Elon Musk a Jeff Bezos mají hodně společného. Oba jsou miliardáři a střídají se na pozici nejbohatšího člověka planety podle toho, jak se zrovna vyvíjí akciový trh. Zároveň se oba proslavili úspěšnými internetovými firmami (PayPal a Amazon) a navíc zhruba ve stejnou dobu založili společnosti zabývající se vývojem raket. Jeff Bezos vede Blue Origin a Elon Musk SpaceX, což v průběhu let vedlo k rivalitě a konfliktům, které několikrát museli řešit právníci. V poslední době to ale začíná vypadat, že Blue Origin se u svého rivala inspiruje hned v několika ohledech.
Společnosti Blue Origin i SpaceX byly založeny na začátku tohoto století s podobným cílem zlevnit vesmírnou dopravu. SpaceX díky tomu chce umožnit kolonizaci Marsu, zatímco Blue Origin chce přesunout těžký průmysl do kosmu a tím odlehčit ekosystémům na Zemi. Obě firmy však zvolily dost odlišný přístup ke svému cíli.
SpaceX se snažilo co nejdříve vyvinout konkurenceschopné orbitální rakety, jejichž komerční využití by pak financovalo vývoj pokročilejších technologií a větších raket. Tak vznikl malý Falcon 1, který poprvé odstartoval v roce 2006, tedy pouhé 4 roky po založení SpaceX. Raketa sice nakonec letěla jen pětkrát, z toho třikrát neúspěšně, ale dosažení orbity firmě umožnilo získat lukrativní kontrakt NASA na vývoj většího Falconu 9 a nákladní lodi Dragon v rámci zakázky na zásobování ISS. Falcon 9 má dnes za sebou přes 160 startů a jen dvě nehody. Je tak v současnosti jednou z nejaktivnějších a nejspolehlivějších raket světa. SpaceX navíc dopravuje astronauty na oběžnou dráhu v Crew Dragonu, provozuje satelitní konstelaci Starlink a pracuje na megaraketě Starship.
Oproti tomu Blue Origin nejdříve v tichosti pouze experimentoval s vývojem různých raketových motorů a malých prototypů, než se rozhodl přejít k vývoji stroje New Shepard. To je malá suborbitální raketa, která vyletí na hranici kosmického prostoru a umožňuje na pár minut dosáhnout stavu beztíže. To se hodí pro některé vědecké experimenty, ale především raketa slouží jako atrakce pro bohaté. Ti mohou na pár minut zažít mikrogravitaci a chlubit se tím, že technicky vzato navštívili vesmír. New Shepard poprvé odstartoval v roce 2015 a od té doby absolvoval přes 20 misí, z toho 5 s lidmi na palubě.
První stupeň rakety New Shepard po oddělení kabiny přistává zpět na zemi pomocí svého motoru. Velmi podobným způsobem přistávají také první stupně raket Falcon od SpaceX. Nutno však dodat, že jelikož je Falcon 9 výrazně větší a především to je orbitální raketa, její první stupeň dosahuje násobně vyšších rychlostí než suborbitální New Shepard. Zpomalení z takto vysokých rychlostí, související manévrování a následné přistání Falconu je tedy o dost náročnějším úkolem. SpaceX proto trvalo několik let, než se podařilo první úspěšné přistání.
Oproti tomu Blue Origin zvládl přistání New Shepardu na druhý pokus v listopadu 2015. O pouhý měsíc později proběhlo také první úspěšné přistání Falconu 9 a Jeff Bezos tehdy SpaceX pogratuloval slovy „Vítejte do klubu”, čímž poukazoval na to, že prvenství má Blue Origin. To Elona Muska zrovna dvakrát nepotěšilo a tehdy na to reagoval tím, že v kategorii suborbitálních raket technicky vzato prvenství patří stroji Grasshopper, se kterým SpaceX létalo do výšky několika set metrů a následně přistávalo už v letech 2012 a 2013.
Rivalita mezi SpaceX a Blue Originem ale začala už dříve. V roce 2013 totiž obě firmy usilovaly o pronájem historicky významné odpalovací rampy LC-39A na Floridě od agentury NASA. Blue Origin chtěl rampu využívat spolu s dalšími společnostmi, zatímco SpaceX ji chtělo exkluzivně pro sebe. NASA nakonec rampu pronajala firmě SpaceX a následný protest Blue Originu u soudu neuspěl. Podrobněji jsme o tomto sporu psali zde. Za zmínku stojí, že SpaceX z rampy LC-39A poprvé odstartovalo už v roce 2017, zatímco Blue Origin dodnes ani nemá orbitální raketu, která by rampu dokázala využít.
Tím ale spory mezi těmito dvěma firmami neskončily. Společnost Jeffa Bezose totiž získala v roce 2014 patent na přistávání kosmických dopravních prostředků na moři. Šlo o prostý koncept přistání rakety na plovoucí plošině na moři. SpaceX přitom od roku 2013 experimentovalo s přistáváním Falconů na mořské hladině a společnost se netajila tím, že dalším krokem bude přistávání na mořské plošině, tedy přesně jak popisoval patent. Následný konflikt byl nevyhnutelný, a tak SpaceX patent Blue Origin napadlo s tím, že popsaný koncept není v podstatě nic nového a ve vědecké komunitě byl prokazatelně znám už řadu let. Přistání na moři tedy nebyl vynález SpaceX, ale ani Blue Originu. SpaceX nakonec spor vyhrálo a patent byl zrušen.
Blue Origin ale nehodlá skončit u suborbitálního vesmírného turismu a dalším krokem je orbitální raketa New Glenn. Jde o těžký nosič, který je výkonnostně zhruba srovnatelný s Falconem Heavy, avšak konstrukcí má blíže k Falconu 9, jelikož jde o jednotrupovou raketu. New Glenn je ve vývoji řadu let a poprvé měl letět už před pár roky, ale potýká se s odklady a nejdříve odstartuje příští rok.
První stupeň rakety bude znovupoužitelný podobně jako u Falconu 9. Původní plán byl, že New Glenn bude přistávat na pohybující se lodi. Výhodou mělo být stabilnější přistání i za nepříznivého počasí a také rychlejší přeprava rakety do přístavu. Blue Origin pro tyto účely už před několika lety pořídil loď a pokřtil ji Jacklyn po Bezosově mamince. Přepracování lodi kvůli přistávání se ale podezřele vleklo a aktuálně vyšlo najevo proč. Blue Origin totiž od tohoto konceptu zřejmě upustil a místo toho se rozhodl jít ve stopách SpaceX a přistávat na jednoduché plovoucí plošině. Blue Origin prý dokonce najal stejnou firmu, která pro SpaceX připravila tři současné přistávací plošiny.
Podobnosti se SpaceX tím ale nekončí. New Glenn měl původně mít pouze první stupeň znovupoužitelný, ale před časem vyšlo najevo, že Blue Origin potají pracuje na projektu Jarvis. Ten má za úkol vyvinout znovupoužitelný druhý stupeň pro New Glenn. K vidění už byl první hrubý prototyp, který nápadně připomínal jiný produkt SpaceX. Nádrže jsou totiž tvořeny svařovanou nerezovou ocelí stejně jako v případě Starship. Že by se Blue Origin opět inspiroval u svého rivala?
A poslední aktuální spojitostí mezi SpaceX a Blue Originem je zpráva o tom, že společnost Jeffa Bezose převezme po SpaceX budovu ve floridském přístavu Port Canaveral. Firma Elona Muska ji pronajímala od roku 2017 a plánovala zde skladovat a repasovat již použité stupně svých raket mezi starty. Stupně zde myslím nikdy zpracovávány nebyly, ale SpaceX budovu někdy využívalo pro přípravu aerodynamických krytů. Firma ale pro všechny tyto účely nedávno vybudovala zcela nové zařízení v nedalekém Kennedyho kosmickém středisku. Původní budovu v přístavu už tedy nejspíš nepotřebuje a Blue Origin o ni projevil zájem, i když zatím není jasné, k čemu ji bude využívat. Nejspíš to ale bude souviset s aktivitami kolem zpracování prvních stupňů rakety New Glenn po jejich přistání a převozu do přístavu.
Jeff Bezos a Elon Musk se obecně nemají moc v lásce a to, že se Bezosovy firmy tak často „inspirují“ u SpaceX situaci moc nepomáhá. Když například Amazon oznámil plány na provoz internetového konstelace satelitů Kuiper, Elon Musk na to reagoval tweetem, že Bezos se opičí po Starlinku.
O tom, jak rivalita mezi těmito dvěma miliardáři začala a jak probíhala, jsme před časem už psali. V článku najdete také přeložené video na toto téma.
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Noland Arbaugh je prvním uživatelem implantátu Neuralinku a používá ho už tři čtvrtě roku. Při…
Zobrazit komentáře
Kdyby měl Elon napsat seznam, kdy mu někdo říkal, že to nejde, že je to moc drahé, nebo, že to nebude fungovat, bylo by to asi dlouhé čtení. V tom je síla vizionáře. Viz například George Sowers z ULA, který v roce 2015 tvrdil, že znovupoužitelnost se ekonomicky nevyplatí dříve, než po 10 znovupoužitích rakety.
Sowers z ula netušil, že spacex je rychlou kadencí startů a spolehlivostí vyštípe z trhu. Zákazníci nečekají až někdo vyrobí hardvér.
Falcon 9 je styl, půjčím si auto i s řidičem, který jej vrátí zpět do garáže na údržbu a nehodí do škarpy.
Orbital launch statistics for 2022:
SpaceX: 28
China: 22
US (others): 10
Russia: 9
New Zealand/US: 4
India: 2
Europe: 1
South Korea: 1
Iran: 1
https://twitter.com/SciGuySpace/status/1545035532111159297
Od SX opisuje každý. Konkurence je určitě potřeba, ale bylo by fajn kdyby i někdo jiný přišel s nějakou originální myšlenkou vhodnou k opsání. BO ale i Číňané zatím jen opisují což je škoda.
Originálním konceptem rakety je Neutron od RocketLab. Zatím ve vývoji, snad to dotáhnou.
Neutron vypadá jako malá starship krom zavěšeného horního stupně, což je zajímavé.
Uvidíme. Zatím je raketa na papíře.
https://www.cnbc.com/2021/12/02/rocket-lab-reusable-neutron-rocket-update-competing-with-spacex.html
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Relativity_Space navrhuje terrain R.
Jsou to mladí kluci s technologií 3D tisku ( mají utajené patenty) a zaujali US army.
3D tisk zajímá i Elona Muska.
Utajený patent si přímo odporuje se smyslem patentů. Jak se to dělá?
Je dobře, že koncepty od SpaceX nekopíruje jen Čína. Je potřebná konkurence, která by se SpaceX soupeřila o to, kdo první postaví soběstačné město daleko od Země.
Kolonizace cizích světů by mohl být ziskovější byznys než válka. A to by mohlo lidský druh zachránit. Zbrojovky by se mohly přeorientovat na výrobu kolonizačních potřeb.
Takže všichni tušíme, kdo sponzoruje ty rojící se zástupy “ekologů” co najednou začali obtěžovat SpaceX. 🤷♂️
To nejsou jen pseudoekologové. To ntbs místo faa atd... zajmové vyderačske skupiny. Zájmy státu florida atd...
SpaceX jim přerostlo přes hlavu.
Přitom jen dělá dobře svou práci.
Takže jde vidět nepráce a sosání jiných zájmových skupin.
Paradoxně to má spacex nejlepší u armády. Tam se už prosazuje irocketlab a další. Což je dobře.
A jiní koukají a nemají byznys. Nebudu jmenovat.
Podle mě důležitější jsou rozdíly mezi nimi: proč Jeff nedostal do kosmu nic na dýl jak 5 minut ani po dvaceti letech snažení?
PS: doufám, že v zákulisí dělá na něčem velkém, například na své verzi StarShip s průměrem 7 metrů pro New Glenn, když bude mít nosnost 30 či 40 tun a k tomu 10 kosmonautů, smeknu klobouk a sním svou botu jako trest za všechny posměšky
Staví další halu v kojetíně. To mu jde.
Dávám minus za malý k. Beru to osobně.
Omlouvám se za překlep. :-)
Dodejme, že Bezos přetahoval Muskovy zaměstnance.
Nicméně čím více lidí se inspiruje u Muska, tím blíže bude realizace jeho vize. Zlevnění technologií, talenty studující techniku, peníze od vlád a nakonec cesty na mars.
Možná rádi šli, kde se něco smysluplného tvoří.
Hlavní přísun odborníků do spacex byl po obamově rušení programů NASA.
NASA měla spoustu odborníků. Teď jsou ve SpaceX.
Jsem zvědav, jakmile se rozjede SHS na Floridě, kde odborníky vezme. Texas dle mne neutlumí.
Rakety z oceli?
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/32/LOC-63C-1556.jpg
Jestli se SpaceX i BO neinspirovaly u jiného zdroje...
Jiná konstrukce. Starship je 4mm plech. Tady to bylo dvouplášťové.
Ne.
A co je to "to"?
Pokud vím, tak Atlas měl jednovrstvé balonové nádrže. A v článku se nenaráží na konstrukci, ale především na materiál. A tím je ocel.
Ta fotografie u kafe je super, nenapadlo mě, že mají tak starou společnou fotku. :-)
Jsou to sk6orokamarádi. Jen Jeff buduje lodě v Evropě a Elon v USA.
Pluje obojí...:-)
Za všechno asi může ten žlutý tulipán.
Bezos by udělal nejlépe, kdyby finančně podpořil řešení SpaceX.