AKTUALIZOVÁNO: Kde všude si můžete na vlastní oči prohlédnout rakety a lodě SpaceX?
Ať jsme či nejsme fanoušci SpaceX, všichni asi fandíme kosmonautice a raketová technika je něco, co nás opravdu fascinuje. Možná je to tím, že rakety jsou z lidského hlediska opravdu ohromné, nebo tím, že člověk zjistí, jak tenounká vrstva kovu dělí nechráněného člověka od prázdnoty vesmíru anebo konečně pochopíme, jak malý prostor je určený pro pobyt člověka ve vesmíru. Možná jste někdo již některé kusy vesmírné techniky viděli.
Dnes se proto zkusíme podívat, kde se může člověk veřejně či neveřejně potkat s technikou SpaceX. Nejdříve probereme vystavené nákladní lodi Dragon, potom se přesuneme k prvním stupňům a potom bude následovat další technika jako například Starhopper. Všechny kusy se však momentálně nachází jen a pouze na území USA.
Dragon C101 z mise COTS-1
Svůj první start raketa Falcon 9 absolvovala v červnu 2010 v rámci mise Falcon 9 Demo / DSQU. Na své palubě nesla maketu lodi Dragon, a protože ta byla napevno připojena k druhému stupni, nikdy se už na zem nevrátila. První kus použité vesmírné techniky, který tak zůstal zachován pro budoucí generace, je tedy až kabina lodi Dragon C101, která v prosinci roku 2010 absolvovala misi COTS-1.
Ano, to je ten slavný Dragon, který dovezl na oběžnou dráhu kolo sýra v narážce na komický skeč skupiny Monty Python. Šlo o první soukromou kosmickou loď, která dosáhla oběžné dráhy a opět se vrátila na Zemi. Zachráněná kabina je zavěšena ze stropu továrny SpaceX v kalifornském Hawthorne, kde pracovníkům každý den připomíná jeden z nejdůležitějších milníků firmy.
Dragon C102 z mise COTS-2
Prvním veřejně vystaveným Dragonem se stala loď, která absolvovala v květnu 2012 misi COTS-2. Jednalo se o druhý a poslední testovací let v rámci programu COTS, po něm pak už následoval první z celkem 20 zásobovacích letů. V rámci této mise se poprvé soukromá kosmická loď připojila k ISS a přivezla k ní zásoby. Při této misi byl na špičku druhého stupně připevněn kontejner obsahující popel více než 300 lidí, včetně Gordona Coopera, jednoho z prvních sedmi amerických astronautů. Tato kabina je od konce roku 2016 vystavena v návštěvnickém středisku Kennedyho kosmického centra na Floridě, aktuálně v rámci expozice Gateway.
Dragon C113, poslední loď první generace
Dalším vystaveným exemplářem Dragonu je kousek s číslem C113. Jde o poslední vyrobenou loď první generace. Tato kabina letěla se zásobami k ISS poprvé v srpnu roku 2017 v rámci mise CRS-12 a druhý start absolvovala v květnu 2019 pod označením CRS-17. Ze všech tří vystavených lodí jde o jedinou, která absolvovala dvě kosmické mise. A kde je možno tento Dragon vidět? Od konce roku 2022 je loď vystavena v Muzeu vědy a průmyslu v americkém Chicagu.
Stupeň B1019 z mise Orbcomm-2
SpaceX se o přistávání prvních stupňů pokoušelo od září roku 2013, ovšem až do ledna 2015 byla dosedací plochou hladina Atlantského oceánu. Teprve při misi CRS-5 byla poprvé nasazena plovoucí přistávací plošina. K historicky prvnímu přistání stupně nakonec došlo až téměř o rok později během mise Orbcomm-2, avšak proběhlo na pevnině, nikoli na moři. Pro stupeň B1019 to znamenalo konečnou, žádnou další misi už nepodnikl, SpaceX si tento stupeň vystavilo přímo před svým závodem v kalifornském Hawthorne. Stupeň ční nad okolními budovami a kdokoli si jej může prohlédnout zblízka, dělit vás od něj bude jen skleněná stěna.
Stupeň B1021 z misí CRS-8 a SES-10
V roce 2015 došlo k prvnímu přistání stupně B1019. Následující rok se podařilo přistát hned pětkrát z celkem osmi uskutečněných startů. Velkým úspěchem tehdy bylo úplně první přistání na autonomní přistávací plošině, když v dubnu 2016 přistál stupeň B1021 po misi CRS-8. SpaceX tak ukázalo, že je schopno zvládnout přistát s prvním stupněm i na tak malém prostoru, kterým je paluba přistávací plošiny Of Course I Still Love You. Historický okamžik máme zaznamenaný díky letadlu NASA:
Přestože už v roce 2016 naznačovali někteří zákazníci, že by nebyli proti, aby jejich satelit při své cestě na orbitu použil již jednou letěný stupeň, k vůbec prvnímu znovupoužití Falconu 9 došlo až v březnu 2017 při misi SES-10. A pro tuto historickou misi byl použit právě stupeň B1021. Tento stupeň byl dlouho uskladněn na Mysu Canaveral a měl být vystaven ve zdejším Air Force Space and Missile Museum, které se nachází v prostoru neaktivní startovní rampy LC-26. Později ale došlo ke změně plánů a v roce 2023 byl tento stupeň vystaven u kanceláří společnosti DISH Network ve městě Littleton v Coloradu. Místo je veřejně přístupné.
Stupeň B1035 z misí CRS-11 a CRS-13
Začátkem června 2017 absolvoval svou první misi stupeň B1035, který na oběžnou dráhu vyslal nákladní loď Dragon při misi CRS-11 pro NASA. Šlo o první misi s již použitým Dragonem a zároveň 100. start ze světoznámé rampy LC-39-A. O půl roku později se stupeň z této mise stal prvním, který vynesl na orbitální dráhu náklad pro stejného zákazníka dvakrát. Celkově také šlo o třetího zákazníka, který souhlasil se znovupoužitím prvního stupně.
Po své druhé misi CRS-13 byl tento stupeň vyřazen a v březnu 2020 byl veřejně vystaven v Johnsonově vesmírném středisku v Houstonu. Zajímavostí je, že téměř všechny komponenty rakety jsou opravdu ty, které letěly na misi CRS-13 (roštová kormidla, motory Merlin atd.). Výjimkou je jedna z přistávacích nohou, která je z jiné mise. Stupeň byl zároveň utěsněn, aby do něj nezatékala voda a vydržel být dlouho vystavený.
Raketa je vystavena v horizontální poloze, takže si ji zde můžete prohlédnout opravdu zblízka. V budoucnu však má dojít k přemístění do nové budovy, kde bude stupeň vystaven vertikálně.
Stupeň B1023 z prvního startu Falconu Heavy
V roce 2022 přibyl k vystaveným stupňům ještě ten s pořadovým číslem B1023. Jde o booster, který nejprve absolvoval poměrně náročnou misi Thaicom-8, při které si po přistání zatancoval na palubě plošiny OCISLY. Následně dostal aerodynamickou špičku a posloužil jako boční stupeň při slavné premiéře rakety Falcon Heavy, při které se do vesmíru vydal osobní automobil Elona Muska.
Tento stupeň je možno od léta 2022 vidět v návštěvnickém centru Kennedyho vesmírného střediska na Floridě v rámci nové expozice Gateway, kde dělá vhodný doplněk již dříve vystavenému Dragonu C102. Zajímavostí je, že stupni byla předtím nainstalována stará hliníková kormidla místo původních titanových, jelikož ta jsou dost drahá, a tak je SpaceX potřebuje pro ostatní stupně ve své flotile. Boční stupně Falconu Heavy přitom vždy létají s titanovými kormidly.
Během návštěvy Kennedyho střediska můžete navíc v rámci autobusové prohlídky vidět i historickou rampu LC-39A, ze které v minulosti startovaly mise Apollo i raketoplány, dnes odtud létají Falcony a Dragony a v budoucnu tu má startovat také Starship.
Námořní flotila SpaceX
Přistavy na Mysu Canaveral a v Los Angeles nabízí další možnosti, kde je možno veřejně spatřit techniku SpaceX.
Hlavním přístavem flotily kalifornské firmy je Port Canaveral na Floridě, kde momentálně kotví robotické plošiny A Shortfall of Gravitas a Just Read the Instructions, na kterých přistávají první stupně raket Falcon. Najdete tu také multifunkční lodě Bob a Doug, které dokážou přistávací plošiny vléct z přístavu na moře a zároveň loví aerodynamické kryty po jejich přistání do oceánu. Dále zde kotví lodě Megan a Shannon, které mají na starost vylovení Dragonů po jejich návratu z oběžné dráhy. V přístavu také probíhá vykládka zachráněných raketových stupňů z plošin na souš. Pokud v té době přístav navštívíte, můžete celý proces sledovat na vlastní oči.
V přístavu Long Beach u města Los Angeles najdete přistávací plošinu Of Course I Still Love You a loď GO Beyond, která zajišťuje vylovení aerodynamických krytů z oceánu. Přístav je hůře přístupný, takže je obtížnější tu vidět například vykládání prvního stupně nebo krytů po návratu flotily z mise.
Falcon 1
Další technika SpaceX už není tak dobře přístupná veřejnosti, ale to neznamená, že máte smůlu úplně. Například poslední existující exemplář rakety Falcon 1 se údajně nachází v továrně v Hawthorne a je veřejně vystavován při významných příležitostech. Například byl k vidění při prezentaci Elona Muska o pokrocích a plánech SpaceX s raketou Starship v září 2019 v Boca Chica v Texasu.
Starbase
Když už mluvíme o Boca Chica neboli Starbase, pokud tuto základnu SpaceX navštívíte, je možno si zblízka prohlédnout celý areál, kde firma vyrábí a testuje Starship a Super Heavy. Kromě prototypů nosičů i lodí v různých stadiích výroby je tu k vidění také testovací demonstrátor Starhopper nebo startovní rampa s obří obslužnou věží přezdívanou Mechazilla.
SpaceX bohužel v poslední době začalo kolem areálu tyčit zdi a montážní haly dostaly vrata, takže viditelnost a přístupnost je o něco horší než dříve, ale i tak návštěva určitě stojí za to.
A pokud nemáte možnost Texas navštívit osobně, existují neoficiální webkamery od NASA Spaceflight a LabPadre, které 24 hodin denně sledují dění ve Starbase. Sám Elon Musk přiznal, že tyto kamery občas využívá, aby rychle zkontroloval aktivitu svého týmu.
McGregor
Testovací areál McGregor v Texasu není veřejně přístupný, ale z dálky zde můžete spatřit experimentální raketu Grasshopper a pokud budete mít štěstí, třeba zrovna zahlédnete test nějakého motoru či raketového stupně. Probíhá jich tu několik denně.
Továrna v Hawthorne
Tímto jsme zdánlivě vyčerpali všechny možnosti, kde je možno zahlédnout techniku SpaceX na vlastní oči. Zbyl nám způsob poslední, návštěva továrny Hawthorne, kde je možno vidět přímo výrobu raket a lodí SpaceX. Šéfredaktor webu Kosmonautix.cz Dušan Majer měl možnost továrnu navštívit dokonce dvakrát (svou návštěvu USA dokumentoval podrobněji na Stream.cz). Pro nás krátce shrnul své dojmy:
Možnost spatřit první zachráněný první stupeň Falconu 9 byla nepopsatelná a dodnes nemohu dostatečně vyjádřit vděk Davidu Pavlíkovi, který mi to tehdy umožnil. Vyzvedl mne tenkrát na letišti a jeli jsme rovnou do sídla SpaceX. V té době jsem byl vzhůru už dobrých 24 hodin, ale po ukončení prohlídky jsme mu řekl: „Davide, kdybys mne teď naložil zpátky do auta a odvezl na letiště, abych se vrátil zpátky, tak už teď to stálo za to.“ A to jsem před sebou měl celých 14 úžasných dní.
V továrně SpaceX byly k vidění všechny části raket Falcon 9, dokonce i jeden díl pro premiérový Falcon Heavy. Jen plůtek s natahovací páskou a snad pouze dvoumetrová vzdušná vzdálenost mne dělily od octawebu, do kterého usazovali Merliny. Pod stropem visel první Dragon a David mi ukazoval, kde se všichni zaměstnanci schází, aby společně sledovali start. Výrobní halu jsem pak měl možnost navštívit ještě jednou, pár dní před návratem, abych měl jak emoční zážitek z první, tak abych si to užil v rámci druhé návštěvy. Hala působila doslova industriálním dojmem – vše mělo svůj jasně daný řád a pracovníci pečlivě pracovali přímo před mým zrakem.
A samozřejmě po prohlídce haly následovala možnost prohlédnout si první stupeň zblízka. Ano, je sice vidět přes plexisklo z chodníku, ale stát vedle kusu, který psal historii, je doslova elektrizující. Stupeň hlídal zaměstnanec bezpečnostní služby, který dával pozor, abych nešlápl na kruh jinak barevného betonu – barva podlahy totiž udávala, jak moc se můžete ke stupni přiblížit. Když jsem se u stupně fotil, stoupnul jsem si patami přesně na hranu, abych byl stupni co nejblíž.
Už tehdy mi David říkal, že nečeká, že bude SpaceX takhle otevřená navždy. I když všude bylo vidět, že návštěvníky hlídají, aby nepořizovali v hale fotky, uhlídat se to nedá – zvlášť v dnešní době mikrokamer zabudovaných třeba do pera, nebo obroučky brýlí. SpaceX byla v tomhle směru zjevením mezi aerokosmickými firmami. Už tehdy bylo jasné, že to nebude trvat dlouho a byla to pravda. Pouze pár měsíců po mém návratu se pravidla pro vstup zpřísnila. Na prohlídku mohli zaměstnanci vzít pouze rodinu nebo opravdu nejlepší přátele. Doba masových návštěv a prohlídek tak vzala bohužel za své. Systém, díky kterému jsem mohl výrobní halu navštívit, stál na základech vzájemné důvěry. Zaměstnanec SpaceX tam na svoje triko vzal člověka zvenčí a věřil mu, že z návštěvy nevynese nic tajného. Je smutné, že lidé nedokáží pochopit význam sousloví vzájemná důvěra. Stačí jen aby ji porušil jediný návštěvník a rázem vezme tuto možnost všem dalším.
Co vy? Viděli jste někdy nějakou raketu nebo loď SpaceX na vlastní oči? Plánujete návštěvu některého z muzeí zmíněných v článku? Měli jste někdy možnost vidět start Falconu naživo? Podělte se o své zážitky v komentářích!
- Mise Starlink 6-76 - 23. 11. 2024
- Mise Starlink 12-1 - 20. 11. 2024
- Mise Starlink 9-13 - 19. 11. 2024
Byl někde zádrhel Petře?
B1021 je od října 2023 vystavený v Littletonu (Colorado).
No jo pravda, na to jsem zapomněl. Doplním to, díky.
Omlouvám se trochu za OT, ale v termínu 5.-8.6.2024 bude možné v autosalonu Tesly v Průhonicích vidět na vlastní oči Cybetruck v rámci akce Cybertruck Oddysey
Jestli EM fakt věří tak rychlému nasazení SH/SS do provozu, tak už na to ani nedojde. Nevypadá to, že pro letošní nabitý kalendář startů by plánovali rozšiřovat kapacity. Zbude tedy jen řízení startů a ta zahrada. Nový komplex ale asi potřeba pro revize/opravy SH/SS
Můžeš mít pravdu, jenže, dokud se nezjistí něco nového, platí původní informace. A jak píšeš, prostě nemají kapacity, takt o prostě teď neřeší. Víz i nový stand pro druhý stupeň v mcgregoru, nejsou lidi, není čas, tak nestaví.
Pěkný článek pánové. Snad se mi podaří, alespoň jeden kus spatřit na vlastní oči. Musí to být zážitek. Jsem zvědav zda někde bude i první New Glenn, který úspěšně přistane. 🙂
Nejbližší kousek pro každého z nás není sice z dílny SpaceX, ale nejspíš až do podzimu bude jediný, který budeme moci vidět na vlastní oči. Tuším, že na té pražské výstavě jsou jinak všechno modely. Jo, jinak souhlas, Petrovi i Dušanovi velice závidím tu jejich prohlídku továrny. Jak říkáš, užasný zážitek, mě osobně stačila brněnská výstava a točení hlavy v základním modulu Miru.
Možná jsem se nešťastně vyjádřil. Myslel jsem hlavně jako originály kosmických lodí. Z originálů další techniky si vybavuju jen motor ze saturnu V a RS-25. A plus další menší podrobnosti.
Většina dalšího jsou makety. Jasně, je tam skafandr Lovella :-), podle veselého názoru jednoho z redaktorů podvrh, protože na něm není měsíční prach :-D.
Petře (tys tam byl, tak víš), já bych změnil tuto větu: “SpaceX si tento stupeň vystavilo přímo před branou svého závodu v kalifornském Hawthorne”. Ono to není před branou, ale je to na rohu továrny u křižovatky. Je pravda, že tam je malý boční vstup pro zaměstnance, ale to je asi tak vše. Brána je jinde a tam stojí ozbrojená stráž. 🙂
Já tu bránu chápal jako metaforickou, ale máš pravdu. Upravil jsem to.
Ja to jako metaforu rozhodne myslel. 🙂 takhle do detailu sem nad tim fakt nepremyslel.