Než jsem měla elektroauto, dívala jsem se na elektromobilisty krapet podezřívavě. Sledovala jsem zkušenosti majitelů, a když jsem nakonec vybrala Teslu, neměla jsem iluze o tom, že by to auto bylo dokonalé. Aktuálně máme najeto 15 000 kilometrů a v tomto článku se dozvíte, jestli Model 3 splnil naše očekávání a jaké má mouchy. A také jaké úpravy jsme na něm udělali, jak dopadl servis a jak se vyvinula některá témata z minulých dílů.
Jsem si vědoma, že vlastník má tendenci věc vychvalovat a přehlížet nedostatky. Nebudu nic lakovat na růžovo, ale hned na začátku musím varovat, že jezdit Teslou může být návykové. Náš spalovák už půl roku smutně kouká, protože i na dálkové cesty po Evropě bereme radši elektro. Ano, i přesto, že Tesla má poloviční dojezd. Jak to? Prostě proto, že se v ní jezdí pohodlněji, rychleji, levněji, tišeji a k tomu bez smradu a vibrací, a ten dojezd není taková překážka, jak si lidi myslí. To se snažím vysvětlit i těm, kteří na potkání hned hlásí mantru „Teslu bych si nikdy nekoupil, když na ní neuměj ani slícovat plechy”. Protože jsou vlastnosti klíčové a méně klíčové, a pro mě jako řidiče jsou podstatnější jiné věci.
Tesla určitě není auto pro ty, kdo chtějí, aby se chovalo a ovládalo jako jejich starý spalovák. Pokud do této kategorie patříte, nemá smysl číst dál. Už jenom to, že na palubce je jen velký displej a kolem nic. Žádná jiná tlačítka ani kapličku s budíky tam nenajdete. A překvapivě mi to vůbec nevadí. Rychle jsem si zvykla, a naopak mi to dneska přijde jednodušší – jedno místo na koukání, stejné místo na ovládání. Teda pokud máte v kapse pořád tlačítkový telefon, tak si Teslu určitě nepořizujte. Ale pokud s dotykovými obrazovkami běžně existujete, nevidím problém. Samozřejmě to má své neduhy, ty popíšu níž, ale není to úplně rozhodující věc.
Takže co vidím jako podstatné? Když pominu tichou jízdu, o které jsem psala v jednom z předchozích dílů, tak řídit Model 3 Dual Motor je prostě labůžo. Nemusím furt kvedlat pákou a šlapat varhany. K tomu neskutečná živost, ohromná síla a hladkost řízení. Polechtáte pedál a musíte brzdit, protože si vzpomenete, že existujou nějaké zákonné rychlostní limity. Na rovné silnici má člověk pocit, že letí jak pták. Občas okolní řidiči mají snahu s mojí Teslou závodit, burácejíce s podřazenou trojkou v oblaku dýmu, zatímco já mám pedál tak na třetině výkonu. Akorát na rozbité české okresce musím jezdit pomalejc. Pokud bych totiž měla na tom autě jednu věc změnit, tak je to tvrdost podvozku. Je to holt polosporťák a kdo jste zvyklí na vzduchové tlumiče, vězte, že s Modelem 3 se seznámíte s každou dírou na silnici. I z tohoto důvodu máme obuty 18″ kola, která jsou měkčí než 20″.
Brzdění rekuperací pak vede k velmi návykovému „jednopedálovému” řízení. Rekuperace je u Tesly tak silná, že z 95 % vůbec standardní brzdu nepoužívám. Jiná EV to umí taky, ale slaběji a nefunguje to až do zastavení. Mívají pod volantem také tzv. pádla na regulaci rekuperace, ale v Tesle je práce s „plynovým” pedálem tak intuitivní, že mi to přijde zbytečné. Akorát když je baterie nabitá na 100 % nebo příliš studená, přijde překvápko „jéé, ono to nebrzdí” (energie nemá kam rekuperovat).
Jako druhou nejpodstatnější vlastnost Tesly vnímám, že to auto je vlastně počítač napojený na internet. Běžný spalovák je už napořád takový, jak jste ho koupili. U Tesly koupíte auto, které díky aktualizacím za 10 let může být o dost jiné auto. A nejde jen o to, co je na displeji, ale o celé chování (pominu-li samořízení, tak v minulosti se po aktualizaci dokonce zvýšila kapacita baterie či rychlost dobíjení). Člověk se každých pár týdnů dočká skvělých nových funkcí, ale taky musí akceptovat, co vývojáři změní. Na druhou stranu díky ovládání přes displej má člověk možnost si auto v mnoha ohledech nastavit sobě na míru. Ve svém profilu mám kromě polohy sedačky a volantu třeba jiné chování auta než manžel (např. on jezdí s režimem Chill, já Standard, máme jinak nastaveny limity u Autopilota, klimatizaci atd.). V profilu ale chybí zatím třeba Spotify účet, takže když si chci přehrát svoji hudbu, musím se prohrabovat playlisty ostatních uživatelů auta.
Návod má skoro 300 stran, a tak není v mých silách popsat, co všechno to umí, ale vypíchnu to nejdůležitější. Žebříček nejužitečnějších funkcí u mě vyhrává dálkové udržování klimatu. Jdete v parném létě do obchodu? Po návratu se nemusíte péct jako kuře, protože Tesla až 4 hodiny udrží nastavený chládek (v zimě naopak teplíčko). Proto mi ani nechybí vyhřívaný volant, protože si v mobilní aplikaci před odjezdem z pohodlí domova nastavím předehřev/klimatizaci a usedám pak rovnou do příjemné teploty interiéru, ať je venku jakkoli. Zároveň mi ale obecně klimatizace přijde jako nejslabší článek toho auta, protože nelze nastavit každý výdech zvlášť, s automatikou je těžší vyladit tepelný komfort, a tak jsem ji radši přepla na manuál.
Na dálkové cesty je bezkonkurenční Autopilot. Tesla nabízí ke koupi tři úrovně – základní Autopilot (máme my), rozšířený Enhanced Autopilot a plně autonomní řízení (FSD – Full Self Driving). Systém je zatím určen primárně na dálnice, ale už teď můžu říct, že při dálkových cestách odřídí i 90 % jízdy a člověk tak není unavený. Zapínám ho i mimo dálnice tam, kde už ze zkušenosti vím, že to zvládne.
Obecně Model 3 působí na první setkání jako malé auto. Jak jsem se ale přesvědčila hned první den při orašplování disku pravého předního kola o obrubník, je to proto, že to auto je velmi nízké a klame tělem. Jinak to žádný drobeček není a délkou a šířkou je srovnatelný se Superbem nebo Enyaqem. Díky nízkému posezu se ale někomu do něj špatně nastupuje a může to být eliminační kritérium při rozhodování o koupi (s mojí výškou to ale neřeším).
Nejsem fajnšmekr, ale podle všech má Model 3 bezkonkurenční zvukový systém. Samozřejmostí jsou couvací kamery, samozatmavovací zrcátka a všemožní asistenti. Díky čidlům zatížení sedáků ví řidič při rozjezdu o nepřipoutaných pasažérech. Zato asistent hlídající vybočení ze silnice je na českých okreskách občas na zabití (protivně ječí, když se vyhýbám na úzké silnici protijedoucímu autu) a vypnout se dá bohužel jen pro aktuální jízdu.
Prima je, že místo klíčů od auta stačí mít u sebe jen mobil a auto to po příchodu přes Bluetooth samo pozná a odemkne se (musím ale často mobil rozsvítit, což snad nějaká aktualizace spraví). Auto se zase pak samo zamkne, když od něj odejdu. Trošku mě štve, že když k autu přijde dřív manžel, i když pak za volant sedám já, tak si auto nastaví jeho profil – holt poznat můj zadek v sedačce ta umělá inteligence ještě neumí.
Data z auta jde taky vyčítat na dálku a zobrazit různé grafy a statistiky např. přes TeslaMate. Akorát když pojedete za milenkou, tak nejen, že manželka vidí na mobilu polohu auta, ale pak v TeslaMate i jak dlouho jste u ní byli. 😉
Samozřejmostí je ovládání funkcí auta v aplikaci z mobilu (nabíjení a jeho limit, otevření/zavření auta, ovládání oken, klimatizace, otevírání kufru, atd.). Znám i případ, kdy majitel na dálku ze zahraničí otevřel a „nastartoval” auto, aby ho jiný mohl přeparkovat. Zapnutí klaksonu na dálku z aplikace pak pomůže, pokud jste na velkém parkovišti zapomněli polohu svého auta. Můžete také auto někomu půjčit a v aplikaci omezit maximální rychlost nebo mu dokonce „klíčky” pak na dálku „sebrat”. Kdo má rozšířenou verzi Autopilota, může díky funkci Summon dokonce mobilem auto řídit na dálku, obdobně jako autíčko na dálkové ovládání (EU nám to bohužel ale omezila na 6 metrů, takže se to hodí akorát tak k zajíždění do úzké garáže).
Některé funkce obvyklé na tlačítkách, jde u Tesly řešit jednodušeji pomocí hlasového ovládání. Asi nejznámější je povel „Mrzne mi prdel”, který zapne vyhřívání sedaček. Já často využívám propojení kalendáře s navigací. V kalendáři mám pracovní schůzky s adresou, a když sednu v daný čas odjezdu do auta, Tesla sama zahájí navigaci do cíle. Nebo lze adresu z mobilu poslat do auta pomocí sdílení přímo z Google Maps. No a když chci domů, řeknu „navigate home” a jedeme. No dobře, tak ještě pár let potrvá, než mě to odveze úplně samo, ale i zahájení navigace hlasem je příjemné.
Pokud má člověk zakoupenu Premium Connectivity, dá se i za jízdy použít webový prohlížeč nebo při parkování na displeji sledovat třeba YouTube, Netflix nebo Twitch (což když zjistí puberťáci, tak začnou milovat zastávky a z auta je nevykopete). Kromě toho jsou k dispozici hry a různé ptákoviny jako prdící polštářek, což zas ocení menší děti.
Oproti infotainmentu u elektroaut VW/Škoda je displej rychlý a přehledný. Kromě nastavování parametrů a ovládání auta lze zobrazit třeba kamery. Model 3 jich má několik, které snímají za jízdy okolí a záznam se ukládá na USB disk. Takzvaný Sentry mód se pak dá zapnout po odchodu od auta, a hlídá a zaznamená každé nebezpečné přiblížení. To má ale dvě nevýhody. V rušném městě je za hodinu třeba 20 záznamů a žere to trošku baterii. Ale zas se to někdy vyplatí – jako když známému nabourali auto a ujeli, nebo moje Tesla nahrála sražení motorkáře. Pobavil mě jeden záznam z podzemních garáží, který nahrál manažera v obleku, jak se schován vedle mého auta svlékl skoro do naha, neb se převlíkal do sportovního.
Jedna z kritizovaných vlastností Modelu 3 je kufr, protože je to sedan a vstup do kufru je užší. Takže ano, ledničku tam nenacpu. Objemem kufr ale klame, protože je protažen dovnitř a celkový kufrový prostor je opravdu velký – má velký prostor pod podlážkou a nezapomeňme na frunk (přední kufr). V kufru ale chybí jakékoli úchytky nebo třeba 12V zásuvka.
Důležité ale taky je, co nevidíme. Podle renomovaného kanálu Munro Live, kde rozebrali Teslu Model 3 a Y do posledního šroubku, je největší rozdíl oproti konkurenčním elektromobilům v naprosto unikátních technologiích schovaných pod kapotou (ať už jde o baterie, elektromotory, či systémy chlazení/topení). Pro Autopilota si Tesla dokonce vyvinula vlastní čipy. Sám šéf koncernu Volkswagen Herbert Diess potvrdil, že Tesla je v mnohém o hodně napřed. Díky „vertikální integraci” má Tesla i výhodu jednoho řídícího systému, zatímco tradiční automobilky musí v jednom autě sladit stovky komponent od subdodavatelů.
Zatímco běžné automobilky představí nový model třeba jednou za 5 let, Tesla dělá „continous improvement”, tedy neustálé drobné zlepšování – každý čtvrtrok vyjedou z výrobních linek auta s desítkami drobných i větších vylepšení. Oproti starším Modelům 3 má třeba naše verze 2021 mimo jiné navíc tepelné čerpadlo (a tedy menší spotřebu v zimě), bezdrátovou nabíječku na mobil a také elektricky ovládaný zadní kufr.
No a prima jsou také nízké provozní náklady (0,40 Kč na km) a výhody, jako je parkování v Praze zdarma i na modrých zónách, a nebo ježdění bez dálniční známky.
Software. Dlužno říci, že konkurence je na tom asi 10x hůř, ale i tak má Tesla co zlepšovat. Navigace a mapa za mě nepatří k těm nejlepším a radši používám Waze. Bohužel Tesla nepodporuje Apple Car ani Android Auto, takže mám vlevo držák na mobil a k němu jsem si nechala pod palubkou dovést nabíjecí kabel. Navigace Tesly občas naviguje zbytečně složitě, a neumí ani zadat více zastávek po cestě (tato funkce ale má brzy přibýt). Umí ale dobře naplánovat zastávky na nabíjení na Superchargerech a dá se na to spolehnout.
I když český manuál k dispozici je, na podporu našeho rodného jazyka přímo na displeji zatím čekáme. Bohužel ani nejde hlasově zadávat české adresy ani česká jména. Což jsem dočasně obešla vložením anglického slova do jména nejčastějších kontaktů, a funguje to skvěle. Slabým místem softwaru je totiž právě hledání v kontaktech (resp. jeho nemožnost) a malá písmenka při listování v seznamu jmen. Tesla na tom zjevně pracuje, protože zrovna po minulé aktualizaci se už změnily „oblíbené” kontakty z titěrného seznamu na velké dlaždice. V celé té aplikaci by to ale vůbec chtělo všechny ty ikony zvětšit, protože za jízdy po hrbolaté cestě se na ně špatně trefuje, a některé ovládací prvky jsou zbytečně dole nebo napravo dál od řidiče. Také uzavření vnitřniho okruhu cirkulace vzduchu bych brala na jedno píchnutí prstem.
Nepotěší ani automatické stěrače. Tlačítko na páčce na volantu samozřejmě stírání vyvolá, ale automatika občas stírá, když nemá a jindy zas nestírá, když má. A chtělo by to nastavení cyklovače na páčce na volantu (je na displeji). Nespolehlivá je i automatika dálkových světel, takže ji mám vypnutou úplně.
Co jsem doteď úplně nestrávila, je vnitřní kamera, která může snímat řidiče. V USA už auto i reaguje varováním, když řidič nedává pozor (v EU zatím není funkční, ale je to jen otázka času a prý to bude v budoucnu povinné u všech aut). Každý nechť si také sám zhodnotí užitečnost systému eCall, který při nehodě zavolá záchranku/policii (v EU povinné pro všechna nová auta).
No a je to prostě jen software, takže občas vyskočí nějaké chybové hlášení (nejčastěji chyba eCall, když chybí připojení na internet) nebo je potřeba auto resetovat (stalo se nám 2x). Dobrou zprávou ale je, že do Modelu 3 by mělo být snad brzy přeneseno vylepšené uživatelské rozhraní z Modelu S Plaid. Pak půjde vybrané funkce dát na hlavní obrazovku nebo přesouvat panely.
Pověstné mizerné slícování dílů karoserie u svého auta nevidím (někdo zblízka možná ano). Slícování a kvalita interiéru je perfektní. Zato lak auta je nepochybně problematický. Po jedné zimě dokáže práh vypadat jako kropenatá slepice a některým se semtam i odlupuje. Dle manuálu se ani nesmí jezdit do kartáčové myčky. Tady bude velká výhoda Tesel z Gigafactory Berlin, které budou už mít lak evropských standardů. Abychom tedy lak ochránili, koupili jsme zástěrky za kola, které snižují obouchávání karoserie kamínky, a nechali jsme auto obalit. Barevná fólie ale nechrání úplně, a tak části jsou podlepené PPF fólií (přední kapota, nárazník, blatníky, zpětná zrcátka, prahy a ložná hrana kufru). Cena 40 tisíc bez DPH. Beru jako lepší koupit Teslu bílou a polepit, než dát stejnou sumu za červenou příplatkovou barvu mizerné kvality. Až budeme auto prodávat, fólii sundáme, lak bude bez poskvrny a peníze se nám doufám vrátí. A navíc jsem si mohla zvolit vysněnou barvu.
Nutno také akceptovat, že podvozek sedí opravdu nízko nad silnicí, takže na některé nájezdy nebo parkování jednou stranou auta na chodníku můžu zapomenout. A kdo je zvyklý na otvor v zadním prostředním opěradle, kudy se třeba u škodovek dají prostrčit lyže, tak tady má smůlu.
A ještě jedna věc mi vadí. Tesla potichu začala do Evropy dodávat auta s horší baterií, než dodává zákazníkům v USA. Záměrně nikde neuvádí ani neslibuje kapacitu baterie, jen dojezd dle WLTP. Ale baterie v mém Modelu 3 jsou od LG a mají horší nabíjecí křivku než ty americké od Panasonicu.
Jsou lidi, kteří jsou s Teslou hodně nespokojení? Moc jich není, ale co jsem měla možnost pozorovat, tak své Tesly prodávají ti, kteří buď měli smůlu na opravdu nekvalitní kusy nebo se nesžili s jednoduchostí interiéru a chybí jim vzhled a funkce luxusnějších aut. Mně interiér naprosto vyhovuje, mám ráda jednoduchost a funkční eleganci.
„Víte, proč Tesláci nedělají srazy? Protože se potkávají v servisu.” No něco na tom může být. Je to ale zjevně kus od kusu, protože je docela dost těch, co se dušují, že najeli 200 tis. km bez problémů. Ale naopak znám případ, kdy se na dodaném kusu hned našlo asi 10 závad. Naše Tesla měla při předání v Polsku problém se zavíráním kufru, což v Praze pak promptně vyměnili. Po cca 5 tisících km začalo vzadu něco klepat. V servisu utáhli povolené šrouby u tlumičů a bylo vyřešeno. Zatím neopravená závada je u stěračů, resp. ostřikovačů na nich (jak jsem už zmiňovala v druhém díle o dovozu z Polska). Podle servisu se to týká všech Modelů 3 2021 a slíbili, že do zimy bude k dispozici oprava, tak uvidíme. Beru to tak, že když má člověk nemocné dítě, taky ho dovede k doktorovi a není to důvod k jeho utopení.
Jinak to auto šlape jak hodinky, nikde nic nevrže, ani v interiéru ani jinde, a veškerá technika, elektronika i motorika funguje perfektně, jak má. A musím říct, že všichni v pražském servisu jsou milí, ochotní a vstřícní. Bohužel servisní síť v ČR tvoří ale právě jen ten jeden centrální servis u Prahy. Do vzdálenějších koutů republiky ale zas přijede až domů mobilní servis. No a některé věci umí prý technici pořešit v autě na dálku přes internet.
Časté otázky jsou také na bílý interiér. Litujeme? Ne. Byla to skvělá volba. Opticky ten prostor tak zvětší a projasní, že je pokaždé radost do něj sedat. A překvapivě se mi ta bílá jakokůže (ve skutečnosti polyuretan) udržuje líp než běžné látkové potahy. Stačí sedačku čas od času setřít vlhčeným ubrouskem na dětské prdelky (vyčištění blátivých stop od psa cca 10 ks). Džíny zanechávají jemné modré stopy, ale zatím se je vždy daří odstranit. Bojím se snad jen časem žloutnutí vlivem UV záření.
Panoramatická skleněná střecha taky přispívá k pocitu prostornosti, a pohled na oblohu je krása, ale jako řidič ji nevidím. Vyšší osoby v horkém počasí prý cítí na hlavu teplo, a tak ve velkých vedrech tam dáváme stínítka.
Někteří kritizují trošku zvláštní ovládání vnějších klik. No není to nejergonomičtější, ale člověk se to naučí a už to nevnímám. Všem ale musím naopak vysvětlovat, jak se dostat z auta ven, protože na dveřích hledají páčku a ono je tam tlačítko (teda skrytá páčka tam je, ale jen pro nouzové otevření).
Starší Modely 3 měly problém s hlukem v kabině. Model 3 2021 má už lepší odhlučnění a dvojitá skla u řidiče a spolujezdce, tak to nijak nevnímám.
U sedaček (které mimochodem Tesla také sama vyvinula) se mi na tom polyuretanovému potahu občas potí zadek. A někteří kritizují špatné boční vedení. To mi nepřijde, a naopak oceňuji, že jsou pohodlné a měkké. Jela jsem i 15hodinovou cestu bez bolestí páteře či osezeného zadku. Zadní sedačky mají ale sedáky nízké, vyšší osoby málo místa nad hlavou, a prý je tam i víc cítit to drncání na rozbité silnici. Ale jinak je tam na sezení místa překvapivě hodně.
Nejen, že Model 3 nemá kapličku, nemá ani HUD (Head Up Display), který už u lepších nových aut bývá standardem. Dle Muska je to schválně. HUD mi nechybí, ale možná by se hodil. Dále někteří zmiňovali, že u Modelu 3 je špatný výhled ze zadního okna. Překvapilo mě, že mi to nijak nevadí ani neomezuje (vynahradí to couvací kamera). Stejně tak kolečková tlačítka na volantu mi naprosto vyhovují.
Součástí výbavy může být i tažné zařízení (nemáme) a lze dokoupit střešní nosiče (máme).
Shrnuto, podtrženo, náš Model 3 nám dělá každý den radost, a do spalováku se nám už sedat nechce. Základní fungování toho auta je skvělé a ty drobnosti ke zlepšení často ve standardním autě ani nemají svůj ekvivalent. Snad se mi podařilo ukázat, že toho skvělého, co to auto umí, je mnohem víc a podstatnějšího než toho, co člověk musí překousnout. A možná pak pochopíte, proč je Model 3 nejprodávanějším elektroautem na světě a třeba za letošní červen druhým nejprodávanějším autem Evropy i včetně spalováků.
Finální fakturu jsme od Tesly dodnes neobdrželi, na urgence už nereaguje ani polská Tesla ani EMEA support. Zato mi ale konečně převedli v systému auto z polské Tesly do české, takže se mi už nezobrazují údaje v polštině a ceny ve zlotých, ale jiní takové štěstí zatím neměli.
Proces u ČEZu trval několik měsíců, ale konečně máme levný noční proud pro elektromobily za cenu 2,50 Kč za kWh. Auto má tedy nastaveno, že se začne samo nabíjet kolem 23:00, většinou skončí v 1:00, a ráno tak vyjíždím vždy „s plnou”. Pořád tedy běžně nabíjíme jen do 65 % a osvědčilo se nám to.
Možná jste překvapeni, že jsem se víc nerozepsala o Autopilotovi, samořízení a nabíjení na dálkových cestách. Tak někdy příště, jo?
Pokud jste dočetli až sem, asi vás Tesla Model 3 docela zajímá. Mám pocit, že nejvíc odpůrců elektromobility je mezi těmi, kteří v tom nikdy nejeli a čerpají své znalosti pouze z bulvárních článků. Tak pokud máte zájem se zdarma svézt a vyptat se mě, na co je libo, dejte mi vědět přes formulář zde. Jednou za čas někoho ze zájemců vyberu a třeba mu udělám radost.
Předchozí díly seriálu Lady s Teslou:
Dnešní článek bude zaměřen primárně na program Artemis. Podíváme se zejména na oblast lunárních vozidel…
Rok a půl po obdržení povolení k testům na lidech v USA dostal Neuralink povolení…
Další přehled nových zakázek SpaceX začneme vyjasněním situace kolem vynášení družic BlueBird společnosti AST SpaceMobile.…
Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Zobrazit komentáře
Dík za dobrý článek, my lady! ;-) Ladí s mými pocity po necelých dvou letech ježdění s hybridní Toyotou Corolla a s mým soukrovým překvapivým závěrem, že auta se spalovacími motory se stanou nejspíš poměrně rychle záležitostí pro fanoušky ve veterán klubech ;-)
Ticho při jízdě (u hybridu tedy jen cca 70% času kdy neběží benzínový dvoulitr - dalších 20% času spalovák běží, ale není prakticky slyšet - a zvývajících 10% slyšet je), příjemná akcelerace (8 s) a parádní spotřeba (okolo 4 litrů při ježdění do práce resp. 4.5 litru na 100 při započtení občasných dálnic apod) jsou kombinace, která mě coby inženýra stále fascinuje. Prostě je to dynamičtější auto než všechny moje předchozí při poloviční spotřebě, paráda.
Nezlobte se, ale každé elektroauto má ZATÍM svůj komín. Každé elektroauto je tak bez emisí, jak bez emisí je použitá elektřina.
https://faktaoklimatu.cz/infografiky/emise-cr-detail
Čistější osobní dopravě fandím, včera bylo pozdě, ale jako majitel Tesly, že bych se měl hrdě bít do prsou, "Koukejte spalováci jak jezdím čistě." ... ZATÍM asi ne.
Ale jen tak dál, kupujte, kupujte ... :-)
Co se týče emisí CO2, tak i při energetickém mixu ČR jsou elektromobily mnohem čistší než spalováky a to i při započtení výroby baterie a její likvidace. Doporučuji třeba zde: https://www.ekonews.cz/dejme-prednost-transparentnosti-a-kvalitnim-datum-pred-dojmologii-vyzyva-niedermayer-k-diskusi-o-elektromobilite/
K tomu spalováky produkují další hromady emisí jako oxidy dusíku, polétavý prach, atd. Takže ano, kupujte.
https://www.fs.cvut.cz/verejnost/pr-media/pribehy-z-ustavu/kam-kracis-elektromobilito/
Slušná vědecky zpracovaná studie.
Emise vyjdou +- na stejno se spalováky. Některé jsou na tom dokonce líp...
Zatím.
Uvidíme kam půjde vývoj
Zaujalo mě, že ve studii nezmiňují výrobu, spotřebu a ekologickou likvidaci motorového oleje. Asi je zanedbatelná v porovnání s palivem.
Vývoj jde směrem k LFP bateriím (nebo k LMFP, které se začínají teď prosazovat), které do pár let budou v 90 % prodávaných aut.
Např. BYD už teď umí přes 80 kWh LFP.
kolik mají provozní emise FV panely?
Oni uz vymysleli startrekovsky replikator, ze ktereho padaji nove FVP, a ktery umi stare recyklovat na duhu a jednorozce, bez toho aby se tam kdekoliv objevily silne toxicke chemikalie ?
Toxické chemikálie ve FVP?!!! Sem nevěděl, že křemík je tak nebezpečný a CO2 a NOx bude asi cajk ne?
Skvělý PR článek. Líbí se mi zaměření na nevýhody a problémy.
Už si začínám zvykat spíše na reklamy typu kupte si hromádku jahod, kterou jsme vybrali ze všech supermárketu okolo a k tomu dostanete náš jogurt zdarma.
Takováhle informativní reklama je smysluplná a má cenu si ji přečíst. Člověk se dozví hodně o samotném autě i výbavě. U konkurence se vás prodejce zeptá: "a chcete doplněk se zlatými nebo stříbrnými poklicemi?" A vy můžete odpovědět leda: "Co je to ta poklice?" Hlavně, že na vás hrčí reklama ze všech stran jak je jaká značka super a boží.
Díky Katy za skvělou práci, jen tak dál.
Třeba budou časem v reklamě i důvody proč výrobci zvolili své konkretní řešení. Proč došlo k aféře Dieselgate nikdo neobjasnil. Jen že přiznali vinu a zaplatili pokutu. Motiv pro toto konkretní řešení však nikdo neřekl.
Proc doslo k Dieselgate je snad naprosto jasne, ne?
Urednici neznali fyzikalnich limitu nastavili limity na hranici dosazitelnosti a k tomu naporosto nesmyslny testovaci cyklus, ktery zvyhodnoval male turbomotory (ktere maji v realnem svete vetsi spotrebu i emise).
No a jedina chyba VW byla pravni - zatimco vsichnio ostatni detekovali, ze v testovacim cyklu NEJSOU, coz je legalni, tak VW detekoval, ze v testovacim cyklu JE, coz legalni neni. Jinak plati ze na hryby pytel hruba zaplata a na debilni narizeni debilni reseni.
Nevím s jakou konkurencí má pisatelka článku zkušenosti že zhodnotila software Tesly jako 10x lepší (konkurence 10x horší). Věřím, že je z auta nadšená, otázkou je ale s čím ho porovnává (jaký byl ten předchozí spalovák). Nejsem odpůrcem elektrických aut - příštím po mé současné naftové Audi A7 se kterou jsem nadmíru spokojený zřejmě bude Audi E-tron GT - v porovnání s Teslou S propastně vyzrálejším a dospělejším autem. V ruce jsem měl obě a ten rozdíl je opravdu podstatný - interiérem (Koženka z Tesly S mě vrátila do mých dětských 80tých let kdy jsme jezdili Moskvičem 1360 - na tu koženku na sedadlech se prostě nedá zapomenout) a kvalitou jeho zpracování, jízdními vlastnostmi, rychlostí dobíjení... Tesla možná byla průkopníkem, ale její nedotažená auta přestanou podle mě být konkurenceschopná - dvojnásob po zvýšení cen, v prémiovém segmentu už jí teď válcuje Porsche a Audi, trojku co nevidět zastíní BMW i4, případně i KIA EV6 a kdoví kdo další z Číny.
Sam bych tu elektrosracku lepe nepopsal ...
"Mluviti stříbro, mlčeti zlato."
No vidíte. A k tomu, abychom poznali vás, stačila vaše jediná věta. To jsou věci!
Diky moc za clanek. Jsem rad, ze vam Tesla vyhovuje a chapu, ze nektere veci neresite (me osobne by treba vubec nezajimal ani lak, ani slicovani, koukam na kufr, podvozek, spotrebu energie a spolehlivost).
Nicmene argument, ze se na dotykovy display vejde vice tlacitek povazuji za lichy. Protoze je hezke mit na dotykovem displayi specialni nastaveni, nikdy bych na nem nechtel nic prepinat za jizdy. V mem aute bude mit vse, co potrebuji ovladat za jizdy vzdycky fyzicky cudlik, ktery mohu pouzit po hmatu bez koukani. I kdybych ho tam mel dodelat :-).
Silne rekuperacni brzdeni je super, take temer nepouzivam brzdy. Nemam Teslu (auta, ktera nejsou combi jsem ochoten pouze dostat zadarmo :-)) a u meho auta dokonce kvuli minimu brzdeni zatuhly pistky v brzdach a musel jsem je rozhybavat sverakem. Tak doufam, ze o 30 let novejsi Tesla to uz ma nejak vyresene.
Zaujalo me nabijeni do 65% - to se da nastavit na tom dotykovem displayi? To by totiz hodne setrilo baterky (idealni je nabijet do cca 4.05-4.10V/cl i LiION).
Je Tesla pouzitelna i bez smartphonu s datovym tarifem?
Diky za informace a preji hodne hodne radostne najetych kilometru s Teslou.
Joooo tlačítka, věčné to téma. Nikdy neříkat nikdy ;), dokud to člověk nezkusí (a Tesla nedoladí :D ) Hlavní funkce jsou na páčkách a tlačítkách na volantu a kdyby tam přidali ty cyklovače a vnitřní okruh, tak by mi to stačilo. Možná ještě přijímání a ukončování hovoru.
Co se týče těch brzd, tak pístky nevim, ale Tesla to nepoužívání už trošku řešené má. Viz manuál:
Čištění brzdových kotoučů
Pro zachování správné reakce brzd v chladném a vlhkém počasí je Model 3 vybaven funkcí čištění brzdových kotoučů. Pokud systém zjistí chladné nebo vlhké počasí, opakovaně přitlačí nepostřehnutelně malou silou brzdové destičky na brzdové kotouče a odstraní tak z jejich povrchu vodu.
Limit nabíjení se dá nastavit buď na displeji nebo přes aplikaci v mobilu. Dá se omezit i nabíjecí proud (viz můj předchozí článek Překvápka s nabíjením elektromobilu, https://www.elonx.cz/lady-s-teslou-prekvapka-s-nabijenim-elektromobilu/).
Co se týče tarifu, tak nevím, jestli dobře chápu otázku. Použitelná bez datového tarifu na mobilu je, ale buď musíte místo mobilu používat ty čipové karty nebo musíte mít nainstalovanou tu appku a jednou to spárovat. Pak vlastní odemykání auta pokud vím už funguje přes Bluetooth. Pokud byla otázka na konektivitu samotného auta, tak to má vlastní SIMku od Tesly a ta se nedá vyměnit (třeba že by si tam člověk dal svojí). A pro plnou funkcionalitu musí člověk platit cca 200 Kč ročně za Premium Connectivity. Bez toho jsou tam jen základní funkce, nefunguje třeba Youtube, Spotify, atd.
Diky za informace. Ja uz jsem si tlacitka zkusil na navigaci a vim. Nicmene to muze byt individualni.
Je fajn, ze na ty brzdy Tesla myslela, to bych potreboval nejak vyresit take. Asi budu muset obcas brzdit i brzdou.
Otazka na datovy tarif se tykala telefonu. Protoze data na cestach potrebuji tak vyjimecne, ze jsem prestal nase nenazrane operatory krmit uz pred nekolika lety.
Sice neplanuji menit auto, moje popelnice, ktera ma vzadu vrata, kterymi tam nacpu mensi lednicku, mi zcela vyhovuje :-), ale hodi se vedet, co nabizi konkurence.
Dotykáč v naší firemní tesle byl zlo. Když je auto v pohybu, je třeba se o něco pevně zapřít, jinak člověk klikne vedle. A pro nového řidiče je nalezení nějaké funkce běžně ovládané tlačítkem s obecně známým umístěním hotová Odyssea. Je to stylový, to jo!
Souhlasim, že trefit se je občas těžké, a psala jsem to i v článku. Ale to neni o tlačítku nebo displeji, ale o tom, jak je ten prvek velký. Trefit se za skákavé jízdy na tlačítko je úplně stejná úloha jako trefit se na virtuální tlačítko. A kdyby uzavírání okruhu nebylo v podmenu, ale jasně vidět hned na hlavní obrazovce, je to stejné jako ho hledat v cizím autě. Ikona je stejná, ale taky se musim zorientovat, kde je, když sednu do cizího.
" Trefit se za skákavé jízdy na tlačítko je úplně stejná úloha jako trefit se na virtuální tlačítko. "
Není. Na fyzický tlačítko přiložím prst a pokud jsem vedle, prstem popojedu. Poté ho teprve stisknu. Dotykáč se neptá a hned reaguje. Kdyby to bylo tak stejný, proč by v Dragonu měli pod displejem opěrku pro ruku? Právě tak je to totiž potřeba dělat v tesle. Opřít ruku někde vedle na pevný bod a poté teprve cílit.
Nehledě na to, že ty věci mají v interiéru svoje obvykle známý místo a není nutno kamsi do menu.
Diky za clanek, ja taky utiram interier spalovaku vlhcenymi baby wipes (i kdyz bych psa bych na bile potahy asi nepustil ;-)). Libi se mi , jak to uz mate vychytane a jak se aktivne tesite na dalsi vychytavky, ale presto citim ze i tenhle - uz familierni - model 3 opustite a pujdete do dalsiho vozu z Giga Berlin - bude to Y ?
Mně by možná stačil i budoucí Model 2, manžel zas chce něco vyššího, takže buď Y nebo nástupce X (současné Xko mi nepřijde povedené auto). Uvidíme.
Jsem zvedavy, co se stane s tim lakem po x letech, pri sloupavani folie. Aby to neslo i s nim, pokud je tak "nekvalitni". Cas ukaze.
Buďme rádi že žijeme v roce 2020 kde je na autě největší problém lak. Na škodě 120 a Deloreanu se často nedalo ani nastartovat.
A zkuste si po pouhém měsíci parkováni před domem nastartovat jakýkoli pár let starý spalovák.
Já se spíše těším až si i prodavačka v supermárketu bude moct dovolit auto bez "standartních" paliv. Škoda že se roku 2220 nedožiju.
No tam, kde nám to dělali, balí auta jak na běžícím pásu a říkali, že s problémem s lakem na standardním novém autě se po sundání nesetkali. Někdo říkal, že se to stane u aut lakovaných dodatečně třeba po bouračce nebo když je lak už předtím někde narušený. To není náš případ. Akorát prý když se folie nechá moc dlouho, tak se to lepidlo může oddělit od té folie a stojí pak hodně práce ho z toho laku sundat dolu.
A jaka je takova zivotnost folie? Slysel jsem, ze laku posbtik prave nedela dobre to lepidlo. Kdo vi.
No at tesla slouzi, to je hlavni :) supr kara!
Sundavali jsme firemni polep z auta po cca 6 letech (trochu vybledl - ale na laku nic.. predtim to jezdilo nejake 3 roky bez polepu).
Docela prudký kontrast mezi vybydleným vnitřkem a "near mint" lakem.
Díky podobným článkom som sa rozhodol pre TMY z GigaBerlin až sa im výroba poriadne rozbehne a vychytajú sa pôrodné bolesti výroby. TM3 mi nevyhovuje kvôli mojej výške skoro 2 metre, ale ešte si ju určite skúsim no neverím že mi bude vyhovovať nastupovanie a vystupovanie z toho na prvý pohľad prcka.
No je to fakt nízké. Pro vysoké osoby sedět za volantem problém neni, ale soukat se do toho, na to si stěžujou. Yko bude určitě lepší, akorát zas ale má menší dojezd a je prý línější. Držim palce.
Videl som na Prahe 10 fungl nové TM3 zrejme už z Číny a prišlo mi to nízke ako Citrón C4 ktorý mám teraz a dáva mi zabrať sa doňho dostať, preto preferujem SUV.
Dojazd mi stačí a či to je menej lenivé alebo nie mi je úplne jedno, keďže budem prechádzať z ICE do BEV hahaha.
A Ďakujem, už len počkať na Giga Berlín a na výstupy s novou batériou.
Bohužel ta cena je značně nepříjemná.
Cena v Česku je fakt extrémně špatná, takže jedině dovoz - v Rakousku je TMY jen o něco málo dražší než TM3 a i po odečtení jejich dotací je o nějakých 150k levnější.
Bluetooth samo pozná a odemkne se (musím ale často mobil rozsvítit, což snad nějaká aktualizace spraví).
Ak máš Android, skús povoliť v nastaveniach appky prístup k BT počas celej doby, nie len keď sa appka používa (rozsvieti sa telefón a napozadí sa spustí appka).
Nám to v práci s prístupmi cez telefón skrz BT pomohlo.
Presne tak, nechte si ten bluetooth zapnuty idealne porad a pak jeste chvili, neb bez toho ty zero-click exploity proste nemohou dost dobre fungovat, viz. treba:
https://google.github.io/security-research/pocs/linux/bleedingtooth/writeup.html
Samozrejme, aktualizace do toho na chvili hodi vidle, ale netreba se prilis stressovat, vyrobce telefonu vam ji s pravdepodobnosti blizici se jistote stejne nedoda. Radeji ten kram rovnou zahodte a kupte si novy, s novyma chybama o kterych se jeste nevi, ty jsou desivejsi.
Ani s jabkem smutnit nemusite, firmware bluetooth controlleru bezi na nejakem vesmes standardnim CM3, vydumpovat se z kontrolleru da vc. firmware patchu, a je diravy jak reseto, takze utoky na L2 jsou v pohode i tam, viz treba:
https://media.ccc.de/v/35c3-9498-dissecting_broadcom_bluetooth
Ma to tu vyhodu, ze lze na tom bluetooth controlleru pustit nejaky kod bez toho, aby o tom uzivatel vedel, no, a ten kod muze delat to co utocnik chce.
No, a to se vyplati, ne ? :-(