Tesla

Lady s Teslou: Pořízení elektromobilu s dotací EU bez agentury

Ať už se to někomu líbí nebo ne, Evropská unie masivně podporuje rozvoj elektromobility. Dá se tedy v ČR pořídit elektromobil s využitím dotace? Běžný občan má v ČR bohužel smůlu, ale pro malé a střední firmy to loni ještě možné bylo (až 30 % ceny auta). Až skončí doba koronavirová, dá se předpokládat, že Ministerstvo průmyslu a obchodu tyto výzvy znovu vypíše. V tomto článku popíšu, s čím jsme se jako malá firma nezkušená s dotačními procesy potýkali a jak jsme to nakonec i přes první zamítnutí žádosti zvládli.

Naše vysněná kráska Tesla Model 3 LR

Jak ale na to? Zvažovali jsme využít konzultační agenturu, ale člověk musí počítat s tím, že ta si z dotace ukrojí ne úplně málo pro sebe, a přitom velkou část práce se sháněním dokumentů stejně uděláte vy. Tak jsme se rozhodli do toho jít sami. Zas tak těžké to není, a stát k tomu poskytuje dostatek dokumentace, telefonické konzultace a online webináře. Je to skoro jako počítačová hra – máte quest, sbíráte dokumenty, plníte úkoly, postupujete v levelech. 🙂 Ale nějaký čas to zabere a chce to ve firmě svěřit někomu, kdo se už se státními úřady potýkal (třeba řešil stavební řízení). A tak jsme rovnýma nohama skočili do Výzvy V (čti „pět”) „Nízkouhlíkové technologie – elektromobilita” v rámci operačního programu „Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost 2014–2020” (OP PIK) z Evropského fondu pro regionální rozvoj.

Pro začátek bylo zejména nutné se obrnit trpělivostí. Jak uvidíte dále, občas se věci vymykají logickému rozumu, tak to chce nebouchat hlavou do stolu a prostě se formalitami a dokumenty drát dál. Klíčové je si ověřit, jestli má firma na dotaci nárok a dotace se na vybrané auto vztahuje. Loni např. nemohly dotaci využít firmy z Prahy a maximální cena osobního auta byla limitována na 1,25 milionu Kč bez DPH (nákladní auta limit neměla). Auto musí být nové a nesmíte ho nějakou dobu prodat ani pronajímat. Šlo taky pořídit třeba nabíjecí stanice, které ale nesmí sloužit veřejnosti (to aby se ta elektromobilita zas tak moc nešířila). Všechny tyhle podmínky jsou popsané v základním dokumentu „Výzva”. Pokud má firma vlastníky na Kajmanech, tak to asi neprojde, protože musí být v Registru skutečných vlastníků (spousta firem ani neví, že je to zákonná povinnost). Taky ne každý je ochoten zveřejnit účetní závěrky v Obchodním rejstříku, což je podmínka nutná a opět zákonná povinnost. Hodně firem ji ale nedodržuje, protože by ukázala konkurenci detaily svého hospodaření. Jestli je vaše firma na pokraji krachu, pak asi taky na dotaci nedosáhnete, což jde ověřit vyplněním „Formuláře finanční analýzy”, který vám to hezky spočítá (za poslední 2 uzavřené roky různé ukazatele jako návratnost, podíl na majetku, atd.). A pozor na velikost firmy, počítá se součet majetkově propojených firem. No a na závěr si musíte ujasnit, jestli jste např. ochotni jezdit s nálepkou EU na zadku auta, protože po dobu několika let jsou povinné různé podobné publikační aktivity.

Povinná polepka auta dle dotačních pravidel publicity
Povinná polepka auta dle dotačních pravidel publicity

Jak žádost pak probíhá v praxi? Podává se ve webové aplikaci ISKP14+, což je aplikace složitá a ne úplně moderní. Ale suprově nám pomohl dokument „Pravidla pro žadatele a příjemce”, kde je krok po kroku, co kam vyplnit. Kupovali jsme auto jen jedno, tak to zas nebylo tak těžké (při větším objemu je to krapet složitější a musí se dělat výběrová řízení).

Dali jsme tedy dokupy příslušné dokumenty, účetní závěrky, doložili všechno možné a vyplnili políčka s financemi. V případě pochybností jsme volali konzultační linku státní Agentury API (celkem asi 4x), kde vždy ochotně poradili. A pak už jen odeslat. Kdo by si myslel, že použije firemní datovou schránku, tak takhle to u dotací nefunguje. Je potřeba mít státem kvalifikovaný elektronický podpis, přes to nejede vlak.

Příklad formuláře dotačního systému ISKP14+ (Zdroj: Pravidla pro žadatele a příjemce z operačního programu podnikání a inovace pro konkurenceschopnost)

Tady si dovolím udělat odbočku na téma elektronický podpis. Jak moc je naše státní správa za opicemi, možná pochopíte, když si uvědomíte, že Estonsko zavedlo čipovou občanku už v roce 1997. To je 24 let. U nás máme eObčanku od roku 2018. „Chcete aktivovat ten čip?” ptala se mě úřednice, když jsem ji před lety vyzvedávala. Odpovědí, že ano, jsem ji viditelně otrávila. Na otázku, k čemu to je, se mi dostalo neurčité odpovědi ve stylu „moc nevim, nikdo to normálně nechce”. Pak naťukat IOK, DOK a BOK… zas si pamatovat tři nové kódy. A to jsem ještě netušila, že k nim časem přibyde ještě PUK, PIN a QPIN, to aby to občan neměl moc jednoduché.

Tím to pro mě na pár let skončilo a až teď pro potřeby dotace nastal čas probudit mou eObčanku z dlouhého spánku. Jakou ale pořídit čtečku a kde? Stránka o eObčance na portal.gov věnuje nákupu čtečky celé 3 věty. Po delším bloudění Portálem národního bodu pro identifikaci a autentizaci (ano, to skutečně existuje) se vynořila úžasná informace. Nechtělo se mi věřit, že náš zkostnatělý stát podporuje eObčanku v mobilu! Jdu do toho! O pár desítek minut později… tak nejdu no. Podporované byly jen 3 čtečky, z nichž 2 se nedaly v ČR koupit a třetí byla jen pro iOS. Na dotazy občanů Ministerstvo vnitra v podstatě odpovědělo, že nemůže udržovat mobilní aplikaci tak, aby podporovala všechny čtečky na světě. Jaká zoufalost! Stačila by jedna, která se dá koupit! Někdo si namastil kapsu za vývoj mobilní aplikace, kterou skoro nikdo nemůže použít. Nechtěla jsem čekat týdny, než čtečka dorazí ze zahraničí, nezbylo tedy než koupit čtečku s kabelem k počítači. A teď ten certifikát teda. Je to vcelku lehké, ale blouděním labyrintem infostránek může člověk strávit i hodinu, aniž by jasně věděl, co má udělat jako další krok. Pro neznalé stručné shrnutí:

Stručné shrnutí kroků k získání certifikátu pro elektronický podpis

Vybrala jsem Českou poštu a celá akce nakonec nezabrala ani moc času. Jen úředník na přepážce se vyděsil: „Jé, to sem eště nedělal, to bude trvat asi hodinu”. Přitom všechno jsem předtím vyplnila do jejich systému a donesla mu i vytištěné kopie smluv, jen podepsat. Tak jsem to sbalila a v Praze v centru to bylo za 5 minut vyřízené. Certifikát mi pak přišel emailem, natáhla jsem ho do eObčanky a hurá podepisovat!

Na pár kliknutí jsem pak žádost podepsala a oficiálně podala v březnu 2020. Výsledek? Žádost zamítnuta. Důvodem bylo, že jsme nebyli registrování v Rejstříku skutečných majitelů. U žádosti se totiž posuzujou podmínky, z nichž některé jdou napravit po podání a některé ne, a tahle je zrovna z těch, co nejdou. Moje chyba byl předpoklad, že když jsme majitelé s.r.o. jako fyzické osoby a Obchodní rejstřík a Rejstřík skutečných majitelů oba spadají pod stejný rejstříkový soud, tak že se ta registrace děje automaticky. Předpoklad to není úplně nesprávný, protože aktuálně se připravuje novela zákona, která přesně to zajistí, ale bohužel v době podání to tak ještě nebylo. Vyplnila jsem tedy další státní formulář, abych soudu oznámila, že v jednom svém rejstříku má údaje, které si má přepsat do druhého svého rejstříku. To trvalo necelé 2 týdny a po zapsání jsme žádost o dotaci podali znovu.

Pak nastalo čekání. O 2 měsíce později nám byla žádost vrácena k doplnění. Bryskně jsme dovyplnili 2 pole, která nebyla v návodu označena jako povinná, a doložili cenu bez DPH (uniklo mi, že nabídka Tesly to tenkrát neobsahovala). O měsíc později přišla depeše (v dotačním systému obdoba emailu), že naše žádost splnila formální podmínky. Další 3 a půl měsíce trvalo, než hodnotitelé prozkoumali kritéria a postoupili jsme na další level schvalování. Dva týdny nato po nás ministerstvo chtělo doložit, že na to auto máme peníze na bankovním účtu! Nu což. Doložili jsme a poskočili na další level. O týden později jsme museli opět žádost doplnit a doložit další papíry, protože původní informace z Agentury API o výpočtu „propojených podniků” dle metodiky EU jaksi nebyla správná. To už byl prosinec a my věděli, že Tesla to auto už nestihne do dotačního termínu dodat. A tak jsme ještě podávali žádost o změnu – prodloužení realizace do dalšího roku, což bylo vyřízeno už téměř obratem.

Celý schvalovací pavouk (nebo spíš pavoučí síť) stojí za zkouknutí, aby člověk věděl, jaký aparát ze svých daní platí. Musím ale říct, že vždycky bylo jasné, co máme doložit a jak co přesně v systému opravit, a příslušní úředníci byli vždy ochotní a nápomocní. A tak jsme těsně před Vánoci dostali Rozhodnutí o přidělení dotace s výhradou. Proč s výhradou? Protože během podávání naší žádosti si úředníci usmysleli, že „poplatek za doručení a dokumentaci” 25 tisíc Kč, který si Tesla účtuje, se nepokládá za způsobilý výdaj a je potřeba ho od ceny auta odečíst (čímž se samozřejmě sníží i dotace). Jinak to Rozhodnutí je dokument milých 16 stránek bububu tabulek, za co nám dotaci zkrátí, když všechno přesně nedodržíme.

Dalším krokem je pak auto koupit (za své samozřejmě) a splnit publikační podmínky dotace. Mezi povinné publikační aktivity patří třeba informace na firemním webu, plakát A3 na sídle firmy a nálepka na autě s logem EU, které musí být na svém místě po dobu 3–5 let od obdržení peněz z dotace. Mezi publikační povinnosti patří také článek v tisku a pro větší objemy dotací další povinnosti jako billboard a účast na konferenci.

Povinný plakát/cedule A3 dle dotačních pravidel publicity

No a pak už jen vyplnit Závěrečnou zprávu o realizaci a Žádost o platbu. Nutno přiznat, že ani pak si teda člověk nemůže být dotací úplně jist. Pokud totiž úředník dojde k závěru, že se mu třeba nelíbí velikost písmenek na plakátu, může dotaci krátit. Nedělám si legraci. Tabulky v bububu dokumentu říkají, že třeba pokud je chybně logo EU, hned je to 0,8 % dolu (a v případě závažného porušení to jde až ke 100 %). Ale naštěstí na ty plakáty už ministerstvo udělalo generátor. Takže při splnění všech povinností by to mělo klapnout a snad se mi podařilo zde popsat, že tu 30% dotaci není zas tak těžké získat. 😉

V dalším článku se můžete těšit na příhody s vlastní koupí auta a dovozem Tesla Model 3 z Polska.

Zobrazit komentáře

  • 450 000 Kč je fajn. Ale není to dotace, ale čistý nákup reklamy a interních informací a soukromých firmách.
    A kdo tyhle reklamy platí? Daňoví poplatnící nejen ČR! Nemluvě o spoustě zbytečné byrokracie. Tedy cirka 400 000 kč za propagaci EU.

  • Neřehledný článek celkem o ... Vůbec jsem z něho nepochopil, jaké auta soudružka vlastně koupila.

    • Souhlas s wendys, obrazky a nazev. A v prvnim dile stejne neslo o to, jake auto, ale jak se porizuje z dotaci. Mohl by sis koupit auto od kterehokoliv vyrobce elektro. Postup by byl stejny.

  • Chapu to spravne, ze vase certifikacni autorita ma kopii vaseho privatniho klice pro podepisovani a ten privatni klic vam posle bez jakehokoliv zabezpeceni emailem ? To snad nemuze byt pravda, ze ne ?

    • No prave proto jsem se zdesil a radeji se zeptal. (btw. my si tykame? :-) )

      • Netreba byt hned toliko defenzivni, me je to burt a nic se nestalo. Akorat jsem si toho vsiml, nebot vetsina komentaru tady je nejak neutralni (e.g. A dela B protoze C). No, tady bych tu diskusi asi radeji ukoncil.

      • Těžko si představit, že budu vykat někomu, koho oslovuji/kdo se představuje přezdívkou :-). Oslovujte mne "Malýpívo" a vykejte mi :-).
        Na Internetu, v chatech, ve fórech, diskuzích ... bylo vždycky tykání. Nikdy jsme si na nic nehráli. Dnešní doba se snaží být akurátnější než akurát a korektnější než korektor a cpe nám to všude. Nemám nic proti tomu někomu vykat. Jen se mi už poněkolikáté někdo snaží sebrat "mojí" hračku, předělat zažitá pravidla a mně to vadí. Omlouvám se za OT.

    • Já myslím, že Meh ví jak to funguje. Nicméně mu připadá dost podivné, že si někde u úředníka vyplníte žádost o certifikát a ten vám pak přijde e-mailem. Z toho totiž nelze usoudit, kde byl vygenerován privátní klíč a jak se dostal ke koncovému uživateli ...
      Edited: Nekoukal jsem na obrázek - podle něj už je to jasné ...

  • Ačkoliv nejsem fanda elektromobilů musim rict že jsem se dlouho tak nepobavil.🤣🤣 Dekuji za supr clanek

    • Děkuji za pěkný komentář. Máte pravdu, že jsem občas nevěděla, jestli brečet nebo se smát, jak se ty vtipné (resp. tragikomické) situace vyskytly.

  • Velice zajímavý článek, děkuji.
    Ohledně mnohokrát diskutované teze, že dotace křiví trh: více-méně souhlasím.
    Ale ne bezvýhradně.
    "Více-" s tezí souhlasím v tom smyslu, že nadužívání dotací vede ke korupci, tedy dotace nejsou dobré. Korupce jako taková je ale důsledek chamtivosti; někdo pootevře truhlici s penězi, a žraloci, co cítí krev (=peníze) na kilometry daleko, se začnou stahovat ke zdroji..
    "-Méně" v tom smyslu, že mírné (a tím myslím O DOST MÍRNĚJŠÍ, než jak v současnosti aplikuje EU) užívání tohoto regulačního nástroje může postrčit společnost tím "správným" směrem. Tedy dotace dobré jsou - do určité míry. Ono totiž nechat všechnu práci na neviditelné ruce trhu, to bychom se jen tak nedočkali.
    Totiž: jistě se shodneme na obecném principu, že životní prostředí je třeba chránit. Živočich, který tohle nechápe, si zaslouží vyhynout. Za mě: když si budu moci vybrat mezi a) "neekologickým" produktem za X Kč, a b) "ekologickým" produktem za XY Kč minus Z (dotace) Kč = (+/- autobus) X Kč, pak si vyberu b).
    Případné troly - specielně pak Jeho Procházkovitost a Jeho Ivovitost - upozorňuji, že celý svůj dlouhý život volím pravicově.

    • Dovolím si tedy výrazně nesouhlasit. Dotace je vždy transfuze z pravé ruky do levé, přičemž se polovina krve vycébrá. Je to čisté zlo, zbytečně živící statisíce úředníků a agentur (ten počet je doufám nadnárodní, v rámci ČR to budou jen desetitisíce).

  • Hezký zajímavý článek, spíš mi to sice přišlo jako cesta státní správou, než zkušenosti s elektromobilem, ale rozhodně to chápu jako první díl. A budu se moc těšit na pokračování. I tohle prostě patří ke každodennímu životu. Díky moc.

    • Taky díky za pozitivní komentář a připomínku. Snad se mi to v dalších dílech podaří zlepšit.

      • Vůbec to neberte prosím jako připomínku, každý seriál nějak začíná, a ač moc aktivity firmy Tesla obecně nesleduju, tak si rád přečtu Davidovy články na téma zkušeností. Jsou zajímavé, a tohle vypadá na podobný typ článků :-) takže se opravdu těším.

    • Je to krásně popsané peklo, které nás jako celou EU táhne hezky dolů. Amerika nám utekla dávno, Asie nás právě přeskakuje. Kolik let ještě potrvá, než se konečně zjistí, že tudy cesta nevede?

      • Můžete se rozepsat v čem Amerika utekla EU? Myslíte ty desítky miliónů občanů USA, kteří nemají zdravotní pojištění? A nebo zvětšující se problém pracující chudoby? Loni bylo na potravinových lístcích závislých nějakých 43mio. občanů USA. Pokud jde o ekonomiku tak dluh USA již překročil HDP....

  • Ačkoliv jsem proti jakýmkoliv dotacím na cokoliv, tak oceňuji, jakou jste si dala obrovskou práci se sepsáním svých zkušeností. Opět se ukazuje jako již v mnoha jiných případech, že náš stát není schopen efektivní digitalizace čehokoliv. Velice mne "pobavila" hlavně pasáž o e-občance. Ve svém zaměstnání používám několik různých počítačových systémů a portálů a vždy mám hrůzu z toho, když někde vyskočí hláška, že končí platnost nějakého certifikátu. To většinou znamená několikahodinovou anabázi včetně studování všelijakých návodů a vždycky jsem rád, když se to podaří bez volání na nějakou šílenou infolinku. Kdybych měl někdy čas, napsal bych článek (možná i seriál) o tom, jak jsem poprvé vkládal 36-znakové heslo na jednom ze státních portálů, který musím denně používat.

    • Za nastudování pár drobností dostala autorka v rámci dotace tolik peněz, že dle výsledků hospodaření své firmy by na to musela vydělávat 3 roky.... Dobrý business, ale já bych na místě autorky o tom celém radši pomlčel...

    • Používám elektronický podpis už asi deset let, stačí mi na to jeden PIN. Nechápu však proč to není schopna akceptovat státní správa jako celek, když pro některé aplikace je to skoro povinnost. Taky nějak nechápu jak bez něj může firma fungovat, já ho používám minimálně jednou denně, ale spíše víckrát. Ušetří to značné sumy peněz.

      • Zatímco u bankovní identity je standardizovaná cesta, jak v rámci toho procesu "sdělit" tvoji identitu, v rámci kvalifikovaného certifikátu to tak jednoduché není.

        Když ti teď pošlu, můj kvalifikovaný podpis - tak si snadno ověříš, že je platný a pravý a tak... tedy, že víš, že ho udělala určitá oprávněná osoba, ale ten podpis nenese dostatečně standardizovanou informaci o tom, kdo ta osoba je.

          • V podpisu je povinně obsaženo pouze jméno a příjmení ... ostatní informace jsou tam jen "dobrovolné".

            Pro jednoznačnou identifikaci osoby ale jméno a příjmení nestačí.

          • To mi došlo, právě proto se ptám, co tam k tomu ještě musí být ...

      • Omlouvám se za off topic, ale proč je kvalifikovaný podpis horší, než eobčanka? Myslel jsem si, že tam je prostě certifikát a tím pádem je to naprosto stejný produkt jen já ho mám na kartičce ve čtečce a takto je v ipu v občance.

        • eobčanka je kvalifikovaným nosičem dle nařízení eIDAS pro kvalifikovaný certifikát - takže s ní dokážeš vytvořit kvalifikovanou pečeť podle eIDAS.

          Zjednodušeně:

          kvalifikovaný certifikát - má propárovaný jen klíč s tebou (tzn. je zajištěno, že klíč si dostal TY, ale už není zajištěno, co se s ním stane dále - kolik kopií z něho uděláš (vědomě či nevědomě), kde a jak bezpečně ho skladuješ - a platně podepisovat může kterákoliv kopie privátního klíče. Zjednodušeně - pokud ti nějak seberu z úložiště třeba windows privátní klíč (což dokážu softwarově), tak můžu podepisovat za tebe.

          kvalifikovaná pečeť dle eIDAS (sem spadá i eobčanka) je kvalifikovaný certifikát (elektronický podpis) na kvalifikovaném propárovaném nosiči (eobčanka, token, čipová karta). S tvojí identitou je spojen nejen samotný certifikát, ale i jeho fyzický nosič (tedy je zajištěno, že TY si dostal klíč, a taky je zajištěno, že TY si dostal jeho konkrétní fyzický nosič). A platný podpis může vytvářet jen tato kombinace (kopie privátního klíče - na jiném nosiči - nedokáže vytvořit platný podpis). Pro ukradení bych tedy potřeboval získat i ten hardware fyzicky.

          Je to srozumitelné?

          (Jinak si uvědom, že "kvalifikovaná pečeť" - je ekvivalentem ověřeného podpisu (u notáře, na czechpointu atd...) - takže s tím můžu například převádět tvoje nemovitosti).

          • Děkuji za obsáhlé a detailní vysvětlení. Má otázka vznikla především tím, že já od začátku používám fyzický nosič - čipovou kartu od ICA. V tom případě by to pak mělo být na stejné úrovni jako eobčanka, ale bohužel to málokdo akceptuje. Tak jim tam dávám pdf s klasickým podpisem, který může udělat každý a všichni jsou spokojeni. :-)

          • Mno není to ... úplně stejné. (Pokud ta karta od ICA je skutečně ve standardu dle eIDAS ... což nemusí být).

            Eobčanka má jednu věc ještě "navíc" - stát má u ní provedeno spárování identity s certifikátem (a nosičem). To znamená, že stát jako subjekt, který chce zjistit tvoji identitu na dálku "VÍ" že osoba XY používá certifikát ZZ.

            U nosiče a certifikátu vydané někým jiným, tohle ví vydavatel ... ale ne stát.

          • No nevím, ale když jsem se podíval na informace přímo od zdroje, tak uvádí toto:

            Kvalifikovaný certifikát vydávaný I.CA splňuje veškeré požadavky dané zákonem č. 297/2016 Sb., o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce a nařízením č. 910/2014 o elektronické identifikaci a službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce na vnitřním trhu (eIDAS). Ve spojení s čipovou kartou řady Starcos a uživatelskou aplikací I.CA SecureStore, které jsou certifikovány jako kvalifikovaný prostředek pro vytváření elektronických podpisů (QESCD), jej lze používat pro vytváření tzv. kvalifikovaného elektronického podpisu dle eIDAS.

          • Jinými slovy tím, že jedu v autě, které je psané na mě a prokazuji se občankou, kde je moje jméno, tak jsem to víc já, než když se jenom prokazuji občankou :-) Jasně, správná analogie by měla být, že u notáře potřebuji dva doklady ...
            Každopádně už do toho zbývá zamíchat ještě datové schránky a bude vymalováno :-)

          • To není úplně správně. Auto i občanka jsou fyzické věci, které se nedají snadno okopírovat - případně si všimneš, že ti chybí.

            Privátní klíč ... se dá okopírovat / na dálku ukrást / nepozorovaně poslat tak, že ti nebude chybět, (a heslo k němu odchytit ...). Celé je to o tom - poskytnout klíči dodatečnou ochranu, méně závislou na schopnostech uživatele.

          • No spíš jde o to, že auto i občanka jde ukrást výrazně jednodušeji než privátní klíč.

          • A proto mám čtečku zapojenou jen v době použití a pak jde ven, člověk nikdy neví co by se mohlo stát, pokud je připojená.

  • Paráda!

    Firma s obratem (r. 2019) ani ne 900tis. Kč a ziskem 150tis. Kč si kupuje auto za 1,5mio. Kč a ještě k tomu využívá dotace:-) Jestli si Ing. Šrámková neměla radši pořídit Velorex:-)

    • Tak podle vás by asi teda dotace měly dostávat velké firmy, co mají velký obrat. Co se týče poměru obratu a ceny auta - výsledná cena auta je 800 tis., což je srovnatelné se Superbem, který bychom jinak pořídili (již druhý). Kromě toho si dovoluji skromně myslet, že není na Vás hodnotit, jak rozkládám svůj majetek a investuju peníze svoje a svých firem.

      • Pan Procházka je takový zdejší ředitel zeměkoule, komentuje všechno a s gustem; vizte jeho vytrvalou opozici pod jinými články. Je to velký kolektor mínusů a prvotřídní provokatér. Vůbec se jím nenechte znechutit.
        Máme tu takovou nepsanou tichou dohodu, že se ho snažíme jen ignorovat. Je to velká výzva, velký tréning zenu, ale dá se to :)

        • Když někdo řekne pravdu je to pravda. Nejsem na straně pana Procházky ani proti němu. Ale nehodlám ignorovat pravdu ať už ji řekne kdokoliv. Jsem však alergický na to, když má někdo tu drzost mluvit jménem Všech. To činili fašisti, komunisti, inkvizice a jim podobní.

          • Jakou "pravdu" vy to hájíte ve vláknu, které kdosi zahájil uštěpačným příspěvkem na adresu autorky článku? Pokud mě za můj příspěvek neváháte nepřímo přirovnat ke komunistům, fašistům a inkvizici, aniž byste o mně cokoliv věděl, pak vy si tu nehrajte na Vrchního Vykladače Pravdy.
            A abyste věděl, pane Lacino, tak my tady takovou tichou dohodu doopravdy máme. Že zrovna vy nejste v "klubu", nebo že o něčem takovém nemáte tušení, není můj problém.
            Hezký den :)

      • Dotace by neměly dostávat malé firmy, velké firmy. Nikdo. Dotace jsou čistou deformací trhu.
        Ale děkuji za zajímavý článek.

        • Přesně tak, dotaze jsou velice často pouze prostředkem dobývání renty. Dobrá myšlenka má ve poměrně slušnou šanci se ve fungujícím tržním prostředí (což tedy moc v Evropě momentálně nemáme) prosadit sama.

      • Bohužel to tak trochu není pravda, protože dotace jsou peníze nás všech o které nás připravil stát. Dotace by neměl dostávat nikdo, žilo by se nám všem o mnoho lépe a náš průmysl by byl konkurenceschopnější, měli bychom v lepším stavu infrastrukturu atd.

        • Máte absolutní pravdu. Dotace - toť zrůdnost která znemožňuje určit co se ve skutečnosti vyplatí produkovat a v jaké míře a co případně nikoliv!

        • Já Vám to neberu. Jen se obávám, že jste si na to vybral k žití špatný kontinent. A bude to horší. Jinak souhlasím s tím, že když už dotace jsou, máte právo spolurozhodovat o tom, jestli na tu dotaci nárok někdo má, nebo ne. Tedy máte právo mluvit do dotačních podmínek. Ale při splnění dotačních pravidel IMHO nemáte právo kritizovat, jak kdo nakládá se svým majetkem, nebo jestli si na to třeba vezme úvěr od banky (což my jsme nemuseli).

          • Já kdybych měl ve firmě takový obrat jako Vy, tak si nepořizuji Teslu ani Superba, ale nějaké přibližovadlo nižší střední třídy:-) Samozřejmě je věcí každého za co své peníze utratí. Ovšem Vy za Teslu neutrácíte své peníze, ale peníze evropských daňových poplatníků neboť dotace jsou placeny z jejich, a tedy i z mých daní... Takže logicky, čím více si toho za dotace nakoupíte Vy, tím méně si toho mohu koupit já, s čímž krajně nesouhlasím. Dotace byla použita na to, aby si nějaká Vážená paní inženýrka vozila své Vážené pozadí ve vozidle, na které si normálně nevydělá.

            Pokud by se dotace daly třeba nějaké společnosti co dělá hypoterapii a nebo canis terapii pro postižené děti, pak to je v rámci sociálně fungující společnosti (i té tržní) akceptovatelné a dokonce chválihodné.

          • Co si berete do úst postižené děti Vy mantáku?
            Tohodle člověka zakázat!

          • Mantákem míníte tradiční eskymácký pokrm z velrybí kůže?

          • Aha, takže podle zdejších mínusářů, je lepší v dotacích zaplatit Vážené paní inženýrce nové auto, než z veřejných rozpočtů zajistit lepší péči o postižené děti?

          • Odpusťte si tyhle argumentační fauly a nepodsouvejte lidem, co neřekli, nebo vás fakt už zabanuju. Už hodně dlouho bruslíte na hraně toho, co jsem ochotný tolerovat, ale už mi dochází trpělivost...

          • Václav Procházka napsal vše správně. A paní inženýrka musí počítat s tím, že když se pochlubí tím, jak získala (samozřejmě legálně) naše peníze na své auto, spoustě lidí se to nebude líbit.

          • Pro dost z nás už je to hodně za hranou a trpělivost došla dávno.
            Přimlouvám se za ban a celkově jsem pro udržování diskuze v rámci daného tématu i za cenu ne bezvýhradně svobodné diskuze a tedy mazání příspěvků.
            Na podporu (samozřejmě ne jen banu Procházky, ale hlavně pro pokračování nejúžasnějšího obsahu na českém internetu) jsem se právě stal patronem :-).

    • Uměle vytvořená firma za peníze z grendealu, největší zlodějny současnosti. Na základě podvodného hokejkového grafu jsou okrádány firmy a v konečném důsledku spotřebitelé na úkor vychcánků, co si zažádají o tento podvod.

Sdílet

Aktuální články

Dragon poletí na misi Crew-9 jen s dvěma astronauty, zpět z ISS přiveze „ztroskotanou“ posádku Starlineru

Problémy americké kosmické lodi Boeing Starliner při její první pilotované misi letos v létě způsobily,…

14. 9. 2024

Zajímavý rozhovor Nolanda Arbaugha s influencerkou Briar Prestidge

V červenci byla influencerka Briar Prestidge na návštěvě u Nolanda Arbaugha, prvního uživatele implantátu Neuralinku.…

13. 9. 2024

Příští Starship možná poletí až na konci roku, SpaceX se agresivně ohradilo proti pomalým úřadům

Společnost SpaceX otevřeně kritizuje Federální úřad pro letectví (FAA), který podle ní zbytečně zdržuje schvalovací…

11. 9. 2024

Střípky o Neuralinku z platformy X (12. díl)

V dnešním dílu nepravidelného cyklu, ve kterém shrnujeme a komentujeme novinky související s Neuralinkem, se…

9. 9. 2024

Starlink rychle roste v řadě zemí, ale v Brazílii teď má zmrazené bankovní účty kvůli Muskově síti X

V přehledu novinek o Starlinku zavítáme například na Aljašku nebo do Kanady a Austrálie, kde…

8. 9. 2024

Lady s Teslou: Jak si vede čínský elektromobil NIO ve srovnání s Teslou

Půjčila jsem si čínský elektromobil NIO ET5 Touring a porovnala ho se svojí Teslou Model…

5. 9. 2024