Témata

Jak vypadá práce ve SpaceX #2: Dolly Singh, hlavní personalistka

Získat práci ve SpaceX je pro Evropany dost obtížné, protože kvůli vládnímu nařízení zvanému ITAR společnost smí zaměstnávat pouze občany USA a držitele tzv. zelené karty. Většina z nás se tedy musí spokojit s tím, že práci v naší oblíbené firmě poznáme pouze zprostředkovaně. A právě k tomu vám poslouží tato nová série článků, ve které se dozvíte, jak taková práce ve SpaceX vlastně vypadá. Přečtete si osobní výpovědi současných i bývalých zaměstnanců na různých pozicí – od stážistů přes inženýry až po manažery na vyšších pozicích.

Dolly Singh

V prvním díle této série článků jste si mohli přečíst, jak vypadá práce ve SpaceX z pohledu relativně běžného zaměstnance. Tentokrát se však podíváme na zoubek poněkud větší rybě. Dolly Singh, která byla ve SpaceX skoro od úplného začátku, se na Quoře rozpovídala o tom, jak vypadala práce přímo pro Elona Muska. Dolly ve SpaceX už dnes nepracuje, ale dříve tam plnila roli hlavní náborářky/personalistky, a měla tak na starosti nábor talentovaných nových pracovníků pro tehdy ještě malou začínající firmičku. [text byl redakčně mírně zkrácen]

Pro Elona jsem pracovala přes 5 let jako hlavní personalistka, takže na otázku “Jaké to je pracovat pro Elona Muska?” můžu odpovědět všelijak. Každá odpověď však bude značně zkreslena mou vlastní zkušeností, takže upozorňuji, že toto není nezaujatý text bez osobního přibarvení.

Abych mohla slovy ilustrovat, jak vypadá práce pro Elona, podělím se o pár konkrétních vzpomínek, především tu z obzvlášť náročného dne s epickým vyústěním.

2. srpna 2008, tedy 8 měsíců poté, co jsem ve firmě začala pracovat, SpaceX provedlo třetí start Falconu 1. Falcon 1 byl předchůdcem Falconu 9, se kterým společnost létá dnes.

Pro firmu to byl rozhodující okamžik. Elon pár let předtím v tisku oznámil, že jeho osobní investice ve výši 100 milionů dolarů vystačí na tři pokusy a pokud první tři starty nebudou úspěšné, firma to možná bude muset zabalit. Kromě tlaku ze strany médií, který toto prohlášení vyvolalo, zároveň ve Washingtonu jely na plné obrátky armády lobbistů našich konkurentů (ti největší a nejmocnější armádní dodavatelé na světě), kteří se snažili podkopat naši reputaci a vykreslit nás jako moc riskantní a nezkušenou firmu, aby tak ochránily vlastní zájmy ve vesmírném průmyslu, které měly cenu několika miliard dolarů.

Falcon 1 na rampě na atolu Kwajalein (Foto: SpaceX)

SpaceX se podařil perfektní let prvního stupně (ta část letu, při které raketa projde největším dynamickým namáháním, kdy je fyzický nápor nejvyšší), takže Falcon tím přečkal několik nejriskantnějších bodů dané mise. Avšak krátce po oddělení stupňů došlo ke ztrátě rakety a selhání mise.

Tom Mueller, šéf vývoje motorů ve SpaceX, kmotr moderní výroby raket a jeden z největších vědeckých géniů na světě, spolu se svým týmem odvedl tak dobrou práci při vývoji nové verze motoru, že byl efektivnější a výkonnější, než se původně očekávalo.

Vypnuli jsme motor na prvním stupni a začali s oddělováním stupňů. Jenže při oddělení motor na prvním stupni měl ještě zbytkový tah, což způsobilo, že první stupeň zezadu narazil do stupně druhého. Byl to emocionálně zdrcující zážitek.

Postávala jsem s dalšími 350 zaměstnanci a společně jsme startující raketě fandili. Sledovali jsme hodiny – věděli jsme, že by tou dobou mělo dojít k oddělení stupňů – a najednou byl přerušen videopřenos. Zaměstnanci sledovali přenos s 20vteřinovým zpožděním oproti řídícímu středisku, jelikož nám byl promítán přenos určený pro média, který byl opožděn pro případ nějaké velké nehody. Takže když bylo přerušeno video, věděli jsme, že došlo k nějakému velkému problému.

Elon spolu s dalšími 7–8 vrchními techniky řídil misi z přívěsu v zadní části továrny v Hawthorne a my napjatě čekali, až se otevřou dveře přívěsu a někdo nám řekne, co se stalo. Nálada v celé budově byla prosycena beznadějí – mějte na paměti, že firma v té době existovala už 6 let a mnozí pracovali klidně i 80 hodin týdně a bojovali s extrémními obtížemi technologického, politického i finančního rázu, přičemž potili krev.

Tolik toho obětovali, byli psychicky i fyzicky vyčerpaní a opravdu potřebovali nějaký úspěch, aby mohli revitalizovat svého ducha a dodalo jim to sílu k dalšímu následování tohoto muže na vrchol té zrádné hory, která v minulosti zruinovala mnoho jiných, kteří se ji pokusili pokořit.

Bylo jasné, že tento večer bude mít trvalý dopad na budoucnost firmy a měl potenciál ji poslat ke dnu, ze kterého se už nikdy nedostane. Špatné vůdcovství by nás v ten moment zničilo nejen v očích tisku a potenciálních zákazníků, ale také vnitřně.

Když Elon vyšel ven, prošel kolem novinářů a nejdříve oslovil zaměstnance. Už si přesně nepamatuji, jak začal, ale pronesl zhruba toto:

  • “Věděli jsme, že to bude obtížné, to je ostatně konstrukce raket vždycky.”  Následně vyjmenoval asi 6 zemí, kterým se ani nepovedlo dosáhnout hranice vesmíru a úspěšného letu prvního stupně, což se nám ten den podařilo.
  • Elon předtím prozíravě přijal značnou investici (od firmy Draper Fisher Jurvetson, jestli se nepletu) pro případ, že dojde při tomto startu k problému. Díky tomu SpaceX mělo dostatečné finance na další dva pokusy. Byli jsme tedy zajištěni až do pátého startu, kdyby to bylo potřeba.
  • Musíme se znovu postavit na nohy a oprášit se, protože nás čeká spousta práce. Následně řekl co nejsebejistěji, jak mohl (byl vzhůru více než 20 hodin): “Za sebe říkám, že já se nikdy nevzdám. Nikdy.” A že když to s ním vydržíme, zvítězíme.

Myslím, že v ten okamžik by jej většina z nás následovala i do pekla jen s opalovacím krémem v ruce. Byla to ta nejpůsobivější ukázka vůdcovství, jakou jsem kdy zažila. Během chvilky se nálada v budově změnila ze zoufalství v neuvěřitelnou odhodlanost, jak se lidé začali soustředit na to, co leží před nimi, a neohlíželi se zpět. K tomuto posunu došlo u více než tří stovek lidí během nějakých 5 vteřin. Škoda, že nemám k dispozici videozáznam – bylo by zajímavé analyzovat proměnu v řeči těla během těch pár vteřin. Byl to neskutečně silný zážitek.

V následujících dnech a týdnech došlo v podstatě k několika zázrakům po sobě:

  • Během pár hodin SpaceX identifikovalo příčinu selhání mise. Taková záležitost normálně trvá několik týdnů či měsíců. Náš tým prošel všechna data do posledního detailu, aby naprosto přesně a co nejrychleji pochopil, co se stalo.
  • 6. srpna jsme oznámili výsledky vyšetřování a byli jsme zcela otevření k našim zákazníkům a těm, kteří nás podporovali, abychom si udrželi jejich důvěru během tohoto obtížného období.
  • Za 7 týdnů jsme měli další raketu připravenou ke startu. Tohle by nikdo nedokázal ani za 6 měsíců s neomezenými prostředky; my to dokázali za 6 týdnů s méně než 400 zaměstnanci a značně omezeným rozpočtem.
  • 29. září 2008 SpaceX provedlo 100% úspěšný start Falconu 1 z atolu Kwajalein v jižním Pacifiku a stalo se tak první soukromou firmou, jejíž raketa [na kapalná paliva] dosáhla oběžné dráhy Země. Tento úžasný úspěch se předtím podařil pouze 6 světovým mocnostem. Jednalo se o vskutku zasloužené vítězství pro celý tým ve SpaceX a doufejme že také pro budoucnost celého lidstva.

Takže abych odpověděla na původní otázku, tohle je můj názor na Elona Muska: Nenechá se zviklat, ani když je šance na úspěch malá; nezastraší ho potenciální selhání; byl ukut na bojištích s těmi nejobtížnějšími technickými a finančními výzvami, do kterých se člověk může vůbec pustit. A pokaždé z bitvy vyšel vítězně, s protivníkovou hlavou na podnose.

Elon Musk s raketou Falcon 9 (Foto: SpaceX)

Práce pro něj však není zrovna příjemný zážitek. Není se sebou nikdy spokojený, takže nikdy není spokojen ani s těmi okolo sebe. Chce po sobě pořád víc a víc a ostatní tlačí k tomu samému. Problém je, že on je neúnavný stroj, což my ostatní nejsme. Takže pokud pracujete pro Elona, tuto nepříjemnost musíte přijmout. Ale výsledkem je neuvěřitelný osobní a profesní růst, který nikde jinde nenajdete a který stojí za každou kapku krve a potu.

Dolly Singh pracovala ve SpaceX v letech 2008 až 2013, načež přešla do společnosti Oculus a zároveň si založila vlastní firmu Thesis Couture vyrábějící obuv s revolučními vysokými podpatky, kde je dodnes.


Související články, které by vás mohly zajímat:

Zobrazit komentáře

  • Ve větě „Věděli jsme, že to bude obtížné, to je ostatně konstrukce raket vždycky.“ vám oproti originálu přebývá poslední slovo. Poměrně mění význam věty. Elon řekl, že je to ostatně raketová věda (tedy ani o stavbě nepadlo slivo). A to jsem si přečetl tuto jedinou větu. Nechci se raději pouštět do zbytku. Je záslužné co děláte a jsem vaším fanouškem. Nicméně vágními překlady okrádáte čtenáře o informace i zážitek.

    • Vis, narozdil od tebe sem si precetl cely text, zajimal me obsah a ne kvalita prekladu, a cely text byl o uplne necem jinem, o vypovedy personalistky, ktera by to mohla rozhodne brat jako vzdycky neosobne, a namisto toho z ni doslova prysti elan a nadseni, ze byla u zrodu neceho velkeho a uzasneho. Takze naopak to cele je moc hezky clanek, ktery jinde nenajdu. Diky moc autorovi. A opravdu to nerikam, abych nekomu podmazaval. Vazim si jeho prace a tenhle zapal je to, co ho odlisuje od clanku na jinych serverech, co z nich je videt, jak byly psany neosobne

        • Liedan: Přesně podle neznalosti sousloví "after all" se pozná špatný překladatel...

    • "Raketová věda" je doslovný překlad, který se v praxi nepoužívá. "Konstrukce raket" sice také úplně dokonale nevystihuje původní výraz, ale aspoň je to smysluplný a používaný obrat, který v rámci tohoto konkrétního kontextu myslím poměrně dobře pasuje.

      Jestli kvůli tomu zavrhnete celý text, tak je to samozřejmě vaše věc, ale přijde mi to přinejmenším poněkud krátkozraké.

    • Zde se musím důrazně zastat tvůrce webu. Přesne podle přeloženi této věty se pozná dobrý překladatel. Sousloví rocket science je v podstatě idiom a rozhodně se nedá přeložit doslova.

Sdílet

Aktuální články

Dragon poletí na misi Crew-9 jen s dvěma astronauty, zpět z ISS přiveze „ztroskotanou“ posádku Starlineru

Problémy americké kosmické lodi Boeing Starliner při její první pilotované misi letos v létě způsobily,…

14. 9. 2024

Zajímavý rozhovor Nolanda Arbaugha s influencerkou Briar Prestidge

V červenci byla influencerka Briar Prestidge na návštěvě u Nolanda Arbaugha, prvního uživatele implantátu Neuralinku.…

13. 9. 2024

Příští Starship možná poletí až na konci roku, SpaceX se agresivně ohradilo proti pomalým úřadům

Společnost SpaceX otevřeně kritizuje Federální úřad pro letectví (FAA), který podle ní zbytečně zdržuje schvalovací…

11. 9. 2024

Střípky o Neuralinku z platformy X (12. díl)

V dnešním dílu nepravidelného cyklu, ve kterém shrnujeme a komentujeme novinky související s Neuralinkem, se…

9. 9. 2024

Starlink rychle roste v řadě zemí, ale v Brazílii teď má zmrazené bankovní účty kvůli Muskově síti X

V přehledu novinek o Starlinku zavítáme například na Aljašku nebo do Kanady a Austrálie, kde…

8. 9. 2024

Lady s Teslou: Jak si vede čínský elektromobil NIO ve srovnání s Teslou

Půjčila jsem si čínský elektromobil NIO ET5 Touring a porovnala ho se svojí Teslou Model…

5. 9. 2024