Když jsem kupoval Tesla Model 3, předpokládal jsem, že za nabíjení na veřejných nabíječkách budu vždy platit. Ale:
Otevřel jsem proto zaběhnuté mapy nabíječek: PlugShare a fDrive. Obě mapy mají filtr na nabíjení zadarmo, ale na obou mapách některé z těchto chyběly. Poslední kapka bylo setkání s jiným elektromobilistou u Kauflandu. Opět nabíjel zdarma. Jak to, že mi to mapa nabíječek neukázala? Aha, zdarma je jenom AC nabíjení, DC je placené a tak filtr ukazuje nabíječku jako placenou.
Uvědomil jsem si, že v Česku je vlastně velké množství nabíječek zadarmo. Jenom jsou informace o tom těžko dohledatelné a často se mění. Je nutná „šuškanda“ na srazech, sledování Facebook skupin a dalších zdrojů. Pracuji jako vývojář aplikací a napadlo mě, že tohle je ideální nápad na mapovou aplikaci. Mapa by měla mít zapnutý crowdsourcing: elektromobilista do mapy zadá nabíječky v okolí svého bydliště a na oplátku uvidí nabíječky v místech, kde to nezná.
Dobře, nabíječek zdarma je hodně, ale proč by to provozovatel nabíječky dělal?
Jako vývojář jsem tedy hned začal přemýšlet o struktuře databáze a jaké technologie použiji na aplikace. Pak jsem si ale vzpomněl, jak jsem dělal komunitní mapu pro hru Kingdom Come: Deliverance na platformě Mapotic. To by vlastně šlo celé udělat v Mapoticu a nemusím nic programovat! Mapa byla za týden hotová a rychle se v komunitě elektromobilistů ujala. Mapotic nabízí i tvorbu aplikaci pro Android a iOS. Jako podporu elektromobility aplikace vytvořili zadarmo, děkuji moc!
Dostal jsem také přístup ke zdrojovému kódu, a tak jsem do aplikace pro Android přidělal funkci speciálně pro Teslu. Pokud máte nainstalovanou oficiální Tesla aplikaci, objeví se v naší aplikaci u nabíječky tlačítko, které vám souřadnice pošle rovnou do auta.
Kde tedy nabíjet v Česku zadarmo? Službu Nabíjím zadarmo můžete využívat následujícími způsoby:
Aplikace funguje i bez přihlášení. Pokud se ale přihlásíte, můžete přidávat vlastní body. Pokud znáte nabíječku, co na mapě není, neváhejte ji přidat. Pokud něco už neplatí, napište komentář.
Komunita elektromobilistů je československá a už se rozjíždí komunitní přidávání slovenských nabíječek. Očividně je na Slovensku podobná situace, např. benzínky Slovnaft mají nabíjení zatím zdarma.
Pokud uvažujete o koupi elektromobilu, může být toto další argument, proč se to vyplatí. Lidé se mě často ptají, kolik platím za nabíjení. Odpověď je, že překvapivě většinou nic.
Další přehled nových zakázek SpaceX začneme vyjasněním situace kolem vynášení družic BlueBird společnosti AST SpaceMobile.…
Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
Zobrazit komentáře
Super apka. Zkontroloval jsem nabíječky, co znám a doplním, že nabíječky ČEZu u Kauflandů jsou přístupné (AC zdarma) nejen přes čezáckou aplikaci, ale také přes čezácký čip (čipy se mi osvědčily více než apky - je to rychlejší a spolehlivější). A pak také nabíječky u Lidlů, co znám, jsou za závorami (na vjezdu i výjezdu) a ty nejsou mimo otevírací dobu vždy otevřené - např. teď mezi svátky byly závory spuštěné. Lidl nabíječky tedy nejsou nonstop.
Zdravím, děkuji za pěkný článek a určitě bude přínosem vč. aplikace pro majitele elektroaut.
P.S. bohužel Tesla je zatím jen pro Vás horních 10.000 :-(
Tak existují i jiné BEV, než jenom Tesla.
Koľko takýchto ľudí to povie a neuvedomí si že má v domácnosti jedno auto pre každého člena z rodiny a dokopy hodnota áut presahuje Teslu hh.
Aha, takže chcete říct: "Kašlete na manželku a děti, ať si jezdí veřejnou dopravou. Kupte si radši Teslu pro sebe"?
Spíš bych řekl, že chce říct, že spousta lidí říká říká, že EUV je strašně drahé, přesto ti samí lidé dávají za svou soukromou dopravu i výrazně více. Tedy řeší cenu vydanou za dopravu, nikoliv užitnou hodnotu tím získanou.
Jinak určitě nejlepší by bylo, aby všichni jezdili veřejnou (ne nutně hromadnou) dopravou, ale to je zatím utopie.
Nejsem si jistý, jestli mluvíte o "konceptu mama-taxi", který já osobně považuji za velké zlo, v některých konkrétních případech, uznávám, že nutné zlo.
Osobně a opravdu čistě subjektivně, vnímám více než jedno auto na rodinu jako problém, který daná rodina způsobuje svému okolí.
Nepoukazuji na "mama taxi" ani na to jestli má nebo nemá smysl mít na jednu rodinu víc jak jedno auto. To by samozřejmě bylo na jinou diskusi. Poukazuji jen na tvrzení @Teslichard že za cenu dvou (a více) "obyčejných" aut (ať už spalováků nebo "levných" elektrik) by měl člověk jednu Teslu. Což samozřejmě takto nejde počítat. Ano, můžeme se bavit o tom jestli ta rodina vůbec potřebuje dvě a více aut a tudíž by tedy nestačila jedna Tesla na celou rodinu. Ale pokud ta rodina usoudila, že víc aut potřebuje, tak už rovnice od @Teslichard pokulhává.
mezi takéto vaše lidi nepatřím....,
hypo na 30 let, 1 auto (14let), 2 deti, plat vyšší než průměr Prahy a stejne....
To mám chápat tak, že Tesla se umí rozdělit na několik aut a každé pojede s někým jiným někam jiném v tom samém čase???
Máme v rodině dva plugin hybridy, takže se nám údaje z této aplikace také budou hodit, až budeme plánovat, kde s dětmi zastavíme na kus žvance. Pomalé nabíjení z AC nevadí.
Já mám elektromobil který nedobijim mám neomezený dojezd
Mně se docela líbil tenhle nápad. Je to optimalizovaný podle rozličných parametrů.
https://electroad.io/