Mise Nusantara Satu
<< | Informace | Články | Aktuálně | Fotky | Videa | >> |
Základní informace
- Datum startu: 22. 2. 2019 02:45 SEČ
- Startovní okno: 32 minut (02:45–03:17) (Co je to startovní okno)
- Stav: Mise byla úspěšná
- Statický zážeh: Proběhl 19. 2. 2019 v 01:30 SEČ (Co je to statický zážeh)
- Primární náklad: Indonéská telekomunikační družice Nusantara Satu (PSN-6) postavená na platformě SSL-1300 společností Space Systems/Loral
- Sekundární náklad: Měsíční lander Beresheet izraelské organizace SpaceIL + mikrosatelit S5 pro Air Force Research Lab
- Hmotnost nákladu: 4100 kg družice Nusantara Satu + 585 kg lander Beresheet + 60 kg mikrosatelit S5
- Raketa: Falcon 9 v1.2 Block 5 (již použitý stupeň B1048.3)
- Cíl: Přechodová dráha k dráze geostacionární (GTO)
- Výsledná orbita: 260 km x 69 036 km x 27,55°
- Startovní rampa: SLC-40 (Cape Canaveral Air Force Station, Mys Canaveral, Florida)
- Pokus o přistání stupně: Úspěšný, na mořské plošině OCISLY
- Pokus o zachycení krytu: Neproběhl kvůli poškození lodi Mr. Steven
- Press kit ke stažení zde
Podrobnosti a zajímavosti
- První start pro indonéskou společnost PT Pasifik Satelit Nusantara (PSN).
- Na této misi letěl první stupeň Falconu 9 s číslem B1048.3, který v minulosti už absolvoval mise SAOCOM 1A a Iridium-7.
- První stupeň během této mise údajně zažil zatím nejvyšší zahřívání během návratu atmosférou. Elon Musk dodal, že stupeň bude použit znovu během testu úniku Crew Dragonu za letu.
- Původně měla výrobu satelitu Nusantara Satu (dříve označován PSN-6) zajišťovat společnost Boeing, se kterou byl v roce 2013 sepsán kontrakt. Byl v něm ale dovětek, že společnost Boeing musí do 12 měsíců najít druhého zákazníka, se kterým by společnost PSN mohla sdílet náklady na vynesení satelitu. To se jí ovšem nepodařilo. Proto tato dohoda byla zrušena.
- Kontrakt na výrobu satelitu společností SSL byl podepsán v listopadu 2014. V červnu 2015 SSL a PSN oznámily, že se jim podařilo najít spolupasažéra pro vynášenou družici. Předpokládaný termín startu byl tehdy začátek roku 2017.
- Satelit Nusantara Satu je vybaven 38 transpondéry v pásmu C a 18 transpondéry v pásmu Ku. Bude poskytovat hlasovou a datovou komunikaci, širokopásmový internet a také distribuovat video v oblasti Indonéských ostrovů. Satelit bude pracovat na 146° východní délky. Dosažení geostacionární dráhy družicí po odpojení od druhého stupně Falconu 9 bude zajištěno elektrickým pohonem.
- Cena satelitu Nusantara Satu je 230 milionů dolarů.
- Team SpaceIL byl jedním z pěti finalistů soutěže Google Lunar X-Prize (GLXP), jejímž cílem bylo dopravení robotického vozítka na Měsíc a odvysílání obrázků a videa z povrchu zpět na Zemi. SpaceIL byl jedním z pěti týmů, které včas zaregistrovaly svůj start na nosné raketě. V říjnu 2015 podepsal tým SpaceIL přes Spaceflight Industries kontrakt se SpaceX o vynesení svého měsíčního landeru Sparrow. Původní termín startu byl v druhé polovině roku 2017, aby stihl odeslat fotky na Zemi do 31. 12. 2017. Tento soutěžní termín byl později prodloužen, ale protože ani do 31. 3. 2018 žádný z účastníků GLXP neodstartoval, Google soutěž ukončil. SpaceIL tedy přišlo o možnost vyhrát 20 milionů dolarů.
- Dle agentury Reuters došlo k přejmenování měsíčního landeru z původního pracovního jména Sparrow na Beresheet, což je hebrejské slovo pro Genesis (počátek)
- 3. října 2018 podepsala Izraelská kosmická agentura (ISA) dohodu s NASA o vzájemné spolupráci a pomoci soukromému týmu SpaceIL. NASA pomůže landeru dodáním koutového odrážeče, který napomůže sledování landeru po jeho přistání a zapojením své sledovací sítě Deep Space Network. Na oplátku budou ISA a SpaceIL s NASA sdílet výsledky měření magnetometru, který se na landeru nachází.
- Vývoj měsíčního landeru stál přibližně 88 milionů dolarů, jednalo se přitom o sponzorské dary. Prezident týmu SpaceIL daroval týmu 27 milionů dolarů.
- Falcon 9 vynesl všechny tři náklady na GTO, načež se od horního stupně odpojil lander Beresheet. 11 minut poté se odpojí satelity Nusantara Satu a S5, které pokračovaly dál na GEO. Tam byl vypuštěn S5 předtím, než Nusantara Satu domanévroval na svou cílovou dráhu.
- Lander měl výšku 1,5 metru, průměr 2 metry a 435 kg z jeho celkové hmotnosti tvořilo palivo. Lander dosáhne maximální rychlosti přes 10 km/s.
- Po svém vypuštění Beresheet pomalým upravováním své dráhy navyšoval apogeum a postupně se dostal do gravitačního vlivu Měsíce. Přistání na Měsíci bylo původně v plánu na 13. února 2019, ale nakonec proběhlo 11. dubna. Bohužel bylo neúspěšné kvůli selhání gyroskopu, kvůli kterému se předčasně vypnul hlavní motor.
- Mikrosatelit S5 vyvinula společnost Blue Canyon Technologies pro výzkumnou laboratoř amerického letectva (Air Force Research Lab). Tento 60kilogramový satelit bude provádět rutinní detekci a katalogizaci vesmírných objektů.
- Vývoj data startu: 4. čtvrtletí 2018 → prosinec 2018 → leden 2019 → 13. února 2019 → 18. února 2019 → 19. února 2019 → 22. února 2019
Související články
- SpaceX poprvé vyšle náklad k Měsíci (podrobný článek o této misi)
- Falcon vynese izraelský lunární lander (Kosmonautix.cz)
- Izraelskou misi k Měsíci potkal odklad (Kosmonautix.cz)
- LEO, GTO, SSO a další – čím se liší různé orbity?
Aktuální informace
Fotky
Start
První stupeň
Beresheet
Družice
Videa
Česky komentovaný přenos od Kosmonautix.cz:
Oficiální přenos SpaceX:
Video o designu landeru Beresheet:
Testování landeru Beresheet:
Časosběrné video z montáže landeru Beresheet:
Popis plánovaného průběhu mise:
Znázornění orbitálních mavévrů Beresheetu:
Příjezd OCISLY do přístavu:
Přesun stupně z OCISLY na souš:
Položení zachráněného stupně na transportér:
Nasazení manipulační čepičky na stupeň:
Odvoz stupně z přístavu:
- Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další - 17. 11. 2024
- Mise GSAT-N2 - 15. 11. 2024
- Mise Optus-X - 13. 11. 2024
Pořád mi vrtá hlavou, proč sundávají ty nohy, když už to dávno měli mít vyřešeno. Navíc nikde žádné info.
V tomhle případě ten stupeň stejně poletí na inflight abortu bez nohou, tak je to celkem jedno. Ale taky by mě zajímalo, v čem byl problém, že sklápění nefungovalo a stále jej neprovádějí.
Výměna hliníkových voštin probíhá z hydrometeorologických důvodů pod střechou. Pokud není v hangáru volno (a nebude ani v blízkých týdnech), například z důvodu přípravy další rakety na blízký start, tak se musí nohy odmontovat a repase se provede v náhradních prostorách. Odmontování je praktičtější provést rovnou v přístavu po přeložení z ASDS.
Asi budu za prudiče… k rannímu cvičení jsem chtěl zkouknout video a… Tento odkaz není momentálně aktivní.
Tak jen abych do budoucna věděl: je to už finální stav, nebo se na tom bude ještě něco měnit?
Ja si prave poustim zaznam na oficialnim kanale SpaceX a funguje bez problemu, ikdyz neni norminalni, John Insprucker nikde. Co se tyka prenosu Zive Cesky, po Iridiu-8 se zaznam objevil az za vice nez 24 hodin, po Delta IV Heavy to trvalo uz jen par hodin. Kdy to bude tentokrat, tezko rict, asi se zeptat mailem.
Jestli mluvíte o českém přenosu, tak ten mají na svědomí kluci z Kosmonautix.cz, takže dotazy bych směřoval na ně. My tu jejich přenos jen sdílíme.
Toto je prva fotka co som videl, kde su vidiet lana od padakov na vnutornej strane krytu. Aspon myslim, ze su to lana. Je niekde fotka, kde by bolo vidiet celu vnutornu stranu krytu s padakom ?
Zdravím, jaký čas potřebuje OCISLY na přivezení a vyložení tohoto stupně? Aby stihla start DM -1?
Pokud se nevyskytne žádná komplikace, počítejte přibližně tři dny na doplutí z oblasti přistání.
Tam není ještě jasné zda bude 1. stupeň z DM-1 bude přistávat na OCISLY nebo na pevnině. Vzhledem k tomu, že je pro SpaceX cenější centrální stupeň z Arabsat-6A. Tak 1. stupeň z DM-1 přistane na pevnině nebo plácne sebou do moře. 5 dní na navrat, vylodění a odtažení do vzdálenosti 1000 km, je moc. Centrální stupeň je rozhodně dražší a potřebný pro STP-2.
Ono stejně pravděpodobně Arabsat bude mít ještě odklad. Oprava rampy po startu plus úprava na FH něco taky zabere.
DM-1 bude určitě přistávat na OCISLY, na pevnině přistávat nemůže kvůli plošší letové trajektorii z důvodu bezpečnosti posádky v případě nutnosti použít únikový systém. Nicméně jak píše Stewex níže, Arabsat stejně určitě nepoletí už 7. 3., realisticky může odstartovat až pár týdnů po DM-1. OCISLY tedy bude mít dost času na návrat.
To by to datum bylo už posunuto, když by to bylo na 100 %, ne?
Mějte na paměti, že SpaceX oznamuje přesný termín startu až po statickém zážehu, tedy jen pár dní předem. Do té doby jsme odkázani na neoficiální informace, informované odhady, úřední dokumenty apod. SpaceX zatím k Arabsatu řeklo jen, že by měl startovat v březnu, nic víc. Datum 7. března je nejdřívější možný termín, protože v ten den začíná platit úřední povolenka pro tento start, není to však nutně reálný termín, na který SpaceX cílí.
Jaký nástroj užíváte pro trackování :: Signet Warhorse III?
http://www.marinetraffic.com
Ale většinout stačí koukat na SpaceXFleet Updates na Twitteru, kde to sledují za vás. 🙂
díky
MarineTraffic, ve free verzi, bohuzel ukazuje data pouze z pozemnich stanic. Dale od pobrezi (satelitni data) ukazuje pouze polohu a typ lodi bez nazvu a dalsich podrobnosti.
Za SpaceXFleet Updates dekuji.
Jak to bude s motorem druhého stupně? V tom videu nejde vidět, ale někde tam být musí. Ten lander se vejde dovnitř trysky motoru?
Tak to je tak jedina nerealisticka vec v tom videu. Tedy druha, ta prvni je, ze se ani neodhodil aerodynamicky kryt nakladu. A pokud sem dobre cetl na space.exchange, tak prumer vakuove verze je 168cm, cili by se tam zespodu nevesel. Ale pres tyto, rekneme chyby, je to hezke video. Me se ten lander libi, a beru to cele jako ochutnavku na Alina rover.