Šestý start kosmické lodi Crew Dragon na raketě Falcon 9, pátý start této lodi na oběžnou dráhu a čtvrtá mise SpaceX s lidskou posádkou. Zároveň šlo o druhý start lodi C207.2 Resilience na oběžnou dráhu.
První amatérský a čistě soukromý start v dějinách kosmonautiky. Na palubě nebyl žádný profesionální astronaut světové kosmické agentury. Všechny osoby na palubě se podívaly na oběžnou dráhu poprvé. Poslední okamžik v dějinách americké kosmonautiky, kdy se do vesmíru podívali samí nováčci, se odehrál v roce 1973, když startovala mise Skylab 4. Pokud bychom brali do úvahy kosmonautiku světovou, je to rok 2008 a 3. čínská pilotovaná mise Šen-čou 7.
Celý let trval přibližně 3 dny, které posádka strávila na oběžné dráze kolem Země v prostředí mikrogravitace ve výšce 585 km nad zemským povrchem.
Celý start kosmické lodi zaplatil americký miliardář Jared Isaacman (volací znak „Rook“), který byl zároveň velitelem tohoto kosmického letu. Je mu 38 let a jeho jmění se odhaduje na 2 miliardy dolarů. Do dnešních dnů nalétal na řadě různých letadel více než 6000 hodin. Přesná cena za tuto misi není známá, ale podle Isaacmana byla nižší než 200 milionů dolarů.
Cílem mise bylo inspirovat celý svět a vybrat celkem 200 milionů dolarů pro dětskou nemocnici St. Jude. Cíl se nakonec podařilo výrazně překonat, jelikož bylo vybráno celkem 243 milionů dolarů. 125 milionů z této částky přispěli manželé Isaacmanovi a Elon Musk přispěl dalších 55 milionů. Zbylých 63 milionů tedy tvořily příspěvky veřejnosti.
Pilotem mise byla vysokoškolská profesorka Dr. Sian Proctor (volací znak „Leo“). Je jí 51 let a učí na South Mountain Community College. V minulosti se zúčastnila již několika simulovaných kosmických letů.
Palubním zdravotníkem byla Hayley Arceneaux (volací znak „Nova“). Stala se nejmladším Američanem/Američankou na oběžné dráze. Je zdravotní sestřičkou v nemocnici St. Jude Children’s Research Hospital. Jako desetiletá prodělala rakovinu kostí, v rámci léčby a rekonvalescence byly některé části její dolní končetiny nahrazeny titanem.
Specialistou mise byl 41letý Christopher Sembroski (volací znak „Hanks“), pracovník firmy Lockheed Martin. Nemocnici St. Jude věnoval 50 dolarů a možnost letět na tuto misi získal tak, že mu křeslo v lodi Crew Dragon věnoval jeho starý spolužák z univerzity, který byl vylosován původně.
Loď Crew Dragon pro tuto misi byla vybavena speciální průhlednou kupolí z akrylátu, která umožňuje dosud nevídaný výhled z kosmické lodi. Kupole má tři vrstvy.
První stupeň Falconu 9 použitý na této misi byl B1062.3, který předtím absolvoval dvě mise s družicemi GPS. Bylo to vůbec poprvé, kdy lidská posádka letěla na raketě, která za sebou měla už dva jiné starty. Stupeň po startu úspěšně přistál na plovoucí plošině Just Read the Instructions v Atlantiku, aby mohl být v budoucnu použit znovu. Plošina byla umístěna v Atlantiku ve vzdálenosti 544 km od místa startu. Plošinu poprvé podporovala nová loď Doug.
Posádka strávila ve vesmíru 71 hodin a Crew Dragon poté přistál v Atlantském oceánu u pobřeží Floridy.
Vývoj data startu: říjen 2021 → 15. září 2021 → 16. září 2021
Průlet Dragonu atmosférou při návratu z mise Inspiration4 (Foto: Jenny Hautmann)
Návrat Crew Dragonu z mise Inspiration4 (Foto: vspeed.us)
Návrat Crew Dragonu z mise Inspiration4 (Foto: SpaceX)
Návrat Crew Dragonu z mise Inspiration4 (Foto: vspeed.us)
Návrat Crew Dragonu z mise Inspiration4 (Foto: vspeed.us)
Návrat Crew Dragonu z mise Inspiration4 (Foto: U. S. Coast Guard)
Návrat Crew Dragonu z mise Inspiration4 (Foto: vspeed.us)
Crew Dragon C207.2 Resilience po návratu z mise Inspiration4 (Foto: SpaceX)
Crew Dragon C207.2 Resilience po návratu z mise Inspiration4 (Foto: Jenny Hautmann)
Crew Dragon C207.2 Resilience po návratu z mise Inspiration4 (Foto: Jenny Hautmann)
Posádka po návratu z mise Inspiration4 (Foto: SpaceX)
Posádka po návratu z mise Inspiration4 (Foto: SpaceX)
Posádka po návratu z mise Inspiration4 (Foto: SpaceX)
Posádka po návratu z mise Inspiration4 (Foto: SpaceX)
Posádka po návratu z mise Inspiration4 (Foto: SpaceX)
Posádka po návratu z mise Inspiration4 (Foto: SpaceX)
Posádka po návratu z mise Inspiration4 (Foto: SpaceX)
Posádka Inspiration4 po návratu na Zemi (Zdroj: Inspiration4)
První stupeň
Stupeň B1062.3 po návratu z mise Inspiration4 (Foto: Cosmic Perspective)
Stupeň B1062.3 po návratu z mise Inspiration4 (Foto: Jenny Hautmann)
Stupeň B1062.3 po návratu z mise Inspiration4 (Foto: Harrison Barnett)
Stupeň B1062.3 po návratu z mise Inspiration4 (Foto: Harrison Barnett)
Stupeň B1062.3 po návratu z mise Inspiration4 (Foto: Jenny Hautmann)
Stupeň B1062.3 po návratu z mise Inspiration4 (Foto: Jenny Hautmann)
Stupeň B1062.3 po návratu z mise Inspiration4 (Foto: Stephen Marr)
Posádka Inspiration4 se stupněm B1062.3 po návratu z mise (Foto: Inspiration4)
Stupeň B1062.3 po návratu z mise Inspiration4 (Foto: Kyle Montgomery)
Stupeň B1062.3 po návratu z mise Inspiration4 (Foto: Jenny Hautmann)
Stupeň B1062.3 po návratu z mise Inspiration4 (Foto: Jenny Hautmann)
Stupeň B1062.3 po návratu z mise Inspiration4 (Foto: Jenny Hautmann)
Stupeň B1062.3 po návratu z mise Inspiration4 (Foto: Jenny Hautmann)
Stupeň B1062.3 po návratu z mise Inspiration4 (Foto: Jenny Hautmann)
Stupeň B1062.3 po návratu z mise Inspiration4 (Foto: Jenny Hautmann)
Stupeň B1062.3 po návratu z mise Inspiration4 (Foto: Jenny Hautmann)
Stupeň B1062.3 po návratu z mise Inspiration4 (Foto: Jenny Hautmann)
Podpisy posádky na stupni B1062.3 po návratu z mise Inspiration4 (Foto: Jenny Hautmann)
Na orbitě
Kupole na Dragonu během mise Inspiration4 (Zdroj: SpaceX)
Posádka na orbitě během mise Inspiration4 (Zdroj: Inspiration4)
Posádka na orbitě během mise Inspiration4 (Zdroj: Inspiration4)
Posádka na orbitě během mise Inspiration4 (Zdroj: Inspiration4)
Posádka na orbitě během mise Inspiration4 (Zdroj: Inspiration4)
Na orbitě během mise Inspiration4 (Zdroj: Inspiration4)
Na orbitě během mise Inspiration4 (Zdroj: Inspiration4)
Na orbitě během mise Inspiration4 (Zdroj: Inspiration4)
Na orbitě během mise Inspiration4 (Zdroj: Inspiration4)
Na orbitě během mise Inspiration4 (Zdroj: Inspiration4)
Posádka na orbitě během mise Inspiration4 (Zdroj: Inspiration4)
Posádka na orbitě během mise Inspiration4 (Zdroj: Inspiration4)
Posádka na orbitě během mise Inspiration4 (Zdroj: Inspiration4)
Pohled z Crew Dragonu během mise Inspiration4 (Zdroj: Inspiration4)
Posádka na orbitě během mise Inspiration4 (Zdroj: Inspiration4)
Pohled z Crew Dragonu během mise Inspiration4 (Zdroj: Inspiration4)
Posádka na orbitě během mise Inspiration4 (Zdroj: Inspiration4)
Posádka na orbitě během mise Inspiration4 (Zdroj: Inspiration4)
Posádka na orbitě během mise Inspiration4 (Zdroj: Inspiration4)
Pohled z Crew Dragonu během mise Inspiration4 (Zdroj: Inspiration4)
Pohled z Crew Dragonu během mise Inspiration4 (Zdroj: Inspiration4)
Pohled z Crew Dragonu během mise Inspiration4 (Zdroj: Inspiration4)
Posádka na orbitě během mise Inspiration4 (Zdroj: Inspiration4)
Start
Start mise Inspiration4 (Foto: SpaceX)
Start mise Inspiration4 (Foto: Inspiration4)
Start mise Inspiration4 (Foto: Inspiration4)
Start mise Inspiration4 (Foto: SpaceX)
Start mise Inspiration4 (Foto: Inspiration4)
Start mise Inspiration4 (Foto: SpaceX)
Start mise Inspiration4 (Foto: SpaceX)
Start mise Inspiration4 (Foto: Inspiration4)
Start mise Inspiration4 (Foto: SpaceX)
Start mise Inspiration4 (Foto: Inspiration4)
Start mise Inspiration4 (Foto: SpaceX)
Start mise Inspiration4 (Foto: SpaceX)
Start mise Inspiration4 (Foto: SpaceX)
Start mise Inspiration4 (Foto: Inspiration4)
Start mise Inspiration4 (Foto: SpaceX)
Start mise Inspiration4 (Foto: Inspiration4)
Start mise Inspiration4 (Foto: SpaceX)
Start mise Inspiration4 (Foto: Inspiration4)
Před startem
Crew Dragon Resilience na rampě LC-39A před misí Inspiration4 (Foto: SpaceX)
Falcon 9 na rampě LC-39A před misí Inspiration4 (Foto: SpaceX)
Crew Dragon Resilience na rampě LC-39A před misí Inspiration4 (Foto: SpaceX)
Falcon 9 na rampě LC-39A před misí Inspiration4 (Foto: SpaceX)
Hayley Arceneaux při snídani v den startu mise Inspiration4 (Foto: Inspiration4)
Hayley Arceneaux u Tesly Model X se speciální poznávací značkou v den startu mise Inspiration4 (Foto: Inspiration4)
Elon Musk s posádkou Inspiration4 v den startu. V pozadí je stupeň B1052 během konverze z Falconu Heavy na Falcon 9. (Foto: Inspiration4)
Posádka mise Inspiration4 v den startu (Foto: SpaceX)
Posádka mise Inspiration4 v den startu (Foto: Inspiration4)
Posádka mise Inspiration4 v den startu (Foto: SpaceX)
Posádka mise Inspiration4 v den startu (Foto: SpaceX)
Posádka mise Inspiration4 v den startu (Foto: Inspiration4)
Posádka mise Inspiration4 v den startu (Foto: SpaceX)
Posádka mise Inspiration4 v den startu (Foto: Inspiration4)
Posádka mise Inspiration4 v den startu (Foto: Inspiration4)
Posádka mise Inspiration4 v den startu (Foto: SpaceX)
Posádka mise Inspiration4 v den startu (Foto: Inspiration4)
Posádka mise Inspiration4 v den startu (Foto: SpaceX)
Posádka mise Inspiration4 v den startu (Foto: SpaceX)
Posádka mise Inspiration4 v den startu (Foto: SpaceX)
Vývoz a generálka
Vývoz Falconu 9 na rampu LC-39A před misí Inspiration4 (Zdroj: @inspiration4x)
Vývoz Falconu 9 na rampu LC-39A před misí Inspiration4 (Zdroj: @inspiration4x)
Vývoz Falconu 9 na rampu LC-39A před misí Inspiration4 (Zdroj: @inspiration4x)
Vývoz Falconu 9 na rampu LC-39A před misí Inspiration4 (Zdroj: @inspiration4x)
Vývoz Falconu 9 na rampu LC-39A před misí Inspiration4 (Zdroj: @inspiration4x)
Vývoz Falconu 9 na rampu LC-39A před misí Inspiration4 (Zdroj: @inspiration4x)
Vývoz Falconu 9 na rampu LC-39A před misí Inspiration4 (Zdroj: @inspiration4x)
Vývoz Falconu 9 na rampu LC-39A před misí Inspiration4 (Zdroj: @inspiration4x)
Vývoz Falconu 9 na rampu LC-39A před misí Inspiration4 (Zdroj: @inspiration4x)
Vývoz Falconu 9 na rampu LC-39A před misí Inspiration4 (Zdroj: @inspiration4x)
Vývoz Falconu 9 na rampu LC-39A před misí Inspiration4 (Zdroj: @inspiration4x)
Vývoz Falconu 9 na rampu LC-39A před misí Inspiration4 (Zdroj: @inspiration4x)
Generálka mise Inspiration4 (Zdroj: @inspiration4x)
Generálka mise Inspiration4 (Zdroj: @inspiration4x)
Generálka mise Inspiration4 (Zdroj: @inspiration4x)
Generálka mise Inspiration4 (Zdroj: @inspiration4x)
Generálka mise Inspiration4 (Zdroj: @inspiration4x)
Generálka mise Inspiration4 (Zdroj: @inspiration4x)
Generálka mise Inspiration4 (Zdroj: @inspiration4x)
Dragon a Falcon
Jared Isaacman v kupoli Crew Dragonu Resilience před misí Inspiration4 (Zdroj: @Inspiration4)
Hayley Arceneux v kupoli Crew Dragonu Resilience před misí Inspiration4 (Zdroj: @Inspiration4)
Dr. Sian Proctor v kupoli Crew Dragonu Resilience před misí Inspiration4 (Zdroj: @Inspiration4)
Chris Sembroski v kupoli Crew Dragonu Resilience před misí Inspiration4 (Zdroj: @Inspiration4)
Kupole pro misi Inspiration4 před instalací na Crew Dragon Resilience (Foto: Ryan Zohoury)
Posádka mise Inspiration4 po podepsání prvního stupně B1062.3 (Foto: SpaceX)
Posádka mise Inspiration4 během podepisování prvního stupně B1062.3 (Foto: SpaceX)
Posádka mise Inspiration4 během podepisování prvního stupně B1062.3 (Foto: SpaceX)
Posádka mise Inspiration4 během podepisování prvního stupně B1062.3 (Foto: SpaceX)
Posádka mise Inspiration4 během podepisování prvního stupně B1062.3 (Foto: SpaceX)
Posádka mise Inspiration4 po podepsání prvního stupně B1062.3 (Foto: SpaceX)
Crew Dragon C207.2 Resilience před startem mise Inspiration4. V pozadí je centrální stupeň Falconu Heavy pro misi USSF-44. (Foto: SpaceX)
Posádka mise Inspiration4 se svým Falconem a Dragonem před vývozem na rampu (Zdroj: Inspiration4)
Posádka mise Inspiration4 se svým Falconem a Dragonem před vývozem na rampu (Zdroj: Inspiration4)
Posádka mise Inspiration4 se svým Falconem a Dragonem před vývozem na rampu (Zdroj: Inspiration4)
Posádka mise Inspiration4 se svým Falconem a Dragonem před vývozem na rampu (Zdroj: Inspiration4)
Posádka mise Inspiration4 se svým Falconem a Dragonem před vývozem na rampu (Zdroj: Inspiration4)
Posádka mise Inspiration4 se svým Falconem a Dragonem před vývozem na rampu (Zdroj: Inspiration4)
Posádka mise Inspiration4 se svým Falconem a Dragonem před vývozem na rampu (Zdroj: Inspiration4)
Posádka
Posádka Inspiration4 v Hawthorne (Foto: Hayley Arceneaux)
Posádka mise Inspiration4 před rampou LC-39A (Foto: SpaceX)
Posádka mise Inspiration4 před rampou LC-39A (Foto: SpaceX)
Posádka mise Inspiration4. Zleva: Velitel Jared Isaacman, palubní zdravotnice Hayley Arceneaux, pilotka Sian Proctor a specialista mise Chris Sembroski na startovní rampě LC-39A dne 29. března 2021. (Foto: SpaceX)
Posádka mise Inspiration4 (Zdroj: Inspiration4)
Posádka mise Inspiration4 (Foto: John Kraus)
Hayley Arceneaux (Zdroj: Inspiration4)
Dr. Sian Proctor (Zdroj: Inspiration4)
Chris Sembroski před rampou LC-39A (Foto: SpaceX)
Dr. Sian Proctor pózuje před rampou LC-39A (Foto: SpaceX)
Hayley Arceneaux před rampou LC-39A (Foto: SpaceX)
Hayley Arceneaux v Hawthorne (Foto: Jared Isaacman)
Hayley Arceneaux v srpnu 2021 během letu v L-39 Albatros (Foto: Hayley Arceneaux)
Šéf SpaceX Elon Musk a Jared Isaacman, velitel mise Inspiration4 (Foto: SpaceX)
Jared Isaacman a Hayley Arceneaux v Hawthorne (Foto: SpaceX)
Chris Sembroski a Dr. Sian Proctor v Hawthorne (Foto: SpaceX)
Jared Isaacman před rampou LC-39A (Zdroj: Inspiration4)
Dr. Sian Proctor před rampou LC-39A (Zdroj: Inspiration4)
Hayley Arceneaux před rampou LC-39A (Zdroj: Inspiration4)
Chris Sembroski před rampou LC-39A (Zdroj: Inspiration4)
Posádka mise Inspiration4 v nástupním ramenu na rampě LC-39A (Foto: John Kraus)
Posádka mise Inspiration4 v nástupním ramenu na rampě LC-39A (Foto: John Kraus)
Posádka mise Inspiration4 v nástupním ramenu na rampě LC-39A (Foto: John Kraus)
Posádka mise Inspiration4 v nástupním ramenu na rampě LC-39A (Foto: John Kraus)
Posádka mise Inspiration4 v nástupním ramenu na rampě LC-39A (Foto: John Kraus)
Posádka mise Inspiration4 v Hunstville v Alabamě (Foto: John Kraus)
Jared Isaacman ve skafandru (Foto: SpaceX)
Dr. Sian Proctor ve skafandru (Foto: SpaceX)
Hayley Arceneaux ve skafandru (Foto: SpaceX)
Chris Sembroski ve skafandru (Foto: SpaceX)
Výcvik
Jared Isaacman, velitel mise Inspiration4, v simulátoru Crew Dragonu (Foto: SpaceX)
Posádka mise Inspiration4 během výcviku (Foto: John Kraus)
Posádka mise Inspiration4 během výcviku (Foto: John Kraus)
Jared Isaacman, velitel mise Inspiration4, v simulátoru Crew Dragonu před misí Inspiration4 (Foto: Inspiration4)
Dr. Sian Proctor v simulátoru Crew Dragonu před misí Inspiration4 (Foto: Inspiration4)
Jared Isaacman, velitel mise Inspiration4, v simulátoru Crew Dragonu před misí Inspiration4 (Foto: Inspiration4)
Dr. Sian Proctor v simulátoru Crew Dragonu před misí Inspiration4 (Foto: Inspiration4)
Jared Isaacman, velitel mise Inspiration4, v simulátoru Crew Dragonu před misí Inspiration4 (Foto: Inspiration4)
Posádka mise Inspiration4 během výcviku (Foto: Inspiration4)
Posádka mise Inspiration4 během výcviku (Foto: Inspiration4)
Dr. Sian Proctor v simulátoru Crew Dragonu před misí Inspiration4 (Foto: Inspiration4)
Hayley Arceneaux v simulátoru Crew Dragonu před misí Inspiration4 (Zdroj: Inspiration4)
Posádka mise Inspiration4 během výcviku (Foto: Inspiration4)
Posádka mise Inspiration4 během výcviku (Foto: Inspiration4)
Posádka mise Inspiration4 v simulátoru Crew Dragonu během výcviku (Foto: Inspiration4)
Posádka mise Inspiration4 během výcviku (Zdroj: Inspiration4)
Posádka mise Inspiration4 během výcviku (Zdroj: Inspiration4)
Posádka mise Inspiration4 před Crew Dragonem Resilience (Zdroj: Inspiration4)
Posádka mise Inspiration4 během výcviku (Zdroj: Inspiration4)
Posádka Inspiration4 během simulace mikrogravitace na parabolickém letu (Zdroj: Inspiration4)
Posádka Inspiration4 během tréninku přetížení (Foto: John Kraus)
Trénink ve výškové komoře, Durham, červenec 2021 (Zdroj: TIME)
Posádka mise Inspiration4 při své výpravě na Mt. Rainier, vedle Hayley stojí Ed Viesturs (Zdroj: Inspiration4)
Ostatní
Logo Inspiration4
Umělecká představa lodi Crew Dragon na oběžné dráze. Místo dokovacího portu obsadila skleněná kupole pro lepší výhled posádky (Zdroj: SpaceX)
Oficiální render Crew Dragonu pro misi Inspiration4 (Zdroj: SpaceX)
Ilustrační znázornění cílové výšky mise Inspiration4 ve srovnání s orbitami ISS a Hubbleova teleskopu (Zdroj: SpaceX)
Skafandr s logem mise Inspiration4 (Zdroj: Inspiration4)
Grafický profil mise Inspiration4 (Autor: Pavel Vantuch)
Infografika o misi Inspiration4 (Autor: Tony Bela)
Videa
Oficiální přenos ze startu od SpaceX:
Česky komentovaný přenos ze startu od Kosmonautix.cz:
Kdysi dávno chemik, od roku 2018 redaktor popularizačního webu ElonX, kterému už v dětství učarovala kosmonautika a to natolik, že o ní začal pravidelně informovat. Jeho nejoblíbenější mise SpaceX je Falcon Heavy Demo.
Autor Petr Melechin · Published 6. 2. 2021
· Last modified 25. 10. 2024
Odebírat komentáře
53 Komentáře
nejnovější
nejstaršínejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Mr. G
17. 9. 2021 14:04
Trochu som patral a Inspiration4 je prva samostatne letiaca misia s posadkou od Shenzhou-7 (25.9.2008), teda po 13 rokoch 🙂 Je tam sice este STS-126 (11.5.2009) ale ta letela k Hubblovmu teleskopu, takze som ju nepocital.
Tiez si myslim, ze sa dockame doby, kedy bude za rok vo vesmire viac turistov, ako profesionalov. Je mozne, ze sa dockame aj “opacneho garde”, kedy poleti profesional na ISS v ramci turistickej misie na svoju dlhodobu misiu.
Ono se rika, ze je to amaterska posadka, ale Jared mi prijde jako totalni profik. Nejenom jeho intelektualni schopnosti ale i to ze ma naletano 6000hod by se neztratil mezi zkusenymi piloty NASA. Myslim, ze po vice nez pulrocnim treninku se dostal na 70-80% schopnosti/vedomosti profesionalnich astronautu-velitelu.
Zbyvajici posadka je podle mne take dobre vybrana – takova Proktor by urcite neudelala ostudu pri NASA mission.
Spise premyslim, jak to bude vypadat, az se na let slozi particka youtuberu/raperu – kteri se budou predhanet, kdo tam udela vetsi cypovinu typu – otevrit okno kopule (vim ze to nejde) a pod. Pokud se neco stane – tak by to mohla byt stopka na nejaky cas.
Koukal jsem na pristi mise a je tam nekolik mist, ktera budou zaplnena nahodne vybranymi lidmi. Da se nejak minimalizovat, ze to nebude uplny vymastenec?
Amatérská / profesionální posádka tu není ve smyslu kdo je jak šikovný, ale jestli to je / není jeho profese. Profesionální astronaut se živí tím, že je astronaut (někdo – třeba NASA – mu platí za to, že je astronaut bez ohledu na to, zda je zrovna na zemi, v raketě, na ISS, nebo třeba v ponorce). Amatérský astronaut je v tomto případě člověk, který se dostal do vesmíru, protože si to zaplatil, nebo ho někdo pozval, ale jinak s tím nemá nic společného. Živí se něčím jiným.
PetrC
16. 9. 2021 13:53
Opravdu by mě zajímalo, kolik civilních misí bude SpaceX mít v příštím roce. Třeba už dvě? A další rok? Tři nebo čtyři?
Kde to skončí?Je možné, že za dva roky jim 4 podobné mise vynesou dohromady třeba půl miliardy dolarů zisku?
To se to bude Starship financovat, panečku 🙂 A vemte si, kolik veřejně dostupných výsledků biologickýchexperimentů bude k dispozici.
A další spekulace … představme si, že se jim podaří do 5 let uskutečnít cca 20 letů, (1+2+3+5+9), tedy něco kolem 100 obyčejných lidí krátkodobě na orbitě (počítám, že někdy vezmou profi pilota/velitele z ex týmu od NASA). K dispozici bude najednou 100 bioprofilů lidí a jejich sledování v mikrogravitaci. Úpravy skafandrů a postupů, možnost sem tam něco vynést v trunku a experimentovat s tím na vlastní vysoké LEO dráze. Sem tam i něco spojit automaticky dohromady, pak se s výsledkem spojit s Dragonem – vynechají kopuli, protože ta bude už kroužit na orbitě 🙂
Jen spekulace, ale možnosti toho, že SpaceX jako soukromá firma má plně samostatný přístup na LEO s vlastními lidmi, mimo vládu (NASA/USAF/SpaceForce) je úlet 🙂
Zaujala mne mise free flyer.
Turistický let organizovaný společností Space Adventures
Crew Dragon bude vynesen na nízkou oběžnou dráhu s apogeem přes 1000 km
Jsem přesvědčen , že již v roce 2024 bude zájem tak velký , že všechny zájemce nedokáže SpaceX uspokojit. Samozřejmě neznám potenciál SpaceX , ale odhaduji že v roce 2024 bude realizováno cca 10 takovýchto misí.
Jak jsem zde již uvedl – právě kvůli podstatně vyšší ceně(minimálně o 50%) – jsem přesvědčen , že o Starliner bude nulový zájem. Kromě potenciálně možného letu s lidmi nějakým způsobem napojených na Boeing (což by byla pouhá propagace) těžko seženou zájemce.
Navíc je Starliner koncipován pouze na maximálně 60 hodin samostatného letu (na rozdíl od Dragonu s deseti dny).
A v neposlední ředě je otázka , kdy bude Starliner k dispozici – s astronauty pro NASA poletí nejdříve na podzim 2022.
No, řekl bych, že 90M za sedadlo ve Starlineru je opět spočítaná cena z kontraktu pro NASA mínus cena za vývoj a testování. Nic neříká o tom, že za tuhle cenu to musí Boeing prodávat soukromníkům, zvlášť když půjde již o letěnou kabinu. Ano, Boeing by byl proti sobě, kdyby to prodával pod režijní cenou a tu upřímně neznáme.
Nedomnívám se, že bude nulový zájem. I komerční firmy si záměrně drží více nosných raket a kontrakty někdy nedávají té nejlevnější firmě. Protože někdy potřebují letět tutově v určeném termínu.
Samozřejmě , neznáme cenu – ani u jedné strany. Nicméně v těch skutečných cenách na tom bude SpaceX i díky znovupoužitelnému nosiči ještě lépe – předpokládám , že minimálně čtyřikrát. Navíc je otázka , zda byl Starliner vůbec koncipován i na turistické mise Nevím jak dlouhý samostatný let by mohl poskytovat – jak jsem již uvedl – maximum samostatného letu je 60 hodin a bezpochyby tam musí být nějaká bezpečnostní rezerva.
A jak je všem známo Starliner má značné problémy – a je tudíž otázkou , kdy by mohl vůbec obdobnou službu jako SpaceX začít poskytovat (rozhodně né dříve , než v roce 2023).
Tak zase Axiom rozhodoval taky mezi Spacex a Boeingem. A zatim to nasypal spacex. Jinak jasne, ze Spacex bude levnejsi. Ale domnivam se a nechce se mi to ted hledat, ze si NASA stejne jako od spacex bude pronajimat sluzbu. Tedy, lod bude je ve vlastnictvi Boeingu a byli by hloupi to nechat ladem a nezkusit si sebrat kousek trhu
To je samozřejmě otázka . Letět na dovolenou – s jinou cestovkou , do stejné destinace , za podstatně vyšší cenu a zároveň na kratší dobu , čas ukáže zdali to nějací miliardáři skousnou (spíše očekávám že začnou u Elona licitovat).
Teslichard
16. 9. 2021 10:06
Škoda že nieje livestream z dragonu 🙂
Pavel Riedl
16. 9. 2021 8:02
Česky komentovaný přenos je v čase 14:47 (předstartovní přípravy) přerušen a pokračuje v čase T+14. Je nějaká šance na nápravu, nebo se mám poohlídnout jinde, bohužel bez Dušanova komentáře?
Nejlepší bude napsat stejný dotaz na server kosmonautix, nebo napsal email Dušanu Majerovi či ho kontaktovat na discordu. Těžko hovořit za něj či za jiný server.
Je znama cena kolik Isacsman zaplatil za tento let? Vsude je uvedeno jenom ze uhradil polovinu z 200mil pro nemocnici. Ale kolik zaplatil primo SpaceX jsem nikde nenasel – ani na prehledu ElonX ceny-startu-raket-spacex.
To by nebyla tak dobra reklama, takze by to neprineslo dostatecne Dobro. Jen si staci uvedomit, kdo z toho Dobra nakonec profituje nejvic (hint: nemocnice to neni).
Řekl bych typicky čecháčkovský názor založený na závisti, naší národní vlastnosti. Dal 100M ? Hmm, ale stejně je to šmejd, vždyť mohl dát 200M, které zjevně mohl postrádat …
Profesionální nasí*ač Venca Procházka tady furt ještě škodí? Já myslel že má trvalej ban a u zpráv o úspěchu Inspiration4 už se jenom obrací ve virtuálním hrobě.
Odpovím velice prostě. Jsou to jeho peníze, jen na něm záleží, jak je použije, jestli je dá na dobročinné účely, prohraje je v ruletě, či pořídí-li si exotickou dovolenou. Dal 100 milionů na charitu a k tomu si koupil lístek v kosmické lodi. Nevidím nic zlého na tom, že si miliardář se svými penězi zachází tak, jako by byly jeho a jak uzná za vhodné. Pokud já vím, není na to žádný paragraf.
Naposledy upraveno před 3 lety uživatelem Jiří Hadač
Tento CD už letěl 2x k ISS. A NASA jej zaplatila. Takže určitý facelift dostal. Falcon je taky jetý a zaplacený. Naklady SpaceX na facelift určitě budou, včetně vyhledu + vycvik posádky.
Dle mne něco platí spacex, hodně jarred, který i přispívá na nemocnici.
Je to reklamní akce, kterou budou sledovat v oné nemocnici a okolo. PR se těžko hodnotí finančně, ale je to pozitivum.
Wiki o nemocnici: https://en.m.wikipedia.org/wiki/St._Jude_Children%27s_Research_Hospital
Díky za opravu. Otázka je, kolik stojí dnes letenka v CD. Bez nakladů na vývoj, příprava posádky, dragonu, řízení letu, odhozeny trunk, přistání včetně dopravy. 50 mio usd×4?
S počtem letů to bude levnější.
Tak pro další let je cena 55 mio. https://cs.m.wikipedia.org/wiki/SpaceX_Axiom_Space-1
Problém je, že nevíme, kolik si účtuje SpaceX a kolik si k tomu přičetl Axiom jako prostředník. Klidně to může být tak, že SpaceX chce jen 150 milionů a dalších 70 milionů je marže pro Axiom. Je to tak trochu jako snažit se vypočítat výrobní náklady z prodejní ceny iPhonu.
Právě že nedá. Těch cca 50 za sedadlo je prakticky vypočítaná cena z kontraktu na dopravu astronautů mínus ceny za vývoj a testování. A spočítal to hlavní inspektor NASA.Co to říká, podle mě to, že za tyhle ceny bude plus mínus létat NASA. Nakolik to zavazuje Elona pro start turistické mise na již letěném stupni a zaplaceném a repasovaném Crew Dragonu? Nijak. Je jeden ze tří dopravců na světě, který umí a může dopravit lidi na oběžnou dráhu. A jediný v USA.
A proto tam letěla a kromě toho příběhu je ještě krásná a inteligentní. Chce tu snad někdo tvrdit, že je pro lety do vesmíru potřeba jiná kvalifikace? 🙂
Jiří Lacina
2. 9. 2021 2:29
Ta kupole je geniální – výhled jak v podmořské výzkumné ponorce.
Jiří Lacina
22. 5. 2021 5:38
Docela mne překvapuje podceňování významu této mise ( soudě – mimo jiné – i dle naprosté absence příspěvků na toto téma).
Navzdory tomu jsem přesvědčen , že tato mise bude v budoucnu považována za velice významnou – jako okamžik zrodu masové vesmírné turistiky. Jinými slovy , tímto počinem se zrodí nová , progresivní oblast ekonomické aktivity lidstva. Předpokládám , že za deset let budeme každoročně registrovat stovky vesmírných turistů , za dvacet let pak již desítky tisíc.
A víte kolik milionářů si už masově zaplatilo výlet na Mt. Everest? Nahoru je donesou šerpové i s kyslíkem. A píšou o tom noviny? Tady má někdo velikánské prachy a zároveň chce jít do rizika. Jsou nezbytné obě tyto podmínky. Masová vesmírná turistika v současném stavu techniky a ekonomiky možná není. Nevím zda bohužel a nebo bohudík… Vše se změní, jestli někdo v budoucnu vymyslí efektivnější cestování do vesmíru než pomocí raket…
Pokud to vyjde a Starship začne létat , tak bude vyhráno. Při 100 pasažérech na jeden let by možná stačila cena jednoho milionu dolarů za letenku. V takovém případě bude potenciálních zájemců minimálně několik desítek (spíše však stovek) tisíc.
Ona by stačila i nějaká pořádná orbitální platforma. (Pár Mtun) Kde by regenerovali CO2, dotankovali atd. Jenže tady je problém slepice vs vejce.
Já neustále doufám v průmyslovou výrobu metalického vodíku a dlouhé uhlíkové vlákno. Pak půjde ve vesmíru i bydlet.
Zatím bohužel pokrok nula celá nic.
PetrV
19. 5. 2021 7:23
Jiří, není něco špatně? Mise Inspiration4Podrobný profil mise Inspiration4 společnosti SpaceX, při které Falcon 9 vyšle Crew Dragon k Mezinárodní vesmírné stanici na první zcela soukromou misi s posádkou bez profesionálních astronautů.
To poletí k ISS, okouknou ji, ale připojit se nemohou? Budou tam mít akrylátovou kupoli.
Můžeš to vysvětlit?
Omlouvám se, dopustil jsem se chyby. Nechal jsem tam formulaci z jiné mise. Takže ještě jednou, omluva. A jestli můžu příště poprosit, zkuste to rovnou hlásit jako chybu, je tu na to tlačítko. Díky.
No tak kluci nehádejte se čí je to chyba. Pokud by stejné množství chyb vykazovaly naše hlavní zpravodajské servery, tak bychom měli nejlepší zpravodajství na světě. 😉
No pri predstave ze by nase zpravodajstvi informovalo vyhradne a nekriticky o tom, jak se dari ostatnim, si umim predstavit ten celostatni hnedy poplach, by jsme se tu brodili po pas v hnede hmote. Neco takoveho by nasi nemohli vubec rozdychat.
Trochu som patral a Inspiration4 je prva samostatne letiaca misia s posadkou od Shenzhou-7 (25.9.2008), teda po 13 rokoch 🙂 Je tam sice este STS-126 (11.5.2009) ale ta letela k Hubblovmu teleskopu, takze som ju nepocital.
Tiez si myslim, ze sa dockame doby, kedy bude za rok vo vesmire viac turistov, ako profesionalov. Je mozne, ze sa dockame aj “opacneho garde”, kedy poleti profesional na ISS v ramci turistickej misie na svoju dlhodobu misiu.
Ono se rika, ze je to amaterska posadka, ale Jared mi prijde jako totalni profik. Nejenom jeho intelektualni schopnosti ale i to ze ma naletano 6000hod by se neztratil mezi zkusenymi piloty NASA. Myslim, ze po vice nez pulrocnim treninku se dostal na 70-80% schopnosti/vedomosti profesionalnich astronautu-velitelu.
Zbyvajici posadka je podle mne take dobre vybrana – takova Proktor by urcite neudelala ostudu pri NASA mission.
Spise premyslim, jak to bude vypadat, az se na let slozi particka youtuberu/raperu – kteri se budou predhanet, kdo tam udela vetsi cypovinu typu – otevrit okno kopule (vim ze to nejde) a pod. Pokud se neco stane – tak by to mohla byt stopka na nejaky cas.
Koukal jsem na pristi mise a je tam nekolik mist, ktera budou zaplnena nahodne vybranymi lidmi. Da se nejak minimalizovat, ze to nebude uplny vymastenec?
Amatérská / profesionální posádka tu není ve smyslu kdo je jak šikovný, ale jestli to je / není jeho profese. Profesionální astronaut se živí tím, že je astronaut (někdo – třeba NASA – mu platí za to, že je astronaut bez ohledu na to, zda je zrovna na zemi, v raketě, na ISS, nebo třeba v ponorce). Amatérský astronaut je v tomto případě člověk, který se dostal do vesmíru, protože si to zaplatil, nebo ho někdo pozval, ale jinak s tím nemá nic společného. Živí se něčím jiným.
Opravdu by mě zajímalo, kolik civilních misí bude SpaceX mít v příštím roce. Třeba už dvě? A další rok? Tři nebo čtyři?
Kde to skončí?Je možné, že za dva roky jim 4 podobné mise vynesou dohromady třeba půl miliardy dolarů zisku?
To se to bude Starship financovat, panečku 🙂 A vemte si, kolik veřejně dostupných výsledků biologickýchexperimentů bude k dispozici.
A další spekulace … představme si, že se jim podaří do 5 let uskutečnít cca 20 letů, (1+2+3+5+9), tedy něco kolem 100 obyčejných lidí krátkodobě na orbitě (počítám, že někdy vezmou profi pilota/velitele z ex týmu od NASA). K dispozici bude najednou 100 bioprofilů lidí a jejich sledování v mikrogravitaci. Úpravy skafandrů a postupů, možnost sem tam něco vynést v trunku a experimentovat s tím na vlastní vysoké LEO dráze. Sem tam i něco spojit automaticky dohromady, pak se s výsledkem spojit s Dragonem – vynechají kopuli, protože ta bude už kroužit na orbitě 🙂
Jen spekulace, ale možnosti toho, že SpaceX jako soukromá firma má plně samostatný přístup na LEO s vlastními lidmi, mimo vládu (NASA/USAF/SpaceForce) je úlet 🙂
Na příští rok jsou prozatím v plánu tři turistické mise: https://www.elonx.cz/prehled-posadek-crew-dragonu/
Zaujala mne mise free flyer.
Turistický let organizovaný společností Space Adventures
Crew Dragon bude vynesen na nízkou oběžnou dráhu s apogeem přes 1000 km
Tedy výška apogea.
Jsem přesvědčen , že již v roce 2024 bude zájem tak velký , že všechny zájemce nedokáže SpaceX uspokojit. Samozřejmě neznám potenciál SpaceX , ale odhaduji že v roce 2024 bude realizováno cca 10 takovýchto misí.
Tak snad bude létat starliner. Nevím, za jakou cenu… 😉
Jak jsem zde již uvedl – právě kvůli podstatně vyšší ceně(minimálně o 50%) – jsem přesvědčen , že o Starliner bude nulový zájem. Kromě potenciálně možného letu s lidmi nějakým způsobem napojených na Boeing (což by byla pouhá propagace) těžko seženou zájemce.
Navíc je Starliner koncipován pouze na maximálně 60 hodin samostatného letu (na rozdíl od Dragonu s deseti dny).
A v neposlední ředě je otázka , kdy bude Starliner k dispozici – s astronauty pro NASA poletí nejdříve na podzim 2022.
No, řekl bych, že 90M za sedadlo ve Starlineru je opět spočítaná cena z kontraktu pro NASA mínus cena za vývoj a testování. Nic neříká o tom, že za tuhle cenu to musí Boeing prodávat soukromníkům, zvlášť když půjde již o letěnou kabinu. Ano, Boeing by byl proti sobě, kdyby to prodával pod režijní cenou a tu upřímně neznáme.
Nedomnívám se, že bude nulový zájem. I komerční firmy si záměrně drží více nosných raket a kontrakty někdy nedávají té nejlevnější firmě. Protože někdy potřebují letět tutově v určeném termínu.
Samozřejmě , neznáme cenu – ani u jedné strany. Nicméně v těch skutečných cenách na tom bude SpaceX i díky znovupoužitelnému nosiči ještě lépe – předpokládám , že minimálně čtyřikrát. Navíc je otázka , zda byl Starliner vůbec koncipován i na turistické mise Nevím jak dlouhý samostatný let by mohl poskytovat – jak jsem již uvedl – maximum samostatného letu je 60 hodin a bezpochyby tam musí být nějaká bezpečnostní rezerva.
A jak je všem známo Starliner má značné problémy – a je tudíž otázkou , kdy by mohl vůbec obdobnou službu jako SpaceX začít poskytovat (rozhodně né dříve , než v roce 2023).
Tak zase Axiom rozhodoval taky mezi Spacex a Boeingem. A zatim to nasypal spacex. Jinak jasne, ze Spacex bude levnejsi. Ale domnivam se a nechce se mi to ted hledat, ze si NASA stejne jako od spacex bude pronajimat sluzbu. Tedy, lod bude je ve vlastnictvi Boeingu a byli by hloupi to nechat ladem a nezkusit si sebrat kousek trhu
Cena letu se starlinerem bude vyšší. Boeing nema falcon, Který je schopen x letů.
Takže trh je zákonitě pošle do muzea.
Firma Axiom původně plánovala střídat turistické mise na Crew Dragonu a Starlineru, ale tipuju, že ve výsledku to všechno budou Crew Dragony.
MIliardáři si klidně připlatí, když nebudou muset pět let čekat, až na ně vyjde řada.
To je samozřejmě otázka . Letět na dovolenou – s jinou cestovkou , do stejné destinace , za podstatně vyšší cenu a zároveň na kratší dobu , čas ukáže zdali to nějací miliardáři skousnou (spíše očekávám že začnou u Elona licitovat).
Škoda že nieje livestream z dragonu 🙂
Česky komentovaný přenos je v čase 14:47 (předstartovní přípravy) přerušen a pokračuje v čase T+14. Je nějaká šance na nápravu, nebo se mám poohlídnout jinde, bohužel bez Dušanova komentáře?
Nejlepší bude napsat stejný dotaz na server kosmonautix, nebo napsal email Dušanu Majerovi či ho kontaktovat na discordu. Těžko hovořit za něj či za jiný server.
No jo, když vy my splýváte 😉
Je znama cena kolik Isacsman zaplatil za tento let? Vsude je uvedeno jenom ze uhradil polovinu z 200mil pro nemocnici. Ale kolik zaplatil primo SpaceX jsem nikde nenasel – ani na prehledu ElonX ceny-startu-raket-spacex.
Cena nebyla zveřejněna.
Slovy Jareda, dobro, ktere mise prinese převyši cenu, kterou zaplatil.
Jo – je to frajer.
Tak kdyby nikam neletěl a cenu za let dal rovnou té nemocnici, to by byl pravý frajer ne?:))
To by nebyla tak dobra reklama, takze by to neprineslo dostatecne Dobro. Jen si staci uvedomit, kdo z toho Dobra nakonec profituje nejvic (hint: nemocnice to neni).
Mě přijde, že těch 100M co té nemocnici dal přímo, je dostatečnou kvalifikací…
Řekl bych typicky čecháčkovský názor založený na závisti, naší národní vlastnosti. Dal 100M ? Hmm, ale stejně je to šmejd, vždyť mohl dát 200M, které zjevně mohl postrádat …
Profesionální nasí*ač Venca Procházka tady furt ještě škodí? Já myslel že má trvalej ban a u zpráv o úspěchu Inspiration4 už se jenom obrací ve virtuálním hrobě.
Odpovím velice prostě. Jsou to jeho peníze, jen na něm záleží, jak je použije, jestli je dá na dobročinné účely, prohraje je v ruletě, či pořídí-li si exotickou dovolenou. Dal 100 milionů na charitu a k tomu si koupil lístek v kosmické lodi. Nevidím nic zlého na tom, že si miliardář se svými penězi zachází tak, jako by byly jeho a jak uzná za vhodné. Pokud já vím, není na to žádný paragraf.
Hlavně nějak nechápu, proč je to potřeba vůbec řešit. Těmi penězi někomu zaplatil… nespálil je, nezakopal pod zem, nevyhodil do vesmíru.
Technicky se jen přesunuly k někomu jinému (kdo má zase možnost je nějak použít).
Ve skutečnosti – bychom měli být rádi, že “energii”, kterou ty peníze představují, uvolnil do systému – a z tohoto pohledu, je skoro jedno, kam…
Naprostý souhlas, navíc z mého pohledu 100x lepší “investice” než například jachta atp.
Tento CD už letěl 2x k ISS. A NASA jej zaplatila. Takže určitý facelift dostal. Falcon je taky jetý a zaplacený. Naklady SpaceX na facelift určitě budou, včetně vyhledu + vycvik posádky.
Dle mne něco platí spacex, hodně jarred, který i přispívá na nemocnici.
Je to reklamní akce, kterou budou sledovat v oné nemocnici a okolo. PR se těžko hodnotí finančně, ale je to pozitivum.
Wiki o nemocnici:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/St._Jude_Children%27s_Research_Hospital
Zúčastnění budou vnímáni v pozitivním světle. Pro ty nemocné děti v st. Jude to bude zazrak. Hayley je jejich vzorem.
Má to silný příběh.
Tenhle Dragon letí podruhé, na ISS byl zatím jen jednou.
Díky za opravu. Otázka je, kolik stojí dnes letenka v CD. Bez nakladů na vývoj, příprava posádky, dragonu, řízení letu, odhozeny trunk, přistání včetně dopravy. 50 mio usd×4?
S počtem letů to bude levnější.
Tak pro další let je cena 55 mio.
https://cs.m.wikipedia.org/wiki/SpaceX_Axiom_Space-1
Problém je, že nevíme, kolik si účtuje SpaceX a kolik si k tomu přičetl Axiom jako prostředník. Klidně to může být tak, že SpaceX chce jen 150 milionů a dalších 70 milionů je marže pro Axiom. Je to tak trochu jako snažit se vypočítat výrobní náklady z prodejní ceny iPhonu.
Ale dá se říct, že ho to 200m dolarů asi stálo?
Právě že nedá. Těch cca 50 za sedadlo je prakticky vypočítaná cena z kontraktu na dopravu astronautů mínus ceny za vývoj a testování. A spočítal to hlavní inspektor NASA.Co to říká, podle mě to, že za tyhle ceny bude plus mínus létat NASA. Nakolik to zavazuje Elona pro start turistické mise na již letěném stupni a zaplaceném a repasovaném Crew Dragonu? Nijak. Je jeden ze tří dopravců na světě, který umí a může dopravit lidi na oběžnou dráhu. A jediný v USA.
Já osobně si myslím, že cena byla 100M a to samé dal na charitu, samozřejmě smlouva má doložku o mlčenlivosti ohledně ceny.
Hayley je skvela volba – nedokazu si predstavit nikoho lepsiho, jeji zivotni probeh je opravdu “hope”.
A proto tam letěla a kromě toho příběhu je ještě krásná a inteligentní. Chce tu snad někdo tvrdit, že je pro lety do vesmíru potřeba jiná kvalifikace? 🙂
Ta kupole je geniální – výhled jak v podmořské výzkumné ponorce.
Docela mne překvapuje podceňování významu této mise ( soudě – mimo jiné – i dle naprosté absence příspěvků na toto téma).
Navzdory tomu jsem přesvědčen , že tato mise bude v budoucnu považována za velice významnou – jako okamžik zrodu masové vesmírné turistiky. Jinými slovy , tímto počinem se zrodí nová , progresivní oblast ekonomické aktivity lidstva. Předpokládám , že za deset let budeme každoročně registrovat stovky vesmírných turistů , za dvacet let pak již desítky tisíc.
A víte kolik milionářů si už masově zaplatilo výlet na Mt. Everest? Nahoru je donesou šerpové i s kyslíkem. A píšou o tom noviny? Tady má někdo velikánské prachy a zároveň chce jít do rizika. Jsou nezbytné obě tyto podmínky. Masová vesmírná turistika v současném stavu techniky a ekonomiky možná není. Nevím zda bohužel a nebo bohudík… Vše se změní, jestli někdo v budoucnu vymyslí efektivnější cestování do vesmíru než pomocí raket…
Pokud to vyjde a Starship začne létat , tak bude vyhráno. Při 100 pasažérech na jeden let by možná stačila cena jednoho milionu dolarů za letenku. V takovém případě bude potenciálních zájemců minimálně několik desítek (spíše však stovek) tisíc.
Ona by stačila i nějaká pořádná orbitální platforma. (Pár Mtun) Kde by regenerovali CO2, dotankovali atd. Jenže tady je problém slepice vs vejce.
Já neustále doufám v průmyslovou výrobu metalického vodíku a dlouhé uhlíkové vlákno. Pak půjde ve vesmíru i bydlet.
Zatím bohužel pokrok nula celá nic.
Jiří, není něco špatně?
Mise Inspiration4Podrobný profil mise Inspiration4 společnosti SpaceX, při které Falcon 9 vyšle Crew Dragon k Mezinárodní vesmírné stanici na první zcela soukromou misi s posádkou bez profesionálních astronautů.
To poletí k ISS, okouknou ji, ale připojit se nemohou? Budou tam mít akrylátovou kupoli.
Můžeš to vysvětlit?
Omlouvám se, dopustil jsem se chyby. Nechal jsem tam formulaci z jiné mise. Takže ještě jednou, omluva. A jestli můžu příště poprosit, zkuste to rovnou hlásit jako chybu, je tu na to tlačítko. Díky.
V pohodě, jen mi to trklo do očí a nevěděl jsem, jak to básník myslel. Teoreticky by se mohli přiblížit k ISS. Bylo by to zajímavé vidět z kupole ISS.
To byla moje chyba, ne tvoje. 🙂
No tak kluci nehádejte se čí je to chyba. Pokud by stejné množství chyb vykazovaly naše hlavní zpravodajské servery, tak bychom měli nejlepší zpravodajství na světě. 😉
No pri predstave ze by nase zpravodajstvi informovalo vyhradne a nekriticky o tom, jak se dari ostatnim, si umim predstavit ten celostatni hnedy poplach, by jsme se tu brodili po pas v hnede hmote. Neco takoveho by nasi nemohli vubec rozdychat.