Mise Amos-6
<< | Informace | Články | Fotky | Videa | >> |
Základní informace
- Datum startu: Start byl plánován na 3. 9. 2016
- Startovní okno: Neuvedeno
- Stav: Mise byla neúspěšná, došlo k anomálii během statického zážehu
- Statický zážeh: 1. 9. 2016 (Co je to statický zážeh)
- Primární náklad: Telekomunikační družice Amos-6 postavená na platformě AMOS-HP společností Israel Aerospace Industries, transpondéry byly postaveny společností MacDonald, Dettwiler and Associates Ltd.
- Hmotnost nákladu: Přibližně 5250 kg
- Raketa: Falcon 9 v1.2 (první stupeň číslo B1028)
- Cíl: Dráha přechodová ke geostacionární (GTO)
- Startovní rampa: SLC-40 (Cape Canaveral Air Force Station, Mys Canaveral, Florida)
- Pokus o přistání: Bylo plánováno přistání na mořské plošině OCISLY
Podrobnosti a zajímavosti
- K anomálii došlo při tankování podchlazeného paliva do Falconu 9, kdy došlo k explozi ve druhém stupni rakety. V jedné ze tří tlakovacích heliových nádob (COPV) došlo k nahromadění pevného kyslíku v prohlubni mezi nádobou a jejím kompozitovým ovinutím a toto vedlo k jeho vznícení a následné explozi rakety a také velkému poškození samotné rampy SLC-40.
- Statický zážeh byl bohužel prováděn s kompletně integrovanou raketou s připojeným nákladem, aby se ušetřily asi 2 dny předstartovních příprav. Během nehody tedy došlo také ke zničení satelitu Amos-6 v hodnotě 195 milionů dolarů. SpaceX od té doby provádí statický zážeh vždy bez nákladu (s výjimkou demonstrační mise Falconu Heavy, kde měl náklad zanedbatelnou hodnotu).
- Krátkodobým opatřením po nehodě byl přechod zpět na pomalejší tankovací sekvenci, při které dochází k plynulejším teplotním rozdílům. Jako dlouhodobé opatření SpaceX provedlo změnu designu nádrží, aby se zamezilo vzniku promáčklin.
- V době nehody SpaceX upravovalo rampu LC-39A pro své potřeby, jako následek nehody došlo k urychlení těchto prací a po jejich dokončení v únoru 2017 odtud probíhaly všechny floridské starty až do opravy rampy SLC-40. Provoz na rampě SLC-40 byl obnoven 15. prosince 2017 při misi CRS-13.
- Oprava rampy SLC-40 stála 50 milionů dolarů a zahrnovala její kompletní přepracování a řadu vylepšení, díky kterým by v případě podobné nehody v budoucnu mohla být rampa znovu zprovozněna mnohem rychleji.
- Družice měla 39 transpondérů v pásmu Ku, 24 v pásmu Ka a 2 v pásmu S, svým signálem měla pokrývat Afriku a Evropu
- Zákazník SpaceCom Ltd. od pojišťovny obdržel 196 milionů dolarů
- V důsledku nehody a obtížnosti vrácení zálohy ve výši 50 milionů dolarů za start dostala společnost SpaceCom od SpaceX jeden nový start zdarma. Ten bude použit pro družici Amos-17 v roce 2019. Společnost si zároveň objednala start družice Amos-8, ale ten nakonec nevyrobí společnost SSL, takže zatím není jasné, na jaké raketě odstartuje.
- V prosinci 2016 si společnost Spacecom pronajmula všechny transpondéry v pásmu Ku na družici AsiaSat 8 na 4 roky za 88 milionů dolarů. Družice AsiaSat 8 potom dostala druhý název – Amos-7. Důvod tohoto pronájmu byla ztráta satelitu Amos-6 a okamžitá potřeba nahradit dosluhující Amos-2. Zároveň došlo k přemístění družice na 4° západní délky.
Související články
- Nehody CRS-7, Amos-6, CRS-1 a další
- Jak rampa SLC-40 povstala z popela
- SpaceX pracuje na vylepšených tlakových nádobách
- Tweety Elona Muska o anomálii (Kosmonautix.cz)
- Nové informace o explozi Falconu 9 (Kosmonautix.cz)
- Vyšetřování je u konce, Falcon 9 se vrací do služby (Kosmonautix.cz)
- Statistiky SpaceX v roce 2016 (Kosmonautix.cz)
- Vzestupy a pády v roce 2016 (Kosmonautix.cz)
Fotky
Videa
Výbuch rakety na rampě:
Přípravy satelitu Amos-6: