Mise IM-1
<< | Informace | Články | Fotky | Videa | Aktuálně | >> |
Základní informace
- Datum startu: 15. 2. 2024 07:05:37 SEČ
- Startovní okno: Neznámé (Co je to startovní okno)
- Stav: Mise byla úspěšná
- Statický zážeh: Nebyl proveden (Co je to statický zážeh)
- Primární náklad: Lunární lander Nova-C „Odysseus“ společnosti Intuitive Machines
- Hmotnost nákladu: 1931 kg
- Raketa: Falcon 9 v1.2 Block 5 (již použitý první stupeň B1060.18)
- Cíl: Supersynchronní oběžná dráha Země, 185 x 60 000 km se sklonem 27°
- Startovní rampa: LC-39A (Kennedyho vesmírné středisko, Merritt Island, Florida, USA)
- Pokus o přistání stupně: Úspěšný, na pevninské plošině LZ-1
- Press kity ke stažení: SpaceX, NASA, Intuitive Machines
Podrobnosti a zajímavosti
- První start společnosti SpaceX pro americkou firmu Intuitive Machines (IM) a také první, který SpaceX uskuteční v rámci programu Commercial Lunar Payload Services (CLPS) americké kosmické agentury NASA. Tento program má pomoci NASA připravit se na trvalý návrat člověka na Měsíc. NASA si proto v rámci tohoto programu pronajímá od roku 2019 různé firmy, aby pro ni dopravovaly vědecký náklad směrem k Měsíci. Do dnešních dnů bylo uděleno celkem devět různých kontraktů. Jeden z nich byl v roce 2022 zrušen, protože společnost Masten Space zkrachovala. Ze zbývajících osmi misí má šest z nich zajištěnu i nosnou raketu. S výjimkou mise Peregrine firmy Astrobotics bude pět zbylých nákladů vyneseno raketami SpaceX.
- Firma IM získala tuto zakázku od americké NASA v květnu 2019. Za cenu 77 milionů dolarů měla náklad dopravit do oblasti Oceánu bouří (Oceanus Procellarum). Poté se přistávací oblast několikrát měnila, kupříkladu v roce 2021 se hovořilo o oblasti mezi Mare Serenitatis a Mare Crisium. K finální změně přistávacího místa došlo v únoru 2023. Tím se nově stal kráter Malapert A v blízkosti jižního pólu Měsíce. Navýšena byla i cena za dopravu nákladu, nově za tuto misi firma IM získá 118 milionů dolarů.
- Lunární lander Nova-C, který letěl na této misi, dostal jméno Odysseus. Při startu vážil 1931 kg a umožňuje dopravit na Měsíc náklad o hmotnosti až 130 kg. Lander samotný má šestiúhelníkový tvar o průměru přibližně 1,57 m. Až rozloží své přistávací nohy, naroste jeho výška na 4,3 m. Díky nim se zvětší i jeho průměr na 4,6 m. Suchá hmotnost landeru je 655 kg, zbytek do 1931 kg tvoří pohonné a pracovní látky. Na stránkách firmy Intuitive Machines je ke zhlédnutí otáčivý model landeru Nova-C.
- Na palubě landeru bylo celkem 6 vědeckých přístrojů NASA. Tím prvním byl koutový odrážeč (Laser Retroreflector Array, LRA), který měl umožnit s velkou přesností určit místo přistání. Přistání měl napomoci i druhý přístroj, kterým byl navigační lidar (Navigation Doppler Lidar for Precise Velocity and Range Sensing, NDL) pro přesné určování výšky a rychlosti sestupu. Samotné přistání potom mělo být zachyceno třetím přístrojem, kterým byly stereokamery (Stereo Cameras for Lunar Plume-Surface Studies, SCALPSS) pro snímání prachu zvířeného při přistávacím manévru. Čtvrtý přístroj Lunar Node 1 Navigation Demonstrator (LN-1) o velikosti cubesatu měl demonstrovat autonomní navigaci. Pátým přístrojem byl palivoměr (Radio Frequency Mass Gauge, RFMG) určený k měření množství paliva v nádrži v prostředí s nízkou gravitací. Zbývající vědecký přístroj NASA, Radio Observations of the Lunar Surface Photoelectron Sheath (ROLSES), se měl zaměřit na studium fotoelektronového obalu vznikajícího nad měsíčním regolitem během lunárního dne. Cílem bylo zjistit, jak tento obal bude ovlivňovat budoucí astronomická pozorování z povrchu Měsíce. Tyto přístroje měly dohromady hodnotu 10–11 milionů dolarů.
- Na palubě landeru byl také cubesat EagleCam, který měl být odhozen ve výšce 30 metrů nad měsíčním povrchem, tedy právě včas, aby stihl zachytit samotné přistání landeru na Měsíci.
- Protože je IM hlavně komerční společnost, vezla s sebou při této misi i šest dalších nákladů, jejichž cestu si zaplatí sami zákazníci. Na palubě letěl mimo jiné i předchůdce budoucí měsíční mezinárodní lunární observatoře ILO-X, jehož cílem bylo udělat první snímek Mléčné dráhy z měsíčního povrchu v 21. století. Jedním z dalších nákladů byla i plaketka Lunaprise obsahující informace o Zemi. Byla pouze namontována na těle landeru a během mise neměla žádnou další funkci. Podrobný seznam nákladů ostatních zákazníků najdete na stránkách firmy IM.
- Lander Odysseus byl vynesen na vysokou supersynchronní eliptickou dráhu 185 x 60 000 km. Padesát minut po startu došlo k odpojení landeru od horního stupně Falconu 9 a byla provedena jeho důkladná kontrola. Poté došlo k zážehu, který lander navedl na trans-lunární dráhu. Cesta k Měsíci trvala sedm dní a další úprava dráhy umístila lander na oběžnou dráhu okolo Měsíce ve výšce 100 km, na které setrval jeden den. Tehdy bylo zjištěno, že kvůli chybě během předstartovních příprav nebude možné použít primární laserový systém pro navádění během přistání. Tým proto narychlo přeprogramoval Odysseus, aby při přistání využíval data z lidaru NDL od NASA. Zároveň bylo rozhodnuto, že cubesat EagleCam nebude během přistání vypuštěn. K přistání došlo v kráteru Malapert A v blízkosti jižního pólu, avšak ne z cela úspěšně. Lander zřejmě zlomil jednu či více ze svých nohou a skončil v náklonu 30°, což mělo za následek zhoršenou komunikaci se Zemí. Lander komunikoval až do 28. února 2024 a po lunární noci se už nepodařilo znovu navázat kontakt. I přes všechny tyto potíže se však Odysseus stal prvním komerčním landerem, který úspěšně přistál na povrchu Měsíce.
- Přistání prvního stupně Falconu 9 proběhlo úspěšně na pevninské plošině LZ-1 na Mysu Canaveral.
- SpaceX při této misi provedlo záchranu aerodynamických krytů. Loď Bob pro tyto účely byla umístěna v Atlantiku ve vzdálenosti 580 km od místa startu a kryty vylovila po jejich přistání do vody.
- Aerodynamický kryt na této misi byl již použitý, ale nevíme pokolikáté.
- Vývoj data startu: červenec 2021 → 11. října 2021 → 1. čtvrtletí 2022 → léto 2022 → 4. čtvrtletí 2022 → 22. prosince 2022 → leden 2023 → březen 2023 → červen 2023 → 3. čtvrtletí 2023 → 16. listopadu 2023 → 12. ledna 2024 → 13. ledna 2024 → 10. února 2024 → 14. února 2024 → 15. února 2024
Související články
- Představení tří misí společnosti Intuitive Machines, při kterých Falcon 9 vyšle k Měsíci lander Nova-C
- Změna místa přistání lunárního modulu Nova-C (kosmonautix.cz)
- TOP5: Chystané bezpilotní lunární landery (kosmonautix.cz)
Fotky
Videa
Záznam oficiálního přenosu ze startu:
Česky komentovaný přenos od Kosmonautix.cz:
Animace plánovaného průběhu mise IM-1:
Video o cubesatu EagleCam:
Tisková konference o vědecké stránce mise:
Předstartovní tisková konference:
Aktuální informace
Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!
Scott Tilley sleduje signál z IM-1.
Je slabý, patrně odraz od povrchu Měsíce.
Zatím nesdelili přesné misto přistání?
https://twitter.com/coastal8049/status/1761861522676928661
https://twitter.com/terranea45/status/1761573626480890257
Tak snad sdělí místo přistání po víkendu až proletí nad oblastí LRO.
Blahopřání k přistání.
https://twitter.com/salpilotmd/status/1760811800730255766?t=fdBOhhYxSUAPVLe9KwVryg&s=19
Pochvala od Nelsona i pro SpaceX.
S metanem to není jednoduché a už chápu, proč byl odklad startu kvůli teplotě metanu.
https://twitter.com/SenBillNelson/status/1760832835630285138
Navigační systém IM-1 je podobný sonde CAPSTONE?
Jen tak dále.
https://www.nasa.gov/centers-and-facilities/marshall/nasa-to-demonstrate-autonomous-navigation-system-on-moon/
CAPSTONE je jeden z majáků.
https://twitter.com/AdvancedSpace/status/1753054698016260395
Fotka Belkovich crater.
https://twitter.com/Int_Machines/status/1760452044454842575
Dá se prosím někde sledovat průběh mise IM-1 online?
Tady budou informace: https://kosmonautix.cz/2024/02/sledujeme-lander-im-1-odysseus-miri-k-mesici/
Lepší sledovat na twitteru.
Na kosmonautixu nic moc.
Nemají aktualizace automaticky.
https://twitter.com/Int_Machines/status/1758677814864159002
Sonda je po zážehu na cestě k Měsíci a další detaily.
Sonda pracuje na výbornou.
Aktualizace nejméně 1x za rok… 😉
https://twitter.com/Int_Machines/status/1758677819310104891
Zážeh IM-1 vyhodnocen v pořádku s malou odchylku.
https://twitter.com/Int_Machines/status/1759725847575937330
Zajímavý tracker na ytb.
https://www.youtube.com/live/k2pPHelrQr0
Díky za odkaz, i když ten formát videa mi přijde jako hroznej nesmysl. Už se děsím, až jediná možnost prohlédnutí statické webové stránky bude přes VR set.
Předpokládaný čas zážehu při vstupu na orbitu Měsíce a její parametry.
https://twitter.com/meithan42/status/1760093674304676081
Povedlo se na orbitu Měsíce. Zitra přistání. Držím palce.
Zítra ve 23 30 přistání na Měsíci.
https://twitter.com/Int_Machines/status/1760442834329473383
IM-1 vypustí těsně nad povrchem cubesat.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/EagleCam
Jsem zvědavý zdali se vše podaří.
Vlastně dnes…
Odkazy na stream NASA.
https://www.space.com/intuitive-machines-odysseus-moon-landing-what-time-livestream
https://plus.nasa.gov/scheduled-video/clps-intuitive-machines-im-1-launch-coverage/
Dotaz, dělal někdy 2 stupeň falcon 9 druhý zážeh?
Ano, velmi často. Například při každé misi na GTO nebo při většině misí Starlink. A u většiny misí probíhá ještě navíc deorbitační zážeh.
Díky za info.
U takových misí, kde se předpokládá delší setrvání druhého stupně na oběžné dráze, se natírá druhý stupeň speciální šedou izolační barvou, aby se udržela teplota paliva v přijatelných hodnotách. Naposledy tomu bylo včera večer při armádní misi USSF-124. Patrně se druhý stupeň musel zažehnout vícekrát.
Start zatím ok.
SpaceX napsalo u IM interesantní tweet s ohledem na HLS.
https://twitter.com/SpaceX/status/1757999759850455147
Data ukazaná během přenosu startu a přání SM, aby dtto ukázali při přistání.
https://twitter.com/DJSnM/status/1758013308467335285
Start odložen na ctvrtek.
Abnormální teploty metanu v IM-1.
Co si mám pod tím představit?