrzovalo” vsechny funkcni druzice ze startu na nizsi “test” orbite. Nemate nejake info, co SpaceX zamysli/nacvicuje/testuje? Mr.Google mi zatim nic neprozradil…
O tomhle jsem žádné informace nezaznamenal.
Jen bych poznamenal, že SpaceX bere deorbitaci opravdu vážně.
Po autorově článku “SpaceX má povolení pro prvních 7500 družic Starlink V2 a nabízí novou službu Starshield pro vládu a armádu” jsem znovu asi po 18ti dnech překontroloval deorbitaci všech 37 nefunčních “starlinků”. První dobrou zprávou byla deorbitace Starlinku-1968 dne 10.12.2022, protože si Space X může odečíst 292km. O dalších 194km “deorbitovalo” zbylých 36 nefunkčních starlinků. (Další STARLINK-1847 157/146 “už musel spadnout”, takže po oficiálním potvrzení mínus dalších 157km).
1 x 15km 15
1 x 12km 12
2 x 11km 22
1 x 10km 10
1 x 9km 9
3 x 8km 24
5 x 6km 30
6 x 5km 30
4 x 4km 16
5 x 3km 15
5 x 2km 10
1 x 1km 1
2 x 0km 0
——————————
-194km-292=-486km
Na deorbitaci 36 nefunkčních starlinků “zbývá” ještě 18033km.
Při 550km/5let zbývá sice skoro 164 let, ale při této rychlosti deorbitace by měla trvat asi 2 roky.
To vysoké snižování přepočítaných let by snad FCC mohlo přesvědčit, že nová generace družic Starlink v2.0 (mini), spolu se staršími verzemi, by neměla být rizikem.
Samozřejmě to nepřesvědčí konkurenci, protože nový Starlink v2.0, byť ve verzi mini pro ně bude hodně spatná novinka.
Můžu se zeptat, čím se liší verze mini od klasické (pro Starship), když je o tolik menší/ lehčí ? Má i o tolik horší parametry, třeba přenosovou rychlost atd.?
Přesné parametry neznáme, ale je pravděpodobné, že poměr kapacity vůči hmotnosti bude u mini verze horší než u varianty pro Starship (ale přesto nejspíš lepší než u současné verze 1.5).
Osobne mam domenku, ze SpaceX precislovalo puvodni slupku 5, ktera mela nizkou prioritu (popravde doted nechapu v cem se funkcne lisi od slupky 3 krome rozlozeni druzic do skupin – ale k cemu to vlastne je dobre?). Ted maji nove schvalene 3 dalsi slupky pro zatim celkem 7500 druzic 2.0.v ruznych inklinacich. Prioritou Starlink je otestovat v praxi 2.0 druzice a taky navysit kapacitu site v primarni inklinaci 53o kde jim kapacita site dochazi. Takze prave tam budou ted ve velkem posilat druzice 2.0 a teto slupce pridelili zrejme nove cislo 5. A rovnou naplanovali hned 3 starty (1 start bude odhaduji cca 20 druzic 2.0). No a ta puvodni polarni slupka cislo 5 treba ani nikdy nebude naplnena – funkci puvodni 5 vyresi jinak treba v nove polarni slupce s druzicemi 2.0, nebo pozadaji o zmenu licence a casem do te puvodni 5 poslou jiz rovnou druzice 2.0… Uvidime…