Jak vypadá práce ve SpaceX #1: Josh Boehm, Software Quality Assurance
Získat práci ve SpaceX je pro Evropany dost obtížné, protože kvůli vládnímu nařízení zvanému ITAR společnost smí zaměstnávat pouze občany USA a držitele tzv. zelené karty. Většina z nás se tedy musí spokojit s tím, že práci v naší oblíbené firmě poznáme pouze zprostředkovaně. A právě k tomu vám poslouží tato nová série článků, ve které se dozvíte, jak taková práce ve SpaceX vlastně vypadá. Přečtete si osobní výpovědi současných i bývalých zaměstnanců na různých pozicí – od stážistů přes inženýry až po manažery na vyšších pozicích.
Jako první jsem pro vás přeložil výpověď Joshe Boehma, který ve SpaceX pracoval v letech 2012–2015 jako šéf Software Quality Assurance. Na serveru Quora Josh v září 2015 odpověděl na otázku “Jak se pracuje ve SpaceX?” následovně:
SpaceX se za posledních pár let dost rozrostlo, ale přesto si dokázalo udržet mentalitu a atmosféru start-upu. I když je společnost velká, její organizační struktura je velmi plochá. Například, mým nadřízeným byl CIO (ředitel pro informatiku), který byl jen pár úrovní pod Elonem.
Ve firmě jsem začal jako stážista a po roce prodlužování tohoto 3měsíčního programu jsem přešel na práci na plný úvazek. Ale už když jsem byl stážista, připadal jsem si jako důležitá součást společnosti. Než vás přijmou na plný úvazek, musí vás schválit Gwynne s Elonem – dříve dokonce s každým dělali osobní pohovor, ale firma se od té doby moc rozrostla.
Když jsem dostal nabídku práce od SpaceX, zaplatili mi náklady na přestěhování a zajistili firemní bydlení, než jsem si našel něco vlastního. Továrna není ve zrovna dobré oblasti, jelikož na výrobu raket potřebujete hodně prostoru a pozemky v L.A. jsou drahé. Sídlo je v Hawthorne, mezi čtvrtěmi Inglewood a Compton. Úroveň a bezpečnost celého sousedství je dnes o dost lepší, než když jsme se tam nastěhovali, ale v minulosti nám zatoulaná kulka vysklila okno.
Téměř nikdo nemá vlastní kancelář, všichni mají kóji – dokonce i Elon. Zaměstnanci mají přístup v podstatě do celé továrny a můžou se o přestávkách toulat a prozkoumávat fabriku. Je úžasné vidět proces výroby rakety od začátku do konce. Po celé továrně dokonce mají kamery, které můžete sledovat při práci – já se rád koukal na titanové 3D tiskárny nebo na kameru s výrobou octawebu.
Jednotlivá oddělení se od sebe dost liší. Třeba v mém oddělení bylo docela flexibilní, kde a kdy člověk mohl pracovat, pokud odváděl požadovanou práci, ale v jiných odděleních měli “časové policajty” a hlídalo se, v kolik jste přišli a odešli.
Komunikace je velice otevřená a dokonce i Elon je dosažitelný, pokud k tomu má člověk dobrý důvod. Kdokoli ve firmě mu může poslat email nebo s ním promluvit. Dokonce jsem mu jednou dal dárek k narozeninám – figurku Iron Mana s Elonovou hlavou vyrobenou na 3D tiskárně. Elon měl mimochodem malou roličku ve filmu Iron Man 2 a část filmu se točila ve SpaceX. Za jednou prosklenou výtahovou šachtou stojí socha Iron Mana v životní velikosti podepsaná Robertem Downeym Jr.
I když vás k tomu nebude nikdo nutit, strávíte v práci opravdu hodně času – abyste stihli udělat vše, co je potřeba, a protože nebudete chtít z práce odejít. Ve SpaceX se často říkalo, že každý je svým vlastním otrokářem. Často jsem zůstával v práci do noci, ale nikdy jsem si nepřipadal sám. Továrna neustále vyrábí rakety, takže žije 24 hodin denně.
V podstatě všichni zaměstnanci jsou součástí náborového procesu. To znamená, že skoro každý dělá pohovory po telefonu s potenciálními kandidáty pro své oddělení. Všichni musí odsouhlasit nového člověka, jinak ho nepřijmou. Kvůli tomu je někdy těžké se sem dostat, ale právě proto tu máme tolik kvalitních a talentovaných lidí.
I když se neustále rozrůstáme, máme problémy s nedostatkem lidí a omezením kvůli ITARu. Ve SpaceX každý plní více rolí. Naše sesterská společnost Tesla používá stejný software pro plánování podnikových zdrojů, na kterém jsem pracoval já, ale jelikož nejsou omezeni ITARem, mohou outsourcovat práci a najímat lidi, kteří nejsou Američané, zatímco my ne. Práci, na kterou jsem byl ve SpaceX sám, v Tesle zastával celý tým lidí.
Pracovali jsme usilovně, ale také jsme si užívali. Nebylo neobvyklé, že lidé pracovali 12 hodin denně či více, a to i o víkendech, ale mně osobně to ubíhalo rychle a nikdy jsem se nenudil, protože jsem měl vždycky něco zajímavého na práci. Na pracovišti jsme také měli kafe a mražený jogurt zdarma, dále jsme měli k dispozici videohry, masáže (moje oblíbená věc), odpočívárnu a další výhody. Kdykoli šel do kin film s vesmírnou tematikou, firma vykoupila několik promítání a všichni jsme šli do kina. Naposledy jsem byl na Marťanovi. Jo a večírky SpaceX jsou šílené. Elon fakt umí uspořádat pořádnou firemní párty! Většinou jsou tak obrovské, že dopravu po párty zajišťují rikši.
Pracovní spokojenost a týmová sounáležitost jsou na úplně jiné úrovni než jinde. Vždycky, když probíhá nějaký start, všichni se shromáždí kolem řídícího střediska a fandí. Když pak po startu dostanete nášivku dané mise, je to skvělý pocit. A když došlo k nějaké nehodě, tak se to sice projevilo na celkové náladě, ale nikoho z nás to nezastavilo ani nedemotivovalo. Hrdost vůči firmě je neuvěřitelná. A jak poznáte zaměstnance SpaceX? Jsou od hlavy až k patě pokryti firemním oblečením a reklamními předměty a neustále mluví o tom, že pracují pro SpaceX.
Přiznám se, že to byla zatím jediná práce pro firmu, která měla fanoušky. Často mě oslovovali cizí lidé na ulici, v baru či na letišti, když jsem měl na sobě visačku nebo oblečení SpaceX. Pokud jste fanoušci, nebojte se nás oslovit. Já jsem vždycky rád s lidmi mluvil o své práci.
Pokud přemýšlíte o tom, že byste pracovali ve SpaceX, rozhodně to doporučuji. Je to neuvěřitelně naplňující zkušenost.
V dalších dílech této série se dozvíte, co si o práci ve SpaceX myslí stážisté nebo třeba jak vypadaly začátky firmy z pohledu zaměstnankyně na vysoké pozici, která byla u zrodu společnosti.
- Mise Starlink 12-1 - 20. 11. 2024
- Mise Starlink 9-13 - 19. 11. 2024
- Daily Hopper: Ruské výčitky, klapka v ohrožení a inspirace přírodou - 16. 11. 2024
Jsem fanouskem Elona a vsech jeho projektu ale cetl jsem o nem knihu (od autora: Ashlee Vance) kterou sam autorizoval a prace pro nej neni tak ruzova jak by se mohla na prvni pohled zdat.
Nektere popsane udalosti a celkovy pristup byl dost drsny. V podstate z toho vyplinulo, ze nejvetsi motivaci je dotahnout do konce projekt a na lidech zase tak moc nezalezi pokud je mozne je nahradit. Trosku to nazanacila Dolly v druhem dile na konci.
A treba pribeh: Mary Beth Brown, by mohl byt docela slusnou studenou sprchou.
https://www.quora.com/What-is-known-about-Elon-Musks-long-time-assistant-Mary-Beth-Brown
Nicmene, nechci ani nahodou hazet spinu na nic co Elon dela, jen bych rad pridal trosku vyvazenejsi pohled 🙂
Krasny clanek 🙂
Perfketni clanek. Diky moc. Tesim se na dalsi.
Len jedna otázka. Prečo odišiel zo SpaceX?
Chtěl se věnovat svému novému startupu Cyph. Bylo to uvedeno na konci výpovědi, ale celý ten úsek mi přišel spíše jako reklama na danou firmu, tak jsem to do článku nedával.
Správně, nás zajímaj jen reklamy na SpaceX. 😀
Zajímavý článek – nové informace jsou super.
Měl bych jednu prosbu – nešlo by nějak ztmavit ty citace? Ten text šedé na bílé se opravdu špatně čte. Stejně tak při psaní příspěvku, kde je to dokonce tmavě šedá na světle šedé. Chtělo by to lepší kontrast, tohle mi opravdu unavuje oči. Jinak super článek.
Už je to lepší? 🙂
Super 🙂