Mise Demo-2
<< | Informace | Články | Fotky | Videa | >> |
Základní informace
- Datum startu: 21. 3. 2007 02:10 SEČ
- Startovní okno: Neznámé
- Stav: Mise byla neúspěšná
- Statický zážeh: Proběhl 17. 3. 2007 (Co je to statický zážeh)
- Primární náklad: DemoSat (obsahoval dva malé experimenty pro NASA)
- Hmotnost nákladu: DemoSat – přibližně 50 kg, hliníkový prstenec – cca 2 kg
- Raketa: Falcon 1
- Cíl: Nízká oběžná dráha ve výšce 685 km se sklonem 9°
- Startovní rampa: Omelek (Atol Kwajalein, Ronald Reagan Ballistic Missile Defense Test Site, Marshallovy ostrovy)
- Press kit ke stažení zde
Podrobnosti a zajímavosti
- Druhý start rakety Falcon 1
- První dva starty byly zakoupeny ministerstvem obrany USA v rámci DARPA
- První dvě rakety byly vybaveny motorem Merlin 1A , který měl ještě ablativní chlazení
- První stupeň byl vybaven padáky a měl se pokusit přistát, ale nebyl vyzvednut kvůli selhání jeho GPS lokátoru
- Demonstrační satelity jsou většinou makety družic, a jsou určené pro první starty raket, nebo pro takzvané návraty do služby (return-to-flight, RTF), které následují po haváriích. Těmito demonstračními satelity mohou být i nefunkční satelity ze zrušených projektů, jedním z nich byl start družice Zenit-8 při prvním startu rakety Sojuz 2 na suborbitální dráhu.
- Nákladem při tomto startu byla maketa obsahující dva malé experimenty NASA – LCT-2 a AFSS. LCT-2 byl nízkonákladový vysílač/přijímač, který přes družice TDRS posílal zpět do kontrolního střediska telemetrii rakety. AFSS – Autonomous Flight Safety System (autonomní bezpečnostní systém), který je v případě selhání schopen ukončit let dříve, než dojde k tomu, že by raketa či náklad mohly dopadnout do prostoru, kde se nacházejí lidé. Více o tomto systému
- Inženýři SpaceX také přidali na raketu hliníkový prstenec o váze 2 kg, který měl být po dosažení orbitální dráhy vypuštěn a demonstrovat tím schopnost rakety vypustit nesený náklad z adaptéru
- Po dosažení parkovací dráhy 330 x 685 km se sklonem 9° byla naplánovaná 45minutová přeletová fáze, po které měl být znovu zapálen druhý stupeň, aby zakulatil oběžnou dráhu ve výšce 685 km a zároveň demonstroval schopnost opětovného zážehu motoru Kestrel na druhém stupni
- První stupeň hořel správně a v čase přibližně 2 minuty 40 sekund po startu došlo k vyhoření paliva. Potom následovalo rozdělení rakety, při kterém niobový prstenec trysky motoru Kestrel ťuknul do mezistupně na 1. stupni. Toto způsobilo postupně narůstající vibrace, ke kterým přispělo související šplouchání paliva v nádrži druhého stupně. To vedlo k předčasnému zhasnutí motoru zhruba minutu a půl před jeho plánovaným vypnutím. Raketa ve výsledku měla rychlost 5,1 km/s, ale pro dosažení oběžné dráhy bylo zapotřebí 7,5 km/s.
- Maximální dosažená výška během letu byla 289 km
- SpaceX tento let charakterizovalo jako testovací a tudíž úspěšný, jelikož se podařilo otestovat 95 % všech systémů
Související články
- Co způsobilo první tři selhání Falconu 1
- Nový autodestrukční systém ušetří SpaceX peníze i čas
- Kimbalův blog z Kwajaleinu: 1. část
Fotky
Videa
Oficiální přenos SpaceX:
Latest posts by Jiří Hadač (see all)
- Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další - 17. 11. 2024
- Mise GSAT-N2 - 15. 11. 2024
- Mise Optus-X - 13. 11. 2024