Mise Arabsat 6A
<< | Informace | Články | Aktuálně | Fotky | Videa | >> |
Základní informace
- Datum startu: 12. 4. 2019 00:35 SELČ
- Startovní okno: 116 minut (00:35–02:31) (Co je to startovní okno)
- Stav: Mise byla úspěšná
- Statický zážeh: Proběhl 5. 4. 2019 v 18:00 SELČ (Co je to statický zážeh)
- Primární náklad: Saúdsko-arabská telekomunikační družice Arabsat 6A postavená na platformě A-2100 společností Lockheed Martin
- Hmotnost nákladu: Přibližně 6465 kg (hmotnost bez paliva je 3520 kg)
- Raketa: Falcon Heavy Block 5 (nové stupně B1052.1, B1053.1 a B1055.1)
- Cíl: Dráha přechodová ke geostacionární (GTO)
- Výsledná orbita: 327 km x 89 815 km x 22,96°
- Startovní rampa: LC-39A (Kennedyho vesmírné středisko, Merritt Island, Florida)
- Pokus o přistání stupňů: Všechny tři stupně přistály úspěšně – boční stupně na pevnině (LZ-1 a LZ-2) a centrální stupeň na mořské plošině OCISLY (avšak následně se převrhl, než mohl být zajištěn)
- Pokus o zachycení krytu: Kryty byly jen vyloveny z vody
- Press kit ke stažení zde
Podrobnosti a zajímavosti
- První komerční start rakety Falcon Heavy, první start SpaceX pro saúdsko-arabskou společnost ArabSat
- První start Falconu Heavy ve variantě Block 5. Oproti prvnímu Falconu Heavy byla raketa vybavena černými nohami, titanovými kormidly na všech stupních a dalšími vylepšeními. Podle Elona Muska měl tento Falcon Heavy o 10 % vyšší výkon než ten první.
- Raketové stupně byly u této mise zcela nové. V listopadu a prosinci 2018 byly odeslány z Hawthorne na testování do McGregoru. Po tomto startu budou oba boční stupně velmi rychle použity znovu na misi STP-2.
- Plošina OCISLY se nacházela přibližně 965 km od pobřeží, což je nejdále v historii SpaceX
- Centrální stupeň měl při odpojení od horního stupně rekordně vysokou rychlost 2981 m/s, takže jeho návrat atmosférou a přistání bylo možná doposud úplně nejnáročnější ze všech. Jednalo se o první úspěšné přistání centrální stupně vůbec. Bohužel než moh být stupeň po přistání zajištěn, rozbouřené moře jej převrhlo.
- Kontrakt na výrobu satelitu se společností Lockheed Martin byl podepsán v dubnu 2015
- Satelit je na geostacionární dráze umístěn na 30,5° východní délky. Poskytuje televizní, telefonní a internetové služby zákazníkům na Středním východě, v Evropě a Africe. Předpokládaná oblast pokrytí (údaje jsou ze stránky firmy ArabSat pro 30,5°, i když odpovídají družici Arabsat 5A).
- Satelit pro dosažení geostacionární dráhy použije standardní chemický pohon
- V únoru 2018 byl satelit dokončen a poté byl poslán do testovacího střediska Sunnyvale, kde podstoupil vakuové zkoušky, testy na vibrace, chlad a horko
- Družice byla vyrobena souběžně se sesterským satelitem HellasSat-4/SaudiGeoSat-1, který byl v únoru 2019 vynesen na raketě Ariane 5
- Raketa letěla s novým aerodynamickým krytem vybaveným tepelnou ochranou na špičce, kterou jsme poprvé viděli na misi GPSIII-SV01. Oba aerodynamické kryty pak byly během této mise vyloveny z vody a později byly použity znovu na misi Starlink v1-1.
- Toto prý byla sedmá mise SpaceX s raketou vybavenou novými tlakovými nádobami na helium (COPV 2.0). Měla by tedy představovat splnění požadavku NASA na provedení alespoň sedmi misí s těmito nádobami před letem Falconu 9 s lidskou posádku.
- Vývoj data startu: 1. čtvrtletí 2018 → 3. čtvrtletí 2018 → 4. čtvrtletí 2018 → přelom 2018/2019 → únor 2019 → březen 2019 → 8. dubna 2019 → 10. dubna 2019 → 11. dubna 2019 → 12. dubna 2019
Související články
- Rozbouřené moře zničilo centrální stupeň Falconu Heavy po přistání
- Aerodynamické kryty z mise Arabsat 6A budou použity znovu, i když přistály ve vodě
- Proč jsme tak dlouho čekali na Falcon Heavy?
- Vylepšený Falcon Heavy čeká při první komerční misi náročné přistání (podrobný článek o této misi)
- Falcon Heavy má za sebou statický zážeh a Starhopper poprvé viditelně poskočil
- Falcon Heavy potřebuje další dva úspěšné starty pro získání armádní certifikace
- Příští Falcon Heavy už má termín startu a čeká jej náročné přistání
- Na jaře možná poletí dva Falcony Heavy těsně po sobě
- SpaceX stále plánuje let Crew Dragonu v lednu a přípravy na další Falcon Heavy jsou v plném proudu
- Elonovinky #41: Nové zakázky pro Falcon Heavy
- Falcon Heavy má jen dvě potvrzené mise, najde SpaceX pro obří raketu nějaké využití?
- Zrušené projekty SpaceX #3: Crossfeed neboli přečerpávání paliva mezi stupni Falconu Heavy
- Vše o Falconu Heavy
- Fotky z příprav satelitů Arabsat 6A a HellasSat 4/SaudiGeoSat 1
Aktuální informace
Fotky
Videa
Oficiální přenos SpaceX:
Přivezení aerodynamických krytů:
Přistání bočních stupňů:
Statický zážeh:
Přistání všech stupňů:
Video z přepravy centrálního stupně:
View this post on Instagram
Odhození aerodynamického krytu:
The fairing supporting this mission previously flew on Falcon Heavy’s Arabsat-6A mission pic.twitter.com/iTgqqtl1pW
— SpaceX (@SpaceX) November 5, 2019
Finální integrace Falconu Heavy před statickým zážehem:
Booster mate inside SpaceX's hangar at LC-39A ahead of Falcon Heavy’s static fire yesterday pic.twitter.com/G7ZPhOBkyj
— SpaceX (@SpaceX) April 6, 2019
- Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další - 17. 11. 2024
- Mise GSAT-N2 - 15. 11. 2024
- Mise Optus-X - 13. 11. 2024
Jedno pekne video 😉 https://www.youtube.com/watch?v=uLCXn445-eQ
Dival sem se na nej vcera odpoledne a musim rict, ze se mu to podarilo zachytit moc hezky, ani se to tolik netrepalo. Hezky zvladnute.
Už to tu niekde pravdepodobne bolo, ale celkom ma zaujal záber kamery v LOX tanku (omylom pár krát preblikla počas prenosu). Ktovie kde všade tie kamery majú..:)
https://twitter.com/elonmusk/status/1116479251669078016
Hezká práce. Gratuluji. Ještě hezkých pár letů se to neokouká. Škoda že nejdou lepší záběry i přistávání centrálního stupně. Možná dát příště kameru vedle na loď a ne jen přímo na plošinu.
Ta loď je dost daleko, kamera zaznamenává a i záznam bude, jenom se ho moc nevede vysílat on line kvůli plasmě z motorů
jj je jasné že záznam bude,ale i pohled z lodi kousek dál by byl fajn.
Doporučuji zhlédnout tohle video.
To 90000km apogeum se mi nějak nezdá, zvlášť s u satelitu chemickým pohonem bych čekal tak okolo 37000km. To plánují nějaký bi-eliptický transfer? Na druhou stranu se v 90000km bude dobře srovnávat dráha s rovníkem.
Fakt že jo! To je mocná orbita, FH má fakt sílu. Jsem zvědav kolik paliva tím ušetří oproti 37000km apogeu.
Když se podíváš semhle a semhle, tak opravdu tak vysoko je. Má GTO delta v 1502 m/s. Pokud je standartní potřebné delta v GTO pro KSC cca 1800 m/s a pokud budeme počítat, že na udržení na GEO za rok potřebuje 50 m/s, tak tam opravdu SpaceX pár let života Arabsatu 6a přidala.
Podle CEO Arabsatu to prodlouží životnost o 3–5 let.
Co udělali s těmi kryty, že se dají použít znova? Tvrdilo se přeci, že po kontaktu s vodou už se nesmí použít. Proto taky vznikl celý ten cirkus Mr.Steven. A najednou to půjde? Znamená to, že celé zachytávání do sítě zruší a bude stačit lovit kryty z vody?
Mají se použít u mise Starlink, což je interní mise SpaceX, troufám si tvrdit, že na podobné misi poletí i ten první stupeň co elegantně přistál do moře. Mohou si tak otestovat jestli to jde a pokud něco selže tak to bude pouze věci SpaceX narozdíl od misí pro platícího zákazníka….
Nezdálo se vám, že jeden z bočních stupňů byl po přistání trochu nakřivo?
Teď si to z hlavy nevybavuju, ale je to možné. Na druhou stranu, počítá se s tím, že se to může stát, nohy mají deformační zóny a zkrátka se vymění.
RIP center core 😓
https://www.theverge.com/platform/amp/2019/4/15/18311945/spacex-falcon-heavy-center-core-drone-ship-rough-ocean?utm_campaign=theverge&utm_content=chorus&utm_medium=social&utm_source=twitter&__twitter_impression=true
Na poslednej detailnej fotke je vidiet poskodenie farby na spickach boostrov. Mozu to byt spicky z DM-1 ? Zvysok FH je krasne biely, len tie spicky vyzeraju ako jazdene 🙂
Nejsou to kryty z DM-1, jsou zcela nové. Jsou pokryty pásy černé tepelné ochrany, která je ještě navíc nastříkána bílou barvou kvůli zvýšení odrazivosti. Černé špičky vystavené slunci by příliš zahřívaly nádrže. Materiál je podobný filcu, proto není vrstva nanesené bílé barvy celistvá. Navíc v ní dochází vlivem tepelné roztažnosti nádrže vystavené slunci ke vzniku prasklinek, obzvláště dobře viditelné jsou tam, kde se dotýkají hrany pásů tepelné ochrany. Vnější vrstva tepelné ochrany zvyšuje na slunci svůj objem víc, než je mez “povrchového napětí” (pružnosti) v materiálu bílého odrazného nástřiku.
Nemáte pravdu, opravdu jde o znovupoužité špičky z prvního letu
Můžete uvést svůj zdroj?
Tepelná ochrana nosních kuželů na FH1 a FH2 je řešena mírně rozdílně.
Krytky kamer na FH1 a FH2 mají jiný tvar.
Uchycení roštových kormidel je řešeno jinak u FH2.
Několik dalších rozdílů je patrno na fotografiích.
Plus https://www.reddit.com/r/spacex/comments/b9i02l/falcon_heavy_inside_the_hif_the_nose_cone_appears/ek5bnl4/
Proč musí startovat zrovna 12.dubna? V den kdy mám přijímací zkoušky. To snad není pravda…. Doufám že se start odloží, protože nechci vstávat uprostřed noci a další den psát přijímačky…
Dneska jsou zase maturity, tak co…. každej den má někdo něco 😉
Všichni tady doufáme, že jistě přijimačky do tohoto oboru :). Já bych dnes již tak vybíral.
12. dubna 1961 první let do vesmíru J. Gagarin
12. dubna 1981 první let Columbia STS – 1
třeba je to náhoda
Taky jsem dnes přemýšlel přesně nad tím samým. :-D. Třebas jo, ale hezká náhoda.
https://en.wikipedia.org/wiki/Cosmonautics_Day
S tím odkladem se nabízí otázka: Nebude už na Floridě tou dobou tma? Pokud správně počítám bude tam 20:00.
Málem mnou zacloumala hrůza. Taky mi to tak vyšlo, že ve 20:00 – dle lokálního času tam plus čas do startu
https://www.timeanddate.com/sun/@3558773
občanský soumrak 19:52 Při občanském soumraku lze venku bez umělého osvětlení vykonávat běžné činnosti jako např. číst noviny nebo hrát míčové hry.
Nautický soumrak 20:18 Obloha je dostatečně tmavá, aby navigační hvězdy byly viditelné, zároveň je však ještě dostatečně světlá, aby byla na horizontu rozeznatelná od mořské hladiny,
takže by to mohlo být ještě tak na hraně v té době. Nebude to jak černoši v tunelu při misi Zuma.
No tak třeba to naopak bude ještě lepší podívaná, takhle na hraně dne a noci. Každopádně centrální stupeň poletí do tmy takže tam toho moc neuvidíme. Ale stejně v drtivé většině přistání na moři vypadne signál takže jde jen o ten snímek, že tam je 🙂 Jinak díky Jirko za rychlou odpověď.
Já bych řekl, že by to mohla být hezká podívaná a při sestupu budou světelné efekty.
Dodatek, vůbec mě nenapadlo, že je na wiki i hezký obrázek nautického soumraku. A to by fakt mohlo být hezké, přesně jak píšeš, Ivo.
Ked letel FH Demo, OCISLY bola naopak ovela blizsie (lahky naklad), robil sa brzdny manever. Ak je standartna vzdialenost pri GTO ca 600 km a teraz sa bude odpajat centralny stupen o pol minuty neskor, tak by to aj sedelo. Tych 950 km bude pre FH asi do buducna standartna vzdialenost pristavania centralneho stupna.
Tak tak, mel uz horizontalni rychlost na urovni expendable misi. Akorat to fakt asi narusi moznost rychlejsich startu, bez dalsi ASDS. Protoze to tipuju tak o 2 dny navic na mori.
Tak holt, když budou potřebovat, pořídí silnější remorkér. i když už nyní používají silnější a rychlejší. Než budou mít další plošinu. To mi připomíná – byla vůbec někdy nějaká detailnjěší zmínka o případné další plošině, na které by přistával mamutek SH/SS při misích bez návratu na kontinent? Tedy kromě video public prezentací. Na součásných mořských “chrastítkách” přistávat nemůže. Ale asi myslím příliš dopředu, přece jen F9 a za chvíli FH se stávají určitým standardem a u startu ostatních raket, pokud nemají zajímavý náklad, se nějak začínám nudit. :O SpaceX mě zmlsalo.
Myslím si, že vzhledem k vývoji SLS bude tlak na SpaceX ve smyslu expandable prostřední stupeň a přistání bočních na moři a tím pádem dvě plošiny. Tímto se pak částečně vyřeší ostatní mise, kde by jedna plošina nestíhala.
SpaceX stavia 3 plosinu, ktora bude na Floride. Zvysenie kadencie a pre pripad nehody pri pristati a poskodenie ASDS. Momentalne 4 plosinu stavat nebudu, nemaju dovod. FH nema dostatok nakladov, momentalne nie je tlak na to aby vsetky 3 stupne pristavali na mori.
Pristatie na ASDS ako ho v sucasnosti pozname je pomerne draha zalezitost oproti pristatiu na pevnine. Co moze pristava na pevninu.
SH/SS si nemyslim, ze bude v blizkej buducnosti pristavat na ASDS. Sucasne ho neobsluzi a nove sa teraz neoplati stavat. Ak bude potreba kvoli nosnosti, alebo pre pripad kedy im nepovolia pristatie SH na pevninu, vzdy mozu postavit dalsiu plosinu. Muskov plan na pristavanie na rampu je pekna idea, ale nikdy som si nemyslel, ze to budu realizovat. Posledna verzia SH bude mat nohy. Ono pristatie na rampu je privelke riziko, poskodenie rampy, nefunkcnost na x mesiacov si menozu dovolit.
Ono je otázka co pak vlastně bude rampa. V praxi to může být rovná betonová plocha a celá konstrukce obslužné věže může být mobilní a k SHS prostě přijede, obslouží a po odletu se odsune, aby byla plocha celá k dispozici pro přistání.