Mise Ax-2

<< Informace Články Fotky Videa Aktuálně >>

Základní informace

  • Datum startu: 21. 5. 2023 23:37:09 SELČ
  • Startovní okno: Okamžité (Co je to startovní okno)
  • Stav: Start byl úspěšný / Dragon se po 8 dnech na ISS vrátil na Zemi
  • Statický zážeh: Proběhl 20. 5. 2023 v 03:37 SELČ (Co je to statický zážeh)
  • Primární náklad: Kosmická loď Crew Dragon (C212.2 Freedom) s 4člennou soukromou posádkou 
  • Hmotnost nákladu: Crew Dragon má hmotnost přibližně 12 tun
  • Raketa: Falcon 9 v1.2 Block 5 (nový první stupeň B1080.1)
  • Cíl: ISS na nízké oběžné dráze Země (typicky 400 x 400 km se sklonem 51,6°)
  • Startovní rampa: LC-39A (Kennedyho vesmírné středisko, Merritt Island, Florida, USA)
  • Pokus o přistání stupně: Úspěšný, na pevninské plošině LZ-1
  • Press kit ke stažení zde

Milníky mise

Časy a data jsou v SEČ/SELČ.

  • Generálka předstartovních příprav: 19. 5. 2023 ✔️
  • Statický zážeh: 20. 5. 2023 03:37 ✔️
  • Start: 21. 5. 2023 23:37 ✔️
  • Dokování na ISS: 22. 5. 2023 15:12 ✔️
  • Otevření poklopu: 22. 5. 2023 17:00 ✔️
  • Odlet Crew Dragonu: 30. 5. 2023 17:05 ✔️
  • Přistání Crew Dragonu: 31. 5. 2023 05:04 ✔️

Podrobnosti a zajímavosti

  • Mise je někdy označována také jako Axiom Mission 2 nebo Axiom-2.
  • Desátý pilotovaný start lodi Crew Dragon a jedenáctý celkově.
  • Tato mise byla třetím soukromým pilotovaným startem společnosti SpaceX a druhým, který zamířil na Mezinárodní kosmickou stanici ISS. Prvními dvěma soukromými misemi byly Inspiration4 v září 2021 a Ax-1 v dubnu 2022. Stejně jako u předchozích misí i tentokrát nebyl nikdo z posádky aktivním členem kosmonautického oddílu NASA či jiné státní agentury.
  • Crew Dragon se díky misi Ax-1 stal druhou pilotovanou lodí, která na ISS dopravila platící soukromé osoby. Historicky první turistickou misí byl Sojuz TM-32, který v dubnu 2001 dopravil k ISS Dennise Tita. Ten v budoucnu plánuje obletět Měsíc ve Starship.
  • Tuto misi umožnila iniciativa NASA, která určuje pravidla pro krátké pobyty soukromých osob na ISS. Účastníci při své misi dostali možnost zabývat se vědou, výrobou, výzkumem či alternativně i marketingem. První vlaštovkou je firma Axiom Space, která si u SpaceX objednala celkem 4 mise na dopravu astronautů na ISS. Toto bude druhá z těchto misí.
  • Tito soukromníci však museli zaplatit nejen za dopravu na ISS, ale navíc za každý den pobytu, aby se pokryly náklady NASA na systém podpory života či jídla a připojení k Internetu. Při misi Ax-1 požadovala NASA přibližně 35 tisíc dolarů za osobu a den. Od mise Ax-2 však musí každý účastník vytáhnout z peněženky mezi 85 až 145 tisíci dolary.
  • Posádku Ax-2 tvořili velitelka Peggy Whitson, pilot John Shoffner a specialisté Ali AlQarni a Rayyanah Barnawi.
  • Peggy Whitson je 63letá bývalá astronautka NASA, která ve vesmíru byla již třikrát. Poprvé se tak stalo v roce 2002, kdy na ISS strávila bezmála půlrok jako členka 5. dlouhodobé expedice. Zpět na Zemi se vrátila v listopadu 2002 v rámci poslední mise raketoplánu před nešťastným letem Columbie STS-107. Na dlouhodobé expedice k ISS se vypravila ještě dvakrát, od října 2007 do dubna 2008 byla členkou 16. dlouhodobé expedice a od listopadu 2016 do září 2017 byla členkou expedic 5052. Celkově strávila ve vesmíru téměř 666 dní a přestože již od června roku 2018 není členkou oddílu astronautů NASA, stále jde o rekordní zápis mezi všemi americkými astronauty. Pokud bychom rozšířili seznam o sovětské a ruské astronauty, žebříčkem se sice propadne, ale stále si udrží hezké 10. místo. Podnikla také 10 výstupů do volného prostoru a strávila zde více než 60 hodin, což ji řadí na 5. místo v dějinách kosmonautiky. Od roku 2020 pracuje jako konzultantka ve firmě Axiom Space. Pro misi Ax-1 podstoupila výcvik jako velitelka záložní posádky.
  • Pilotem mise Ax-2 byl 65letý americký podnikatel, sportovní pilot a automobilový závodník John Shoffner, který přes 20 let pracoval v telekomunikační firmě Dura-Line a v roce 2012 založil automobilovou stáj J2-Racing. Několikrát se zúčastnil i 24hodinových závodů Nürburgring. Téměř 30 let je i sportovním pilotem, který na různých jedno- i vícemotorových strojích nalétal více než 8500 hodin. Je také vlastníkem letuschopného stroje Republic P-47 Thunderbolt, který má přezdívku Wicked Wabbit. Podobně jako Peggy Whitson i on poprvé prošel tréninkem jako pilot záložní posádky mise Ax-1.
  • Prvním specialistou mise byl 31letý Ali AlQarni, kapitán Saudského královského letectva, který na stroji F-15SA nalétal téměř 2400 hodin.
  • Druhou specialistkou byla 33letá biomedička Rayyanah Barnawi, které se během pobytu na stanici věnovala svému vlastnímu výzkumu adheze kmenových buněk rakoviny prsu. Byla to první astronautka ze Saúdské Arábie ve vesmíru.
  • Celá mise měla trvat 12 dnů, přičemž 10 dnů by členové posádky strávili na ISS. Nakonec ale byl pobyt zkrácen na 8 dnů, takže celkové trvání mise bylo 10 dnů.
  • Posádka během mise prováděla více než 20 vědeckých experimentů v oblasti fyziologie či nových technologíí.
  • Záložní posádku tvořili Michael López-Alegría, bývalý astronaut NASA a velitel předchozí mise Ax-1, pilot Walter Villadei, plukovník italského letectva, Ali Alghamdi, pilot Saúdského královského letectva, a Mariam H. Fardous, saúdská epidemioložka a humanitární pracovnice.
  • Pro tuto misi byl použit zbrusu nový první stupeň B1080.1 a šlo tak o první čistě soukromý start s novým stupněm Falconu 9. Mimochodem, při misi Inspiration4 se jednalo o třetí použítí a při misi Ax-1 o použití druhé.
  • Přistání prvního stupně Falconu 9 proběhlo úspěšně na pevninské plošině LZ-1 na Mysu Canaveral. Bylo to poprvé, co pilotovaná mise přistávala na pevnině. Bylo to možné díky zvýšenému výkonu Falconu 9, což SpaceX předtím otestovalo na misích Starlink.
  • Vývoj data startu: 2022 → podzim 2022 → listopad 2022 → jaro 2023 → 2. čtvrtletí 2023 → květen 2023 → 1. května 2023 → 2. května 2023 → 9. května 2023 → 18. května 2023 → 21. května 2023

Související články

Fotky

Návrat

Na orbitě

Mise

Posádka

Videa

Přenosy

Záznam oficiálního přenosu ze startu:

Český přenos ze startu od Kosmonautix.cz:

Záznam oficiálního přenosu z dokování:

Český přenos z dokování od Kosmonautix.cz:

Pozdravy z oběžné dráhy:

Vítání posádky na ISS:

Loučení posádek před odletem:

Uzavření poklopu před odletem:

Záznam přenosu z odletu z ISS:

Záznam přenosu z přistání Dragonu:

Mise Ax-2

Představení Johna Shoffnera:

Představení astronautky Rayyanah Barnawi:

Představení astronauta Ali AlQarni:

Představení Peggy Whitson:

Statický zážeh Falconu 9:

Sestřih nejdůležitějších momentů z mise:

Přistání prvního stupně Falconu 9:

Tiskové konference

Tisková konference o misi Ax-2:

Tisková konference o vědě na misi Ax-2:

Tisková konference s posádkou:

Tisková konference po FRR:

Tisková konference po FRR:

Postartovní tisková konference:

Tisková konference s posádkou po návratu z orbity:

Aktuální informace


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!

Jiří Hadač



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

5 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Mr. G
Radek S

Neví někdo co umožnilo SpaceX při crew misi přistát na pevninské plošině? Podařilo se optimalizovat spotřebu nebo jde přímo o úpravy 1. stupně?

Petr Melechin

Především provozují Merliny s vyšším maximálním výkonem než v minulosti. Nejdříve to otestovali a ověřili na misích Starlink.

Ján K

Mne sa zdá, že ISS moc nevyužíva možnosť priviezť užitočný náklad na ISS v turistických misiách, keďže sa môže 1. stupeň vrátiť na pevninu.. to je možno trochu mrhaním príležitostí.. predsa za málo by mohli i čosi užitočné doniesť a vyplniť kapacitu..
(mýlim li se, tak mne opravte)

Petr Melechin

Když Dragon veze lidi, tak má jen málo místa pro dodatečný náklad, ale i to je využito na misích pro NASA. Tohle je ale soukromá mise společnosti Axiom a posádka pravděpodobně potřebuje dostupný prostor pro náklad pro vlastní účely. NASA provádí několik zásobovacích misí ročně, které vozí jen náklad, a pokud by jim to nestačilo, můžou kdykoli přidat další.