Předokování z IDA-2 na IDA-3: 5. 4. 2021 mezi 12:25 a 13:08✔️
Odlet Crew Dragonu: 2. 5. 2021 02:34:58 ✔️
Přistání Crew Dragonu: 2. 5. 2021 08:56:33 ✔️
Podrobnosti a zajímavosti
Druhý pilotovaný start lodi Crew Dragon a třetí start této lodi celkově, po misích DM-1 a DM-2.
Posádku lodi tvořil velitel Mike Hopkins, pilot Victor Glover, specialisté mise Sóiči Noguči a Shannon Walker. Na ISS se stali členy 64. dlouhodobé expedice.
Mike Hopkins a Victor Glover byli jako posádka vybráni již v srpnu 2018. Až do startu mise DM-2 byli oba také zálohou astronautů Boba Behnkena a Douga Hurleyho. Shannon Walker a Sóiči Noguči se k nim oficiálně připojili až 31. března 2020.
Michael S. Hopkins se do vesmíru již jednou podíval jako člen dlouhodobých expedic 37 a 38 v září 2013 na palubě kosmické lodi Sojuz TMA-10M.
Victor J. Glover je nováčkem, který se do oddílu astronautů dostal v rámci 21. výběru NASA v roce 2013. Mise Crew-1 byla jeho první cestou do vesmíru. Je to první Afroameričan, který se stal součástí dlouhodobé posádky na ISS.
Sóiči Noguči je jediným neamerickým členem posádky, jedná se o astronauta japonské kosmické agentury JAXA. Absolvoval již dvě cesty na ISS, poprvé v roce 2005 v rámci mise STS-114 na palubě raketoplánu Discovery a podruhé v prosinci 2009 na palubě lodi Sojuz TMA-17, kdy byl členem 22. a 23. dlouhodobé expedice. Po startu Crew-1 se stal teprve třetím člověkem v historii, který na oběžnou dráhu letěl ve třech různých strojích.
Shannon Walker se do vesmíru podívala jen jednou, v červnu 2010, na palubě lodi Sojuz TMA-19, kdy byla členkou 24. a 25. dlouhodobé expedice.
Jediným známým členem záložní posádky této mise byl Kjell N. Lindgren. Kjell rovněž absolvoval jeden let do vesmíru, v červenci 2015 na palubě lodi Sojuz TMA-17M, kdy se stal členem 44. a 45. dlouhodobé expedice.
Mise měla původně startovat 31. října, ale byla odložena kvůli vyšetřování problému s motorem Merlin, který se objevil při misi GPSIII-SV04. Příčinou byl zaschlý krycí lak, který ucpal průduch pojišťovacího ventilu plynového generátoru Merlinu. Kvůli tomu musel být vyměněn jeden motor na prvním stupni Falconu 9 pro tuto misi a další motor musel být opraven. Více informací zde.
NASA tuto misi někdy označuje jako USCV-1 (U. S. Crew Vehicle 1).
Na této misi letěl Crew Dragon číslo C207. Posádka se jej rozhodla pojmenovat Resilience („Odolnost“), jelikož tu prý lidé v tomto těžkém období potřebují. Tento Crew Dragon po návratu z mise Crew-1 letěl znovu na turistické misi Inspiration4.
První stupeň Falconu 9 měl číslo B1061.1 a po startu úspěšně přistál na mořské plošině Just Read the Instructions, která se nacházela v Atlantiku ve vzdálenosti 536 km od startovní rampy. Stupeň má poté letět znovu na misi Crew-2.
Vývoj data startu: 3. čtvrtletí 2019 → 2020 → 30. srpna 2020 → 27. září 2020 → 23. října 2020 → 31. října 2020 → 12. listopadu 2020 → 15. listopadu 2020 → 16. listopadu 2020
Kdysi dávno chemik, od roku 2018 redaktor popularizačního webu ElonX, kterému už v dětství učarovala kosmonautika a to natolik, že o ní začal pravidelně informovat. Jeho nejoblíbenější mise SpaceX je Falcon Heavy Demo.
Co vedlo k tak radikální změně plánů na přistání Crew-1? Z počátku se říkalo, že chtějí přistávat ve dne a čas mají do 12.kvetna a chtějí se vyhnout nočnímu přistání a teď přistávají uprostřed noci a ještě po absolutně rozdílné dráze než DM-2. Říká se, že je to počasím, ale to je hodně krátké vysvětlení. Z pohledu na Windy vidím silný vítr přes celý Mexický záliv a tišinu u pobřeží Floridy. Jak jde tohle vše dohromady?
Těžko říct, možná už je přestalo bavit, jak do sebe pořád “naráželi” na ISS. Nebo už se posádka Crew-1 moc těšila na pořádné jídlo a pořádnou sprchu, tak prostě nastoupili a letěli domů :-D.
Dr.Valve
17. 11. 2020 7:48
Takže už sú tam, existuje nejaké nové info ako zvládli vylepšenie ochrany lodi počas návratu na zem? Plánovalo sa vylepšenie štítu a pár vecí ohľadom pristávania.
fanda
16. 11. 2020 13:37
Já držím palce ještě více než při demu2. Šťastnou cestu tam i zpět!
Meh
15. 11. 2020 23:49
Ty dvere jim dolehaji jak plechy na Tesle 🙂
Radim Slovák
14. 11. 2020 13:23
Na Dragonu pro Crew-1 jsou vidět jen dvě okna kolem nástupního průlezu, myslel jsem že když poletí čtyřčlenná posádka, budou již instalovány i další dvě okna. Možná jsem tuto informaci přehlédl, neví někdo jak se to s okny má, kolik jich má vlastně Dragon mít?
Ono to na snímcích interiéru vypadá, jako by krajní sedadla vedle sebe ta okna měla, jen jako by byla zaslepená i na snímcích exteriéru je vidět, že ty venkovní panely tam mají oválný obrys jako by tam to okno mělo být. Možná s tím někdy počítali a nakonec se to nerealizovalo ve finálním provedení.
Michal Hradčovský
13. 11. 2020 17:51
Na modré nášivce pro tuto misi jsou 4 znaky… je to jen můj odhad nebo jsou to symboly pro Dragon, Apollo, Gemini, Mercury?
Děkujeme, že jste letěli se SpaceX. A pro ty, kteří se účastní našeho “Frequent flyer” programu – tímto letem získáváte 68 000 000 mil.
….
– děkujeme, a ty míle bereme. Jsou přenositelné?
– s tím se budete muset obrátit na naše marketingové oddělení
https://twitter.com/NASASpaceflight/status/1388750153528586240?s=20
Co vedlo k tak radikální změně plánů na přistání Crew-1? Z počátku se říkalo, že chtějí přistávat ve dne a čas mají do 12.kvetna a chtějí se vyhnout nočnímu přistání a teď přistávají uprostřed noci a ještě po absolutně rozdílné dráze než DM-2. Říká se, že je to počasím, ale to je hodně krátké vysvětlení. Z pohledu na Windy vidím silný vítr přes celý Mexický záliv a tišinu u pobřeží Floridy. Jak jde tohle vše dohromady?
Těžko říct, možná už je přestalo bavit, jak do sebe pořád “naráželi” na ISS. Nebo už se posádka Crew-1 moc těšila na pořádné jídlo a pořádnou sprchu, tak prostě nastoupili a letěli domů :-D.
Takže už sú tam, existuje nejaké nové info ako zvládli vylepšenie ochrany lodi počas návratu na zem? Plánovalo sa vylepšenie štítu a pár vecí ohľadom pristávania.
Já držím palce ještě více než při demu2. Šťastnou cestu tam i zpět!
Ty dvere jim dolehaji jak plechy na Tesle 🙂
Na Dragonu pro Crew-1 jsou vidět jen dvě okna kolem nástupního průlezu, myslel jsem že když poletí čtyřčlenná posádka, budou již instalovány i další dvě okna. Možná jsem tuto informaci přehlédl, neví někdo jak se to s okny má, kolik jich má vlastně Dragon mít?
Tohle by měla být standardní konfigurace. Pokud vím, tak není v plánu přidávat další okna.
Ono to na snímcích interiéru vypadá, jako by krajní sedadla vedle sebe ta okna měla, jen jako by byla zaslepená i na snímcích exteriéru je vidět, že ty venkovní panely tam mají oválný obrys jako by tam to okno mělo být. Možná s tím někdy počítali a nakonec se to nerealizovalo ve finálním provedení.
Na modré nášivce pro tuto misi jsou 4 znaky… je to jen můj odhad nebo jsou to symboly pro Dragon, Apollo, Gemini, Mercury?
Shuttle tam je, ne Dragon. Jinak zbytek máte správně.
Start mise je posunut na ne dříve než 24. října 2020.
Díky za upozornění, upravíme to.
Michal Václavík upozornil na ČT24, že mise je plánována na NET 27.9.2020.
https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10101491767-studio-ct24/220411058290802
Velmi zaujimavy simulator dockovania Crew Dragona k ISS:
https://iss-sim.spacex.com/
Skusal som iba raz, ale nevyslo 🙂
Děkuji nechci :-). Když si vzpomenu, kolik času jsem strávil u simulátoru přistání F9 na plošině …
https://scratch.mit.edu/projects/76866912/
Tohle je snažší f9 simulátorstačí srovnat všecjny osy do 0 a potom se začít přibližovat
Díky, moc hezké, hezky jsem se zadokoval.
Tak to je pecka. Mně to vyšlo na poprvé, ale letěl jsem tak pomalu, že by posádka dřív umřela hlady 😀