Mise GPSIII-SV01
<< | Informace | Články | Aktuálně | Fotky | Videa | >> |
Základní informace
- Datum startu: 23. 12. 2018 14:51 SEČ
- Startovní okno: 26 minut (14:51–15:17 SEČ)
- Stav: Mise byla úspěšná
- Statický zážeh: Proběhl 14. 12. 2018 v 05:00 SEČ (Co je to statický zážeh)
- Primární náklad: Navigační družice GPSIII-SV01 postavená na platformě A2100A společností Lockheed Martin
- Hmotnost nákladu: 4400 kg
- Raketa: Falcon 9 v1.2 Block 5 (nový první stupeň číslo B1054.1)
- Cíl: Vysoce eliptická přechodová dráha ke středně vysoké oběžné dráze (satelit pak bude provozován na orbitě s parametry 20 200 km x 20 200 km a sklonem 55°)
- Výsledná orbita: 1193 km x 20 200 km x 55,01°
- Startovní rampa: SLC-40 (Cape Canaveral Air Force Station, Mys Canaveral, Florida)
- Pokus o přistání stupně: Neproběhl
- Pokus o zachycení krytu: Neproběhl
- Press kit ke stažení zde
Podrobnosti a zajímavosti
- Při této misi nebylo provedeno přistání prvního stupně z důvodu požadavků zákazníka (letectvo), který u této náročné mise potřeboval co nejvyšší možný výkon Falconu 9. Šlo o první raketu ve variantě Block 5, která byla záměrně zahozena do oceánu. Raketa nebyla vůbec vybavena přistávacím hardwarem (nohami, kormidly apod.). Podrobnosti najdete v článku na Spaceflight Now.
- Původně se mělo jednat o první misi startující z Floridy, u které by došlo k pokusu o zachycení aerodynamického krytu do sítě, neboť se sem měla přesunout loď Mr. Steven. Ta však nakonec prozatím zůstala v Kalifornii.
- První start Falconu 9, který je vybaven novými tlakovými nádobami na helium (COPV 2.0) na obou stupních. V minulosti nové nádoby párkrát letěly jen na horním stupni. NASA požaduje alespoň 7 startů v této konfiguraci před pilotovanou misí Crew Dragon DM-2.
- Aerodynamický kryt na této misi byl poprvé vybaven dodatečnou tepelnou ochranu na špičce kvůli nadměrnému zahřívání během letu rakety atmosférou.
- V květnu 2008 bylo oznámeno, že Lockheed Martin vyhrál výběrové řízení na postavení globálního navigačního systému GPS 3. generace. Cena kontraktu byla přibližně 3,6 miliardy dolarů.
- V březnu 2017 SpaceX vyhrálo výběrové řízení na vynesení třetího satelitu GPS-III. Šlo o první výběrové řízení GPS, ve kterém se střetly nabídky ULA a SpaceX. SpaceX tato mise přinese 96,5 milionů dolarů. V té době už byl přidělen start prvního exempláře GPS-III společnosti ULA a raketě Delta IV. Koncem roku 2017 letectvo oznámilo, že starty 1. a 3. družice si vymění místo. SpaceX získáním kontraktů na vynesení satelitů GPS narušilo víc jak desetiletý monopol ULA na vynášení družic pro armádu.
- Cena jedné družice GPS-III je 528 milionů dolarů v cenách roku 2014
- Družice GPSIII-SV01 se jmenuje Vespucci po italském objeviteli Amerigovi Vespuccim
- Družice pro tuto misi byla už od 23. srpna 2018 na Floridě
- GPS 3. generace přinese třikrát vyšší přesnost (má umožnit stanovení pozice s přesností pod 1 m) než družice předchozí generace a taktéž mají mít dvojnásobnou životnost (15 let) oproti předchozí generaci, která má životnost 7,5 let. Poslední družice řady II-F byla vynesena v květnu 2016.
- Družice GPS-III ponesou na rozdíl od družic předešlé generace GPS-IIF pohonný systém pro zakulacení své oběžné dráhy. Družice předchozí generace byly vynášeny raketami ULA přímo na příslušnou oběžnou dráhu. Družice této generace budou po vynesení na protáhlou přechodovou dráhu v apogeu zažehávat motor a zdvihat přitom perigeum své oběžné dráhy.
- Z celkových 10 startů družic GPS-III získalo SpaceX zatím 3 a opci na další dva. Společnost ULA zatím získala pouze jedinou misi. O nosičích pro zbývající 4 mise ještě nebylo rozhodnuto, ale v úvahu přicházejí rakety Atlas V, Falcon 9 a nejspíš také Falcon Heavy, který letos získal certifikaci pro tento typ zakázek. Dle stránky Gunter’s Space Page je možné, že družice číslo 9 a 10 budou vyneseny při jednom startu buď raketou Falcon Heavy nebo Atlas V 551.
- Odklad startu z května 2018 byl způsoben tím, že letectvo a SpaceX potřebovaly více času na kvalifikaci a prověření všech změn, které přinesla raketová varianta Block 5.
- Vývoj data startu: konec roku 2017 → květen 2018 → září 2018 → říjen 2018 → 15. prosince 2018 → 18. prosince 2018 → 19. prosince 2018 → 20. prosince 2018 → 22. prosince 2018 → 23. prosince 2018
Související články
- SpaceX získalo kontrakt od letectva, porazilo konkurenční ULA
- Článek o misi na Kosmonautix.cz
- O kolik je SpaceX levnější než konkurence
- Galerie oficiálních fotek od společnosti Lockheed Martin
Aktuální informace
Fotky
Videa
Oficiální přenos SpaceX:
Video o projektu GPS III:
Spolupráce letectva a SpaceX:
Výroba satelitů GPS III:
Přeprava satelitu GPSIII-SV01:
GPS III – modernizace systému GPS:
Jak funguje GPS:
- Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další - 17. 11. 2024
- Mise GSAT-N2 - 15. 11. 2024
- Mise Optus-X - 13. 11. 2024
Mám dotazy k tomuto startu.
1. Proč druhý stupeň Falkonu letěl spolu s vynášenou družicí tak dlouho spolu? Proč ji nevyhodil okamžitě po druhém zážehu?
2. Co se stalo z druhým stupněm Falkonu – byl nějak zahozen do moře? Pokud měl dráhu 1200 km na 20 000 Km tak by na této dráze zůstal desítky let či déle. Měl na to palivo?
Ad 2. Podle fora redditu provedl druhy stupen v case 6:30:00 deorbitacni zazeh, tedy snizoval perigeum, cili drive ci pozdeji shori. V dusledku toho, ze prvni stupen letel expendable, tak podle me jo. Ono to plyne i z pozadavku US Air Force, ze maji ukazat, co svede v maximalnim vykonu F9B5. A ona obycejna GTO to taha i vys, takze si myslim, ze palivo meli.
Vojáci budou chtít vidět že SpX dokáže s Falconem 9 zvládnout i horší počasí. No jistě při tomto startu nejde o návrat čili záchranu prvního stupně.
Tak bohužel i dnes je start odložen na neurčito. Možná zítra,ale to je zatím bez potvrzení
Je lepší start odložit, pokud si nejsou jisti. Případný problém, anomálie taky může vést k poškození rampy. Na dnešek je opět plánovaný další pokus, ikdyž počasí tedy moc příznivé není. Uvidíme.
K těm odkladům: Jak často se vyskytují podobné problémy u jiných firem?
Je to běžné i u jiných firem. Jeden příklad za všechny – dnes měly startovat 4 rakety (ULA, Blue Origin, SpaceX, Arianespace) a všechny byly nakonec odloženy kvůli počasí nebo technickým problémům. 🙂
Proč ma “logo” na sobe nazvane [GPS III – “2”]? Tu dvojku nejak nechapu.
Dekuji
Jedná se o druhý udělený kontrakt, ale v důsledku následných škatulat při něm nakonec bude vynesena první vyrobená družice, která měla původně letět na raketě ULA.
Jen malý dotaz k té grafice, očekával bych, že horizontální rychlost prvního stupně se bude při pádu postupně snižovat až na nulu, ale podle grafiky je vcelku konstantní. Je to správně?
Je to jen ilustrační. Bůh ví, jaký bude ve skutečnosti tvar té dráhy.
Ano s tím souhlasím, jen bych čekal aspoň trochu náznak paraboly. 😉
Myslíš něco takové jako je tady ten expendable stupeň po misi Inmarsat? Ikdyž je otázka, jestli opravdu zabrzdí odporem vzduchu, než dopadne.
No čekal bych to i vzhledem k tomu, že by měli letět poměrně nahoru vzhledem k cílové orbitě.
Jo, máš pravdu. Mělo by to být sklopenější.
Chápu to tak že je výhodnější zahodit první stupeň než použít FH?
V době, kdy se SpaceX ucházelo o tuhle zakázku, FH ještě nemělo certifikaci, takže jedinou možností byl Falcon 9. FH teď už certifikaci má, tak je možné, že u dalších GPS zakázek se bude SpaceX ucházet s Falconem Heavy.
Dobrý den. Když poletí FH s novými nádržemi tak by se to mohlo relativně pocitat jako 3 starty z 7 nutných na certifikaci?😀😀😀
Teoreticky asi ano, ale vypadá to, že NASA to chce kvalifikovat spíše na misích, u kterých může sama dohlížet na ty rakety. Proto je plán takový, že se budou počítat tankování během DM-1, únikového testu a DM-2. Ale je možné, že to není pevně dané.
Děkuji za odpověď
Petre nevim…mozna je to preklep ale v zakladnim info pises ze neprobehne pokus o zachranu krytu a hnedka o neco nize v “Podrobnosti a zajímavosti” pises ze to bude prvni pokus na floride. Nejak nemohu dohledat zadny zdroj. Ale zrejme je spatne zakladni info.
Nepletes si to s pristanim? O pristani je zatim info, ze neprobehne, ale zachranovat se pise, ze ano.
A to uz nemuzu rozdychat to nepristavani, protoze absolutne netusim duvod. Raketa by to mela zvladnout bez problemu.
Pokus o přistání stupně neproběhne, ale pokus o zachycení krytu ano.
Zdá se mi to a nebo tam vidím nohy? Proč?
Myslíš na té fotce v tweetu? To je stará fotka z Telstar 19V.
Edit: Ten první tweet jsem odstranil, aby to lidi nemátlo.
Aha, tak to se omlouvám, jsem si nevšiml.