Mise SES-9

<< Informace Články Fotky Videa >>

Základní informace

  • Datum startu: 5. 3. 2016 00:35 SEČ
  • Startovní okno: 91 minut (00:35–02:06)
  • Stav: Mise byla úspěšná
  • Statický zážeh: Proběhl 22. 2. 2016 (Co je to statický zážeh)
  • Primární náklad: Telekomunikační družice SES-9 postavená na platformě BSS-702HP společností Boeing Satellite Systems
  • Hmotnost nákladu: 5330 kg
  • Raketa: Falcon 9 v1.2 Block 1 (první stupeň číslo B1020)
  • Cíl: Dráha přechodová ke geostacionární (GTO)
  • Výsledná orbita: 334 km x 40 648 km x 28,0°
  • Startovní rampa: SLC-40 (Cape Canaveral Air Force Station, Mys Canaveral, Florida)
  • Pokus o přistání stupně: Proběhl neúspěšný pokus o přistání na mořské plošině OCISLY
  • Press kit ke stažení zde

Podrobnosti a zajímavosti

  • Sedmý start SpaceX na GTO
  • Druhý start pro společnost SES
  • Druhý start rakety Falcon 9 v1.2
  • První pokus o přistání na ASDS po misi na GTO
  • Družice je vybavena 57 vysoce výkonnými transpondéry v pásmu Ku (jsou ekvivalentem 81 transpondérů s šířkou pásma 36 Mhz)
  • Družice pracuje na 108,2° východní délky a pokrývá svým signálem Asii a též přenáší námořní komunikaci v Indickém oceánu
  • Družice použila chemické motory na ADMH+NO2 pro dosažení geostacionární dráhy. Na doladění a udržování pozice na GEO používá iontové motory
  • V té době nejtěžší náklad vynesený SpaceX na dráhu přechodovou ke geostacionární, předchozí rekord 4707 kg z mise TürkmenÄlem 52°E / MonacoSAT 1 byl překonán o 623 kg
  • Falcon 9 vynesl SES-9 na vyšší dráhu (apogeum 40 600 km), než bylo původně plánováno (apogeum cca 38 000 km), a pomohl tím družici o několik týdnů uspíšit operační nasazení. Měla to být kompenzace za několik odkladů startu.
  • SpaceX dopředu nepředpokládalo, že se po vynesení tak těžkého nákladu raketě podaří přistát na ASDS. První stupeň při pokusu o přistání nezvládl včas zpomalit a poškodil palubu plošiny OCISLY, do které prorazil díru. Přesto se díky úspěšnému vstupnímu zážehu a navigaci přistávajícího stupně na plošinu vzdálenou přes 600 km od pobřeží Floridy podařilo nasbírat řadu cenných dat, která v budoucnu pomohla při přistání prvních stupňů během takovýchto energeticky náročných misí.
  • Amatérské záběry z tohoto startu prozradily, že aerodynamické kryty po oddělení od rakety používaly manévrovací trysky (viz toto video v časech 5:20 a 5:27). Jednalo se o první důkaz, že SpaceX akticně pracuje na projektu záchrany aerodynamických krytů.
  • Velmi lehký náklad předchozí mise Orbcomm-2 umožnil po vypuštění těchto družic na nízké oběžné dráze provést test opětovného zažehnutí motoru druhého stupně. Tento test tedy prokázal, že Falcon 9 dokáže vynést družici jako třeba SES-9 na dráhu přechodovou ke geostacionární.
  • Vývoj data startu: 15. července 2015 → srpen 2015 → listopad 2015 → prosinec 2015 → leden 2016 → 6. února 2016 → 24. února 2016 → 25. února 2016 → 28. února 2016 → 1. března 2016 → 5. března 2016

Související články

Fotky

Videa

Oficiální přenos SpaceX (moderovaný):

Oficiální přenos SpaceX (technický):

Český přenos od Kosmonautix.cz:

Statický zážeh:

Video z 21. března 2016 ukazující téměř opravenou OCISLY:

Jiří Hadač



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

2 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
jan m,

36 Mhz u transpondérů není frekvence ale šířka pásma, jinak díky za skvělý web 🙂