Statický zážeh: Proběhl 10. 3. 2017 krátce po půlnoci (SEČ)
Primární náklad: Družice EchoStar 23, která bude zajišťovat satelitní televizní vysílání pro Brazílii (více informací v článku na Kosmonautix.cz)
Hmotnost nákladu: Odhaduje se na 5500 kg
Raketa: Falcon 9 v1.2 Block 3 (první stupeň č. B1030)
Cílová orbita: Přechodová dráha ke geostacionární dráze (GTO)
Výsledná orbita: 179 km x 35 903 km x 22,43°
Startovní rampa:LC-39A (Kennedyho vesmírné středisko, Merritt Island, Florida)
Pokus o přistání stupně:Neproběhl, hmotnost družice byla moc vysoká
Press kit: Ke stažení zde (obsahuje detailní rozpis příprav na start a jednotlivých fází letu)
Podrobnosti a zajímavosti
První start od dubna 2015, u kterého nedošlo k pokusu o přistání (raketa letěla bez přistávacích nohou a roštových kormidel).
Poslední start, při kterém by se případný pokyn k autodestrukci rakety musel vydávat manuálně, u dalších misí to už bylo automatizované stejně jako u CRS-10 (více informací)
31. start Falconu 9
2. start z rampy LC-39A (1. noční start z této rampy)
Vývoj data startu: 3. čtvrtletí 2016 → 4. čtvrtletí 2016 → 8. ledna 2017 → 26. ledna 2017 → 30. ledna 2017→ 3. února 2017 → 28. února 2017 → 12. března 2017 → 16. března 2017
18. 3. 11:30 – Sepsal jsem souhrn toho nejzajímavějšího z této mise do článku Ohlédnutí za misí EchoStar 23. Najdete v něm také klipy povedených momentů z živého přenosu, které vám možná unikly.
16. 3. 8:17 – SpaceX začalo dávat fotky z dnešního startu na svůj Flickr. Fotky najdete také na této stránce v galerii níže.
T + 34m – Satelit EchoStar 23 byl oddělen od druhého stupně. Další úspěšná mise pro SpaceX!
T + 28m – Druhý zážeh druhého stupně byl úspěšný. Za nějakých 6 minut by mělo dojít k oddělení satelitu.
T + 10m – Motor druhého stupně byl vypnut. Raketa nyní poletí nějakých 18 minut setrvačností a následně bude motor na 1 minutu znovu zažehnut.
T + 3m – Došlo k oddělení stupňů a motor druhého stupně byl úspěšně zažehnut. Jedná se o první z dvou plánovaných zážehů druhého stupně.
T – 0 – Falcon 9 odstartoval!
T – 3m – Bylo dokončeno tankování RP-1, vítr je údajně v přijatelných mezích. Falcon má zelenou!
T – 15m – Vše zatím probíhá podle plánu, ale podle některých zdrojů dosahuje vítr ve vyšších hladinách rekordních rychlostí. Kvůli takovým větrům musely v minulosti být některé starty odloženy.
T – 45m – Právě by mělo začínat tankování tekutého kyslíku o teplotě -206 °C.
16. 3. 5:52 – Touto dobou by mělo začínat tankování leteckého petroleje (RP-1). Živé přenosy začnou až nějakých 20 minut před startem (odkazy v šedém boxu níže). Do té doby můžete dění na rampě sledovat alespoň prostřednictvím webkamery webu Spaceflight Now.
16. 3. 5:32 – Dobré ráno. Zhruba před hodinou a půl SpaceX pozastavilo odpočet a po menší pauze jej znovu spustilo s novým časem startu – 7:00. Start byl tedy odložen o 25 minut. Důvod odkladu nebyl potvrzen, ale spekuluje se o problematickém větru.
14. 3. 17:36 – Nové datum startu (16. 3. v 6:35) bylo konečně oficiálně potvrzeno SpaceX.
14. 3. 6:40 – Máme tu oficiální potvrzení odkladu startu kvůli silnému větru – nové datum startu zatím potvrzeno nebylo, ale mělo by to být 16. 3. v 6:35 SEČ. Dobrou zprávou je skutečnost, že podle včerejší předpovědi má být počasí o dost lepší (jen 10% šance nepříznivého počasí). Momentálně probíhá zajištění rakety (odčerpání paliva, deaktivování satelitu apod.) Předpokládám, že následně dojde k jejímu sklopení a odvezení zpět do hangáru.
T – 33 m – Bohužel to vypadá, že SpaceX se rozhodlo dnešní pokus o start odvolat. Podle Spaceflight Now je to kvůli silnému větru. Záložní datum by mělo být ve čtvrtek 16. 3. ve stejný čas jako dnes, ale počkejme si na oficiální vyjádření.
14. 3. 5:35 – Dobré ráno! Zbývá nám hodina do startu a i když počasí není zrovna ideální, podle Chrise Bergina z NSF začalo tankování rakety a SpaceX zatím stále plánuje start v 6:34. Nezapomeňme, že společnost dnes má 150minutové startovní okno a odstartovat tak může kdykoli během této doby. Pokud tedy v 6:34 nakonec kvůli počasí neodstartuje, SpaceX to může zkusit o něco později znovu.
13. 3. 15:24 – Jak můžete vidět na živém přenosu z rampy od Spaceflight Now, Falcon 9 už byl vztyčen v rámci příprav na zítřejší start. S počasím to však vypadá hůř a hůř. Podle nejnovější předpovědi se na zítra předpokládá 60% šance nepříznivého počasí z důvodu problematické oblačnosti. Pozitivní zprávou je to, že počasí má být o dost lepší ve čtvrtek, což je datum záložního startu – předpokládá se pouze 10% šance nepříznivého počasí.
12. 3. 19:56 – Předpověď počasí na úterý se o něco zhoršila. Nyní se odhaduje 40% šance nepříznivého počasí (hlavní obavou je stále oblačnost). Předpověď na záložní datum startu (čtvrtek) je stále stejná – 20% šance nepříznivého počasí a hlavní obavou je vítr.
12. 3. 13:59 – EchoStar 23 bude poslední misí na dlouhou dobu, při které se případný pokyn k autodestrukci rakety bude muset vydávat manuálně, u dalších misí to už bude automatizované stejně jako u CRS-10. Více informací v dnešním článku.
11. 3. 12:18 – Na Kosmonautix.cz vyšel pěkný článek shrnující informace o této misi. Doporučuji jej přečíst, obzvlášť pokud vás zajímají technické podrobnosti o družici EchoStar 23.
11. 3. 00:01 – Objevila se oficiální předpověď počasí na úterý. Momentálně se odhaduje 30% šance na NEpříznivé počasí. Hlavní obavou je oblačnost. Pro záložní datum 16. 3. je předpověď o něco lepší – 20% šance nepříznivého počasí, hlavní obavou je vítr.
10. 3. 00:55 – SpaceX potvrdilo úterní datum startu, takže statický zážeh byl nejspíš úspěšný! Startovní okno je 150minutové a začíná v 6:34 našeho času. Záložní datum pak je 16. 3.
10. 3. 00:10 – Krátce po půlnoci proběhl statický zážeh. Brzy bychom se měli dozvědět, zda byl úspěšný, a spolu s tím snad konečně nějaké oficiální vyjádření SpaceX ohledně plánovaného data startu. Doufejme, že Delta IV nedostane přednost.
9. 3. 19:15 – Jelikož SpaceX momentálně plánuje startovat 14. 3., vzniká problém, neboť v ten samý den by chtěla z Mysu Canaveral startovat také konkurenční společnost ULA s raketou Delta IV. Oba starty byly na toto datum odloženy z dřívějších termínů. Obsluha kosmodromu (range) je však pro celou tuto oblast jen jedna a může být nakonfigurována vždy jen pro jednu raketu. Kdo tedy bude mít přednost? Podle Chrise Bergina z NSF záleží na výsledku dnešního statického zážehu SpaceX – pokud dojde k dalšímu odkladu nebo neúspěšnému zážehu, 14. 3. bude startovat ULA. Pokud však bude dnešní statický zážeh úspěšný, obsluha sama rozhodne, kdo dostane přednost. Doufejme tedy, že statický zážeh dnes proběhne v pořádku, jinak to bude znamenat další několikadenní odklad startu EchoStaru 23.
9. 3. 15:04 – Raketa byla po včerejším odkladu statického zážehu sklopena do horizontální polohy a následně byly možná provedeny nějaké úpravy, neboť podle webu Spaceflight Now byl u rakety spatřen obslužný jeřáb s plošinou pro lidi. Nicméně včerejší problém byl asi vyřešen, neboť raketa je vztyčena a okno pro nový statický zážeh začíná o dnešní půlnoci. Dění na rampě můžete sledovat živě prostřednictvím kamery od Spaceflight Now.
8. 3. 19:42 – SpaceX nakonec dnes statický zážeh provádět nebude. Důvod zatím není známý, ale ví se, že to bude mít za následek odklad startu na 14. 3. se záložním datem 16. 3. (zdroj)
8. 3. 16:47 – Raketa byla přes noc sklopena do horizontální polohy. Dnešní okno pro statický zážeh začíná o půlnoci ze středy na čtvrtek našeho času. (zdroj)
8. 3. 00:42 – Statický zážeh byl odložen na středu večer. (zdroj)
7. 3. 20:33 – Web NASA Spaceflight v dnešním článku potvrdil čas nedělního startu (6:34 SEČ) a také jsme se dozvěděli, že startovní okno je 2,5hodinové. SpaceX tedy bude mít více než jen jednu šanci odstartovat v daný den, což se hodí pro případ menších problémů během odpočtu.
6. 3. – Na úterý je plánován statický zážeh. Start je zatím stále plánován na 12. 3., ale vzhledem k odkladu startu rakety Delta IV na nedaleké rampě by mohlo dojít ke změnám, jelikož oba starty využívají společné technické zázemí obsluhy kosmodromu (range operations), u kterého je po startu potřeba provést 1–2denní překonfigurování na jinou raketu.
2. 3. – FAA udělilo společnosti SpaceX povolení pro tento start. (zdroj)
Fotky
Start mise EchoStar 23 (Foto: SpaceX)
Start mise EchoStar 23 (Foto: SpaceX)
Start mise EchoStar 23 (Foto: SpaceX)
Start mise EchoStar 23 (Foto: SpaceX)
Start mise EchoStar 23 (Foto: SpaceX)
Start mise EchoStar 23 (Foto: SpaceX)
Start mise EchoStar 23 (Foto: SpaceX)
Start mise EchoStar 23 (Foto: SpaceX)
Satelit EchoStar 23 (Foto: SSL)
Fotografie startu EchoStar 23 s dlouhou expozicí (Foto: John Kraus)
Falcon 9 před misí EchoStar 23 (Foto: SpaceX)
Beznohý Falcon 9 B1030 na rampě LC39-A před misí EchoStar 23 (Foto: SpaceX)
Falcon 9 před misí EchoStar 23 na rampě zblízka. (Foto: SpaceX)
Falcon 9 na rampě LC-39A před misí EchoStar 23 (Foto: @Mike_Seeley na Twitteru)
Falcon 9 na rampě LC-39A před misí EchoStar 23 (Foto: @Mike_Seeley na Twitteru)
První stupeň B1030 během testování v texaském McGregoru (Foto: Gary Blair)
První stupeň B1030 během přepravy do KSC (Foto: @tygarrett/Instagram)
První stupeň B1030 během přepravy do KSC (Foto: @Restrantek)
První stupeň B1030 během přepravy do KSC (Foto: @Restrantek)
Zakladatel a šéfredaktor ElonX, který projektu věnuje až nezdravě velkou část svého volného času a jinak pracuje v oboru lokalizace her. Kromě Elona Muska a jeho firem se zajímá o další technická témata, hraje squash, čte sci-fi, miluje filmy a sleduje až příliš mnoho seriálů.
Ted sem nasel udaj, ze nohy vazi dohromady cca 2t a titanove kormidla asi kazde 41kg, udaj o hlinikovych sem nenasel. Ale plus minus asi podobne, nechci ted prolezat web a zjistovat rozdil hustot hliniku a titanu, plus rozdilnou geometrii. Na mobilu se to blbe hleda.
Emmette
13. 3. 2017 10:40
Ten odpočet je super, asi bych ho narval do hlavy celého webu, tam vpravo, co je psána příští mise EchoStar 23 s fotkou – to je vidět neustále, i když jsem na jakékoli jiné stránce, což je super, tak ať ten odpočet je stále na očích. Přijdu z práce, kouknu, vidím, mám čas/nemám čas/jó to stíhám…. atd. 🙂 Mohlo by tam být: Příští mise EchoStar 23 (odpočet).
Kolko sa usetrilo na hmotnosti tym ze letel bez noh a kormidiel.dakujem
Ted sem nasel udaj, ze nohy vazi dohromady cca 2t a titanove kormidla asi kazde 41kg, udaj o hlinikovych sem nenasel. Ale plus minus asi podobne, nechci ted prolezat web a zjistovat rozdil hustot hliniku a titanu, plus rozdilnou geometrii. Na mobilu se to blbe hleda.
Ten odpočet je super, asi bych ho narval do hlavy celého webu, tam vpravo, co je psána příští mise EchoStar 23 s fotkou – to je vidět neustále, i když jsem na jakékoli jiné stránce, což je super, tak ať ten odpočet je stále na očích. Přijdu z práce, kouknu, vidím, mám čas/nemám čas/jó to stíhám…. atd. 🙂 Mohlo by tam být: Příští mise EchoStar 23 (odpočet).
Technicky vzato může být start už 11. března EST, dle přeplánování: http://www.patrick.af.mil/Portals/14/documents/Launch%20Hazard%20Area%20Maps/2%234%20RS%2011%20Mar%2017%20LHA.pdf?ver=2017-03-06-155249-470
Našeho času to bude stejně už 12. března.
Startovní okno je až po půlnoci EST, to jen ta bezpečnostní opatření začínají dříve. 🙂
Máš parádně udělaný všeobecný informace i ty zajímavosti, strašně mě to baví, díky. 🙂
Díky za pochvalu. Jsem rád, že se vám to líbí. 🙂