Mise ABS-2A / Eutelsat 117 West B
<< | Informace | Články | Fotky | Videa | >> |
Základní informace
- Datum startu: 15. 6. 2016 16:29:00 SELČ
- Startovní okno: 45 minut (16:29–17:14 SELČ)
- Stav: Mise byla úspěšná
- Statický zážeh: Proběhl 12. 6. 2016 (Co je to statický zážeh)
- Primární náklad: Telekomunikační družice ABS-2A a Eutelsat 117 West B, obě byly postavené na stejné platformě BSS-702SP společností Boeing Space Systems
- Hmotnost nákladu: 3600 kg (ABS-2A 1800 kg, Eutelsat 117 West B 1800 kg)
- Raketa: Falcon 9 v1.2 Block 2 (první stupeň číslo B1024)
- Cíl: Dráha přechodová ke geostacionární (GTO)
- Výsledná orbita: 395 km x 62 591 km x 24.7°
- Startovní rampa: SLC-40 (Cape Canaveral Air Force Station, Mys Canaveral, Florida)
- Pokus o přistání stupně: Proběhlo neúspěšné přistání na mořské plošině OCISLY
- Press kit ke stažení zde
Podrobnosti a zajímavosti
- Desátý start SpaceX na GTO
- Druhý start Falconu 9 pro společnost Asia Broadcast Satellit a také druhý pro Eutelsat S.A.
- Druhý start SpaceX, kdy vyneslo dvě družice najednou. Obě byly navržené firmou Boeing a určené speciálně pro vynášení na raketách Falcon 9.
- ABS-2A i Eutelsat 117 West B jsou vybaveny 48 transpondéry v pásmu Ku, Eutelsat 117 West B je dále vybaven zařízením WAAS, které bude sloužit americké federální letecké správě (FAA) pro zajištění větši bezpečnosti v letecké dopravě
- ABS-2A pracuje na 75° východní délky a pokrývá svým signálem Střední východ, východní Evropu, Rusko a Indii. V dubnu 2017 bylo 12 transpondérů označeno jako MongolSat 1.
- Eutelsat 117 West B pracuje na 116,8° západní délky a pokrývá signálem Latinskou Ameriku. V červenci 2013 byl objednán jako Satmex-9, ale v květnu 2014 byl přejmenován na Eutelsat 117 West B.
- Tesně před přistáním došel prvnímu stupni kapalný kyslík, což snížilo výkon jednoho ze tří přistávacích motorů. Stupeň tvrdě dosedl, převrátil se a explodoval.
- Až do startu demonstrační mise Falconu Heavy se jednalo o poslední neúspěšné přistání rakety Falcon 9. Mezi těmito dvěma misemi proběhlo 19 úspěšných přistání.
- Satelity byly vyneseny na supersynchronní dráhu s apogeem ve výšce 62 591 km. Vynesení satelitů na tuto dráhu je výhodnější z hlediska životnosti družice, jelikož jí zbyde více paliva pro udržování pozice na geostacionární dráze.
- Nízká hmotnost obou družic je způsobená použitím iontového pohonu jak pro dosažení geostacionární dráhy, tak pro udržování této pozice během následujících mnoha let.
Související články
- Rozbor oficiálního sestřihu nepovedených přistání Falconů
- Dva v jednom (Kosmonautix.cz)
- Série úspěšných přistání Falconu 9 skončila (Kosmonautix.cz)
- Statistiky SpaceX v roce 2016 (Kosmonautix.cz)
- Historie přistávání a znovupoužitelnosti
- Autonomní přistávací plošiny
Fotky
Videa
Český přenos od Kosmonautix.cz:
Oficiální přenos SpaceX (moderovaný):
Oficiální přenos SpaceX (technický):
Video o satelitu Eutelsat 117 West B:
Přistání prvního stupně (z paluby OCISLY):
Přistání prvního stupně (z doprovodné lodi):
Trosky prvního stupně na palubě OCISLY:
- Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další - 17. 11. 2024
- Mise GSAT-N2 - 15. 11. 2024
- Mise Optus-X - 13. 11. 2024