Mise GPSIII-SV04
<< | Informace | Články | Aktuálně | Fotky | Videa | >> |
Základní informace
- Datum startu: 6. 11. 2020 00:24:23 SEČ
- Startovní okno: 15 minut (00:24–00:39) (Co je to startovní okno)
- Stav: Mise byla úspěšná
- Statický zážeh: První proběhl 25. 9. 2020 ve 12:00 SELČ a po výměně dvou motorů byl proveden druhý 31. 10. 2020 ve 23:59 SEČ (Co je to statický zážeh)
- Primární náklad: Navigační družice GPSIII-SV04 postavená na platformě A2100A společností Lockheed Martin
- Hmotnost nákladu: Téměř 5 tun
- Raketa: Falcon 9 v1.2 Block 5 (nový stupeň B1062.1)
- Cíl: Vysoce eliptická přechodová dráha ke středně vysoké oběžné dráze (MEO), satelit pak bude provozován na orbitě s parametry 20 200 km x 20 200 km a sklonem 55°
- Výsledná orbita: 402 km x 20 183 km x 55°
- Startovní rampa: SLC-40 (Cape Canaveral Air Force Station, Mys Canaveral, Florida)
- Pokus o přistání stupně: Úspěšný, na mořské plošině OCISLY
- Pokus o zachycení krytu: Ne, kryty jen byly vyloveny z moře
- Press kit ke stažení zde (neoficiální)
Podrobnosti a zajímavosti
- Třetí start SpaceX s navigační družicí GPS. Při tom prvním v prosinci 2018 byla vynesena družice GPSIII-SV01 Vespucci, v červnu 2020 pak následovala družice GPSIII-SV03 Columbus.
- Šestý start SpaceX pro americké letectvo, předchozími byly DSCOVR, OTV-5, GPSIII-SV01, STP-2, GPSIII-SV03. Vynášením družic GPS postupně americké letectvo přeskočí v počtu startů i firmu Iridium a stane se druhým největším zákazníkem SpaceX hned po NASA, pro kterou SpaceX uskutečnilo už víc než dvacet misí. Druhé místo sice fakticky drží samo SpaceX, ale to za své starty neplatí a nelze tak hovořit o vztahu zákazník-prodejce.
- Družice GPSIII-SV04 dostala neoficiální přezdívku Sacagawea po Indiánce z kmene Šošonů, která se jako jediná žena účastnila Lewisovy a Clarkovy expedice napříč Spojenými státy na začátku 19. století.
- V květnu 2008 bylo oznámeno, že Lockheed Martin vyhrál výběrové řízení na postavení globálního navigačního systému GPS 3. generace. Cena kontraktu byla přibližně 3,6 miliardy dolarů.
- Kontrakt na výrobu této družice obdržela firma Lockheed Martin v lednu 2012 spolu s kontraktem na výrobu družice třetí. Americké letectvo za tyto dvě družice zaplatilo 238 milionů dolarů.
- Cena družice GPSIII-SV02 se v době jejího startu (srpen 2019) odhadovala na 500 milionů dolarů. Ovšem cena se má postupně snižovat a družice počínaje číslem SV10 by měly mít cenovku nižší než 200 milionů dolarů.
- Smlouva o vynesení čtvrtého satelitu byla podepsána v březnu 2018. Součástí této smlouvy byla i opce na další dva starty s družicemi GPS. Celkově se tak může jednat až o částku 290,6 milionů dolarů. Vynesení jedné družice tak americkou armádu přijde na přibližně 97 milionů dolarů.
- GPS 3. generace přinese třikrát vyšší přesnost (má umožnit stanovení pozice s přesností pod 1 m) než družice předchozí generace a taktéž mají mít dvojnásobnou životnost (15 let) oproti předchozí generaci, která má životnost 7,5 roku. Poslední družice řady IIF byla vynesena v květnu 2016.
- Družice GPS III ponesou na rozdíl od družic předešlé generace GPS IIF pohonný systém pro zakulacení své oběžné dráhy. Družice předchozí generace byly vynášeny raketami ULA přímo na příslušnou oběžnou dráhu. Družice této generace budou po vynesení na protáhlou přechodovou dráhu v apogeu zažehávat motor a zdvihat přitom perigeum své oběžné dráhy.
- Družice GPS vysílají celkem tři ruzné navigační signály. Signál L1C je určený k civilnímu použití a je kompatibilní se signálem systému Galileo. Signál L5 bude sloužit pro navigační systémy letadel. Třetí typ signálu, tzv. M-code, je určený pro armádní použití.
- Dne 10. září 2019 bylo oznámeno, že je družice připravena ke startu. Od 7. května 2020 je vyrobena i připravena ke startu také následující družice SV05. Družice SV06–SV08 jsou v současné době kompletní a procházejí testy. Dva poslední exempláře třetí řady GPS, družice SV09 a SV10, se vyrábějí v továrně blízko Denveru. Poté bude následovat vylepšená řada družic GPSIIIF, kterých bude celkem 22.
- Družice SV04 dorazila na Floridu na palubě letounu C-17 dne 14. července 2020.
- Nosičem byla raketa Falcon 9 s novým prvním stupněm B1062.1. Ten později letěl znovu na misi GPSIII-SV05.
- Mise měla původně startovat 3. října, ale byla odložena kvůli vyšetřování problému s motorem Merlin, který přerušil odpočet pár sekund před startem. Příčinou byl zaschlý krycí lak, který ucpal průduch pojišťovacího ventilu plynového generátoru Merlinu. Kvůli tomu musely být vyměněny dva motory na prvním stupni Falconu 9 pro tuto misi (více informací). Po výměně motorů byl 31. října 2020 proveden nový statický zážeh.
- Přistání prvního stupně Falconu 9 proběhlo úspěšně na plovoucí plošině Of Course I Still Love You. Plošina se nacházela v Atlantiku ve vzdálenosti kolem 635 km od místa startu.
- SpaceX se při této misi nepokusilo o zachycení aerodynamického krytu do sítě, loď Ms. Chief je jen vylovila z vody po přistání. Přistávací oblast se nacházela v Atlantiku ve vzdálenosti 751 km od startovní rampy. Aerodynamické kryty na této misi byly nově vyrobené.
- Vývoj data startu: 4. čtvrtletí 2019 → květen 2020 → červenec 2020 → srpen 2020 → 1. října 2020 → 30. září 2020 → 1. října 2020 → 3. října 2020 → 6. listopadu 2020 → 5. listopadu 2020 → 6. listopadu 2020
Související články
- Problém s motory Falconu 9 způsobil zaschlý lak, přípravy mise Crew-1 se čtyřmi astronauty pokračují
- Falcon se opět chystá vynést družici GPS (Kosmonautix.cz)
- Galerie oficiálních fotek od společnosti Lockheed Martin
- Profil mise GPSIII-SV01
- Profil mise GPSIII-SV03
- Družicové platformy firmy Lockheed Martin pro každého (Kosmonautix.cz)
- Lockheed Martin postaví 22 družic GPS (Kosmonautix.cz)
- Jak ovlivňuje cílová orbita maximální nosnost rakety?
Aktuální informace
Fotky
Start a přistání
První stupeň a kryty
Předstartovní přípravy
Videa
Záznam oficiálního přenosu SpaceX:
Česky komentovaný přenos od Kosmonautix.cz:
Video o projektu GPS III:
Spolupráce letectva a SpaceX:
Výroba satelitů GPS III:
GPS III – modernizace systému GPS:
Jak funguje GPS:
Druhý statický zážeh:
Přistání prvního stupně na OCISLY:
Falcon 9’s first stage lands on the Of Course I Still Love You droneship pic.twitter.com/hd0IBPX3T5
— SpaceX (@SpaceX) November 5, 2020
- Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další - 17. 11. 2024
- Mise GSAT-N2 - 15. 11. 2024
- Mise Optus-X - 13. 11. 2024
Nevite jestli se jedna o problemy s jednim motorem( zmetek) nebo o vadu u vsech motoru? To by mi prislo zvlastni pri počtu letenych kusu že se problemy objevily az ted. Dík.
Dnes večer o tom bude tisková konference, tak budeme chytřejší. Do té doby lze jen spekulovat na základě kusých informací.
Je zvláštní, že nové rakety mají stopku, ale starší kousky lítají, že by za tím byla nějaká inovace v oblasti motorů?
Zajímavý postřeh. A nebo si nové kousky schovávají na výlety pro turisty k Měsíci. Možná zkoušejí schopnosti opakovaného použití, výdrž. Při ročním počtu letů se na všechny kousky nedostane.
Stare kusy litaji ale s vlastnim nakladem – Starlinky.
To si mozna risknou, ale cizi naklad nebo astronauty na to neposadi.
Pokud někdo chcete sledovat živě a česky, tak tady je vysvetleni jak to spravne naladit
https://kosmonautix.cz/2020/10/zive-a-cesky-dockame-se-dvojiteho-prenosu/
on totiz bude dvoustart- Antarest a F9 s rozestupem necele pul hodiny (a 10 hodin pote dalsi F9, coz neni zas tak podstatne)
To vážne ten crep delta nikdy neodstartuje? Asi vážne mohli aj v Texas postaviť rampu aby nemuseli stále odkladať kôli inej firme.
Dívat se na start Delta IV Heavy je neuvěřitelný zážitek. Ve srovnání s FH sice chybí ten pocit z přistání, ale i tak je to skvělá podívaná …
Dříve jsem to tak nevnímal, ale poslední dobou se miz dá, že se tu rozmáhá takový nešvar – několikrát odkládané starty. Nicméně když jsem uviděl dva starty SX v jeden den, tak jsem si okamžitě říkal “co do toho zase spadne” …
Už to tak vypadá, že to tam “zaparkovali” a budou tam s tím stát, dokud družici nevyprší životnost :-). Ale vážně – vypadá to, že to vybavení rampy není nic moc, napřed řešili sklopné rameno, teď posun věže. Ví někdo, jestli to patří (= má na starosti) ULA, nebo je to součást kosmodromu a má se tedy o to starat NASA?
Jestli to chápu dobře, tak to měl být nějaký podružný provozní zádrhel který měla za pár minut (hodin) vyřešit noční směna. Ale kvůli (bouřkovému) počasí měli zakázáno nastoupit do práce z důvodů bezpečnosti práce.
O zariadenie rampy sa stará ULA, predpokladám že kvôli malej kadencii s rastúcim vekom vybavenie už má najlepšie za sebou. CCAFS (Cape Canaveral Air Force Station) nepatrí pod NASA, to je kozmodróm USAF resp. USSF, KSC (Kennedy Space Centre) je civilný kozmodrom o kúsok ďalej a ten je v správe NASA.
Jen tě doplním, ale všechno to obsluhuje, podporuje a řídí 45. vesmírné křídlo, které zajišťuje starty raket z celého východního pobřeží, kam kromě CCAFS a KSC patří i MARS, tedy Wallops Island, odkud startuje Antares. A podle wiki má prsty i ve startech Ariane 5 z Kourou.
Promiňte ted jsem trochu zmaten . Poleti starlink dle odpoctu i odkazu nebo gps. Dik
Zatím je plánován Starlink na pondělí a GPS na středu.