Nedávno jsem informoval o tom, že první start Falconu Heavy se opozdí, neboť se ukázalo, že mise SES-11 poletí ještě z rampy LC-39A, místo z opravené SLC-40. To znamenalo, že ještě nemohou začít úpravy rampy 39A pro Falcon Heavy. Následně se tedy očekávalo, že z rampy 40 bude startovat mise KoreaSat 5A. Ta je momentálně plánována na konec října, ale nyní se ukazuje, že opravy SLC-40 se nestihnou ani do tohoto termínu a mise nakonec také odstartuje z rampy 39A.
Rampa SLC-40 je součástí CCAFS a v září 2016 byla značně poškozena při výbuchu rakety během příprav na statický zážeh mise Amos-6. Největší škody utrpěl TEL, který byl od té doby rozebrán a místo něj byl vyroben nový, velice podobný tomu, který známe z rampy LC-39A, akorát menší, neboť tento nemusí být dimenzovaný na Falcon Heavy.
Web NASA Spaceflight informoval, že ještě minulý víkend pracoval velký tým inženýřů SpaceX v hangáru u SLC-40 na novém TEL. Základní konstrukce je prý kompletně svařená, ale zbývá ještě spousta práce – např. instalace potrubí a přívodových hadic a také je potřeba erektor natřít.
Rampa SLC-40 tedy na ostrý start nejspíš nebude připravena dříve než v listopadu. Není však zatím jasné, která mise nakonec bude onou vyvolenou, jež odstartuje z čerstvě zprovozněné rampy jako první. Ve hře jich je hned několik.
Jak jistě víte z dřívějška, Falcon Heavy nemůže odstartovat, dokud nebudou provedeny rozsáhlé úpravy na rampě LC-39A. TEL na této rampě je sice dostatečně velký pro FH, ale chybí mu řada klíčových komponentů, bez kterých se start neobejde – především dodatečné držáky a všemožné přívody pohonných hmot, plynů a elektřiny pro boční stupně. Tyto práce mají zabrat minimálně dva měsíce a nemohou začít, dokud nebude rampa odstavena ve prospěch znovuzprovozněné SLC-40, což nastane nejdříve po misi KoreaSat 5A.
K tomu je potřeba připočítat skutečnost, že upravený TEL bude následně potřeba otestovat s historicky prvním exemplářem Falconu Heavy (který je mimochodem už v podstatě připravený) a poté provést minimálně jeden statický zážeh (27 motorů Merlin!). To jistě také nebude procházka růžovým sadem a začíná být tedy jasné, že Falcon Heavy svou oznámenou listopadovou premiéru rozhodně nestihne. Prosinec je také dosti nepravděpodobný a podle neoficiálních informací z fóra NSF dokonce i SpaceX interně počítá spíše s rokem 2018.
Pokud věříte na Ježíška, můžete si zkusit přát start Falconu Heavy pod stromeček, ale moc bych nesázel na to, že to bude splnitelné přání. 🙂
Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Zobrazit komentáře
Aspoň se nebude plést rok, kdy TO opravdu naplno vypuklo a začala nová éra kosmonautiky. 2018 - FH, Dragon2, Starliner, oblet Měsíce... To bude hustý
No, ono to nebude tak horké. Starliner s posádkou byl odložen na 2019 a oblet Měsíce na 99 % také v roce 2018 neproběhne. Ale FH a Crew Dragon by příští rok mohly klapnout. :)
vsak maju este 6 mesiacov, to urcite stihnu :)
Souhlasim se 6 mesici, ale tentokrat snad spustili odpocet.
O to tu jde asi úplně nejvíc ;-)
To bylo pěkně ošklívé, ale možná realistické, já myslím tak 4-5, vic to nebude. :-) tak uvidíme, kdo z koho