Mise IM-2
<< | Informace | Články | Fotky | Videa | Aktuálně | >> |
Základní informace
- Datum startu: 27. 2. 2025 01:16:31 SEČ
- Startovní okno: Okamžité (Co je to startovní okno)
- Stav: Mise byla úspěšná
- Statický zážeh: Nebyl proveden (Co je to statický zážeh)
- Primární náklad: Lunární lander Nova-C „Athena“ společnosti Intuitive Machines
- Sekundární náklad: Lunar Trailblazer, orbitální tahač CHIMERA GEO 1, sonda Odin
- Hmotnost nákladu: 2741 kg (Athena: 2120 kg, Lunar Trailblazer: 210 kg, Odin: 105 kg, CHIMERA GEO-1: 306 kg)
- Raketa: Falcon 9 v1.2 Block 5 (již použitý první stupeň B1083.9)
- Cíl: Patrně TLI (Trans Lunar Injection) – přechodová dráha k Měsíci
- Startovní rampa: LC-39A (Kennedyho vesmírné středisko, Merritt Island, Florida, USA)
- Pokus o přistání stupně: Úspěšný, na mořské plošině ASOG
- Press kit ke stažení zde
Podrobnosti a zajímavosti
- Druhý start společnosti SpaceX pro americkou firmu Intuitive Machines (IM). První se uskutečnil v únoru 2024 a vynesen při něm byl lunární lander Odysseus. Tomu se přes řadu obtíží podařilo přistát v kráteru Malapert A v blízkosti jižního pólu a stal se tak prvním komerčním landerem, kterému se to podařilo. Lander zřejmě zlomil jednu či více ze svých nohou a skončil v náklonu 30°, což mělo za následek zhoršenou komunikaci se Zemí. Společnost IM má u SpaceX smluvně zajištěnou i třetí misi s názvem IM-3, která by se měla uskutečnit začátkem roku 2026.
- Mise IM-2 je součástí programu Commercial Lunar Payload Services (CLPS) americké kosmické agentury NASA, který jí má pomoci se připravit na trvalý návrat člověka na Měsíc. NASA si v rámci tohoto programu pronajímá od roku 2019 různé firmy, aby pro ni dopravovaly vědecký náklad směrem k Měsíci. Do dnešních dnů bylo uděleno celkem jedenáct různých kontraktů, přičemž jeden z nich byl v roce 2022 zrušen, protože společnost Masten Space zkrachovala. Tato mise bude celkově čtvrtá, která se v rámci tohoto programu uskuteční. Při třech předchozích byla jednou použita raketa Vulcan a dvakrát byl náklad vynesen Falconem 9. Pokud jde o zbývajících šest misí, pouze u dvou z nich zatím byl zatím zveřejněn nosič, přičemž pokaždé půjde o raketu firmy SpaceX.
- Firma Intuitive Machines získala tuto zakázku od NASA v říjnu roku 2020. Za cenu 47 milionů dolarů má dopravit na Měsíc do blízkosti kráteru Shackleton vrtací zařízení PRIME-1 (Polar Resources Ice Mining Experiment) o hmotnosti 40 kg. Toto zařízení se pokusí získat vodu zpod povrchu Měsíce v oblasti jižního pólu. O analýzu vzorků se pak postará hmotnostní spektrometr MSolo. Spolu s landerem Athena přistanou na měsíčním povrchu i i tři malé rovery. První z nich má název Micro-Nova a na měsíčním povrchu bude pomocí malých skoků zkoumat obtížně dostupné krátery v okolí místa přistání. Druhý rover dodá firma Nokia, má název MAPP (Mobile Autonomous Prospecting Platform (MAPP). Ten se po přistání od landeru vzdálí a bude zkoumat možnosti využití 4G sítí na měsíčním povrchu. Třetí rover Yaoki o váze 498 g si nechá vynést japonská firma Dymon.
- Kromě primárního nákladu budou při této misi vyneseny i náklady sekundární:
- Sonda Lunar Trailblazer o váze 200 kg má z lunární oběžné dráhy studovat rozmístění a množství vody na Měsíci.
- Sonda Odin, dříve známá jako Brokkr2. Váží 100 kg a jejím cílem je průlet kolem blízkozemního asteroidu 2022 OB5 za účelem provedení průzkumu a hledání budoucí těžební mise.
- Orbitální tahač CHIMERA GEO 1 společnosti Epic Aerospace ponese blíže neurčený 16U cubesat.
- Přistání prvního stupně Falconu 9 proběhlo úspěšně na plovoucí plošině A Shortfall of Gravitas, která byla umístěna v Atlantiku ve vzdálenosti 684 km od místa startu.
- SpaceX při této misi pravděpodobně provedlo záchranu aerodynamických krytů. Loď Doug pro tyto účely byla umístěna v Atlantiku ve vzdálenosti 793 km, aby kryty vylovila po jejich přistání do vody. Nevíme však, jestli byla záchrana krytů úspěšná.
- Aerodynamický kryt na této misi byl již použitý. Pro jednu jeho polovinu toto byl patnáctý start a pro tu druhou sedmý nebo osmý.
- Vývoj data startu: 2022 → 4. čtvrtletí 2022 → polovina 2023 → říjen 2023 → listopad 2023 → 4. čtvrtletí 2024 → prosinec 2024 → 1. čtvrtletí 2025 → 27. února 2025
Související články
- Představení tří misí společnosti Intuitive Machines, při kterých Falcon 9 vyšle k Měsíci lander Nova-C
- Profil mise IM-1
- TOP5: Chystané bezpilotní lunární landery (kosmonautix.cz)
- Lunar Trailblazer odhalí tajemství vody na Měsíci (kosmonautix.cz)
Fotky
- Grafický profil mise IM-2 (Autor: Pavel Vantuch)
- Schéma letu mise IM-2 (Zdroj: Intuitive Machines)
- Neoficiální inforgrafika znázorňující plánovaný průběh mise IM-2 (Autor: Tony Bela)
- Testování vrtací soupravy TRIDENT, která bude součástí zařízení PRIME-1 během mise IM-2 (Foto: Honeybee Robotics)
- Lander Nova-C s vyznačeným vrtacím zařízením PRIME-1 (Zdroj: Intuitive Machines)
- Umělecká představa landeru Athena s vrtákem PRIME-1 na povrchu měsíce (Zdroj: Intuitive Machines)
- Lander Athena (Zdroj: Intuitive Machines)
- Lander Athena (Foto: Intuitive Machines)
- Lunar Trailblazer s rozloženými fotovoltaickými panely (Zdroj: Lockheed Martin)
- Micro-Nova (Foto: Intuitive Machines)
- Rover MAPP (Foto: Lunar Outpost)
- Sonda Odin (Foto: AstroForge)
- Rover Yaoki po instalaci na lander Athena (Foto: Intuitive Machines)
- Lander Athena během uzavírání do aerodynamického krytu před misí IM-2 (Foto: SpaceX)
- Falcon 9 na rampě LC-39A před misí IM-2 (Foto: SpaceX)
- Falcon 9 na rampě LC-39A před misí IM-2 (Foto: SpaceX)
- Start mise IM-2 (Foto: SpaceX)
- Start mise IM-2 (Foto: SpaceX)
- Lander Athena na povrchu Měsícu po přistání na boku (Foto: Intuitive Machines)
Videa
Záznam oficiálního přenosu ze startu:
Česky komentovaný přenos od Kosmonautix.cz:
Oficiální animace plánovaného průběhu mise IM-2:
Video o roveru Yaoki:
Small enough to fit in the palm of your hands, the @yaoki_space_g YAOKI rover is set to join our IM-2 lunar lander as the company's first Japanese commercial payload. pic.twitter.com/plHefdHRZs
— Intuitive Machines (@Int_Machines) July 11, 2024
Aktuální informace
Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!
- Nové kontrakty SpaceX: Teleskop Pandora, další lunární lander, cubesaty NASA a škatulata s družicí GPS - 20. 4. 2025
- Mise Bandwagon-3 - 19. 4. 2025
- Mise CRS-32 - 17. 4. 2025
Na jedné polovině krytu je napsáno číslo 263.
Tak zřejmě 163 https://x.com/_rykllan/status/1908721572602347811
100 . pristatie na ASOG
Návrh trochu mimo téma: Nebylo by na místě přestat psát v Základních infirmacích “Pokus o přistání stupně” a psát místo toho jenom Přistání? To už přece dávno nejsou pokusy, ale brilantně zvládnutá technologie; přistává se spoustu let a přistály stovky prvních stupňů. Že se to někdy (velmi zřídkakdy) nepovede, přece není známkou jakýchsi “pokusů”, občas spadne i letadlo.
V podstatě souhlas, ale my to takhle máme především kvůli jednotnosti, aby byla stejná formulace u všech profilů misí, starých i nových. Dříve to byly pokusy, později už ne (a kde přesně je ta hranice?). To samé bude platit u Starship.
No, ta hranice je dost intuitivní. U F9 už ale určitě o pokusy nejde, poněvadž slovo pokus v sobě obsahuje faktor mimořádnosti, rizikovosti a experimentování, přičemž u F9 se již jedná o rutinu.
Naopak u Superheavy a tím spíš u Starshipu je slovo “pokus” plně na místě a zůstane zde až do té doby, než bude proces zvládnut a rutinně probíhat – což je otázka několika let.
Co se týče té jednotnosti, ten přístup sice chápu, ale přece se nebude kvůli jednotnosti ten výraz používat ještě v roce 2040 (nadsázka)?
Dnes ano, ale pokud bych měl teď jít zpětně upravit starší profily misí F9, tak do kdy přesně to byly pokusy a kdy už ne? 🙂
U nás se používat bude. Jednotnosti přikládám velkoui váhu a navíc osobně nevnímám “pokus” asi až tak vyhraněně jako vy. Beru to prostě jen jako naznačení toho, že úspěch není 100% zaručený, což platí i dnes, takže mi to přijde ok. Evidentně se neshodneme.
Neodvíjí se to od toho, co je uvedeno v licenci?
Vzhledem náročnosti přistávacího manévru Falcon 9 musí klapnout velká řada proměnných, aby se technika “hoverslam” povedla. Nemají na žádné straně moc marže, protože musí přiškrtit motory právě tak akorát, aby dorovnali úbytek paliva v nádržích a přesně sedli na plošinu.
Především proto, že se Falcon nedokáže sám vznášet (motory by ho zase začaly posílat nahoru), si myslím, že je užití termínu “pokus o přistání” zcela na místě.
Starship a SuperHeavy jsou navržené tak, aby se dokázaly vznášet.
Takže až se stabilizuje vývoj, měla by fáze přistávání být daleko méně dynamická a nebezpečná.
Je tam taky rozdíl v tom, že Falcon je jako 50m hliníková plechovka, když spadne prázdná, sama o sobě je deformační zónou a moc škody nenadělá trup rakety, nejvíc škody nadělá palivo, okysličovadlo a hmota konstrukce motorové sekce.
Ocelové SS a SH se zdají být robustnější. I když, třeba SN8, SN9 po dopadu taky moc škody nenadělaly.