Mise Blue Ghost / Resilience

<< Informace Články Fotky Videa Aktuálně >>

Základní informace

  • Datum startu: 15. 1. 2025 07:11:39 SEČ
  • Startovní okno: Okamžité (Co je to startovní okno)
  • Stav: Mise byla úspěšná
  • Statický zážeh: Nebyl proveden (Co je to statický zážeh)
  • Primární náklad: Lunární landery Resilience a Blue Ghost
  • Hmotnost nákladu: Přibližně 2611 kg (Blue Ghost 1517 kg + 94 kg náklad NASA + přibližně 1000 kg HAKUTO-R Resilience)
  • Raketa: Falcon 9 v1.2 Block 5 (již použitý první stupeň B1085.5)
  • Cíl: TLI (Trans Lunar Injection) – přechodová dráha k Měsíci
  • Startovní rampa: LC-39A (Kennedyho vesmírné středisko, Merritt Island, Florida, USA)
  • Pokus o přistání stupně: Úspěšný, na mořské plošině JRTI
  • Press kit ke stažení zde

Podrobnosti a zajímavosti

  • Nákladem této mise budou dva lunární landery – HAKUTO-R Resilience a Blue Ghost.
  • Blue Ghost je lander firmy Firefly Aerospace. Lander váží 1517 kg, z čehož 1036 kg tvoří pohonné látky. Je schopen na Měsíc dopravit až 150 kg nákladu.
  • Lander Blue Ghost při této misi ponese náklad pro americkou NASA, která si jeho nosnou kapacitu pronajala v únoru 2021. Za cenu 93,3 milionů dolarů se tehdy firma Firefly zavázala dopravit na měsíční povrch 10 vědeckých přístrojů o celkové hmotnosti 94 kg. V prosinci roku 2024 došlo k určitým úpravám kontraktu a ceny. Na předstartovním brífinku NASA bylo upřesněno, že 10 přístrojů NASA bude na Měsíc dopraveno za 44 milionů dolarů, nicméně za celou misi NASA zaplatí 101 milionů dolarů. Navýšení celkové ceny způsobilo prodloužení mise a modifikace určitých přístrojů.
  • Název mise landeru Blue Ghost je Ghost Riders in the Sky, což odkazuje na stejnojmennou country píseň.
  • Ač Firefly v současnosti provozuje lehký raketový nosič Firefly Alpha a vyvíjí středně těžký nosič Medium Launch Vehicle (MLV) s plánovanou nosností 16 300 kg na nízkou oběžnou dráhu, nevlastní raketu, která by byla schopna její lander vynést směrem k Měsíci. V květnu 2021 si proto firma zajistila let na raketě Falcon 9.
  • Vlastníkem druhého landeru s názvem HAKUTO-R Resilience je japonská firma ispace. Původně se jednalo o mezinárodní holandsko-japonský tým, který se účastnil soutěže Google Lunar X-Prize, nicméně Holanďané tým v roce 2013 opustili a od té doby na vývoji landeru pracují pouze Japonci. Dlouhodobým cílem společnosti ispace je vývoj landerů a roverů, díky kterým se bude moci ucházet o výzkumné a dopravní zakázky soukromých a státních kosmických organizací.
  • Japonský lander Resilience dopraví na Měsíc evropský minirover Tenacious, který vyvinula lucemburská pobočka firmy ispace. Rover měří 26 x 31,5 x 54 cm a váží 5 kg. Kromě toho dopraví lander na měsíční povrch i náklad soukromých firem a Tchaj-wanské univerzity.
  • Startovní kontrakt na Falconu 9 si firma ispace zajistila už v srpnu 2019. Zaplatila si tehdy dva starty rakety Falcon 9. První start se měl uskutečnit v říjnu 2021, druhý pak o dva roky později. Postupně docházelo k odkladům. První mise nakonec startovala až v prosinci 2022 a v březnu roku následujícího dosáhl lander oběžné dráhy Měsíce. O měsíc později se lander pokusil o přistání, nicméně nebyl úspěšný.
  • O tom, že firmy Firefly a ispace spojily síly a poletí společně na jednom Falconu 9, jsme se dozvěděli pouhých pár týdnů před startem.
  • Po startu z rampy LC-39A budou oba landery dopraveny na velmi protáhlou eliptickou dráhu 190 x 316 000 km, se sklonem 35°. Poté se oba rovery odpojí od horního stupně a každý poletí k Měsíci po jiné trajektorii.
  • Blue Ghost stráví po vynesení přibližně 25 dní kontrolou subsystémů a spouštěním jednotlivých přístrojů. Další 4 dny mu pak zabere cesta k Měsíci. Následujících 16 dní by měl lander strávit úpravou oběžné dráhy okolo Měsíce a poté se pokusí přistát v oblasti Mare Crisium (Moře nepokojů). Na jeho povrchu má pracovat celý měsíční den, tedy 14 pozemských dní a ještě několik hodin poté, co nastane měsíční noc.
  • Cesta k Měsíci potrvá landeru Resilience déle. Využije totiž podobně jako při předchozí misi HAKUTO-R Mission 1 nízkoenergetickou přechodovou dráhu, která vyžaduje méně paliva. Cesta k Měsíci se tímto způsobem ale protáhne na více než čtyři měsíce. Podobnou dráhu použila například sonda NASA Grail v roce 2011. Zde je k vidění animace letové trajektorie. K přistání by mělo dojít v oblasti Mare Frigoris (Moře chladu).
  • Přistání prvního stupně Falconu 9 proběhlo úspěšně na plovoucí plošině Just Read the Instructions, která byla umístěna v Atlantiku ve vzdálenosti 700 km od místa startu.
  • SpaceX při této misi pravděpodobně provedlo záchranu aerodynamických krytů. Loď Bob pro tyto účely byla umístěna v Atlantiku ve vzdálenosti 840 km, aby kryty vylovila po jejich přistání do vody. Nevíme však, jestli byla záchrana krytů úspěšná.
  • Aerodynamický kryt na této misi byl již použitý. Jedna jeho polovina letěla podvacáté a druhá podvanácté.
  • Vývoj data startu: 2023 → 4. čtvrtletí 2024 → leden 2025 → polovina ledna 2025 → 15. ledna 2025

Související články

Fotky

Videa

Záznam oficiálního přenosu ze startu:

Česky komentovaný přenos od Kosmonautix.cz:

Cesta landeru Blue Ghost k měsíci:

Dokončení roveru Tenacious:

Integrace nákladu na rover Tenacious:

Aktuální informace


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!

Jiří Hadač



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

3 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
prochzde

Jen info o misi Mise Blue Ghost / Resilience
62716    BLUE GHOST 2025-010A PAYLOAD    US  2025-01-15 AFETR    11390.87 35.04   322453   189   
62717    HAKUTO-R    2025-010B PAYLOAD   JPN  2025-01-15 AFETR    13491.54 35.17   362529   176   

a jak si vede

62720    BLUE RING PATHFINDER   2025-011A PAYLOAD US 2025-01-16 AFETR  374.69 29.99 19251 2426 LARGE

Mr. G

B1085.4
pristavat sa bude na JRTI
– SpaceX – Launches

Petr Melechin

B1085.5 😉