Mise GPSIII-SV01

<< Informace Články Aktuálně Fotky Videa >>

Základní informace

  • Datum startu: 23. 12. 2018 14:51 SEČ
  • Startovní okno: 26 minut (14:51–15:17 SEČ)
  • Stav: Mise byla úspěšná
  • Statický zážeh: Proběhl 14. 12. 2018 v 05:00 SEČ (Co je to statický zážeh)
  • Primární náklad: Navigační družice GPSIII-SV01 postavená na platformě A2100A společností Lockheed Martin
  • Hmotnost nákladu: 4400 kg
  • Raketa: Falcon 9 v1.2 Block 5 (nový první stupeň číslo B1054.1)
  • Cíl: Vysoce eliptická přechodová dráha ke středně vysoké oběžné dráze (satelit pak bude provozován na orbitě s parametry 20 200 km x 20 200 km a sklonem 55°)
  • Výsledná orbita: 1193 km x 20 200 km x 55,01°
  • Startovní rampa: SLC-40 (Cape Canaveral Air Force Station, Mys Canaveral, Florida)
  • Pokus o přistání stupně: Neproběhl
  • Pokus o zachycení krytu: Neproběhl
  • Press kit ke stažení zde

Podrobnosti a zajímavosti

  • Při této misi nebylo provedeno přistání prvního stupně z důvodu požadavků zákazníka (letectvo), který u této náročné mise potřeboval co nejvyšší možný výkon Falconu 9. Šlo o první raketu ve variantě Block 5, která byla záměrně zahozena do oceánu. Raketa nebyla vůbec vybavena přistávacím hardwarem (nohami, kormidly apod.). Podrobnosti najdete v článku na Spaceflight Now.
  • Původně se mělo jednat o první misi startující z Floridy, u které by došlo k pokusu o zachycení aerodynamického krytu do sítě, neboť se sem měla přesunout loď Mr. Steven. Ta však nakonec prozatím zůstala v Kalifornii.
  • První start Falconu 9, který je vybaven novými tlakovými nádobami na helium (COPV 2.0) na obou stupních. V minulosti nové nádoby párkrát letěly jen na horním stupni. NASA požaduje alespoň 7 startů v této konfiguraci před pilotovanou misí Crew Dragon DM-2.
  • Aerodynamický kryt na této misi byl poprvé vybaven dodatečnou tepelnou ochranu na špičce kvůli nadměrnému zahřívání během letu rakety atmosférou.
  • V květnu 2008 bylo oznámeno, že Lockheed Martin vyhrál výběrové řízení na postavení globálního navigačního systému GPS 3. generace. Cena kontraktu byla přibližně 3,6 miliardy dolarů.
  • V březnu 2017 SpaceX vyhrálo výběrové řízení na vynesení třetího satelitu GPS-III. Šlo o první výběrové řízení GPS, ve kterém se střetly nabídky ULA a SpaceX. SpaceX tato mise přinese 96,5 milionů dolarů. V té době už byl přidělen start prvního exempláře GPS-III společnosti ULA a raketě Delta IV. Koncem roku 2017 letectvo oznámilo, že starty 1. a 3. družice si vymění místo. SpaceX získáním kontraktů na vynesení satelitů GPS narušilo víc jak desetiletý monopol ULA na vynášení družic pro armádu.
  • Cena jedné družice GPS-III je 528 milionů dolarů v cenách roku 2014
  • Družice GPSIII-SV01 se jmenuje Vespucci po italském objeviteli Amerigovi Vespuccim
  • Družice pro tuto misi byla už od 23. srpna 2018 na Floridě
  • GPS 3. generace přinese třikrát vyšší přesnost (má umožnit stanovení pozice s přesností pod 1 m) než družice předchozí generace a taktéž mají mít dvojnásobnou životnost (15 let) oproti předchozí generaci, která má životnost 7,5 let. Poslední družice řady II-F byla vynesena v květnu 2016.
  • Družice GPS-III ponesou na rozdíl od družic předešlé generace GPS-IIF pohonný systém pro zakulacení své oběžné dráhy. Družice předchozí generace byly vynášeny raketami ULA přímo na příslušnou oběžnou dráhu. Družice této generace budou po vynesení na protáhlou přechodovou dráhu v apogeu zažehávat motor a zdvihat přitom perigeum své oběžné dráhy.
  • Z celkových 10 startů družic GPS-III získalo SpaceX zatím 3 a opci na další dva. Společnost ULA zatím získala pouze jedinou misi. O nosičích pro zbývající 4 mise ještě nebylo rozhodnuto, ale v úvahu přicházejí rakety Atlas V, Falcon 9 a nejspíš také Falcon Heavy, který letos získal certifikaci pro tento typ zakázek. Dle stránky Gunter’s Space Page je možné, že družice číslo 9 a 10 budou vyneseny při jednom startu buď raketou Falcon Heavy nebo Atlas V 551.
  • Odklad startu z května 2018 byl způsoben tím, že letectvo a SpaceX potřebovaly více času na kvalifikaci a prověření všech změn, které přinesla raketová varianta Block 5.
  • Vývoj data startu: konec roku 2017 → květen 2018 → září 2018 → říjen 2018 → 15. prosince 2018 → 18. prosince 2018 → 19. prosince 2018 → 20. prosince 2018 → 22. prosince 2018 → 23. prosince 2018

Související články

Aktuální informace

Fotky

Videa

Česky komentovaný přenos od Kosmonautix.cz:

Oficiální přenos SpaceX:

Video o projektu GPS III:

Spolupráce letectva a SpaceX:

Výroba satelitů GPS III:

Přeprava satelitu GPSIII-SV01:

GPS III – modernizace systému GPS:

Jak funguje GPS:

Jiří Hadač



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

26 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
realista

Mám dotazy k tomuto startu.
1. Proč druhý stupeň Falkonu letěl spolu s vynášenou družicí tak dlouho spolu? Proč ji nevyhodil okamžitě po druhém zážehu?
2. Co se stalo z druhým stupněm Falkonu – byl nějak zahozen do moře? Pokud měl dráhu 1200 km na 20 000 Km tak by na této dráze zůstal desítky let či déle. Měl na to palivo?

JANSA JAROSLAV

Vojáci budou chtít vidět že SpX dokáže s Falconem 9 zvládnout i horší počasí. No jistě při tomto startu nejde o návrat čili záchranu prvního stupně.

Edas

Tak bohužel i dnes je start odložen na neurčito. Možná zítra,ale to je zatím bez potvrzení

Pavel Vantuch

Je lepší start odložit, pokud si nejsou jisti. Případný problém, anomálie taky může vést k poškození rampy. Na dnešek je opět plánovaný další pokus, ikdyž počasí tedy moc příznivé není. Uvidíme.

Kotlopou

K těm odkladům: Jak často se vyskytují podobné problémy u jiných firem?

Petr Melechin

Je to běžné i u jiných firem. Jeden příklad za všechny – dnes měly startovat 4 rakety (ULA, Blue Origin, SpaceX, Arianespace) a všechny byly nakonec odloženy kvůli počasí nebo technickým problémům. 🙂

Hanh

Proč ma “logo” na sobe nazvane [GPS III – “2”]? Tu dvojku nejak nechapu.
Dekuji

Petr Melechin

Jedná se o druhý udělený kontrakt, ale v důsledku následných škatulat při něm nakonec bude vynesena první vyrobená družice, která měla původně letět na raketě ULA.

Ivo Janáček

Jen malý dotaz k té grafice, očekával bych, že horizontální rychlost prvního stupně se bude při pádu postupně snižovat až na nulu, ale podle grafiky je vcelku konstantní. Je to správně?

Petr Melechin

Je to jen ilustrační. Bůh ví, jaký bude ve skutečnosti tvar té dráhy.

Ivo Janáček

Ano s tím souhlasím, jen bych čekal aspoň trochu náznak paraboly. 😉

Ivo Janáček

No čekal bych to i vzhledem k tomu, že by měli letět poměrně nahoru vzhledem k cílové orbitě.

Petr Melechin

Jo, máš pravdu. Mělo by to být sklopenější.

Marian

Chápu to tak že je výhodnější zahodit první stupeň než použít FH?

Petr Melechin

V době, kdy se SpaceX ucházelo o tuhle zakázku, FH ještě nemělo certifikaci, takže jedinou možností byl Falcon 9. FH teď už certifikaci má, tak je možné, že u dalších GPS zakázek se bude SpaceX ucházet s Falconem Heavy.

Vendelin

Dobrý den. Když poletí FH s novými nádržemi tak by se to mohlo relativně pocitat jako 3 starty z 7 nutných na certifikaci?😀😀😀

Petr Melechin

Teoreticky asi ano, ale vypadá to, že NASA to chce kvalifikovat spíše na misích, u kterých může sama dohlížet na ty rakety. Proto je plán takový, že se budou počítat tankování během DM-1, únikového testu a DM-2. Ale je možné, že to není pevně dané.

Vendelin

Děkuji za odpověď

Ales

Petre nevim…mozna je to preklep ale v zakladnim info pises ze neprobehne pokus o zachranu krytu a hnedka o neco nize v “Podrobnosti a zajímavosti” pises ze to bude prvni pokus na floride. Nejak nemohu dohledat zadny zdroj. Ale zrejme je spatne zakladni info.

Petr Melechin

Pokus o přistání stupně neproběhne, ale pokus o zachycení krytu ano.

Ivo Janáček

Zdá se mi to a nebo tam vidím nohy? Proč?

Petr Melechin

Myslíš na té fotce v tweetu? To je stará fotka z Telstar 19V.

Edit: Ten první tweet jsem odstranil, aby to lidi nemátlo.

Ivo Janáček

Aha, tak to se omlouvám, jsem si nevšiml.