Společnost SpaceX po 15 měsících konečně obdržela od Federálního komunikačního úřadu (FCC) povolení provozovat služby sítě Starlink na pohyblivých vozidlech. V článku se tedy podíváme na to, co to znamená pro provoz Starlinku v automobilech, letadlech a na lodích.
Již více než 18 měsíců mohou zákazníci využívat síť Starlink pro připojení svých zařízení k celosvětové síti Internet. Dlouhou dobu však byla tato služba omezena tím, že zařízení se mohla oficiálně připojovat pouze na domovské adrese. Teprve nedávno se objevila možnost, že pokud si zákazník připlatil, mohl síť využívat i mimo domov. Stále však byly služby sítě omezeny pouze na stacionární body, bez rizika ztráty záruky nesmělo být zařízení oficiálně provozováno na pohybujících se dopravních prostředcích. Toto omezení padlo až na konci června letošního roku, kdy se Federální komunikační úřad (FCC) rozhodl, že je v zájmu veřejnosti tuto službu společnosti SpaceX povolit. Díky tomuto povolení může firma provozovat Starlink i v pohybu, což v praxi znamená možnost připojovat se k internetu z jedoucích automobilů, pohybujících se letadel či lodí. Tímto povolením zároveň úřad zamítl různé stížnosti a námitky pozemních telekomunikačních společností (RS Access a DISH Networks) a satelitních konkurentů, mezi které se počítá především firma Viasat. Společnosti SpaceX se tímto otevírají nové možnosti využití sítě Starlink.
Technicky vzato je nyní možné přimontovat současnou anténu na vlastní auto a začít ji využívat v pohybu. V souvislosti s tím stojí za zmínku solární vozík, který v červenci představila společnost Tesla na veletrhu v Hannoveru. Ten je vybaven fotovoltaickými články a také anténou pro připojení k síti Starlink. Vozík tak může pomáhat dobíjet baterii elektromobilu a zároveň umožňuje připojení přes Starlink během jízdy. Zřejmě ale jde jen o experiment, nikoli reálný produkt, který Tesla plánuje prodávat. Navíc oficiální stránky SpaceX stále tvrdí, že systém Starlink není připravený fungovat za jízdy a použití tímto způsobem může vést ke ztrátě záruky. Takže prakticky jedinou novou obchodní aktivitou, kterou nové úřední povolení od FCC prozatím umožnilo, je možnost nabízet Starlink provozovatelům lodí a letadel.
Oficiální stránky Starlinku uvádí, že v případě nabízeného řešení pro lodě zákazník získá připojení s rychlostí stahování až 350 Mb/s. SpaceX si za tuto službu zvanou Starlink Maritime plánuje účtovat 10 000 dolarů za pořízení a zákazník bude poté měsíčně platit 5 000 dolarů (službu však lze kdykoli dočasně deaktivovat). Na tomto místě bych rád předal slovo svému kolegovi Karlu Zvoníkovi, který má s problematikou lodní dopravy bohaté zkušenosti a o službě Starlink pro lodě nedávno psal podrobněji.
Ačkoliv se cena stanovená SpaceX může zdát na první pohled vysoká, tak pořád je to násobně méně, než si účtuje konkurence. Standardně se cena za přenesený megabajt pohybuje okolo 0,50 dolarů, což je opravdu velmi drahé. SpaceX platilo za připojení lodí ve vlastní námořní flotile i 150 tisíc dolarů měsíčně, což byla jedna z nejdražších položek za provoz flotily. Internet na moři je tak drahý zejména kvůli nákladným technologiím, které ho zajišťují. Jsou tu ovšem i jiné faktory, které cenu ovlivňují. Například malá konkurence. Připojení na lodích má ještě daleko do stavu, kdy bude minimálně stejně bezproblémové jako to, na které jste zvyklí z vašich domovů. Nicméně Starlink Maritime je rozhodně krok správným směrem.
Co se týče letecké dopravy, o tom, že SpaceX rozhodilo své sítě i v této oblasti, jsme vás informovali již dříve. Díky nově získanému povolení může SpaceX dostát uzavřeným smlouvám a zákazníci leteckých společností JSX a Hawaiian Airlines budou moci využívat internetové připojení přes Starlink podle původních plánů již koncem letošního či počátkem roku příštího. Nově se dokonce objevily první fotky antén Starlink, které budou instalovány na letadlech. Anténa má nabízet rychlost 500 Mb/s pro stahování a 40–50 Mb/s pro upload s maximálním příkonem 400 W.
Anténu dokonce testuje sám Elon Musk na vlastním soukromém letadle. Podle něj je potřeba ještě dopilovat pár věcí, ale jinak funguje spojení za letu dobře. Elon zároveň odpověděl na otázku, zda může garantovat, že letecké společnosti nebudou pasažérům účtovat přehnaně vysoké částky za připojení přes Starlink. Musk uvedl, že tato okolnost je smluvně ošetřena, takže by k tomu nemělo docházet.
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Noland Arbaugh je prvním uživatelem implantátu Neuralinku a používá ho už tři čtvrtě roku. Při…
Zobrazit komentáře
Pěkné pokračování mého nedávného článku. Díky za prostor a tvůj zájem. Rád jsem ti informace do článku poskytl.
Ja tobe moc dekuju. Oblast lodni dopravy je pro me velkou neznamou a ty jsi v mych ocich velky znalec. Fakt sem suchozemska krysa. A nejsem ani namornik ani narecnik. :-)
Starlink zaplatí Elonovi cestu na Mars. A Tesla cestu zpátky.
No kéž by byly peníze jediným faktorem...
Je to technologická výzva. A výzva pro lidi.
A je opravdu krátký časový úsek, kdy to jako lidstvo dokážeme.
EM je ovlivněný společností Mars society a je jejím členem.
Vše nasměrovává k cíli jménem Mars.
Takže EM v tom není sám a nejsou to snilkové, naopak velmi racionálně přemýšlející lidé.
Jsou si vědomi křehkosti civilizace na Zemi.
To je na jinou diskusi. Pokud Kamil píše o finanční stránce, tak jen vetuji, že to není jediný problém v cestě na Mars. Dosud nevíme zda to fyzicky i psychicky člověk zvládne. A jsou tu i další výzvy které nejsou otázkou peněz.
Krátký časový úsek to je relativní. Jak je dlouhý? 100 let? 1000 let? Milión? Pokud i ten poslední údaj vztáhnu ke stáří vesmíru je to krátký úsek, ale v našem měřítku je to hafo času. 🤭🙂
Z pohladu statistiky dopadu větších meteoritů, změny sopečné činnosti a následně klimatu, možných slunečních bouří ničících všechnu elektroniku je větší a větší pravděpodobnost návratu před rok 1930 a níže.
Takto to chápu já.
Kolik času? Od geofyziků mám info, že sopečná činnost zesiluje. Maximum bude v tomto cyklu okolo 2027 a 2035. Okolo roku 2120 by měla přijít malá doba ledová.
To budou mít lidé jiné starosti.
Člověk by se zeptal, kteří z "geofyziků" ti tuto informaci podali ...
... naštěstí o mé příslušnosti k tomuto rodu organismů panují jisté pochybnosti.
Pochybnosti panují například o hypotéze globálního oteplování. Země se tě neptá, kdy si může upšouknout.
Slovo:
vetovat
Význam:
uplatnit právo veta, zakazovat
Ten vehikl na úvodní fotce by u nás byl na pokutu. Jistě to nemá homologaci.
Ono to je na pokutu aj v USA :D Len policajti sú v tomto laxnejší a nesekajú až tak za nedovolené úpravy.
Starlink má problém s pomalou rychlosti internetu. Kvůli tomu přišlo o dotaci.
https://www.pcmag.com/news/starlinks-massive-growth-results-in-congestion-slow-speeds-for-some-users
https://forbes.cz/internet-starlink-je-pomaly-a-drahy-tvrdi-komise-musk-prisel-o-temer-miliardu-na-dotacich/
Mobilní starlink to ale může ještě zhoršit, co když se někde sejde vice uživatelů, například na dovolené.
Proto starlink ver.2 a starship s desetinasobnou kapacitou přenosu a laserovými propoji.