Mise Jupiter-3 (EchoStar 24)

<< Informace Články Fotky Videa Aktuálně >>

Základní informace

  • Datum startu: 29. 7. 2023 05:04 SELČ
  • Startovní okno: 99 minut (05:04–06:43) (Co je to startovní okno)
  • Stav: Mise byla úspěšná
  • Statický zážeh: Nebyl proveden (Co je to statický zážeh)
  • Primární náklad: Telekomunikační družice Jupiter-3 postavená na platformě SSL-1300 firmou Maxar
  • Hmotnost nákladu: 9200 kg (suchá hmotnost 5817 kg)
  • Raketa: Falcon Heavy Block 5 (centrální stupeň B1074.1 a boční stupně B1064.3 a B1065.3)
  • Cíl: Dráha přechodová ke geostacionární (GTO)
  • Výsledná dráha: 35 504 km x 8001 km s inklinací 10,39°
  • Startovní rampa: LC-39A (Kennedyho vesmírné středisko, Merritt Island, Florida, USA)
  • Pokus o přistání stupně: Centrální stupeň byl zahozen, boční stupně úspěšně přistály na pevnině
  • Press kit ke stažení zde

Podrobnosti a zajímavosti

  • EchoStar Corporation je firma zabývající se satelitní komunikací a internetovými službami. Na oběžné dráze vlastní v současné chvíli pět družic. Vlastnila jich víc, ale v roce 2019 došlo k rozdělení firmy na společnost EchoStar Corporation a DISH Network Corporation, která převzala 9 dalších družic včetně družice EchoStar 23.
  • Družice kromě názvu Jupiter-3 používá i označení EchoStar 24.
  • První informace ze strany EchoStaru o tom, že by si měla firma objednat další družici řady Jupiter, se objevila již v únoru roku 2016. Příčinou nebyl ani tak stav vlastních družic, ale okolnost, že si konkurenční společnost Viasat objednala stavbu tří obřích družic Viasat-3, které měly mít každá přenosovou kapacitu 1Tb/s. K samotné objednávce družice Jupiter-3 došlo v srpnu 2017. Za cenu více než 400 milionů dolarů družici postavila společnost Space Systems/Loral, dnes známá jako Maxar Technologies. Satelit byl postaven na platformě SSL-1300. Zákazníkům družice nabídne celkovou přenosovou kapacitu 500 Gb/s, přičemž jednotlivý uživatel by měl získat rychlost až 100 Mb/s.
  • S hmotností 9200 kg jde o nejtěžší komerční družici, která kdy zamířila na geostacionární dráhu. I pro SpaceX šlo o nejtěžší náklad, který kdy firma dopravila na dráhu přechodovou ke geostacionární.
  • Družice svým signálem pokrývá Severní a Jižní Ameriku, Kanadu a Mexiko.
  • Kontrakt na dopravu družice na oběžnou dráhu byl uzavřen již v roce 2020 s tím, že se start uskuteční v roce 2021. V době oznámení kontraktu nebylo známo, která nosná raketa bude pro vynesení družice použita. Informaci, že družice bude vynesena raketou Falcon Heavy, jsme se dozvěděli v květnu 2022.
  • Pro SpaceX šlo o třetí start pro společnost Echostar. První se odehrál v březnu roku 2017 a byla při něm vynesena družice EchoStar 23. O 7 měsíců později byla vynesena družice SES-11 (EchoStar-105).
  • Pro raketu Falcon Heavy šlo o sedmý start, který nosič uskutečnil od své premiéry v únoru roku 2018.
  • Centrální stupeň pro tuto misi, jak už tomu tradičně u rakety Falcon Heavy bývá, byl nově vyrobený. Oba boční stupně byly již použité a letěly potřetí.
  • Centrální stupeň byl při této misi zahozen a boční stupně měly poprvé přistávat souběžně na mořských plošinách JRTI a ASOG. Nakonec ale došlo ke změně plánů a stupně přistály na pevninských plošinách LZ-1 a LZ-2 stejně jako u všech předchozích misí Falconu Heavy.
  • SpaceX při této misi provedlo záchranu aerodynamických krytů. Loď Doug pro tyto účely byla umístěna v Atlantiku ve vzdálenosti 1533 km od místa startu a kryty vylovila po jejich přistání do vody.
  • Aerodynamický kryt na této misi byl již použitý. Jedna jeho polovina letěla popáté a druhá pošesté.
  • Vývoj data startu: 2021 → 2022 → 1. čtvrtletí 2023 → 1. polovina 2023 → květen 2023 → 15. července 2023 → 24. července 2023 → 31. července 2023 → 24. července 2023 → 27. července 2023 → 28. července 2023 → 29. července 2023

Související články

Fotky

Start a záchrana

Před startem

Videa

Záznam oficiálního přenosu ze startu:

Česky komentovaný přenos od Kosmonautix.cz:

Přistání bočních stupňů:

Aktuální informace


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!

Jiří Hadač



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

7 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jarda

Bylo zajímavé, jak při třetím zážehu rapidně klesala rychlost, vypadalo to, že spíše upravovali inklinaci, než že by zvyšovali perigeum.

Honza1616

Nemají boční stupně nakonec přistávat na mořských plošinách? Několik Km od pobřeží se pohybuje lod CROSBY SKIPPERnevím jaký vztah má SpaceX k této lodi, ale podle fotografií už dříve tahala přistávací plošinu s Falconem do přístavu,
na Webu SpaceX je taky stále uvedeno přistání na LZ1+2, ale jen jestli to nejsou nějaké zastaralé informace podobně jako změny v použitých nosičích

Petr Melechin

Crosby Skipper se vrací z mise Starlink 6-6.

Boční stupně budou opravdu přistávat na LZ-1 a LZ-2. Nevíme, proč došlo ke změně původního plánu s přistáním na dvou mořských plošinách.

Majoo

Možno mi to ušlo, ale podarilo sa už niekedy zachrániť centrálny stupeň Falcon Heavy?

Mr. G

Odpoved je ano aj nie.
FH letel 6x, centralny stupen sa pokusal pristat pri misiach 1. az 3., pri 4. az 6. sa pokus o pristatie nekonal.

Pri 2-hej misii, myslim, ze to bol Arabsat6… (a nieco) stupen uspesne pristal na morskej plosine.
Zial kvoli rychlej zmene pocasia sa stupen nepodarilo zaistit a stupen spadol. Plosina do pristavu priviezla len spodnu cast stupna.

Elrossx

Jednou téměř ano, přistál v pořádku, ale pak se kvůli vlnám na plošině převrhl a do přístavu dojela jen motorová sekce.