Je to oficiální! První Crew Dragon s astronauty má odstartovat 27. května, zbývá poslední zkouška padáků

Crew Dragon C206.1 před misí DM-2 (Foto: NASA)

Máme tu další shrnutí novinky o přípravách první pilotované mise DM-2. Při ní SpaceX vyšle dva astronauty NASA na testovací let k Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) v kosmické lodi Crew Dragon. Seznámíme vás s oficiálním termínem startu, podíváme se, jak probíhají přípravy a jaký je plán pro misi samotnou. V další části článku se pak zaměříme na to, jak firma ve spolupráci s NASA odškrtává další a další položky, které by mohly termín startu ohrozit.

První a zároveň nejdůležitější novinkou dnešního článku je zveřejnění termínu první pilotované mise SpaceX. Po předlouhých měsících čekání a odhadů bylo konečně oznámeno, že se mise uskuteční 27. května 2020. Administrátor NASA Jim Bridenstine datum zveřejnil na svém twitterovém účtu spolu s videem, které připomíná, že mise DM-2 bude znamenat první start astronautů z amerického území po dlouhé době. Půjde o první pilotovaný start NASA od roku 2011, kdy se uskutečnila poslední mise raketoplánu STS-135. Shodou okolností start proběhne ze stejné rampy LC-39A v Kennedyho vesmírném středisku.

NASA a SpaceX budou nadále pokračují v přípravách startu i přes probíhající pandemii koronaviru. Z pohledu NASA je totiž DM-2 prioritní mise spolu s marsovským roverem Perserverance. Ovšem vzhledem k tomu, že počet nakažených v USA dosáhl k dnešnímu dni už tři čtvrtě miliónu, je potřeba při přípravách mise chránit nejen astronauty a jejich okolí, ale i samotné pracovníky NASA. Zaměstnanci podílející se na přípravách této mise jsou prakticky odloučeni od svých rodin a nosí osobní ochranné prostředky. Řada z nich též pracuje na směny, aby se snížil počet lidí, kteří se vyskytují najednou v jedné místnosti. Opatření jsou pravděpodobně účinná, protože ani na konci minulého týdne nebyl v programu komerčních astronautů žádný pracovník pozitivně testován. I nadále tak může pokračovat příprava posádky či kooperace její činnosti s řídícími centry NASA a SpaceX.

Jak se bude blížit datum startu, dojde k integraci lodi Crew Dragon s nosnou raketou Falcon 9, která bude následně vyvezena na startovní rampu, kde bude proveden statický zážeh. Tehdy také pozemní týmy a astronauti provedou poslední zkoušky.

Posádka lodi Crew Dragon při misi DM-2 bude dvoučlenná. Velitel Doug Hurley bude zodpovědný za start, přistání a vyzvednutí lodi po dosednutí na hladinu Atlantiku. Pilotem pak bude Bob Behnken, na jehož bedrech budou povinnosti související s příblížením k ISS, dokování a odpojení od vesmírné stanice.

Astronauté Bob Behnken a Doug Hurley s elektromobilem Tesla Model X, který bude při pilotovaných misích zajišťovat přepravu astronautů na startovní rampu. (Zdroj: NASA)

Až budou ve středu 27. května oba astronauté připraveni a oblečeni ve svých skafandrech, nasednou do elektromobilu Tesla Model X, který je dopraví k rampě LC-39A. Zde nastoupí do výtahu, přejdou nástupním ramenem ke své lodi a usednou do křesel. Velitel lodi se posadí na sedadlo levé a pilot na pravé. Generálku těchto předstartovních příprav týmy provedli letos v lednu, když byl na rampě Falcon 9 s Crew Dragonem pro test únikového systému. Tehdy však astronauté do lodi nenastoupili. NASA zveřejnila hodinové video se záběry z tohoto nácviku. Má však hodně hluchých míst, a tak jsme pro vás vytvořili stravitelnější krátký sestřih:

Start mise DM-2 je naplánován přesně na 22:32 našeho času. Po přibližně 10 minutách po startu se oba astronauti ocitnou na oběžné dráze planety Země. Zde upraví kurs své lodi tak, aby se začala přibližovat k ISS. Během přibližování pak bude posádka provádět důkladnou kontrolu všech palubních systémů a chování své kosmické lodi. Prověřovány budou displeje řídících panelů, systémy zajištění životních funkcí i manévrování na orbitální orbitální dráze. Tato část mise bude probíhat přibližně 24 hodin a poté se Crew Dragon setká s ISS. Samotné dokování sice bude probíhat autonomně, ale posádky lodi i stanice budou celý průběh spojování sledovat, aby v případě problémů mohly přibližování kosmické lodi přerušit nebo převzít řízení.

Po připojení ke stanici se pak oba astronauté stanou členy 63. dlouhodobé expedice. Nebudou tedy jen dočasnými návštěvníky na palubě ISS, ale po dobu svého pobytu budu plnohodnotnými kolegy velitele Chrise Cassidyho a jeho ruských kolegů. Momentálně se počítá s tím, že pobyt obou astronautů na stanici bude trvat 2–3 měsíce, ale přesné datum jejich návratu zatím nebylo stanoveno. Délka pobytu totiž závisí na tom, jak brzy se podaří SpaceX připravit další loď Crew Dragon pro posádku první ostré mise Crew-1 (někdy nazývané USCV-1).

Čtyři z šesti astronautů pro první dvě pilotované mise Crew Dragonu. Zleva: Victor Glover, Bob Behnken, Mike Hopkins, Doug Hurley (Foto: SpaceX)

Návrat dvojice astronautů bude probíhat tak, že Crew Dragon se odpojí od stanice, provede deorbitační zážeh a přistane do vod Atlantiku. Následně bude vyzvednut z hladiny oceánu lodí GO Navigator. Tento detail je zajímavý, protože při předchozích dvou misích lodi Crew Dragon, tedy při demonstrační misi DM-1 a při testu úniku lodi za letu, byla pro vyzvednutí použita sesterská loď GO Searcher.

Posádku následující ostré mise Crew-1 budou tvořit Victor Glover, Mike Hopkins, Sóiči Noguči a Shannon Walker, kteří se mají k ISS vydat přibližně měsíc po návratu astronautů z mise DM-2. Podle administrátora NASA Jima Bridenstina by tedy mise Crew-1 mohla odstartovat nejdříve v srpnu nebo září. Samozřejmě ale pouze za předpokladu, že testovací let DM-2 proběhne v pořádku a inspekce nezjistí žádný problém s Crew Dragonem po jeho návratu z vesmíru.

Loď GO Navigator s nainstalovaným helipadem (Foto: Ciro Morales)

Než však SpaceX bude vůbec moci pokročit ke startu testovací mise DM-2, musí dořešit situaci kolem padákového systému. Celkově firma od minulého roku provedla již 26 testů s padáky Mark III. Tyto zkoušky se skládaly z 13 testů s jedním padákem, 12 shozů, kdy bylo použito padáků více, a jednu ostrou misi, kdy byly při testu úniku Crew Dragonu za letu v lednu 2020 použity tyto padáky. Donedávna tak zbývaly poslední dvě padákové zkoušky. Jedna z nich úspěšně proběhla 17. dubna 2020. Firma při něm simulovala dvojité selhání systému, kdy se otevřel jen jeden ze dvou výtažných padáků a pouze tři ze čtyř padáků hlavních. Zbývá tak už jen poslední test, který by měl proběhnout začátkem května. Při něm bude prověřeno fungování kompletního padákového systému při běžné situaci bez selhání. Pro test bude využit letoun Lockheed C-130.

Ještě před předposledním pátečním testem se k celé záležitosti vyjádřil Jim Bridenstine: „Jakmile budeme mít tyto dvě zkoušky hotové, získáme v padákový systém potřebnou důvěru. Myslím si, že už teď mu dost věříme, jen potřebujeme více dat.

Detail makety Crew Dragonu během testování padáků (Zdroj: SpaceX)

Dalším problémem, který přivodil zpoždění první pilotované mise SpaceX, byla loňská exploze lodi Crew Dragon z mise DM-1. Toto selhání donutilo SpaceX změnit materiál, ze kterého jsou vyrobeny ventily ve vysokotlakém potrubí, které při aktivaci únikových motorů SuperDraco přivádí palivo do motorů. Všechny titanové součástky SpaceX vyměnilo za jiný, méně hořlavý materiál. Celý systém pak následně podstoupil řadu testů, z nichž poslední se odehrály v Novém Mexiku. Systém byl též prověřen při testu úniku Crew Dragonu za letu. NASA stále ještě vyhodnocuje data ze všech těchto zkoušek, ale ani zde se neočekává žádné nepříjemné překvapení, které by zhatilo přípravy mise DM-2.

Statický zážeh upravených motorů SuperDraco v listopadu 2019 (Foto: SpaceX)

Pokračuje také analýza dat ze selhání motoru při posledním startu Falconu 9, kdy došlo po 141 sekundách letu k předčasnému vypnutí jednoho z motorů Merlin na prvním stupni. Horní stupeň však i přes tuto anomálii nakonec dokázal dopravit šedesátku satelitů Starlink na správnou oběžnou dráhu. Primární mise byla tedy úspěšná, avšak první stupeň po selhání motoru nedokázal přistát. SpaceX ve spolupráci s NASA analyzuje problém a podle slov adminstrátora NASA vyšetřovací tým získal velmi dobrou představu o tom, co selhání zapřičinilo. Dle Jima Bridenstina toto selhání nebude mít žádný vliv na start mise DM-2. Žádné další detaily zatím zveřejněny nebyly, přesto snad lze na tomto místě vyslovit odhad, který se objevil už krátce po nehodě, že přičinou selhání bylo pravděpodobně vícenásobné použití motoru, nikoli konstrukční vada.

Pokud si shrneme všechny nové informace, čím dál zřetelněji se ukazuje, že se SpaceX prokousává přes poslední zbývající překážky a snad již příští měsíc si bude moci připsat další prvenství v seznamu historických mezníků. Jako vůbec první soukromá firma dopraví na oběžnou dráhu člověka. Oficiální oznámení termínu startu je velmi dobrým indikátorem, že startu už nic vážného nebrání. Neznamená to samozřejmě, že nemůže dojít ještě k nějakému menšímu odkladu, ale NASA tím vším dává najevo, že průběh všech příprav je z jejího hlediska uspokojivý a po všech letech příprav se konečně dočkáme pilotované mise startující z amerického území.

Hlavní zdroj: Spaceflight Now

Jiří Hadač



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
M k

Nějak mi není jasný co budou v těch skafndrech dýchat v případě havarijní dekomprese kabiny ?!

Tommy

M k asi na fotce chybí předpotopní kufříky a ventilky na hrudi…

Ivo Janáček

No tak ono jak se to vezme předpotopní, jejich funkce není o dýchání, ale o klimatizaci a tedy o pohodlí dotyčného.

Silhan.J

Při přípravě před odjezdem na rampu mají kufříky a při cestě na rampu mají kufříky a když se něco pokazí tak budou z rampy utíkat s kufříky/brašnu přes rameno. Takže na rozdíl od tebe si ani podle Spx nemyslí že je kufřík předpotopní. To bude asi tím, že bez větrání je v tom skafandru jako v sauně

Ondra

Na zaberech kdy se shybaji ke vstupu do lodi je videt ze kalhoty nejsou spojene s “bundou” – jsou to dva dily (a to nevim jak by udrzeli vzduchotesne) nebo je tam skryta nejaka vnitrni flexibilni podsivka a je to cele z jednoho kusu, ale vnejsi cast je dvojdilna kvuli pohybu?

diwalt

Viz odkaz na fotku, který se objevil níže:

https://pbs.twimg.com/media/EOqon41X0AE-ASn?format=jpg&name=4096×4096

Tam je vidět, že oba skafandry jsou natlakované, ale u jednoho skafandru je vidět “podšívka”.

Mr. G

Skafander bude napojeny na systemy lode cez hadicu, ta je pripojena na pravom stehne. Nasiel som tieto dve fotky, mozno su aj lepsie, ale tolko som nepatral 🙂comment imagecomment image

Ivo Janáček

Nafouklý bude pouze ve vakuu v nouzové situaci a tehdy není určený k chození, ale jen k nouzovému ovládání lodi navíc pouze ve stavu beztíže. To jen tak pro info.

Robert

Tie ich skafandre su viac menej vojenske skafandre ktore pouzivaju piloti, a tie su uz dnes velmi sofistikovane, je to dost odlisny skafander od toho ktory sa pouziva pri vystupu do volneho vesmiru na ISS.

Silhan.J

To rozhodně nejsou “vice méně vojenské skafandry” už z toho důvodu že piloti žádné skafandry nemají. AntiG-oblek je úplně něco jiného

Robert

Tak si precitajte nieco o pressure suit na internete. Ja som nic o antig oblekoch nepisal. Mozete sa stavat na zadne kolko chcete ale spacex oblek je len modifikovana verzia obleku ktory nasa pouziva v lietadlach ktore lietaju vo velkych vyskach(alebo vo seobecnosti kazda armada). Tym neuprieram inovaciu spacex obleku ale nejedna sa o nic prevratne, tato technologia tu je uz 70 rokov, len ju posuvame materialovo a inziniersky dalej.

Silhan.J

stačí trochu hledat: comment image
nebo:
https://pbs.twimg.com/media/EOqon41X0AE-ASn?format=jpg&name=4096×4096

Nebo se podívat na video které je v článku

endemit

Teď hlavně aby nám astronauti neokoronali…

Jan Tichavský

Ti mají svojí karenténu, není problém. NASA tohle řešila už dřív třeba u příležitosti prasečí chřipky, protokoly na to mají.

Ivo Janáček

Když tak čtu ten začátek, říkám si, že to je neskutečně dlouhá doba od poslední mise STS a že to byla chyba politiků, protože se mohlo létat dál s tím, že by se postupně použily již vyrobené věci. Stejně tak mohli stavět SLS od nuly a dneska by byli dál a měli by mnohem modernější stroj. Inu historie šla jinou cestou a tak doufejme, že vše klapne a SpaceX bude mít další zářez a hlavně další stupeň pro další použití. 😉

k99

Parafrází klasika: za vším hledej… prachy.

gendibal

Pořád mě fascinují ty skafandry. Spíš než kosmonauty připomínají motorkáře!

Hrímfaxi

Však to také bude spanilá jízda.