Materiály použité na raketě Super Heavy Starship prošly „zásadní změnou”
Elon Musk trochu poodhalil roušku tajemství ohledně ním nedávno zmíněn „radikální změně”, kterou prošla raketa Super Heavy Starship (původně BFR). Musk nyní na Twitteru upřesnil, že tvar rakety zůstane zhruba stejný, ale zásadní změny se dočkaly materiály tvořící trup, nádrže a tepelný štít. O jaké změny se přesně jedná, však zatím nevíme.
Contour remains approx same, but fundamental materials change to airframe, tanks & heatshield
— Elon Musk (@elonmusk) November 25, 2018
Trup a nádrže měly být původně vyrobeny z uhlíkových kompozitů a SpaceX během posledních let vyrobilo několik exemplářů z tohoto materiálu. V roce 2016 firma ukázala obří zkušební kyslíkovou nádrž pro raketu ITS, což byla tehdejší verze rakety BFR s průměrem 12 metrů. V únoru 2017 však byla nádrž zničena při tankovacích zkouškách. Následně byla představena zmenšená varianta BFR a během roku 2018 začala výroba další nádrže s průměrem 9 metrů. Výroba aktuálně probíhá v přístavu v Los Angeles a SpaceX se letos v září pochlubilo fotkami první hotové sekce. Nedávno jsme pak informovali také o zdánlivě dokončené zakulacené části nádrže, kterou odhalili fotografové z webu Teslarati. Je možné, že k oné zásadní změně materiálu nádrží došlo relativně nedávno právě na základě zkušenostní získaných při výrobě této prototypové nádrže pro první zkušební exemplář lodi Starship.
Co se týče materiálu tepelného štítu, tak ten nebyl v případě lodi Starship nikdy blíže specifikován, ale obecně se předpokládalo, že bude vycházet z osvědčeného ablativního materiálu PICA-X, který SpaceX používá na lodích Dragon. Materiál vznikl na základě technologií převzatých od NASA, která vyvinula materiál PICA. SpaceX poté materiál značně vylepšilo a snížilo náklady na jeho výrobu, kterou si firma nyní zajišťuje sama. Tepelný štít Dragonu tvořený tímto novým materiálem PICA-X má být podle SpaceX až 10krát znovupoužitelný, ale v reálu Dragony na žádost NASA dostávají před každou misí nový štít.
Elon Musk také v novém rozhovoru pro pořad Axios řekl, že ve SpaceX aktuálně dosáhli několika významných pokroků, které považuje za velice vzrušující. Dá se předpokládat, že tyto pokroky vedly ke změnám, o kterých pojednává tento článek. Doufejme tedy, že Musk brzy prozradí další informace o změnách, kterými raketa Super Heavy Starship prošla od zářijového představení projektu dearMoon. Také by mě zajímalo, jestli tyto změny budou mít negativní dopad na plány začít s testováním prototypu lodi Starship do konce roku 2019.
- Mise Starlink 12-1 - 20. 11. 2024
- Mise Starlink 9-13 - 19. 11. 2024
- Daily Hopper: Ruské výčitky, klapka v ohrožení a inspirace přírodou - 16. 11. 2024
Vzhľadom na podobný trend u produktov SpaceX ale aj Tesly, určite nebude od vecí brať aj tento smer do úvahy, viz. Tesla baterky – skladajú sa z tisícov malých článkov, motory pre Falcon 9 – namiesto jedného veľkého, použili motory menšie ale vo väčšom počte.
Tak množství motorů je dáno něčím jiným. Tím, aby stupeň mohl přistávat. Jeden velký motor by se nedal uregulovat. Už takhle musí po dosednutí ten jeden motor na min výkon vypnout, jinak by stupeň vzlétl.
motory na f9 su male preto, ze vacsie nemali, az nasledne to vyuzil pri pristavani ked im nevyslo pristavanie na padakoch.
https://www.elonx.cz/historie-pristavani-znovupouzitelnosti/
viem ze ty so mnou nediskutujes ale toto sa nedalo prehliadnut taketo klamstvo z tvojej strany
ty dobre vies, ze tych 9 motorov tam je preto, ze v tom case spacex nemala na to aby postavila vykonnejsie motory
to, ze sa to nakoniec ukazalo ako vyhoda je uz ina vec, ale dovod je taky ako som pisal
Úplná blbosť. Prechod od pristávania na padákoch na motorické bolo výsledkom vývoja, nie omylov. Prestaňte tu trepať takéto mezmysly.
To nema smysl on vubec netuši co piše jen trolli. Nech ho byt.
jasne vsetko co spochybnuje genialitu iilona musku je blbost
to co som napisal je proste fakt a ze si to nejaky svedok nechce pripustit je len jeho problem
Počítám, že to zvedne hmotnost a sníží nosnost, ale snad se pletu.
no prave pri tom X-33 to tak jednoznacne nebolo…
Což o to, pokud to zvýší hmotnost a sníží nosnost, ale zvýší pravděpodobnost úspěšného dokončení projektu, jedině dobře.
Zeby naspat k hliniku? Aj pri X-33 sa viacmenej dopracovali k takemuto zaveru…
Kdyby se vraceli ke slitině AL-LI, která slouži k vyrobě nadrži pro Falcon 9 tak by to určitě neoznačoval jako pokrok nebo za vzrušujicí. Možná to budou vyrábět jako lahve na helium, že ty hliníkové nadrže ještě obalej uhlikovými vlákny. Těžko řict materiálové inženýrství jde tak rychle dopředu, že je těžké sledovat všechno.
Narazil jsem na článek,kde český výzkumný ústav vytvořil pomocí 3D tisku tyčinku z hořčíku a dalších kovů,která měla 2,5x větší pevnost než ocel.Umím si představit jak vyrábí pomocí 3D tisku několik plášťů rakety.Ty se pak svaří,slepí a sešroubují.Tiskárna by se skládala z hlavního stojanu velkého průměru (dle průměru rakety) a několika tiskacích ramen na něm umístěných.Vše se to bude otáčet a posouvat svisle.To je cesta budoucosti,technologie 3D tisku.