Mise Hispasat 30W-6

<< Informace Články Aktuálně Fotky Videa >>

Základní informace

  • Datum startu: 6. 3. 2018 06:33 SEČ
  • Startovní okno: 2 hodiny (06:33–08:33)
  • Stav: Mise byla úspěšná
  • Statický zážeh: Proběhl 21. 2. 2018 kolem 5:00 SEČ (Co je to statický zážeh?)
  • Primární náklad: Španělská komunikační družice Hispasat 30W-6, která bude poskytovat televizní, datové a další služby pro oblasti Evropy, severní Afriky a obou amerických kontinentů
  • Hmotnost nákladu: 6092 kg
  • Raketa: Falcon 9 v1.2 Block 4 (nový první stupeň číslo B1044)
  • Cíl: Přechodová dráha ke geostacionární dráze (GTO)
  • Výsledná orbita: 184 km x 22 261 km x 26,97°
  • Startovní rampa: SLC-40 (Cape Canaveral Air Force Station, Mys Canaveral, Florida)
  • Pokus o přistání stupně: Proběhlo jen přistání na hladině oceánu bez záchrany stupně
  • Press kit ke stažení zde

Podrobnosti a zajímavosti

  • Vzhledem k vysoké hmotnosti nákladu se mělo za to, že při této misi nedojde k pokusu o přistání, ale SpaceX jej nakonec chtělo přeci jen provést. Díky kombinaci 3motorového přistávacího zážehu, výkonnějšího stupně typu Block 4 a titanových kormidel by přistání mohlo být proveditelné. Odklady startu a špatné počasí v přistávací zóně však měly za následek, že k pokusu o záchranu stupně nedošlo. Stupeň pouze přistál na hladině oceánu a o zajištění telemetrie se postaralo soukromé letadlo Elona Muska (Gulfstream G650).
  • První stupeň byl otestován v McGregoru už v listopadu 2017, neboť jej SpaceX mělo připravený v záloze pro případ, že by NASA nakonec nesvolila k použití repasovaného stupně u mise CRS-13.
  • Podle Elona Muska šlo o dosud největší družici, jakou kdy SpaceX vyneslo. Nejspíš myslel rozměrově největší, neboť Intelsat 35e měl o dost vyšší hmotnost.
  • Satelit vyrobila společnost SSL.
  • Družice se dříve nazývala Hispasat 1F.
  • Na této družici bylo místo pro nosič sekundárního nákladu PODS (Payload Orbital Delivery System). Tento sekundární náklad může mít maximální rozměry 1 x 1 x 0,6 m a hmotnost až 150 kg. Při této misi byla cestou na geostacionární dráhu vynesena 90kilogramová družice PODSAT-1 pro výzkumnou agenturu DARPA.
  • Vývoj data startu: prosinec 2017 → 14. února 2018 → 22. února 2018 → 25. února 2018 → 6. března 2018

Související články

Aktuální informace

Fotky

Videa

Česky komentovaný přenos od Kosmonautix.cz:

Oficiální přenos SpaceX:

Statický zážeh Falconu 9:

Petr Melechin



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

39 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Michal

tady je duvod proc mel prvni stupen dostatek paliva pro pokus o pristani… druhy stupen nemiril na GTO, ale dosahl apogea jen cca 22 tis. km: http://stuffin.space/?intldes=2018-023C&search=2018-023
cili satelit spotrebuje spoustu paliva nez se dostane na GEO (cca 36 tis. km). proto ma satelit suchou hmotnost jen 2623 kg a zbytek pripada na palivo a asi na podsat, ktery ma 90 kg.
https://www.satbeams.com/satellites?id=2555
http://space.skyrocket.de/doc_sdat/podsat.htm

Damel

To dělá z celku slušnou “třístupňovou raketu”. 🙂

Jirka Hadač

Tak to je dost zajímavá informace. Nějak nevěřím, že by to špatně spočítali, asi mířili na tuto dráhu, protože to je plně v režii druhého stupně, takže asi opravdu satelit byl dopraven na plánovanou dráhu. Ale fakt sem toto nečekal. I to MECO bylo docela brzo, na “expendable” misi.

Přemek

largest se nemusí rovnat heavest, toť mé hnidopišství. Díky za skvělý článek

Ivo

Jak tak koukám na to video, tak se nepokusili vůbec o nic, prostě nechali první stupeň klasicky spadnout. Přijde mi to zvláštní, že se nepokusili aspoň o nějaké testy. Že by si byli tak jistí? Případně obětovali palivo navíc, aby dosáhli lepší dráhu pro satelit?

Tak ne, tak přece jen tam měli letadlo Gulfstream G650, takže buď přece jen něco zkoušeli, ale na začátku stupeň nechali bez změny pozice. Je to divné a aby tam bylo letadlo jen tak mi nepřijde normální. Podle mě to zase posadili na vodu.

Jirka Hadač

Dušan to říkal ráno v přenosu, plus ta informace o Gulfstream zazněla na chatu. Byl jsem silně rozespalý (probral jsem se minutu před zážehem), ale bylo tam slyšet v přenosu, že se o něco pokouší, proběhl re-entry burn. A možná si klasicky (poslední dobou – od Iridia 4) si tyto informace nechávají pro sebe, s vyjímkou stupně na hladině v případě GovSat1.
Jinak, kdyby vůbec nic nezkoušeli, nenechají tam kormidlo a nohy.
Co se týká té nezměněné pozice. Stupeň okamžitě otáčí jen v případě, když chtějí přistávat na zemi, nebo blíž k pevnině na ASDS (Iridia, Formosat). Ale v případě GTO misí ho vynechávají úplně a sestupují po balistické křivce.

Martin

Omyl. Aj komentátor spomínal to čo bolo možné počuť vo vysielačke: vstupný zážeh a tak. Na videu síce nevidíme nič, ale k pristátiu (pokusu) na hladine došlo. Čo ale vidíme je to, že po odpojení 1. stupňa sa stupeň neotočil kvôli brzdiacemu/návratovému zážehu a to je trochu mätúce. Nie je to ale potvrdenie že sa stupeň nezachraňoval – išlo o ťažký náklad na vysokú orbitu, teda mali extra málo paliva aby sa pokúsili vôbec o hocičo… preto sa kvôli úspore paliva v prvom rade redukuje dĺžka pre návratový/spomaľovací zážeh až sa úplne vynechá (stupeň pokračuje po neupravenej balistickej trajektórii, plus – pri tomto zážehu každé skrátenie predstavuje dupľovanú úsporu paliva, pretože stupeň je ešte mimo atmosféry a účinnosť zážehu atmosférických trysiek je veľmi nízka), čo sa práve pri tomto štarte stalo. Stupeň sa následne otočil a robil zážehy už len 2 -> vstupný a pristávací 😉

Kamil

Doufal jsem, že 50.start bude pilotovaný. Nebo to říkal Elon, že chce udělat padesát startů, než se odváží prosadit na Falcon lidi?

jarda

Technický dotaz. Proč je raketa vybavena titanovými kormidly, když se 1. stupeň nebude zachraňovat? Proč má vůbec kormidla?

RiMr

…to je divné, nezdá se mi pravděpodobné, že by ta kormidla o kterých Elon “kvílel” jak jsou hrozně drahá a že u FH šlo “hlavně o to” nepřijít o ně, že je teď prostě nabídnou Neptunovi jako škrabky na záda…

Jirka Hadač

Dovolím si zaspekulovat.. Nebudou zkoušet nějaký brutální sestupný profil, něco jako BulgariaSat1, něco, pro co jsou tyto kormidla nezbytná? A protože si nejsou jistí výsledkem, tak nebudou přistávat?

Štěpán Svoboda

taky se přiklánim k názoru,že titanová kormidla mají nějaký svůj úkol (například náročný sestupový profil) , protože mi přijde naprosto nelogické a plýtvavé je tam nechat, nehledě na to že je to zrovna taková věc která podle mně půjde přehodit docela snadno a,že by se na poslední chvíli rozhdli pro nezáchranu mi taky nepřijde pravděpodobné. Nicméně zejtra a během týdne se asi ukáže jak to vlastně bylo (nebo mělo být)

Ivo

A nebo je to prostě tak, že cena je sice vysoká, ale další odklad mise by znamenal ještě vyšší náklady a pak jaksi bohužel není co řešit. Ale nejde tady jen o kormidla, v sázce je celý stupeň a že by jim o něj nešlo? Je to sice “jen” zcela nový Block 4, ale i tak.

RostaK

Řekl bych, že jim už hliníková kormidla došla a není co jiného použít.

Pavel Dvořák

Taky se může stát, že stupeň se položí na hladinu a zůstane na ní plavat. Pak by o kormidla nepřišli.

Ivo

Vzhledem k počasí a k tomu, že tam nemají loď (domněnka), tak si to nemyslím.

Štěpán

A nebo byly naše odhady dříve mylné, Elon přeháněl a zase taková pálka ty kormidla nejsou…

Martin

I don’t want to hear THAT 😀

Martin

Neviete niekto ako je na tom pripravovaná plošina “Shortfall Of Gravitas” (či ako sa volá…)? 😀 Možno nás len ťahajú za nos a nakoniec na nás vybafnú pristátie na zbrusu novej plošine 😀 ^_^

Štěpán Pikna

Přistání určitě proběhne, leda že by oddelali titanová kormidla.

P. Roth

Myslím si, že toto přistání bude zatím nejkomplikovanější, stupeň bude mít malou rezervu paliva. Určitě překoná hodně složité přistání z mise bulgaria sat 1.

P. Roth

Náklad této mise je téměř shodný s Inmarsatem 5 F-4, tak proč se při misi Inmarsat 5 F-4 nepřistávalo ? Myslíte že společnost Inmarsat přistání nepovolila, nebo že u Inmarsatu není jasné jestli je to Block 3 nebo 4. Takže kdyby to byl Block 3 tak by měl o trochu menší výkon motorů. Protože na vašem webu jste uvedl důvod že hmotnost družice je moc vysoká.

Martin

Staršia, menej výkonnejšia verzia nosiča môže byť jednou možnosťou, ale aj keby mal výkon identický, toto pristátie by malo byť prvým svojho druhu. Na “klasické” pristátie zdá sa nemajú dostatok paliva, ale posledné mesiace testujú extrémnejší profil pristátia s menšou spotrebou a ak ozaj pôjde o nové, 3-motorové pristátie, dôvod je jasný 😉

Jirka Hadač

Pokud opravdu plánují přistávat, tak jsem zvědav, kam se tím limitem přistání (v současnosti 5,4t) posunou. Každých 100kg se bude určitě hodit, ikdyž, tady to vypadá posun o víc jak 0,6t. Neuvěřitelné.

RiMr

…nevím nevím jak takhle chtějí dodržet ten plánovaný počet startů… Tento start zase s nemalým odkladem a pak další start až za měsíc… pořád se spuštění toho raketometu odkládá…

Jirka Hadac

Mrkni se na stejne obdobi loni. Touhle dobou za sebou meli dva starty, ted maji ctyri. Ja osobne zadny problem nevidim. Spis maji nadskok proti lonsku.

Štěpán Svoboda

možná je to tim že jsme si zvykli na vysokou kadenci a teď je sem tam odklad,ale pořád mi přijde že je rychlost startů určitě větší než minulý rok kde ze začátku oproti letošku tolik startů nebylo. Já bych to neviděl tak pesimisticky lepší to odložit než mít další ohňostroj