SpaceX letos plánuje až pět startů Falconu Heavy a přes 40 misí Falconu 9. Odbavení tolika misí podle harmonogramu bude nejspíš vyžadovat škatulata s prvními stupni obou raket. Co tedy momentálně víme o plánech SpaceX pro konkrétní stupně v aktivní flotile? Některé z nich záměrně skončí na dně oceánu, jiné brzy čeká už dvanáctý start a kolem Falconu Heavy je stále řada otazníků.
SpaceX má momentálně k dispozici 11 prvních stupňů raket Falcon, které mají za sebou alespoň jeden start a úspěšné přistání. Dalších 6 stupňů je nově vyrobených a čeká na svou první misi, přičemž ve všech případech jde o stupně pro Falcon Heavy. U této rakety ještě zůstaneme, protože letos bychom ji konečně měli opět vidět v akci po téměř 3 letech čekání. Falcon Heavy pro první z několika misí, které jsou v plánu na letošek, je kompletně připraven už od loňského podzimu. Náklad vojenské mise USSF-44 ale naopak stále připraven není, a tak je start znovu a znovu odkládán (mise měla původně proběhnout už v roce 2020). Aktuálně to vypadá, že první letošní Falcon Heavy odstartuje nejdříve během května, protože raketa může startovat pouze z rampy LC-39A a ta bude muset nejdříve odbavit mise Ax-1, Crew-4 a CRS-25. Nové stupně pro misi USSF-44 tedy zatím jen čekají ve floridských hangárech. Boční stupně B1064 a B1065 budou při této misi přistávat na dvou mořských plošinách (něco takového uvidíme vůbec poprvé) a centrální stupeň B1066 bude záměrně zahozen kvůli náročné cílové orbitě (poprvé se poletí přímo na geostacionární dráhu). Konstantní odklady USSF-44 ale možná mají vliv také na další starty Falconu Heavy.
Například komerční mise Viasat-3 Americas měla původně startovat teď na jaře, ale nedávno jsme se dozvěděli o odkladu na konec léta. Důvodem teoreticky mohla být nepřipravenost družice, ale jelikož SpaceX zatím má k dispozici pouze jednu sadu bočních stupňů pro Falcon Heavy (a ty jsou určeny pro misi USSF-44), Viasat-3 by nemohl odstartovat, i kdyby byla družice připravená dnes. Osobně se domnívám, že pro misi Viasatu budou využity boční stupně z mise USSF-44, takže odklady vojenské mise budou nejspíš mít vliv i na start družice Viasat-3. Nový stupeň B1068 pro tuto komerční misi je už však delší dobu připravený.
Na druhé čtvrtletí tohoto roku je pak v plánu druhá vojenská mise Falconu Heavy, tentokrát s družicí USSF-52. O této misi skoro nic nevíme, ale vzhledem k plánovanému termínu bych očekával, že při ní poletí raketa s třemi novými stupni. Testováním v McGregoru už prošel centrální stupeň B1070 a v polovině února opustil zdejší testovací stanoviště také boční stupeň B1072. Předpokládám, že následující exemplář B1073 bude druhý boční stupeň pro Falcon Heavy, ale zatím nebyl spatřen. Tyto tři stupně podle mě poletí na misi USSF-52, ale zatím jde jen o spekulaci. Tato mise měla kdysi dávno proběhnout ještě před misí USSF-44, takže se teoreticky může stát, že pokud bude družice pro USSF-52 nakonec připravená dříve, odstartuje jako první. V takovém případě by pak mohlo dojít i ke změnám ohledně toho, ke kterým misím budou přiřazeny stupně z těchto misí. Družice USSF-52 bude vynesena pouze na dráhu přechodovou ke geostacionární, takže boční stupně asi budou přistávat na pevnině a možná uvidíme i pokus o přistání centrálního stupně. Ten se SpaceX doposud nikdy nepodařilo zachránit v jednom kuse. Nicméně údaj o termínu startu je už 4 měsíce starý, takže je dost možné, že druhé čtvrtletí už pro USSF-52 neplatí.
Na zbytek roku jsou v plánu dva další starty Falconu Heavy. V srpnu má nejsilnější raketa současnosti vyslat vědeckou sondu Psyche ke stejnojmennému kovovému asteroidu. Zatím nevíme, které stupně budou pro tuto misi využity, ale zato už vyšlo najevo, že si je NASA rovnou zamluvila i pro svou příští misi Falconu Heavy. Tou bude vynesení sondy Europa Clipper v říjnu 2024. Někdy během druhého pololetí tohoto roku by měla vzlétnout ještě mise USSF-67. O té toho také zatím moc nevíme, ale její kontrakt zahrnoval i náklady na vývoj prodlouženého krytu pro Falcon Heavy a stavbu dodatečné infrastruktury na rampě LC-39A pro připojování družic ke vztyčené raketě (vertikální integrace). Není však jasné, jestli to znamená, že už tato mise bude tyto prvky vyžadovat. Pokud ano, tak bych start očekával nejdříve koncem roku, protože zatím jsme neviděli ani náznaky, že by se brzy chystala stavba pojízdné budovy pro vertikální integraci, a o zvětšeném krytu také nebylo vidu ani slechu.
Na letošek byla původně v plánu také komerční mise Inmarsat-6 F2, u které se spekulovalo, že využije Falcon Heavy, protože společnost Inmarsat má už delší dobu opci na start této rakety. Aktuálně ale bylo oznámeno, že start proběhne až příští rok a vystačí si s již použitým Falconem 9.
Zajímavým případem je také stupeň B1053, který v roce 2019 absolvoval dva starty Falconu Heavy v roli bočního stupně a od té doby ležel ve skladu. Stejně na tom byl i jeho bratříček B1052, ale ten byl nedávno překonfigurován na běžný Falcon 9 a už dokonce stihl úspěšně odstartovat na misi CSG-2. Nyní to vypadá, že B1053 čeká podobný osud, jelikož tento boční stupeň byl na začátku února spatřen před Hangárem X, kde SpaceX skladuje a repasuje stupně svých raket Falcon. I když to není potvrzené, lze předpokládat, že stupeň bude také upraven na standardní Falcon 9 a někdy letos jej uvidíme na některé z mnoha plánovaných misí.
U osvědčeného Falconu 9 už zůstaneme. SpaceX s ním letos chce provést přes 40 startů a má k tomu dobře nakročeno, protože jen v prvních dvou měsících tohoto roku firma zvládla úspěšně odbavit už 8 misí. Vysoká kadence startů vedla mimo jiné k tomu, že už dva různé stupně Falconu 9 mají za sebou celkem 11 misí. Tohoto milníku dosáhly stupně B1051 a B1058 a na začátku března se k nim přidá také stupeň B1060, který poletí pojedenácté na misi Starlink 4-9. Nejspíš tedy nebude trvat dlouho, než uvidíme některý z těchto stupňů na jeho dvanácté misi.
Celkem 10 startů má za sebou stupeň B1049, ale ten naposledy letěl v loni v září, takže to vypadá, že SpaceX si jej možná schovává pro druhou misi s družicemi O3b mPOWER společnosti SES. U tohoto startu totiž nebude proveden pokus o záchranu prvního stupně, raketa poletí bez přistávacího hardwaru a využije palivo do poslední kapky. Stupeň B1049 je nejstarším členem aktivní flotily SpaceX a zřejmě neobsahuje některá vylepšení, jež firma zavedla později. Kvůli tomu je příprava tohoto stupně na další starty o něco náročnější a zdlouhavější, a tak nejspíš SpaceX využije zmíněné mise k tomu, aby se tohoto stupně „zbavila“. Podotýkám však, že zatím není potvrzeno, že na této misi opravdu poletí tento stupeň.
U stupňů Falconu 9 se obvykle neví moc dlouho dopředu, na jaké misi poletí příště, ale občas se tuto informaci přeci jen dozvíme. Příkladem je stupeň B1071, který je momentálně nejnovější exemplář Falconu 9 a poprvé letěl na misi NROL-87 na začátku února. Možná už v dubnu ale má proběhnout mise NROL-85 pro stejného zákazníka a při ní nakonec bude použit stejný stupeň, tedy B1071.2.
Poslední misí, u které známe přiřazený stupeň, je Crew-4 pro NASA. Jde o pilotovanou misi Crew Dragonu, který v polovině dubna dopraví další čtveřici profesionálních astronautů na Mezinárodní kosmickou stanici. SpaceX má od NASA už delší dobu svolení používat pro pilotované mise již letěné stupně Falconu 9, a tak na loňských misích Crew-2 a Crew-3 byl použit už jedním letem prověřený stupeň. To ale byl limit, který NASA povolovala (stupeň s maximálně jedním předchozím použitím). To se ale nyní mění a na dubnové misi Crew-4 poletí stupeň B1067, pro který to bude už čtvrtý start. NASA už navíc pracuje na dalším zvýšení limitu, aby budoucí mise mohly létat se stupni se čtyřmi předchozími starty. Avšak v případě následující mise Crew-5 bylo nedávno oznámeno, že start bude proveden s novým prvním stupněm Falconu 9. Pilotovanou misi NASA se stupněm, pro který to bude už pátý start, tedy uvidíme nejdříve příští rok u Crew-6.
Mezitím ale proběhnou ještě tři turistické mise s astronauty. Už na konci března zamíří na týdenní pobyt na ISS čtyřčlenná posádka soukromé mise Ax-1 společnosti Axiom Space. Zatím nevíme, který stupeň bude pro tuto misi použit, ale nabízejí se například B1052.4 nebo B1062.5, které za sebou nemají moc startů a měly by být připraveny včas. Koncem tohoto roku by pak měla proběhnout ještě mise Ax-2 a možná také nedávno oznámená Polaris Dawn. Tu organizuje Jared Isaacman z loňské mise Inspiration4 a bude při ní proveden historicky první výstup soukromého astronauta z lodi do volného prostoru. Zároveň bude cílem Crew Dragonu dosud nejvyšší oběžná dráha, a tak se objevily spekulace, že nebude možné zachránit první stupeň rakety. K této misi pravděpodobně ještě nebyl přiřazen konkrétní stupeň Falconu 9, ale Jared Isaacman už stihl v jednom rozhovoru potvrdit, že první stupeň bude normálně přistávat na mořské plošině stejně jako u dřívějších pilotovaných misí Crew Dragonu.
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Noland Arbaugh je prvním uživatelem implantátu Neuralinku a používá ho už tři čtvrtě roku. Při…
Zobrazit komentáře
Až teraz som si uvedomil že len 4 prvé stupne Falcon 9 vyniesli takmer celú doterajšiu konšteláciu Starlink! To je šialené číslo.
12 letů s jednou nádrží. Mění nekdy motory?
Někdy jo, ale nevíme, jak časté to je. Každopádně Musk před časem řekl, že motory se mezi starty nemění "skoro nikdy".
Díky. Je to držák raketa. U starship pokud dosáhnou 5 letů, tak to bude dle mne obrovský úspěch. Raptory dle mne měnit budou pro repase.
Booster je důležitější.
Na začitku možno áno, tak ako to robili pri F9, Raptor je omnoho čistejší motor, ak vyladia "trvanlivosť komponentov tak ten motor bude schopný s ľahkosťou 100 letov. Treba si pozrieť kamoško wohlerovu krivku.
Stupeň B1069 byl při svém přistání poškozen, zejména nohy a trysky motorů, je známo čím to nakonec bylo způsobeno? Díky
Malo ísť o chybu zamestanca/operátora zaisťovacieho robota Octagraber ktorý bol poškodený tiež. Samozrejme nieje to oficiálne.
Nic oficiálního.
Vďaka za podrobný článok. Neviem sa už dočkať tých Falconov Heavy. A pilotovaných letov.