Mise CRS-14
<< | Informace | Články | Aktuálně | Fotky | Videa | >> |
Základní informace
- Datum startu: 2. 4. 2018 22:30:38 SELČ
- Startovní okno: Okamžité (Co je to startovní okno)
- Stav: Start byl úspěšný / Dragon doletěl k ISS a 5. 5. se vrátil na Zemi
- Statický zážeh: Proběhl 28. 3. 2018 v 18:15 SELČ (Co je to statický zážeh)
- Primární náklad: Kosmická loď Dragon s číslem C110 nesoucí zásoby potravin a výbavy a také nové experimenty na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS) v rámci programu Commercial Resupply Services agentury NASA (Více v článku na Kosmonautix.cz)
- Hmotnost nákladu (na ISS): 1721 kg v kabině a 926 kg v nehermetizovaném trunku – podrobný rozpis
- Hmotnost nákladu (z ISS): 1814 kg
- 1814 kg se vrátilo na Zemi
- Raketa: Falcon 9 v1.2 Block 4 (již použitý první stupeň číslo B1039.2)
- Cíl: ISS na nízké oběžné dráze Země
- Startovní rampa: SLC-40 (Cape Canaveral Air Force Station, Mys Canaveral, Florida)
- Pokus o přistání stupně: Proběhlo jen přistání do vody bez záchrany stupně
- Press kit ke stažení zde
Milníky mise
Časy a data jsou v SELČ.
- Statický zážeh: 28. 3. 2018 18:15 (Co je to statický zážeh) ✔️
- Start: 2. 4. 2018 22:30:38 ✔️
- Zachycení Dragonu: 4. 4. 2018 12:40 ✔️
- Připojení Dragonu: 4. 4. 2018 15:00 ✔️
- Odpojení Dragonu: 5. 5. 2018 ✔️
- Odlet Dragonu: 5. 5. 2018 15:23 ✔️
- Přistání Dragonu: 5. 5. 2018 21:03 ✔️
- Dragon v přístavu: 7. 5. 2018 ✔️
Podrobnosti a zajímavosti
- Druhá mise pro NASA s již použitým prvním stupněm (konkrétně tím, co letěl na misi CRS‑12 v srpnu 2017)
- Dragon, který letěl na této misi, v dubnu 2016 absolvoval misi CRS-8
- První mise CRS od CRS-2, u které nebylo v plánu provést pokus o záchranu prvního stupně
- 16. start s Dragonem
- Vývoj data startu: leden 2018 → 9. února 2018 → 5. března 2018 → 2. dubna 2018
Související články
- Jaké má SpaceX plány s konkrétními stupni Falconu 9?
- Dragon na ISS poveze opět spoustu vědy (Kosmonautix.cz)
- Spolupráce NASA a SpaceX: Zásobování ISS
- Článek o misi (Kosmonautix.cz)
- Informace o kosmické lodi Dragon
- Čím vším si prošel Dragon během mise CRS-10
Aktuální informace
Fotky
Videa
Český přenos od Kosmonautix.cz:
Oficiální přenos SpaceX:
Alternativní přenos od NASA:
Postartovní tisková konference:
Zachycení a připojení Dragonu k ISS:
Odlet Dragonu z ISS:
Statický zážeh Falconu 9:
- Mise Starlink 12-1 - 20. 11. 2024
- Mise Starlink 9-13 - 19. 11. 2024
- Daily Hopper: Ruské výčitky, klapka v ohrožení a inspirace přírodou - 16. 11. 2024
Mám dotaz: u 12 misí CRS je cena 1,6 miliard, ale smlouva byla rozšířena později na 20 misí. Jaká byla cena pro Spacex za těchto dodatečných 8 startů ?
Dle původního plánu se jednalo o kontrakt cca 133,3 M$ za jednu misi. U letů 13-15 oznámila G. Shotwell, že práce SpaceX je oceněna přibližně na 150M$. A autor následujícího článku to odhaduje za mise 16-20 přibližně za 700M$. Přičemž mluvčí NASA říká, že podle původního kontraktu CRS dostat obě společnosti zaplaceno maximálně 3,1 miliardy $ každá, ale není zaručeno, že na tyto čísla dosáhnou. Prostě podle toho kontraktu nemusí NASA vypisovat výběrové řízení a může snadno navyšovat počet startů, hádám až do vyčerpání té maximální částky.
http://spacenews.com/spacex-wins-5-new-space-station-cargo-missions-in-nasa-contract-estimated-at-700-million/
…už to rozbíjení stupňů (i když pochopitelné) začíná být poněkud nudné a… ULAácké… 🙂
Zajímavé je,že start bude z rampy 40.Bylo kdysi řečeno,že starty pro NASA budou z 39a.Souvisí to nějak z poškozením SLC-39A po startu FH?Nebo probíhá modifikace zpět?To by nemělo trvat tak dlouho.A mise TESS je také pro NASA a má startovat z SLC-40.Máte někdo nějaké podrobnosti?
Pokud vím, tak podle oficiálních informací LC-39A po startu FH nijak vážně poškozena nebyla (pokud nepočítáme standartní postartovní opravy) a ani modifikace zpět na F9 by podle Elona neměla zabrat nějak výrazně více času. Podle mě přesunuli CRS-14 na SLC-40 kvůli misi Bangabandhu, která by snad už mohla být ve verzi Block 5. Další možnost přesunu CRS může být, že chtěli přesunout na SLC-40 všechny starty (což jednu chvíli vypadalo), ale nakonec jim to nevyšlo a Bangabandhu zbyla na LC-39A (přehazovat zpět CRS už se jim asi nechtělo). Většina startů byla teď přesunuta na SLC-40 (už jsem si jich všiml několika). Já si to vysvětluji tak, že chce SpaceX buď modernizovat LC-39A (ve stylu SLC-40, přeci jen loni na to čas neměli kvůli vysoké kadenci startů) a nebo využijí času získaný přesunem startů k přípravám na pilotované lety (tím mám na mysli připojení nástupního ramene pro Crew Dragon atd.) což podle mě taky chvíli potrvá.
Ale i Bandhabantu-1 má letět(dle NSF)ze 40!
https://www.nasaspaceflight.com/2018/02/first-falcon-9-block-5-readying-static-fire-mcgregor-rapid-reuse/
Vzhledem ke konfliktu s CRS-14 je pravděpodobné, že jedna z těchto misí poletí z 39A. Podle Launch Photography to nejspíš bude Bangabandhu.
Ale upřímně nevím, proč SpaceX teď tolik prioritizuje rampu SLC-40. Napadá mě jedině, že by to souviselo s přípravami na instalaci nástupního můstku pro posádku. Nebo třeba SpaceX ještě dohání nějaké menší úpravy rampy, které nestihlo během frmolu kolem premiéry FH.
Díky Petře za odpověď.Musíme se nechat překvapit jak to bude ve skutečnosti.Ale asi k tomu mají pádný důvod,jinak by to nedělali.Hlavně,ať jim to jede bez RUDů!!
Já si myslím to samé, prostě donedávna jela 39A naplno a nyní je čas asi provést nějaké upgrady a opravy. Jak se budou starty štosovat, tak už na to tolik času nebude.