Mise Iridium-7
<< | Informace | Články | Aktuálně | Fotky | Videa | >> |
Základní informace
- Datum startu: 25. 7. 2018 13:39:26 SELČ
- Startovní okno: Okamžité
- Stav: Mise byla úspěšná
- Statický zážeh: Proběhl 21. 7. 2018 (Co je to statický zážeh)
- Primární náklad: Dalších 10 satelitů nové konstelace Iridium NEXT, kterou bude ve výsledku tvořit přes 70 satelitů a bude tak umožňovat 100% pokrytí světa pro poskytování datových, hlasových a dalších služeb jako třeba sledování letadel a lodí v místech, kam radar nedosáhne.
- Hmotnost nákladu: 9600 kg (10 satelitů po 860 kg + 1000 kg držák/vypouštěč)
- Raketa: Falcon 9 v1.2 Block 5 (nový první stupeň B1048)
- Cíl: Nízká oběžná dráha, polární, 625 x 625 km se sklonem 86,4° k rovníku
- Startovní rampa: SLC-4E (Vandenbergova letecká základna, Kalifornie)
- Pokus o přistání stupně: Úspěšný, na plošině JRTI v Pacifiku
- Pokus o zachycení krytu: Neúspěšný, kryt minul síť na lodi Mr. Steven
- Press kit ke stažení zde
Podrobnosti a zajímavosti
- První start Blocku 5 z Vandenbergu
- Jednalo se o sedmou misi z plánovaných osmi, během kterých SpaceX pro Iridium vynese celkem 75 satelitů. Smlouva na vynesení prvních 70 satelitů byla podepsána v roce 2010. V době podepsání smlovy se jednalo o největší kontrakt na vynášení družic všech dob.
- Dle původního plánu společnosti Iridium měla poslední dva satelity Iridium NEXT vynést raketa Dněpr. Kvůli neustálým průtahům z ruské strany došlo v únoru 2016 ke změně a všechny družice budou vyneseny na Falconu 9
- Satelity navrhla společnost Thales Alenia Space, avšak jejich výrobu a kompletaci zajišťuje Orbital ATK. Satelity jsou postaveny na platformě ELiTeBus-1000, která je určená pro komunikační satelity na nízké oběžné dráze
- Každý satelit Iridium NEXT může nést až 50 kg sekundárního nákladu, družice Iridium NEXT je schopna mu poskytnout 50 W elektrické energie. Automatic Dependent Surveillance-Broadcast (ADS-B) pro sledování letadel je příkladem tohoto sekundárního nákladu. Vznikl ve spolupráci firmy Iridium and Kanadské agentury pro bezpečnost letecké dopravy. 58 satelitů ponese AIS (automatický identifikační systém) pro sledování námořní dopravy.
- Poprvé od mise Iridium-3 byl použit nový první stupeň Falconu 9, předchozí tři starty pro společnost Iridium použily již jednou letěné první stupně
- V roce 2017 se objevily informace, že první stupeň ve verzi Block 5 by měl být schopen u misí Iridium přistát na pevnině. Licence SpaceX pro tuto misi ale přesto uvádí přistání na ASDS. První stupeň tedy přistával na plošině Just Read the Instructions, která byla naposledy nasazena do akce v říjnu 2017 při misi Iridium-3.
- Během této mise opět došlo k pokusu o zachycení aerodynamického krytu lodí Mr. Steven. Ta byla poprvé vybavena zvětšenou sítí. Pokus byl neúspěšný. Více v článku.
- Vývoj data startu: únor 2018 → duben 2018 → květen 2018 → červen 2018 → 9. července 2018 → 20. července 2018 → 25. července 2018
Související články
- Posádka lodi Mr. Steven se pokoušela zachytit kryt s pomocí infrakamer
- Přehled pokusů o zachycení krytu
- Falcon 9 v září provede první přistání v Kalifornii, proč na pevnině nepřistává už Iridium-7?
- Iridium má u SpaceX objednány ještě 3 starty. Kdy poletí a na jakém typu rakety?
- Vylepšení Falconu 9 Block 5, znovupoužitelný druhý stupeň, rampa pro BFR a další novinky
- Jak se SpaceX v průběhu let pokoušelo zachránit aerodynamický kryt
- Proč si SpaceX vybralo pro chytání krytů pavoučí loď Mr. Steven?
- Kdy se dočkáme prvního přistání na kalifornské pevnině?
- Autonomní přistávací plošiny ASDS
- Ohlédnutí za misí Iridium-1
Aktuální informace
Fotky
Videa
Česky komentovaný přenos od Kosmonautix.cz:
Oficiální přenos SpaceX:
Informační video o konstelaci Iridium NEXT:
Propagační video o konstelaci Iridium NEXT:
Ohlédnutí za misí od společnosti Iridium:
Výroba satelitů Iridium NEXT:
- Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další - 17. 11. 2024
- Mise GSAT-N2 - 15. 11. 2024
- Mise Optus-X - 13. 11. 2024
Reakce na dotaz v chatu:
Pozici lodě Mr Steven můžete při dalším pokusu o zachycení aerodynamického krytu sledovat na tomto odkazu:
https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/shipid:3439091/zoom:14
A podle grafu na této stránce se o chycení pokoušel opravdu s vervou 🙂
https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:3439091/mmsi:338358000/vessel:MR%20STEVEN
Záloha grafu pro čtenáře po 25.7.2018:
Co mi jen na tom článku nesedí?
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/spacex-vystreli-potreti-raketu-falcon-9-na-obeznou-drahu-vynese-deset-satelitu-52640?dop-ab-variant=3&seq-no=2&source=hp
Zrovna jsem to tu chtěl psát 😀
“Falcon 9 je designován tak, aby mohly jeho díly být opakovaně použity. SpaceX se proto po přistání pokusí raketu zachytit do sítě napnuté nad lodí „Just Read the Instructions”.”
Jako Apríl by to pobavilo, ale jako pokus o novinařinu tedy fakt ne. 🙂
Taky mě to bodlo do očí… už ten nadpis “SpaceX vyslal do vesmíru potřetí raketu Falcon 9” … V novinařině obecně nejde o to předat nějakou relevantní informaci, ale nasbírat co největší počet kliků, či prodat co nejvíc výtisků, za to ho šéf pochválí. Obsah je až druhořadý …
Počítá se tato konfigurace do povinnych startu pto crew dragon?
Nevíme jistě, ale spíš ne.
Neví někdo, jak přesné jsou ty hmotnosti? Napadlo mě to při zamyšlení nad tím, že by ten držák měl opravdu přesně kulatých 1000 kg 🙂
Statický záže proběhl, 25. potvrzen…
Neuvažovali jste o twitteru?
Po přečtení článku, mě začala svědit pata, snad to neznačí možný neúspěch.. 😀 Určitě to budu sledovat!