Mise Cygnus NG-21

<< Informace Články Fotky Videa Aktuálně >>

Základní informace

  • Datum startu: 4. 8. 2024 17:02:53 SELČ
  • Startovní okno: Okamžité (Co je to startovní okno)
  • Stav: Mise byla úspěšná
  • Statický zážeh: Nebyl proveden (Co je to statický zážeh)
  • Primární náklad: Kosmická loď Cygnus nesoucí zásoby potravin a výbavy a také nové experimenty na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS) v rámci druhé fáze programu Commercial Resupply Services agentury NASA (CRS2)
  • Hmotnost nákladu: Zásobovací loď Cygnus, která měla při startu kolem 8 tun (z toho 3857 kg představoval užitečný náklad)
  • Raketa: Falcon 9 v1.2 Block 5 (již použitý první stupeň B1080.10)
  • Cíl: ISS na nízké oběžné dráze Země (typicky 400 x 400 km se sklonem 51,6°)
  • Startovní rampa: SLC-40 (Cape Canaveral Space Force Station, Mys Canaveral, Florida, USA)
  • Pokus o přistání stupně: Úspěšný, na pevninské plošině LZ-1
  • Press kit ke stažení zde

Milníky mise

Časy a data jsou v SEČ/SELČ.

  • Start: 4. 8. 2024 17:02 ✔️
  • Zachycení lodi ramenem: 6. 8. 2024 09:11 ✔️
  • Připojení k ISS: 6. 8. 2024 11:33 ✔️
  • Odlet lodi: 2024 (plán)
  • Deorbitace lodi: 2024 (plán)

Podrobnosti a zajímavosti

  • Cygnus je nákladní loď firmy Northrop Grumman (NG), která zásobuje Mezinárodní kosmickou stanici ISS již od roku 2013. Loď byla nejprve vyvinuta firmou Orbital Sciences Corporation, která se po sloučení s firmou Alliant Techsystems v roce 2015 přejmenovala na Orbital ATK. Firmu Orbital ATK potom v letech 2017/2018 zakoupila společnost Northrop Grumman.
  • Celkově půjde o 23. start této lodi a její 22. start k ISS. Při prvním startu byla vynesena maketa, při druhé misi, která byla demonstrační, se již skutečná loď Cygnus připojila k ISS. Zbylých dvacet se uskutečnilo v rámci programu Commercial Ressuply Services, tedy komerčního zásobování ISS prostřednictvím soukromých kosmických společností. Všechny zásobovací mise s výjimkou jedné svůj náklad na ISS dovezly. Výjimkou je mise Orb-3 Deke Slayton, kdy nosná raketa selhala 15 sekund po startu. Následně došlo ke ztrátě rakety Antares i nákladní lodi Cygnus.
  • Nákladní lodi Cygnus létaly doposud ve dvou variantách, pro demonstrační misi a první tři ostré starty byla použita základní varianta lodi o průměru 3,07 m a délce 5,14 m. Od mise OA-4 létá tato loď ve vylepšené variantě, kdy trup lodi byl prodloužen o 1,25 m na nynějších 6,39 m.
  • Loď Cygnus se skládá ze dvou základních částí, hermetizované nákladní části zvané PCM (Pressurized Cargo Module) a servisního modulu SM (Service Module). Prázdný PCM váží 1800 kg a suchá hmotnost servisního modulu je zhruba identická. Dalších 800 kg váží hypergolické palivo. Modul PCM vyrábí pro NG firma italsko-francouzská firma Thales Alenia Space. Servisní modul si vyrábí NG sám.
  • V současnosti se používá vylepšená varianta lodi Cygnus, která je schopna dopravit na ISS až 3,75 tuny nákladu. Firma Northrop Grumman však plánuje do budoucna zvýšit nákladní kapacitu až na 5 tun pomocí prodloužení nákladového modulu.
  • Nákladní lodi Cygnus běžně využívají pro své starty nosné rakety Antares. Po havárii této rakety při misi Orb-3 byl Cygnus vynesen celkem třikrát nosičem Atlas V firmy United Launch Alliance (ULA). Raketa Antares byla využívaná v řadě různých variant, přičemž ta poslední měla číslo Antares 230+ a využívala ruské motory RD-181. Nebýt invaze Ruské federace na Ukrajinu, létal by Antares 230+ dodnes. Kvůli invazi a zákazu vývozu ruských motorů do ciziny však firma Northrop Grumman v současnosti nemá k dispozici nosnou raketu, a proto uzavřela kontrakt se společností Firefly Aerospace, od které bude nakupovat první stupeň jejich vyvíjené rakety Beta. Ten následně NG připojí k vlastnímu stupni Castor 30XL a výslednou raketu bude provozovat pod názvem Antares 330. Její první start se očekává nejdříve v srpnu 2025. Do té doby nebude ale společnost NG schopna vlastními silami zásobovat ISS.
  • V srpnu 2022 se proto firma NG obrátila na společnost SpaceX, aby pro ni vynesla zásobovací mise s pořadovými čísly NG-20 až 22 pomocí ralety Falcon 9. Všechny tři mise by se měly uskutečnit v tomto roce. Nebylo zveřejněno, kolik NG za tyto starty zaplatila.
  • Kromě pořadového čísla bývají kosmické lodi Cygnus označovány i jménem. Vždy jde již o nežijící osobu a většinou jde o bývalé astronauty NASA, i když v určitých případech jde pouze o bývalé pracovníky NASA či další osoby, které se nějak zapojily do amerického kosmického programu. Mise NG-21 je pojmenovaná po americkém astronautovi Francisi R. Scobeem, který zemřel v roce 1986 při nehodě raketoplánu Challenger. Byl to jeho druhý let do vesmíru, předtím strávil týden na oběžné dráze v rámci mise STS-41-C v roce 1984.
  • Na palubě lodi Cygnus budou zásoby, vybavení a vědecké experimenty, například pozorování toku vody v mikrogravitaci, výzkum vaskularizované jaterní tkáně a bioreaktor k prokázání produkce krve a imunitních kmenových buněk.
  • NASA také v lodi posílá dva cubesaty, které pak budou vypuštěny z ISS. Družice CySat-1 z Iowa State University a DORA z Arizona State University společně představují misi ELaNa 52 (Educational Launch of Nanosatellites).
  • Na rozdíl od startů s kosmickou lodí Dragon je při misi s lodí Cygnus používán aerodynamický kryt. SpaceX muselo přidat nový poklop na aerodynamický kryt Falconu 9 o rozměrech 1,5 m x 1,2 m kvůli potřebě umožnit pozdní nakládání časově citlivého nákladu do lodi Cygnus krátce před startem. Aerodynamický kryt i přesto bude možné zachránit a použít znovu.
  • Kosmická loď Cygnus není schopna automatického dokování ke stanici, bude proto zachycena kanadskou robotickou paží. Podobně byly k ISS připojovány nákladní lodi Dragon první generace při misích COTS-2 až CRS-20.
  • Mělo by jít o další misi, při které z důvodu snížení nákladů bude na druhém stupni použita zkrácená tryska vakuového motoru Merlin. Ta byla poprvé otestována na misi Transporter-7. Tryska je levnější, ale zato o něco méně výkonná, a proto je využívána jen u méně náročných misí, kde není potřeba maximální nosnost rakety.
  • Přistání prvního stupně Falconu 9 by mělo proběhnout na pevninské přistávací plošině LZ-1.
  • SpaceX při této misi provedlo záchranu aerodynamických krytů. Loď Bob pro tyto účely byla umístěna v Atlantiku ve vzdálenosti 498 km od místa startu a kryty vylovila po jejich přistání do vody. Jedna polovina krytu však byla poškozena.
  • Aerodynamický kryt na této misi nejspíš byl nově vyrobený.
  • Vývoj data startu: 1. polovina 2024 → červenec 2024 → srpen 2024 → 3. srpna 2024 → 4. srpna 2024

Související články

Fotky

Videa

Záznam oficiálního přenosu ze startu:

Česky komentovaný přenos od Kosmonautix.cz:

Věda na této misi:

Video o misi NG-21:

Předstartovní tisková konference:

Aktuální informace


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!

Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

0 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře