Mise Cygnus NG-21

<< Informace Články Fotky Videa Aktuálně >>

Základní informace

  • Datum startu: 4. 8. 2024 17:02:53 SELČ
  • Startovní okno: Okamžité (Co je to startovní okno)
  • Stav: Mise byla úspěšná
  • Statický zážeh: Nebyl proveden (Co je to statický zážeh)
  • Primární náklad: Kosmická loď Cygnus nesoucí zásoby potravin a výbavy a také nové experimenty na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS) v rámci druhé fáze programu Commercial Resupply Services agentury NASA (CRS2)
  • Hmotnost nákladu: Zásobovací loď Cygnus, která měla při startu kolem 8 tun (z toho 3857 kg představoval užitečný náklad)
  • Raketa: Falcon 9 v1.2 Block 5 (již použitý první stupeň B1080.10)
  • Cíl: ISS na nízké oběžné dráze Země (typicky 400 x 400 km se sklonem 51,6°)
  • Startovní rampa: SLC-40 (Cape Canaveral Space Force Station, Mys Canaveral, Florida, USA)
  • Pokus o přistání stupně: Úspěšný, na pevninské plošině LZ-1
  • Press kit ke stažení zde

Milníky mise

Časy a data jsou v SEČ/SELČ.

  • Start: 4. 8. 2024 17:02 ✔️
  • Zachycení lodi ramenem: 6. 8. 2024 09:11 ✔️
  • Připojení k ISS: 6. 8. 2024 11:33 ✔️
  • Odlet lodi: 2024 (plán)
  • Deorbitace lodi: 2024 (plán)

Podrobnosti a zajímavosti

  • Cygnus je nákladní loď firmy Northrop Grumman (NG), která zásobuje Mezinárodní kosmickou stanici ISS již od roku 2013. Loď byla nejprve vyvinuta firmou Orbital Sciences Corporation, která se po sloučení s firmou Alliant Techsystems v roce 2015 přejmenovala na Orbital ATK. Firmu Orbital ATK potom v letech 2017/2018 zakoupila společnost Northrop Grumman.
  • Celkově půjde o 23. start této lodi a její 22. start k ISS. Při prvním startu byla vynesena maketa, při druhé misi, která byla demonstrační, se již skutečná loď Cygnus připojila k ISS. Zbylých dvacet se uskutečnilo v rámci programu Commercial Ressuply Services, tedy komerčního zásobování ISS prostřednictvím soukromých kosmických společností. Všechny zásobovací mise s výjimkou jedné svůj náklad na ISS dovezly. Výjimkou je mise Orb-3 Deke Slayton, kdy nosná raketa selhala 15 sekund po startu. Následně došlo ke ztrátě rakety Antares i nákladní lodi Cygnus.
  • Nákladní lodi Cygnus létaly doposud ve dvou variantách, pro demonstrační misi a první tři ostré starty byla použita základní varianta lodi o průměru 3,07 m a délce 5,14 m. Od mise OA-4 létá tato loď ve vylepšené variantě, kdy trup lodi byl prodloužen o 1,25 m na nynějších 6,39 m.
  • Loď Cygnus se skládá ze dvou základních částí, hermetizované nákladní části zvané PCM (Pressurized Cargo Module) a servisního modulu SM (Service Module). Prázdný PCM váží 1800 kg a suchá hmotnost servisního modulu je zhruba identická. Dalších 800 kg váží hypergolické palivo. Modul PCM vyrábí pro NG firma italsko-francouzská firma Thales Alenia Space. Servisní modul si vyrábí NG sám.
  • V současnosti se používá vylepšená varianta lodi Cygnus, která je schopna dopravit na ISS až 3,75 tuny nákladu. Firma Northrop Grumman však plánuje do budoucna zvýšit nákladní kapacitu až na 5 tun pomocí prodloužení nákladového modulu.
  • Nákladní lodi Cygnus běžně využívají pro své starty nosné rakety Antares. Po havárii této rakety při misi Orb-3 byl Cygnus vynesen celkem třikrát nosičem Atlas V firmy United Launch Alliance (ULA). Raketa Antares byla využívaná v řadě různých variant, přičemž ta poslední měla číslo Antares 230+ a využívala ruské motory RD-181. Nebýt invaze Ruské federace na Ukrajinu, létal by Antares 230+ dodnes. Kvůli invazi a zákazu vývozu ruských motorů do ciziny však firma Northrop Grumman v současnosti nemá k dispozici nosnou raketu, a proto uzavřela kontrakt se společností Firefly Aerospace, od které bude nakupovat první stupeň jejich vyvíjené rakety Beta. Ten následně NG připojí k vlastnímu stupni Castor 30XL a výslednou raketu bude provozovat pod názvem Antares 330. Její první start se očekává nejdříve v srpnu 2025. Do té doby nebude ale společnost NG schopna vlastními silami zásobovat ISS.
  • V srpnu 2022 se proto firma NG obrátila na společnost SpaceX, aby pro ni vynesla zásobovací mise s pořadovými čísly NG-20 až 22 pomocí ralety Falcon 9. Všechny tři mise by se měly uskutečnit v tomto roce. Nebylo zveřejněno, kolik NG za tyto starty zaplatila.
  • Kromě pořadového čísla bývají kosmické lodi Cygnus označovány i jménem. Vždy jde již o nežijící osobu a většinou jde o bývalé astronauty NASA, i když v určitých případech jde pouze o bývalé pracovníky NASA či další osoby, které se nějak zapojily do amerického kosmického programu. Mise NG-21 je pojmenovaná po americkém astronautovi Francisi R. Scobeem, který zemřel v roce 1986 při nehodě raketoplánu Challenger. Byl to jeho druhý let do vesmíru, předtím strávil týden na oběžné dráze v rámci mise STS-41-C v roce 1984.
  • Na palubě lodi Cygnus budou zásoby, vybavení a vědecké experimenty, například pozorování toku vody v mikrogravitaci, výzkum vaskularizované jaterní tkáně a bioreaktor k prokázání produkce krve a imunitních kmenových buněk.
  • NASA také v lodi posílá dva cubesaty, které pak budou vypuštěny z ISS. Družice CySat-1 z Iowa State University a DORA z Arizona State University společně představují misi ELaNa 52 (Educational Launch of Nanosatellites).
  • Na rozdíl od startů s kosmickou lodí Dragon je při misi s lodí Cygnus používán aerodynamický kryt. SpaceX muselo přidat nový poklop na aerodynamický kryt Falconu 9 o rozměrech 1,5 m x 1,2 m kvůli potřebě umožnit pozdní nakládání časově citlivého nákladu do lodi Cygnus krátce před startem. Aerodynamický kryt i přesto bude možné zachránit a použít znovu.
  • Kosmická loď Cygnus není schopna automatického dokování ke stanici, bude proto zachycena kanadskou robotickou paží. Podobně byly k ISS připojovány nákladní lodi Dragon první generace při misích COTS-2 až CRS-20.
  • Mělo by jít o další misi, při které z důvodu snížení nákladů bude na druhém stupni použita zkrácená tryska vakuového motoru Merlin. Ta byla poprvé otestována na misi Transporter-7. Tryska je levnější, ale zato o něco méně výkonná, a proto je využívána jen u méně náročných misí, kde není potřeba maximální nosnost rakety.
  • Přistání prvního stupně Falconu 9 by mělo proběhnout na pevninské přistávací plošině LZ-1.
  • SpaceX při této misi provedlo záchranu aerodynamických krytů. Loď Bob pro tyto účely byla umístěna v Atlantiku ve vzdálenosti 498 km od místa startu a kryty vylovila po jejich přistání do vody. Jedna polovina krytu však byla poškozena.
  • Aerodynamický kryt na této misi nejspíš byl nově vyrobený.
  • Vývoj data startu: 1. polovina 2024 → červenec 2024 → srpen 2024 → 3. srpna 2024 → 4. srpna 2024

Související články

Fotky

Videa

Záznam oficiálního přenosu ze startu:

Česky komentovaný přenos od Kosmonautix.cz:

Věda na této misi:

Video o misi NG-21:

Předstartovní tisková konference:

Aktuální informace


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!

Petr Melechin



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře