Aktuality

Lucemburskou družici NAOS vynese Falcon 9 namísto evropské Vegy-C, další družici si nechá vynést Eutelsat

Máme tu další díl našeho nekonečného seriálu, ve kterém vám představujeme nové zakázky, které získala společnost SpaceX. Tentokrát přijde na řadu komerční telekomunikační družice Eutelsat 36D a lucemburská vládní družice NAOS, která měla původně letět na evropské raketě Vega-C. O jednom z těchto kontraktů jsme se přitom dozvěděli až krátce před startem.

Vynesení družice Eutelsat 36D si objednala francouzská společnost Eutelsat, jeden z největších provozovatelů satelitních služeb na světě. Společnost spravuje 36 družic na geostacionární dráze a nedávno se spojila s firmou OneWeb, která vlastní dalších 648 družic na nízké oběžné dráze. Družic má tedy společnost dost a je rozhodně velkým hráčem, který zajišťuje přenos více než 7000 televizních stanic a 1100 stanic rádiových pro více než 274 milionů domácností. Angažuje se také v zajištění internetových služeb. Takto rozsáhlé aktivity pochopitelně vyžadují, aby společnost průběžně obnovovala svou družicovou flotilu.

Umělecká představa družice Eutelsat 36D na oběžné dráze (Zdroj: Airbus)

Na řadu tentokrát přišla 15 let stará družice Eutelsat 36B, která je provozována na 36° východní délky. Jejího nástupce si Eutelsat objednal už v roce 2021 u firmy Airbus pod názvem Eutelsat 36D. Jde mimochodem o již 24. družici, kterou Airbus pro Eutelsat vyrobí. Eutelsat 36D má hmotnost přibližně 5000 kg a je vybaven 70 transpondéry v pásmu Ku, které mají zajišťovat televizní vysílání a vládní služby pro oblast Afriky, Evropy a Ruska.

Patrně nejzajímavějším faktem v rámci celého kontraktu je okolnost, že vlastně nikdy nebylo z oficiálních míst oznámeno, že družice bude vynesena raketou Falcon 9. Jak je tedy možné, že zde prohlašujeme, že nosič Falcon 9 družici vynese? Existují dvě různé žádosti k Federálnímu komunikačnímu úřadu (FCC), které na první pohled nemají nic společného. V té první žádá společnost Eutelsat o používání vlastního pozemního vysílače v oblasti Colorada pro družici Eutelsat 36D, která bude vypuštěna 27. března 2024. V té druhé žádá SpaceX o povolení využívat frekvenční pásma při startu s nejmenovaným nákladem, který se uskuteční z východního pobřeží v březnu. A protože žádný jiný nosič nestartuje ve zvoleném časovém období po této trajektorii a žádný jiný náklad nemá být dopraven na oběžnou dráhu, existuje jediné vysvětlení, tedy že družice bude vynesena Falconem 9. Podrobnosti kontraktu nejsou pochopitelně známé, protože ani nevíme, kdy byl uzavřen. Z hlediska SpaceX půjde o šestý start, který pro firmu Eutelsat uskuteční. Předchozími byly Eutelsat 115 West B (březen 2015), 117 West B (červen 2016), Hotbird 13F (říjen 2022), Hotbird 13G (listopad 2022) a 10B (listopad 2022).

Start mise Eutelsat Hotbird 13G (Foto: SpaceX)

Druhá a poslední nová zakázka pro dnešní den má na sobě vládní nálepku. V říjnu 2018 uzavřela lucemburská vláda, konkrétně ministerstvo zahraničí a evropských záležitostí, kontrakt se společností OHB Italy o tom, že za 168 milionů eur pro ni tato firma postaví špionážní optickou družici s vysokým rozlišením. Družice má název NAOS (National Advanced Optical System) a je součástí programu LUXEOSys. Ještě tentýž měsíc, jen o několik dní později, byla pro plánovanou družici zajištěna i nosná raketa. A jak se na správnou evropskou družici sluší, stala se jí nejmenší evropská raketa Vega-C. Inu, pro 645 kg vážící družic letící na heliosynchronní dráhu šlo o ideální nosič. Start se měl uskutečnit v roce 2022. Jak čas postupně plynul, navyšoval se rozpočet za stavbu družice – v letošním roce už činí více než dvojnásobek, tedy 382 milionů eur. V mezidobí se také stalo, že plánovaný nosič Vega-C při svém druhém startu v prosinci 2022 vinou druhého stupně selhal a jeho návrat do služby je nyní plánován na konec letošního roku. A právě obavy z nosné rakety způsobily, že lucemburská vláda se rozhodla přesunout start na americkou raketu Falcon 9. Podrobnosti o kontraktu nejsou známy, víme jen to, že družice bude vynesena mezi říjnem 2024 a lednem 2025. Snímky, které družice bude pořizovat, jsou primárně určeny pro civilní sféru, nicméně lze očekávat, že její kapacitu využije i NATO a Evropská unie.

Umělecká představa družice NAOS na oběžné dráze (Zdroj: Lucemburské ministerstvo obrany)


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!

Zobrazit komentáře

  • Je smutné jak se Evropa propadá, původně jsem chtěl napsat stagnuje, ale tohle už je mnohem horší, to už je neschopnost.

    • Lidé, přisátí na dotační systém ESA a EU to tak nevnimají. Pro ně je to zdroj obživy a není tlak na rychlost, kvalitu, efektivitu.

Sdílet

Aktuální články

SpaceX zavádí nové typy tarify pro Starlink a v EU sjednocuje ceny za roamingovou službu

Čas od času se věnujeme tarifům, které pro své zákazníky nabízí společnost SpaceX při používání…

1. 4. 2025

Noland Arbaugh se ohlíží za 14 měsíci od implantace neurálního rozhraní

Noland už používá své neurální rozhraní 14 měsíců. V delším textu na X se rozepsal…

31. 3. 2025

Šéf společnosti Synchron nesouhlasí s Elonem Muskem a představuje vlastní vizi budoucnosti neurálních rozhraní

Thomas Oxley, šéf Synchronu, konkurenta Neuralinku, nesouhlasí s dlouhodobou vizí Elona Muska a Neuralinku. Podle…

27. 3. 2025

Novinky o soukromé misi Fram2, při které vesmírní turisté jako první lidé přeletí nad zemskými póly

Blíží se start mise Fram2, která bude první pilotovanou výpravou mířící na polární dráhu. Posádka…

23. 3. 2025

Střípky o Neuralinku z platformy X (19. díl)

V dalším shrnutí novinek a zajímavostí o Neuralinku bude řeč například o těchto tématech: Apoorv…

18. 3. 2025

České dráhy a další železniční společnosti testují satelitní internet Starlink na svých vlacích

Dnešní přehled novinek se bude věnovat využití satelitní služby Starlink ve vlacích. Nejprve se podíváme…

17. 3. 2025