Mise COTS-1
<< | Informace | Články | Fotky | Videa | >> |
Základní informace
- Datum startu: 8. 12. 2010 16:43 SEČ
- Startovní okno: 6 minut (16:38–16:44)
- Stav: Mise byla úspěšná
- Statický zážeh: Proběhl 4. 12. 2010 (Co je to statický zážeh)
- Primární náklad: Kosmická loď Dragon číslo C101
- Hmotnost nákladu: Neznámá
- Raketa: Falcon 9 v1.0 (nejspíš první stupeň B0004)
- Cíl: Nízká oběžná dráha Země
- Startovní rampa: SLC-40 (Cape Canaveral Air Force Station, Mys Canaveral, Florida)
- Pokus o přistání stupně: Proběhl neúspěšný pokus o přistání na padácích (selhání padáků)
- Press kit ke stažení zde
Podrobnosti a zajímavosti
- Při této misi se Dragon stal první soukromou kosmickou lodí, která dosáhla oběžné dráhy a bezpečně se vrátila na zem.
- Dragon byl vypuštěn bez trunku a nedisponoval tedy solárními panely. Ty byly poprvé použity až při následující misi COTS-2.
- První ze dvou startů v rámci projektu COTS.
- Podle původního kontraktu se měl tento start uskutečnit v druhém čtvrtletí roku 2008.
- 22. listopadu 2010 obdrželo SpaceX od FAA povolení pro loď Dragon, aby mohlo dojít k jeho návratu do atmosféry a přistání do moře. Šlo o první povolení tohoto druhu pro soukromou společnost.
- První pokus o start 7. prosince byl zrušen kvůli prasklinám na niobovém prodloužení trysky motoru Merlin ve druhém stupni (problém byl vyřešen odstřihnutím části trysky)
- Sekundárním nákladem byl nanosatelit SMDC-ONE a dva 3U cubesaty amerického úřadu NRO.
- Jako hmotnostní maketu vezl s sebou Dragon kolo francouzského sýra Le Brouère, což byla narážka na skeč skupiny Monty Python’s Flying Circus s názvem Cheese Shop Sketch. Tento žert byl veřejnosti odhalen až po bezpečném přistání lodi Dragon v oceánu.
- Po plánovaných dvou obletech planety Země byl proveden deorbitační zážeh a tentýž den ve 20:02 SEČ Dragon přistál na padácích v Pacifiku, 500 mil západně od Mexika.
- Druhý stupeň rakety Falcon 9 byl po odpojení lodi Dragon znovu zažehnut. Sekundárním cílem této mise bylo totiž ukázat schopnost Falconu 9 znovu zažehnout motor a dostat se nad nízkou oběžnou dráhu (druhý stupeň dosáhl výšky 11 000 km).
- Dragon z této mise visí ze stropu v sídle společnosti SpaceX v Hawthorne.
- Vývoj data startu: 2009 → leden 2010 → duben 2010 → červenec 2010 → září 2010 → 23. října 2010 → 7. prosince 2010 → 8. prosince 2010
Související články
- Historky ze SpaceX: Oprava Merlinu nůžkami na plech pár dní před startem
- Spolupráce NASA a SpaceX: Zásobování ISS
- Kosmická loď Dragon
- Statistiky SpaceX v letech 2010-2013 (Kosmonautix.cz)
- TOP5: Největší momenty v historii SpaceX (Kosmonautix.cz)
Fotky
Videa
Oficiální přenos SpaceX:
Alternativní přenos NASA:
Postartovní tisková konference s Elonem Muskem:
- Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další - 17. 11. 2024
- Mise GSAT-N2 - 15. 11. 2024
- Mise Optus-X - 13. 11. 2024
Když teda Dragon nepotřebuje trunk, proč ho má? Jenom kvůli tomu, aby mohl vozit více nákladu ?
Tato mise trvala jen pár hodin, neboť Dragon pouze párkrát obletěl Zemi a následně přistál. Stačily mu tedy baterie. Cesta na ISS a zpět je ale o dost delší, takže Dragon potřebuje solární panely, které jsou umístěny právě na trunku.
Jen doplním Petra a doufám, že se nepletu, když napíšu, že trunk není jen další prostor (ač nehermetizovaný) pro náklad a nosič solárních panelů. Má i ochrannou funkci pro tepelný štít. Myslím, že je to srovnatelné s Apolem 13, kde nemohli/nechtěli odhodit poškozený servisní modul, aby neodkryli tepelný štít, který by se mohl při obletu Měsíce a následném návratu k Zemi poškodit. Odhazovali ho až před vstupem do atmosféry. Podle mě má trunk stejný úkol, ale pokud nebyl součástí COTS-1 tak mě napadá leda nějaká maketa, která by chránila tepelný štít. Pokud by nic neměl a letěl by samotný tak by to asi bylo dost riskantní.
Jediná další možnost, která mě napadá je, že by musel Dragon zůstat při obletu připojený k hornímu stupni a oddělit se až před vstupem do atmosféry. Přiznám se, že průběh této mise neznám, ale tahle možnost mi přijde nepravděpodobná. Těžko by pak mohla SpaceX demonstrovat funkčnost samostatného Dragonu.
Zrovna to tu dohledávám,
https://www.reddit.com/r/spacex/comments/35j51g/what_junk_is_in_the_trunk/?st=jgfit0zj&sh=3f5dc83b
Je to diskuze o nákladu v trunku a jeho funkci, hlavně se bavili o trunku pro crew dragon, ale ty myšlenky jsou z části stejné. Nepleteš, spíš si ještě nenapsal všechno. Přeložím z toho co tu stojí – adaptér pro Dragon na Falconu, slouží i jako ochrana Dragonu při RUD Falconu, solární panely, výměníky tepla, u crew dragonu tam budou i kormidla pro abort, kyslíková nádrž, kamera/y. Tome, mě napadá, že možná tu situaci vyhodnotili tak, že při 3 hodinovém letu je riziko poškození štítu velmi malé.
Dragon se během COTS-1 prostě oddělil od druhého stupně (respektive konkrétně od nějakého pseudotrunku) a byl přímo vidět tepelný štít. Viz obrázek
Měl Dragon při téhle misi trunk? Skoro bych řekl, že né
Ti řeknu, že si mi zamotal hlavu 10-15 minut sem hledal, prolézal press kity a web při téhle misi se dle plánu nerozvinovali solární panely, takže nejspíš neměl, na ty 2-3 hodiny to moc potřeba nebylo. Až před misí COTS-2 se začalo mluvit o prvním rozložení solárních panelů. Viz. https://www.greenoptimistic.com/spacex-dragon-solar-panels-20120109/#.Wt5nW38uCHs
Pěkně jim tam blafla ta hadice na věži při startu.
Jinak super článek jen tak dál.