Mise CRS-19

<< Informace Články Aktuálně Fotky Videa >>

Základní informace

  • Datum startu: 5. 12. 2019 18:29:24 SEČ
  • Startovní okno: Okamžité (Co je to startovní okno)
  • Stav: Mise byla úspěšná
  • Primární náklad: Kosmická loď Dragon číslo C106.3 nesoucí zásoby potravin a výbavy a také nové experimenty na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS) v rámci programu Commercial Resupply Services agentury NASA
  • Hmotnost nákladu (na ISS): 2617 kg – podrobný rozpis
  • Hmotnost nákladu (z ISS): 1723 kg
  • Raketa: Falcon 9 v1.2 Block 5 (nový první stupeň B1059.1)
  • Cíl: ISS na nízké oběžné dráze Země
  • Startovní rampa: SLC-40 (Cape Canaveral Air Force Station , Cape Canaveral, Florida)
  • Pokus o přistání stupně: Úspěšný, na plošině OCISLY
  • Pokus o zachycení krytu: Mise s Dragony nedisponují klasickým aerodynamickým krytem
  • Press kit ke stažení zde

Milníky mise

Časy a data jsou v SEČ.

  • Statický zážeh: 26. 11. 2019 23:30 (Co je to statický zážeh) ✔️
  • Start: 5. 12. 2019 18:29 ✔️
  • Zachycení Dragonu: 8. 12. 2019 11:05 ✔️
  • Připojení Dragonu: 8. 12. 2019 13:47 ✔️
  • Odpojení Dragonu: 7. 1. 2020 11:05 ✔️
  • Přistání Dragonu: 7. 1. 2020 kolem 16:41 ✔️
  • Dragon v přístavu: 8. 1. 2020 kolem 21:30 ✔️

Podrobnosti a zajímavosti

  • Předposlední zatím nasmlouvaný zásobovací let současné varianty lodi Dragon k ISS v rámci první fáze programu CRS. Od CRS-21 začne na těchto misích létat nákladní verze Dragonu 2.
  • Loď Dragon pro tuto misi má číslo C106 a byl již dvakrát použitý. V minulosti absolvoval mise CRS-4 a CRS-11.
  • U misí CRS přistává první stupeň obvykle na plošině LZ-1 na pevnině, avšak v tomto případě přistával na plošině OCISLY vzdálené 345 km od pobřeží. Důvodem je to, že SpaceX bude provádět testovací 6hodinový pobyt druhého stupně na orbitě kvůli budoucím misím. První stupeň kvůli tomu spotřeboval více paliva, a tak ho neměl dostatek pro návrat na pevninu.
  • V trunku lodi Dragon byl vynesen přístroj HISUI, který vyrobila japonská kosmická agentura JAXA. Přístroj bude umístěn na venkovní plošině (Exposed Facility) japonského experimentálního modulu Kibo. Jedná se o přístroj pro dálkový průzkum Země, který bude provádět multispektrální snímání zemského povrchu. Takto získaná data budou využita při vývoji aplikací pro zkoumání zdrojů ropy, plynu a nerostných surovin. Jeho údaje budou použity i v dalších oblastech, jako je zemědělství či lesnictví. Přístroj bude zaznamenávat až 690 GB dat za den.
  • Jedním z vědeckých nákladů na palubě lodi Dragon je i experiment, který spolu s NASA připravila firma Budweiser. V rámci tohoto experimentu se na palubě ISS bude sledovat proces sladování, tedy namáčení a klíčení ječmene v prostředí mikrogravitace.
  • Vynesena byla též řada cubesatů, které budou vypuštěny z japonského modulu Kibo:
    • CIRiS, 6U, 6+ kg, 20 x 30 cm, cubesat Utah State University – radiometr pracující v oblasti infračerveného záření, bude též ověřovat algoritmy zpracování dat a kalibraci přístrojů na oběžné dráze
    • EdgeCube, 1U, 1 kg, 10 x 10 cm, cubesat určený pro globální sledování zemských ekosystémů
    • AzTechSat-1, 1U, 1 kg – Amesovo středisko NASA, Mexická kosmická agentura – cílem je zlepšit přenos dat na Zemi prostřednictvím satelitní konstelace GlobalStar
    • SORTIE, 6U, 8 kg, bude zkoumat příčiny vzniku plazmatických struktur v F-vrstvě zemské ionosféry
    • CryoCube, 3U cubesat vyvinutý Kennedyho vesmírným střediskem NASA, je určen k provádění testů s kryogenními tekutinami
    • QARMAN, 3U, 4 kg, Von Karman Institute, satelit určený pro studium aerodynamiky a ablace, bude studovat nové materiály a možnost přenosu signálu přes orbitální družice. Data budou nahrávána na USB disk a před dopadem satelitu odvysílána na satelit Iridium. Družice nemá shořet v atmosféře, ale dopadnout na Zemi.
  • Vývoj data startu: prosinec 2018 → 15. října 2019 → 4. prosince 2019 → 5. prosince 2019

Související články

Aktuální informace

Fotky

Videa

Oficiální přenos SpaceX:

Česky komentovaný přenos od Kosmonautix.cz:

Alternativní přenos od NASA:

Cubesat QARMAN – simulace návratu do atmosféry:

Vědecký náklad na této misi:

Předstartovní tisková konference:

Tisková konference o vědeckém nákladu:

Příjezd OCISLY do přístavu:

Přílet a zachycení Dragonu:

Česky komentovaný přenos z příletu Dragonu k ISS:

Odvoz prvního stupně z přístavu:

Odlet Dragonu z ISS:

Připojení Dragonu k ISS:

Statický zážeh:

Jiří Hadač



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

16 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Tom

To jsem špatně zachytil kolem -6:30 nebo moderátor říkal, že abort test je plánován na únor 2020?

Ivo Janáček

Je to tak, řekl to přesně jak píšeš.

okk

Říkal to tak.

Petr Melechin

Ten únor se tím pádem nejspíš týkal termínu DM-2.

Petr Melechin

V další větě řekl, že DM-2 je “také v plánu na 1. čtvrtletí 2020”.

bohyn

Na co odkazuje logo mise? Neni tam ISS, ale je tam jen Canadarm. Canadarm byla naposledy snad u mise demo 2, ale tam byl aspon kousek ISS.

Tom

Napadlo mě, že teď každý start Blocku 5, který má přistát na moři, bude ovlivňovat i počasí tam. Pokud by totiž počasí dovolilo odstartovat ale ne přistát, SpaceX tím ztratí poměrně velké množství peněz.

bohyn

To neni nic noveho, kazdy stupen, ktery mel byt znovu pouzit a nepodarilo se ho zachranit, tak stal SX spoustu penez. Nekdy se se zakaznikem podari dojednat odklat, nekdy to musi SX ozelet. S tim mistem pristani se take da dost hybat (cim tezsi naklad, tim mene), provede se dlouhy boostback, nebo zadny. Radove jsou to stovky kilometru, F9 nejdal pristavatl tusim kolem 700 km od pevniny. Prostor pro hledani lepsiho pocasi maji.

Ivo Janáček

Ano je to jedna z možností, otázka je jestli za tím není i něco jiného, je to nový stupeň a třeba chtějí něco vyzkoušet. Nejdříve mě napadlo, že něco s kryty, ale to je u CRS blbost. Pak otázka zatížení, ale o tom by se dávno psalo. Mě napadlo třeba to, že chtějí vyzkoušet jinou dráhu kvůli DM2 z důvodu nějakých požadavků NASA a nebo že výsledkem bude menší zatížení/opotřebení stupně a tím pádem delší životnost. Uvidíme snad to vyleze ven.

Petr Melechin

Mně se zatím nejvíc líbila teorie, že to je kvůli potenciálnímu nebezpečí pro Starliner a Deltu IV Heavy, které teď jsou “nedaleko” LZ-1. Z podobného důvodu se loni přistávalo na JRTI místo LZ-4 při misi SSO-A.

Ivo Janáček

Ano, tak toto dává velký smysl obzvláště po nedávném přistání do vody.

Mr. G

Myslim, ze je to kombinacia Dragon, Starliner, Delta IV Heavy a nejaky test. Ak by to bolo len kvoli pozemnym operaciam v blizkosti LZ-1, tak mozu posadit Falcona na ASDS vo vzdialenosti 40 km od pobrezia.
Pristavat ale ma 350 km, co je ak sa nemylim ciastocny boosback burn, takze ak uz nemozu pristat na pevnine, tak si otestuju profil pre D2 ako pisal Ivo.
Ak sa nemylim, tak D2 je tazsi a nie je mozne navrat na LZ-1, ale ciastocny boostback by mohol byt mozny, usetria X dni plavby po mori s ASDS.

Ivo Janáček

Takže už je to jasné, potřebuji otestovat druhý stupeň a proto potřebují více paliva z prvního, aby druhý měl větší rezervy.