Půjčila jsem si čínské NIO ET5 Touring a porovnala ho se svojí Teslou Model 3 LR 2021. Není úplně fér srovnávat auta krapet jiné kategorie, ale všechny Tesly mají nějaké společné znaky, tak se pokusím trošku generalizovat. Hned na začátku asi někoho otrávím, protože na rovinu, NIO je podle mě ve výsledku lepší. Proč, a jakou zkušenost jsem měla, to vám povím v následujících odstavcích.
NIO ET5 je vcelku hodně okopírované podle Tesly, ale má mnoho věcí navíc, a v některých se liší vcelku významně. Jak už jsem říkala v předchozích článcích, pro používání auta jsou vlastnosti důležité a méně důležité, takže se nejdříve pověnuji těm prvním a pak to vezmu do detailu.
Takže v čem podstatném je NIO ET5 lepší než Tesla? V porovnání s mojí starší Teslou Model 3 z roku 2021 nebo s Modelem Y tlumí NIO podvozek nerovnosti na silnici velmi příjemně a jízda působí komfortně. Nová Tesla Model 3 „Highland” je však v komfortu podvozku s ET5 již srovnatelná. Oproti Modelu 3 má ET5 vyšší posez, blíže k Modelu Y. V autě je také menší hluk a kvalitou zpracování se NIO nijak neliší od luxusních automobilů evropských značek. Auto si navíc řidiče hýčká – z pokročilých funkcí mě asi nejvíc uchvátily masážní sedačky řidiče i spolujezdce, samozřejmě odvětrávané. Na výběr je hned několik režimů, jak si nechat za jízdy příjemně zvalchovat záda.
Chrochtala jsem také blahem z množství kamer, které nejenže na rozdíl od Tesel umožňují birdview (ptačí pohled na auto zvrchu), ale konečně jsem krásně viděla kolem kol, takže člověk neobere žádný obrubník (což je u Tesel velká bolest). Ten pohled, kde člověk vidí jen kola a auto je „zprcnuté” do čárky, mě docela rozesmál (na obrázku níže je vlevo dole).
Narozdíl od Tesel má NIO lidar, takže opravdu přesně ví, jak daleko jsou překážky před ním.
Milovníci „kapliček” čili druhého displeje pod volantem budou též potěšeni, že ho narozdíl od Modelů 3 a Y v ET5 najdou.
Nejvíc mě překvapilo chování autopilota, kterému NIO říká jednoduše Pilot. Oproti Tesle neskutečně plynule reaguje v zatáčkách nebo dobržďování před překážkami. A za těch 1300 km jsem nezažila jediný „phantom braking”, tedy zbytečné brždění. Stejně jako Tesla se Pilot umí sám rozjet v zácpě i ze zastavení a navíc na rozdíl od cukajících Tesel hladce popojíždí vpřed. Nemohla jsem využít předjíždění, ale i tím auto disponuje.
Nutno dodat, že zmíněnými neduhy už netrpí Tesly vybavené pokročilejším samořídicím systémem FSD Supervised, avšak ten je zatím stále podporován pouze v Severní Americe. Evropa by se ale mohla konečně dočkat v prvním čtvrtletí příštího roku, jak dnes oznámila Tesla. Vše ale bude záviset především na potřebné legislativě.
NIO se navíc pyšní naprosto luxusní nabíjecí křivkou, takže se nabíjí rychleji i přesto, že maximální příkon umí nižší než Tesly. ET5 totiž dobíjí sice „jen” příkonem okolo 180 kW, ale zatímco u Modelu 3 je jeho maximálních 250 kW jen tzv „fotkových”, NIO se až do cca 75 % nabíjí maximálním výkonem a v 80 % se stále drží okolo 150 kW (oproti tomu TM3/Y jen cca 60 kW). Velikost baterie zapůjčeného vozu byla 100 kWh s dojezdem 560 km dle WLTP, reálně okolo 450 km.
Tažné zařízení je výklopné dálkově a utáhne cca 1400 kg.
Díky vestavěným hagusům na střeše stačí jenom namontovat příčníky a není nutno pořizovat střešní nosiče.
A ti z nás, kteří jsou z koncernových aut zvyklí mít v zadní sedačce středovou díru třeba na lyže, budou mít radost, protože ET5 ji má také.
Docela hodně omezující u ET5 je velikost celkového kufrového prostoru. I díky nepřítomnosti frunku (předního kufru) je oproti Modelu 3 na zběžný pohled celkový objem tak poloviční. A to i přesto, že zapůjčená verze vozu byla ve verzi Touring (tedy kombi s hatchback otevíráním).
Moje Tesla má taky podstatně lepší sedačky, po 500 kilometrech v ET5 mě už trochu bolel zadek. Osobně mi taky hodně nevyhovuje creep mode (po zařazení auto jede pomalu samo, i když člověk nemačká plyn), a rekuperace není naprogramovaná až k zastavení do nuly. Tím ET5 (zatím) přichází o hlavní výhodu jednopedálového řízení, kterou Tesly umí.
Co nás velmi otravovalo, byl alarm překročení rychlosti (Overspeed Alert), který je nutno při každé jízdě znovu vypnout (na displeji či hlasově). Ale prý to už takto mají všechna nová auta kvůli nařízení EU.
Než se pustím do detailů těch věcí, které jsou méně podstatné, zmíním, co mají obě auta společného, a podle mého i lepšího než třeba jiná elektroauta nebo spalováky. Obě auta umí už velmi dobře automaticky zaparkovat. Obě mají také celoprosklenou střechu, kterou ale NIO navíc umí zatmavovat. Mají také indikaci jiného auta v mrtvém úhlu (NIO přímo v zrcátku). Samozřejmostí i u ET5 jsou všemožní jízdní asistenti a funkce typu Dog Mode (režim ochrany zvířat před horkem) a Camp Mode (režim pro přespání v autě). Obě auta umí nastavovat limit nabití či plánované nabíjení nebo na dálku vychladit/vytopit interiér. Narozdíl od některých jiných elektromobilů, mnou porovnávané vozy NIO ani Tesla neumějí V2L/V2G/V2H, tedy opačný tok energie „z baterie ven” např. pro potřeby zapojení varné konvice při kempování nebo napájení domu při výpadku elektřiny.
Stejně jako u nových Tesel lze u ET5 nastavit mobilní telefon jako klíč, což je velmi pohodlné. Druhá varianta je dálkové ovládání ve tvaru malého vajíčka. Pro člověka zvyklého z Tesel už jen na mobilní telefon se tahle drobnost ukrutně dobře ztrácí a zapomíná.
Jak je už u nových aut standardem, obě mají samozřejmě aplikaci do mobilu, Tesla trošku lepší s většími možnostmi ovládání.
Obě mají velmi svižný a přehledný displej, NIO téměř čtvercového tvaru. Grafiku má NIO líbivou a skoro i hezčí. Ovládáním se inspirovali v Tesle, nicméně ET5 má trošku horší orientaci v hlubších úrovních. Obě auta také samozřejmě umí uživatelské profily, do kterých se ukládají různá nastavení více řidičů. Stejně jako Tesla, nepodporuje NIO zatím Apple Carplay ani Android Auto. Obě automobilky posílají do svých aut aktualizace softwaru pravidelně „vzduchem”, u Tesly cca 1x za měsíc, u NIO 1x za čtvrt roku.
Obě auta nabízí v infotainmentu různé aplikace, kde pro mě důležité je hlavně Spotify, které často využívám pro přehrávání hudby. Obě auta umí číst dopravní značky (NIO i v České republice, kde Tesla bohužel zatím spoléhá jen na mapové podklady). Rychlostní limity umí ukončit obcí, ale české specifikum ukončování křižovatkou úplně dobře nezvládá. Stejně jako Model 3 ani ET5 nemá HUD (head-up displej promítající informace na čelní sklo). V obou autech jsem měla problém nastavit automatickou klimatizaci tak, aby mi v létě nebyla zima. Stejně jako Tesly má i NIO vnitřní kameru, která sleduje řidiče a upozorňuje na únavu.
Stejně jako Tesla Model 3 Highland disponuje NIO ET5 vnitřními LED pásky s nastavitelnou barevností osvětlení, navic s možností měnit barvy v různých částech vozu.
Teď se podíváme na další věci, které má NIO lepší, ale třeba nejsou až tak podstatné pro rozhodování o koupi. Při dlouhé jízdě člověk ocení pohodlné a měkké hlavové opěrky, a ne jako u mojí Tesly, kde mě bolí při delší jízdě krční páteř kvůli otřesům. Zajímavé je, že rychlostní limit Pilota je 180 km/h, zatímco u Tesly umí Autopilot jen 140 km/h. Verze auta, kterou jsme měli k dispozici, měla automatické otevírání zadního kufru pomocí senzoru na nohu. No a hýčkání řidiče zahrnuje i možnost vybrat si do kabiny ze tří různých vůní.
ET5 má podobně jako Tesla Model S vyjížděcí kliky. Zapůjčené auto mělo i automatické douzavření dveří „soft close”. No hned jsem si od majitele vysloužila jemně povytažené obočí, když jsem s dveřmi poprvé třískla ze zvyku od svého Modelu 3.
Auto má hlasového asistenta Nomi, se kterým si můžete v angličtině i povídat (na rozdíl od Tesly, která umí hlasově jen omezenou sadu příkazů), a Nomi umí třeba i dobře vyprávět vtipy. Za příplatek sedí na palubce i jeho fyzická inkarnace v podobě malé kouličky s roztomilým obličejíčkem na displeji, kde předvádí různé animace. Je to malá ptákovinka, ale fyzická reprezentace asistenta je tak prima, že se člověk přistihne při myšlence, že by si i snad těch 30 tisíc za tu kouličku připlatil. Nomi sice nedosahuje kvalit aktuálních umělých inteligencí, ale předpokládám, že to je jen otázka času. Auto také dokáže detekovat, kdo mluví, takže stačí si říct o zapnutí sedačky, a asistent sám pozná, komu má sedačku zapnout. Naprosto unikátní součástí softwaru auta je možnost si nahrát časté sekvence příkazů jako makra. Docela by mě zajímalo, jak funguje rozpoznávání obličeje, ale to jsme neměli možnost vyzkoušet (mělo by to umět pravděpodobně pak automaticky nastavit profil). Stejně tak by prý NIO mělo umět detekovat ponechané dítě v autě a upozornit na to.
Nohatí řidiči budou určitě nadšení z elektricky nastavitelné délky sedáku pod stehny. Majitelé standardních spalováků budou zas potěšeni, že oproti Teslám má NIO v kufru různé užitečné drobnosti, jako je 12V zásuvka, háčky, nebo dokonce odnímatelná svítilna.
Když už jsme u úložných prostorů, tak se mi líbil spodní odkládací prostor ve středové konzoli pod displejem, třeba na kabelku. Vcelku originální je víko přihrádky ve středové opěrce, které lze otevřít na obě strany (od řidiče i spolujezdce). Má i promyšlený tunýlek pro nabíjecí kabel na mobil, aby ten se při zavření opěrky neskřípl.
NIO nabízí u svých aut unikátní systém výměny baterií, kdy místo na nabíječku zajedete s autem do boxu, kde za pár minut automat celou vybitou baterii z auta vyšroubuje a nainstaluje jinou nabitou. Zapůjčený vůz měl nicméně zakoupenu baterii vlastní, což je druhá možnost při koupi. Osobně si myslím, že výměnné stanice jsou slepá vývojová větev, ale můžu se mýlit.
Mezi drobnosti, které bych tomuto autu vytkla, patří menší prostor na věci ve dveřích, nutnost mačkat brzdu při přeřazování mezi jízdními režimy, nebo to, že otevírání zadního kufru není hned k dispozici v první úrovni na displeji. Také si nelze pro sledování např. spotřeby nastavit tripy (jízdy), auto počítá hodnoty vždy od zastavení do zastavení. Na úvodní obrazovku nelze přidat oblíbené aplikace, což už Tesla nějakou dobu umí. NIO má nicméně přímo vlastní obrazovku se zkratkami, kam lze přidat funkce, které chci mít rychle dostupné – stačí jen posun prstem zleva doprava.
V aplikaci bohužel nelze nastavit libovolný limit nabíjení (pouze 90 nebo 100 %), to je možné pouze na displeji v autě. Nabíjecí proud nelze nastavovat vůbec, což může být problém při nabíjení v místech se starší elektroinstalací nebo při spolupráci s fotovoltaickou elektrárnou.
Často používám v Tesle dojezdový graf, který mi ukazuje průběh spotřeby během naplánované jízdy, kde vidím, jak moc se odchyluji ve spotřebě od původně naplánovaného způsobu jízdy. Ekvivalent tohoto grafu v ET5 chybí.
Někomu by také mohlo vadit, že mapa nemá satelitní zobrazení.
Co se nám také dělo, že při použití spojeného telefonu se při jeho vypnutí či zapnutí přerušila hudba ze Spotify, i když šlo o jiný Spotify účet, než byl přihlášen na tom mobilu. Také se nám stalo, že se displej přepnul na noční režim už za světla. Asistent vyjetí z pruhu má tendenci občas strhnout řízení od čáry, což bohužel je zrovna vždy proti autu, kterému se na úzké silnici snaží člověk vyhnout. Ale to si myslím, že Tesla dělá velmi podobně. Také nám nevyhovoval úplně povrch v interiéru, který měl na sobě malé tečky, takže jsem měla pořád tendenci utírat prach.
Co také samozřejmě NIO i přes mraky kamer nemá, je bezpečnostní funkce Sentry Mode. Pouze nahraje záběry z kamer při spuštění alarmu (plus při zatroubení, nouzovém brždění, nehodě). No a někomu by také nemusel vyhovovat celkový rychlostní limit 200 km/h (Model 3 LR má 233 km/h a verze Performance dokonce 261 km/h)
NIO ET5 je podle mého názoru lepší a celkově komfortnější auto než Tesla Model 3 a Y, a v mnoha ohledech i než Model S a X. V základu stojí ET5 (s vlastní baterkou) kolem 1,5 milionu Kč, cenou je tak v základu srovnatelné s nejvyšším Modelem 3 nebo Y, takže má výborný poměr cena/výkon. Nicméně v současné době lze doporučit jeho pořízení spíš těm, kteří jsou ochotni přijmout, že NIO nemá v ČR oficiální zastoupení a auto lze servisovat pouze v jediném autorizovaném servisu v Praze (případně pak v Německu). Otazníky také vzbuzuje nejistota, jak bude auto vypadat za pár let, tedy jaká bude výdrž jednotlivých součástek, laku, podvozku, a podobně. Ale je třeba si uvědomit, že v tomto se Čína už velmi posunula a tohle auto patří do té luxusnější kategorie, kde myslím nějaké vylevnění není moc žádoucí.
Každý jsme jiný, každý máme jiné potřeby, každému se líbí něco jiného. Doporučuji všem, kdo o tom autě uvažují, a mají odvahu do toho zkusit jít, aby si auto vyzkoušeli na vlastní kůži. Půjčit si ho můžete na Teslička.cz a s promokódem KATY10 můžete využít slevu 10 %. Ta samá firma vám ho případně může při zakoupení rovnou přivézt a cenu půjčovného vám pak odečte od celkové ceny auta.
Pokud by vás zajímaly mé další články o tom, jak jsme pořizovali naší Teslu či moje zkušenosti s ní, najdete je zde.
Pokud přeci jen zvolíte raději ke koupi Teslu, budu vděčná, když oceníte moji práci a zároveň získáte slevu na auto použitím mého referral kódu: https://ts.la/kateina90158.
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Noland Arbaugh je prvním uživatelem implantátu Neuralinku a používá ho už tři čtvrtě roku. Při…
Zobrazit komentáře
O Teslu strach nemám, ale Evropské automobilky mají dost problém.
Nakonec vyhraje ten, kdo dokáže nejrychleji zaplavit trh levným robotaxíkem. Pokud to bude spolehlivé, tak do 10 let automobilový trh zkolabuje.
No neviem či by som NIO vôbec zvažoval. Stačí sa pozrieť na finančné výsledky. Ak nie sú kúzelníci alebo nenájdu niekoho kto ich bude dotovať čoskoro skrachuju. Viem že aj iné automobilky pália peniaze lenže je tu jeden zásadný rozdiel. NIO autá len navrhuje a necháva si ich vyrábať čo znamená že v podstate nemajú žiadnu možnosť znížiť cenu. Zatiaľ čo automobily ktoré sa snažia vyrábať čo najviac súčastí sami majú možnosť znižovať náklady a aj keď sú na začiatku stratové časom sa môžu dostať do čiernych čísiel. Ďalšia vec vymenené stanice na batérie. Príjemný benefit ale strašne nákladná vec ktorú bude treba skoro stále dotovať. Veľmi by som sa čudoval keby NIO za pár rokov jestvovalo.
Zrovna třeba BMW toho taky zrovna moc ve vlastní režii nevyrábí.
Tak vyrábí motory a převodovky.
Fascinuje mě, jak se svět automobilů zázračně posunul. Je to jen "pár" let, kdy jsme na základce listovali ve Světu motorů nebo tak nějak se ten časopis jmenoval a nevěřícně jsme si prohlíželi futuristické tvary návrhů automobilů a říkali si, že to to je jak do nějakého sci-fi filmu ze vzdálené budoucnosti. Už několikátý rok jsou tato auta realitou a vývoj stále pokračuje. Zásadně předběhl dobu a tak dost často tato auta parkují u domů, které jsou už padesát let beze změny, projíždí vesnicemi kde se takříkajíc zastavil čas. Chodíme do nemocnic, škol, továren, obchodů které jsou stále stejné a téměř beze zásadních změn. I ta dálnice se moc nezměnila. Lidé často zhloupli a zhrubli a v takových autech předstírají že jsou někdo, léčí si své mindráky a pocity méněcennosti. Místo aby auto sloužilo člověku, člověk slouží autu. Automobilky se předhánějí která vyrobí žádanější a úspěšnější model a přitom na většinu lidí kašlou, protože naprostá většina lidí si ta nová auta nemůže dovolit koupit. Kde jsou ty lidové vozy? Rodiny tak mají často na výběr buďto se zadlužit koupí nového auta, vybrat si nějakou ojetinu nebo se rozhodnout zdali zateplí dům, či opraví střechu nebo si pořídí nové auto. Je to jen můj názor, ale toto tempo je neudržitelné. Minulý víkend jsem projížděl na kole vesničkami na Vysočině a hledal právě ta místa, kde se zastavil čas, právě tam nějak pociťuji vnitřní klid, protože čas dětství byl dá se říct bezstarostný a šťastný a tak jeho útržky se občas snažím nalézt. V jedné z těch vesnic, vedle velmi starého, chátrajícího ale obývaného domku postaveného z kotovic stál pod přístřeškem ze soušek smrků napadených kůrovcem a střechou z prken překrytých igelitem jeden z těchto elektro krasavců v rubínové metalíze...
Favorit v roce 1989 stál při přepočtu na současné platy víc než teď stojí Model Y.
A dom zasa stál toľko, čo dnes stojí ten favorit....
Som to minule pozeral, ceny za dom a auto sa na istý čas ,,prehodili", ale ceny áut už zasa rastú a blížia sa cenám domov, niektoré sú už drahšie
Oni sice za minulýho režimu mnoha lidem přímo či nepřímo zničili životy tím, že je ožebračili, uvěznili, znemožnili jim výkon práce či třeba jen studovat, rozvrátili hospodářství, eliminovali mezilidskou slušnost atd., nicméně se stavělo a postavilo hodně bytů. To je zkrátka fakt.
Stavilo se státního. Po revoluci se stavily soukromé. Před Covidem se postavilo více bytových jednotek než za komančů. Jenomže už to nebyly panelové sídliště, ale rodiné domy.
Děkuji za tesla článek od mé oblíbené autorky! ❤️ Už jsem myslel že se nedočkám 🥳