Témata

Jaké má SpaceX plány s konkrétními stupni Falconu 9?

SpaceX má momentálně k dispozici 5 použitých stupňů, které za sebou mají teprve jeden start, a zároveň několik nových stupňů typu Block 4 i Block 5. Pro jaké mise budou dané stupně nejspíš použity a které budou znovu zachráněny?

Stupeň č. 39 (Block 4)

Původně letěl na misi CRS-12 v srpnu 2017 a už bylo potvrzeno, že poletí znovu na dubnové misi CRS-14.

SpaceX se stupněm podle všeho plánuje přistát na LZ-1, ale nejspíš nebude použit pro třetí misi. Jednalo by se sice o jeden z nejlepších kandidátů na třetí použití vzhledem k dvěma málo náročným misím na nízkou oběžnou dráhu a z toho plynoucího mírnějšího opotřebení. Elon Musk však nedávno prohlásil, že firma se bude stupňů starého typu zbavovat a na opravdovou znovupoužitelnost dojde až s Blockem 5.

Falcon 9 před misí CRS-12 (Foto: Trevor Mahlmann)
Stupeň č. 39 po přistání na LZ-1 během mise CRS-12 (Foto: SpaceX)
Manipulace se stupněm č. 39 po přistání na LZ-1 při misi CRS-12 (Foto: /u/jifwoa)
Stupeň č. 39 při přesunu z LZ-1 po misi CRS-12 (Foto: @faustic na Instagramu)
Stupeň č. 40 (Block 4)

Stupeň poprvé letěl na misi OTV-5 v v září 2017 a spekuluje se, že poletí znovu na misi SES-12 (plánována na konec dubna, ale tipuji, že sklouzne do května). U této mise sice ještě ani nebylo oficiálně potvrzeno, že poletí s již použitým stupněm, ale všechny 3 předchozí mise SES letěly na použitém stupni, takže šance je velká.

Vzhledem k cestě na GTO se neočekává, že se SpaceX pokusí stupeň znovu zachránit.

Přistání stupně č. 40 na LZ-1 při misi OTV-5 (Foto: SpaceX)
Přistání stupně č. 40 na LZ-1 při misi OTV-5 (Foto: SpaceX)
Stupeň č. 41 (Block 4)

Stupeň původně letěl na misi Iridium-3 v říjnu 2017 a už bylo potvrzeno, že jeho další misí bude Iridium-5.

Nepředpokládá se, že dojde k pokusu o záchranu.

Stupeň B1041 na palubě JRTI při cestě zpět do přístavu (Foto: Sam Sun / NSF)
Stupeň č. 41 v přístavu po misi Iridium-3 (Foto: Pauline Acalin)
Stupeň č. 41 v přístavu po misi Iridium-3 (Foto: Pauline Acalin)
Zpracování stupně z mise Iridium-3 v přístavu (Foto: Petr Melechin)
Stupeň č. 42 (Block 4)

Stupeň si odbyl premiéru při misi KoreaSat 5A v říjnu 2017, přičemž se jednalo o misi na GTO a navíc po přistání stupeň docela dlouho hořel, takže možná došlo k jeho mírnému poškození. Kvůli tomu se mělo za to, že stupeň už znovu nepoletí. Někteří ale spekulují, že by mohlo jít o ideální stupeň pro test únikového systému Dragonu, který by mohl proběhnout někdy koncem roku.

Předpokládá se, že při tomto testu bude první stupeň zničen – buď následkem vzniklého aerodynamického náporu po úniku Dragonu, nebo záměrně pomocí destrukčního systému.

Stupeň č. 42 vracející se do přístavu Port Canaveral na palubě OCISLY (Foto: John Kraus)
Zpracování stupně po misi KoreaSat 5A (Foto: NASA Nate)
Zpracování stupně po misi KoreaSat 5A (Foto: NASA Nate)
Odvoz stupně z přístavu po misi KoreaSat 5A (Foto: Bob Richards)
Stupeň č. 43 (Block 4)

Stupeň letěl v lednu 2018 na tajemné misi Zuma a nyní se spekuluje bylo potvrzeno, že poletí znovu na misi Iridium-6/GRACE-FO. U té bylo nedávno upřesněno, že nakonec poletí s již použitým stupněm, i když šéf Iridia měl původně za to, že poletí na novém stupni typu Block 5.

Pokud nedojde k velkým odkladům startu Iridium-6 (plánován na konec dubna), jednalo by se o dosud nejrychlejší znovupoužití prvního stupně. Současný rekord je 160 dnů mezi misemi Iridium-1 a BulgariaSat-1. Není to nereálné, neboť se předpokládá, že znovupoužití Blocku 4 je díky různým vylepšením o něco rychlejší než u starších Blocků 2 a 3.

Přistání stupně 43 na LZ-1 během mise Zuma (Foto: SpaceX)
Falcon 9 na rampě SLC-40 před startem mise Zuma (Foto: Teslarati)
Falcon 9 na rampě SLC-40 před startem mise Zuma (Foto: Teslarati)
Použitý stupeň č. 43 při přepravě z Floridy v lednu 2018 (Foto: /u/fatherofzeuss)
Stupeň č. 45 (Block 4)

Jedná se o poslední nový stupeň typu Block 4. Poletí na dubnové misi TESS, přičemž vzhledem k nízké hmotnosti nákladu bude nejspíš provedeno přistání na LZ-1.

Další osud stupně není znám, ale SpaceX má v krátkodobém horizontu v plánu hned několik misí s použitým stupněm, kde by mohla být tato raketa uplatněna.

Stupeň č. 45 během testování v McGregoru v prosinci 2017 (Foto: Keith Wallace)

Stupeň č. 46 (Block 5)

První exemplář nové varianty Block 5. Předpokládá se, že poletí na misi Bangabandhu-1. Od konce února se nachází v McGregoru, kde probíhá jeho testování.

Stupeň bude určitě zachráněn – předpokládá se přistání na plošině OCISLY, možná i s pomocí robota pro zajištění stupně k palubě. Mohlo by se zároveň jednat o první stupeň, který poletí více než dvakrát (Block 5 by mělo být možné použít zhruba 10x bez oprav mezi starty).

První Block 5 při přepravě do McGregoru (Foto: /u/tvgenius)
Stupeň č. 46 při přepravě do McGregoru v únoru 2018 (Foto: /u/TapeDeck_)
První stupeň typu Block 5 během testování v McGregoru v únoru 2018 (Foto: Gary Blair / NSF)
První stupeň typu Block 5 během testování v McGregoru v únoru 2018 (Foto: Gary Blair / NSF)
Stupeň č. 47 (Block 5)

Druhý exemplář Blocku 5, který by se měl momentálně také nacházet v McGregoru, neboť byl před pár dny spatřen při převozu z Hawthorne.

Zatím není jasné, pro kterou misi bude určen, ale nabízí se například květnová mise Iridium-7.


Pro další informace o již použitých stupních navštivte průběžně aktualizovanou sekci Přehled zachráněných stupňů.

Zobrazit komentáře

  • Když teď Americký Kongres schválil to navýšení rozpočtu agentury NASA o 1,644 miliardy dolarů oproti návrhu prezidentské kanceláře na celkovou sumu 20,736 miliardy dolarů, jistě zbyde něco i pro SpaceX v rámci spolupráce. Vždyť by jim mělo jít o společnou věc a to k návratu na Měsíc a dál....!!!

  • Nevie niekto, či budú mať nové pristávacie nohy na Block 5 aj nejaké dizajnové vylepšenia? (nový tvar) Samozrejme okrem toho, že budú čierne.

  • Tak kdy bude ten test záchranného systému? V květnu nebo na podzim?
    Taky by to byla skvělá příležitost k vyzkoušení autodestrukčního systému, ten taky zatím netestovali.

    • Hlavně bych vyzkoušel, zda první stupeň přežije a přistane i po abortu. Autodestrukce by to jen mohla jistit.

      • Pokud to má být skutečný flight abort test tak bude první stupeň plně natankován a místo druhého bude zřejmě použita hmotnostně odpovídající balastní zátěž. Jakmile se Dragon odpojí mohou se sice vypnout motory prvního stupně, ale stále s polovinou plaiva přistávat asi nezní moc rozumě.

        • Nechal bych ho letět dál podle plánu, ať ukáže, co umí.

          • Vlastimile, to je velice dobrá připomínka, sám přemýšlím, jaký ten plán po abortu bude. Ale tohle asi prozradí až mision press kit. Ikdyž soukromě tipuju, že prostě klasicky 2:38 odpojit druhý stupeň a dolů.Čili souhlas s tím tvým prvním příspěvkem.

          • Abort by měl být při max Q. Předpokládám, že první stupeň spáchá autodestrukci, nebo ho roztrhá aerodynamické namáhání

      • Informace o květnu byla mylná. Stále platí, že test proběhne až po DM-1, takže nejdříve v říjnu, realisticky spíše později.

  • Jakmile budou stupně používány desetkrát nebo i víckrát, tak by se už mohlo vyplatit dávat jim nějaké pěkná jména, místo suchého označení stupeň 47 apod. Zajímalo by mně, jestli SpaceX s něčím takovým přijde. Zatím hledají inspiraci především v ptactvu (Falcon, Merlin, Dragon), třeba v tom budou pokračovat.
    Stupně by mohli kupříkladu dostávat jména indiánským způsobem "za zásluhy" podle zajímavých misí, které absolvovali. Tím by se i jednodušeji pamatovalo, s čím který stupeň letěl. Například stupeň 42 bych pojmenoval "Burn After Landing", nebo "Lemming" pokud bude zvolen na sebevražednou misi pro in flight abort test. Pak mě napadají různá jména typu "Sharp Lander", " Hit an X", "Almost miss", "Xmen", "Bull`s eye" apod, podle úspěšnosti přistávání.
    Jedinou výjimku bych učinil u stupně (bloku 5), jenž bude vyhrazen pro tajné armádní mise. Tam bych se vrátil k číselnému systému a pojmenoval ho 007. :)

    • Hezký nápad a fakt zajímavé názvy. Opravdu hezký. Za mě zase říkám, kdyby to pojmenovali Enterprise, na pamět mojí milované CV-6, nebo kterékoliv jiné lodi stejného jména, tak to bude fajn, a vadit mi to nebude. Třebas Orbital ATK v tomhle má už dobrou tradici, s jediným malým přešlapem, protože název třebas OA-6 nebyl nejšťastnější. Podotýkám, že při návratu cygnus shoří v atmosféře. Čest památce toho pána.

    • Nevidím to moc reálně. Semtam skončí stupeň v moři výbuchem a nebylo by nejlepší PR "píďa se rozskočil na milion kousků při neúspěšném přistání" nebo "kýchal dnes poletí s motorovou sekcí brumly kvůli..." Navíc čísla lze dobře katalogizovat, řadit podle nich tabulky, člověk si je dobře pamatuje, mají tu výhodu, že jsou obvykle vzestupná atd.

    • Inspirace není z ptactva, ale scifi a asi i fantasy (falcon tuším milenium falcon ze sw, dragon a merlin jsou jasní, ASDS ze serie Culture (teď ji má tuším Amazon natáčet jako seriál). U stupně 42, pokud by se pojmenovával by šlo určitě o něco ze stopařova průvodce po galaxii, možná Deep Thought.

  • Perfektní soupis blocků! díky autore! :)

    Docela se těším na první ukázku blocku 5 :)

Sdílet

Aktuální články

Lex Fridman: Neuralink a budoucnost lidstva, 3. část – Matt MacDougall

Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…

18. 11. 2024

Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další

V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…

17. 11. 2024

NASA v roce 2014 málem neudělila SpaceX kontrakt na vývoj lodě Crew Dragon, preferovala osvědčený Boeing

Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…

12. 11. 2024

Představení přenosné antény Starlink Mini, která je vhodná pro připojení k Internetu na cestách

Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…

10. 11. 2024

SpaceX v rámci zásobovací mise CRS-31 otestuje technologie pro vyvíjenou loď, která zajistí deorbitaci ISS

NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…

6. 11. 2024

Noland Arbaugh shrnul 9 měsíců používání svého neurálního implantátu a prozradil několik novinek

Noland Arbaugh je prvním uživatelem implantátu Neuralinku a používá ho už tři čtvrtě roku. Při…

5. 11. 2024